• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar klimat av Björn Gillberg

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Så det är kärnkraftselen vi i huvudsak exporterar? Åtminstone då det blåser och är soligt och vattenkraften funkar.
Visst tar det tid att bygga ledningar, men kärnkraften kommer väl inte att stängas ännu på ett tag ?
Hur kommer det sig att vi exporterar mer el än vi importerar och fortfarande kan vi inte dra ner på kärnkraften, har det alltså bara med det intermittenta problemet att göra?
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2025
Om man följer strömmarna i exporten ser man att just nu exporteras det 1375MW vattenkraft till Finland vid Haparanda
1218Mw från Forsmark till Finland ca 1300MW från elnätsområde4 till Polen Tyskland och Lithauen
elnätsområde 4 får i sin tur 4100MW från område 3 och område 3 får 6359MW från område2 detta är dom största omfördelningarna just nu vilken el som exporteras är ju ointressant då all el transporteras i ett gemensamt nät så troligtvis är det överskott av vindkraft vi kan exportera just nu när vindkraften minskar så minskar även exporten. Var överföringarna sker styrs utav var våra sjökablar ligger förlagda.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sydvästlänken som ska lösa problemen med i effektbrist i södra Sverige har ju blivit försenad ett antal år men ska vara i drift till hösten.
Om projektet SydVästlänken
Det var precis vad frågan gällde, men svaret var att det var ett jätteprojekt (som man nog kunde se i stjärnorna efter, fast det stod det inte.)
Antagligen behövs mer överföringskapacitet, men det verkar gå att ordna.
Sen verkar det enligt vissa, vara omöjligt att bibehålla den elkonsumtion som finns nu, ifall kärnkraften stängs i framtiden. Absolut verkar det som att det inte kommer att gå att ladda elbilar. Kanske är det så, men samtidigt undrar man om det inte är en väl pessimistisk förutsägelse. Nöden lär ju vara uppfinningarnas moder.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025
Även om elbilarna ökar i antal så sker allting gradvis, så vi hinner anpassa oss. En eventuell lågkonjunktur kanske ger utrymme för många elbilar att laddas.
Några i forumet betraktar laddhybrider som elbilar, de får ju inga problem med laddning. Toyota/Lexus och nu Subaru med självladdande batteri går ju inte att koppla upp mot nätet så ingen hemmaladdning.

Bästa alternativet för väldigt många är nog en laddbar hybrid som klarar vardagskörning på el och fossilt på långkörningar. Rena elbilar kanske för Taxi och andra som kör mycket.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Även om elbilarna ökar i antal så sker allting gradvis, så vi hinner anpassa oss. En eventuell lågkonjunktur kanske ger utrymme för många elbilar att laddas.
Några i forumet betraktar laddhybrider som elbilar, de får ju inga problem med laddning. Toyota/Lexus och nu Subaru med självladdande batteri går ju inte att koppla upp mot nätet så ingen hemmaladdning.

Bästa alternativet för väldigt många är nog en laddbar hybrid som klarar vardagskörning på el och fossilt på långkörningar. Rena elbilar kanske för Taxi och andra som kör mycket.
Problemet med laddhybrider är att de inte tål snabbladdning.
Det är dessutom inget bra alternativ att i samma fordon ha två energikällor som kräver service och dyra bränslen. Precis det som är elbilens största fördel, att slippa dyra bränslen, service och fordonsskatt.
Hybrider säljs framför allt som tjänstebilar och tillverkas för att på pappret få ned koldioxidutsläppen. Volvo riskerar 320 miljarder i böter om utsläppen inte drastiskt minskar. Siffran fick jag idag vid samtal med en regionchef på Volvo Cars. Han nämnde också att ingen Volvo tillverkas med enbart förbränningsmotor från vecka 35. Idag några få exemplar i Belgien.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2025
Kristian676 skrev
Det var precis vad frågan gällde, men svaret var att det var ett jätteprojekt (som man nog kunde se i stjärnorna efter, fast det stod det inte.)
Antagligen behövs mer överföringskapacitet, men det verkar gå att ordna.


Jag har inte påstått att det inte går att bygga kraftledningar men alla som på något sätt kommit i kontakt med byråkratin förstår att det tar lång tid detta gäller alla typer av infrastruktur projekt. det går naturligtvis bra att önska att det skulle gå snabbt och enkelt men sådan är inte verkligheten i Sverige idag. Hur energin sedan ska produceras är nästa fråga som är obesvarad.
Jag efterlyser bara lite realism i dom förslag som torgförs här.
Förlusterna i en ledning beror på vilken spänning man väljer i Kina byggs det idag ledningar på 1.2 millioner volt överförings spänning i Sverige är det 400 tusen volt i stamledningarna förlust effekten beror på strömstyrkan och resistansen i ledningen lite förenklat. För ett antal år sedan var det en livlig debatt om magnetfält runt kraftledningar ingen vill bo nära en högspännings ledning.
För övrigt körde jag elbil rdan1983 när ett känt elbolag testade detta dock var man för tidigt ute blybatterier och ingen räckvidd dålig lastförmåga etc.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.992
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Funderar du aldrig över varför ca 100.000 väljer solceller på sitt tak i år och då inte bara vid nybyggnation?
Eller varför alla stora biltillverkare slutat tillverka fossilbilar till förmån för elbilar?
Experimentlustan är stor tack vare att vi och kommande generationer kan se fram mot en bättre miljö trots att det går långsamt.
Tänk om vi också kunde få bort alla psykopater på styrande poster vars största nöje är att starta krig!
--------------------------------
Hej igen. Flera frågor, vi tar en i taget.

1. Funderar du aldrig över varför ca 100.000 väljer solceller på sitt tak i år och då inte bara vid nybyggnation?

*Nej, till största delen verkar det bero på de generösa bidrag man får från storebror bland dem jag känner. När bidragen tillfälligt tar slut så minskar intresset dramatiskt.
-----
2. Eller varför alla stora biltillverkare slutat tillverka fossilbilar till förmån för elbilar?

*Stämmer ej har vi ju konstaterat men flera länkar och tillägg.
-----
3. Experimentlustan är stor tack vare att vi och kommande generationer kan se fram mot en bättre miljö trots att det går långsamt.

*Ja just det, experimentlustan. Ett experiment skall det ju experimenteras med till man ser att det funkar. Inte börja desperat med i nästan fullskala och efteråt konstatera att det blev ytterligare ett dyrt fiasko.
-----
4. Tänk om vi också kunde få bort alla psykopater på styrande poster vars största nöje är att starta krig!

*Där är vi helt överens :). Men tyvärr så måste man nog vara halvpsykopat, ha en bokstavskombination eller lida av Aspergers syndrom för att kunna visa tillräcklig entusiasm till att ägna sådana uppgifter all tid, och utan att tveka på vad man sysslar med.
-----
-----
Politiker är kanske som man brukar säga om läkare, även väldigt duktiga läkare. De som är händiga och skulle bli de allra bästa kirurgerna kan inte bli kirurger för de har för dåliga betyg för att utbilda sig till läkare.
De som skulle bli bäst politiker kanske inte orkar blanda sig in i den sega smeten, från facken eller ungdomsverksamhet många gånger, och sedan vidare på stegen.
(Eller som i vissa länder, pension, massor av pengar och spökskrivare löser de flesta hinder på vägen.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
--------------------------------
Hej igen. Flera frågor, vi tar en i taget.

1. Funderar du aldrig över varför ca 100.000 väljer solceller på sitt tak i år och då inte bara vid nybyggnation?

*Nej, till största delen verkar det bero på de generösa bidrag man får från storebror bland dem jag känner. När bidragen tillfälligt tar slut så minskar intresset dramatiskt.
-----.
Nej, tyvärr räcker inte bidragen mer än en månad på grund av det stora intresset. Jag och de flesta andra fick förlita oss på det vanliga rotavdraget. Alltid något!
Antal solcellsinstallationer är dock i stigande.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
-----
2. Eller varför alla stora biltillverkare slutat tillverka fossilbilar till förmån för elbilar?

*Stämmer ej har vi ju konstaterat men flera länkar och tillägg.
.
Jo det stämmer till hundra procent, inte bara tack vare stor efterfrågan på helelbilar utan också att kolossala böter väntar om omställningen inte sker redan i år.
I Volvos fall hela 320 miljarder SEK fick jag reda på igår från en initierad inom Volvo Cars. Det samma gäller alla biltillverkare i västvärlden. Inte minst VW har dieselgate i färskt minne och satsar allt på elbilen. 40-50 tusen bilar skall ut till kunder redan i sommar.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kristian676 skrev
Det var precis vad frågan gällde, men svaret var att det var ett jätteprojekt (som man nog kunde se i stjärnorna efter, fast det stod det inte.)
Antagligen behövs mer överföringskapacitet, men det verkar gå att ordna.


Jag har inte påstått att det inte går att bygga kraftledningar men alla som på något sätt kommit i kontakt med byråkratin förstår att det tar lång tid detta gäller alla typer av infrastruktur projekt. det går naturligtvis bra att önska att det skulle gå snabbt och enkelt men sådan är inte verkligheten i Sverige idag. Hur energin sedan ska produceras är nästa fråga som är obesvarad.
Jag efterlyser bara lite realism i dom förslag som torgförs här.
Förlusterna i en ledning beror på vilken spänning man väljer i Kina byggs det idag ledningar på 1.2 millioner volt överförings spänning i Sverige är det 400 tusen volt i stamledningarna förlust effekten beror på strömstyrkan och resistansen i ledningen lite förenklat. För ett antal år sedan var det en livlig debatt om magnetfält runt kraftledningar ingen vill bo nära en högspännings ledning.
För övrigt körde jag elbil rdan1983 när ett känt elbolag testade detta dock var man för tidigt ute blybatterier och ingen räckvidd dålig lastförmåga etc.
Så bra, då verkar vi vara överens om att det går att bygga ledningar för elöverföring. Sen undrar man förstås över varför man vill bygga och bygger sådana ledningar om det inte finns el att överföra, som du antyder.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.729
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Fast nu var ju idén att bygga ut sol o vindkraft. Men finns det vetenskapliga studier på problemet? Nu kommer väl det här att ta tid, kärnkraften kommer inte att stängas på rätt många år, vad är det som hindrar att man bygger ut överföringskapaciteten under tiden? Finns det några belägg för att vattendomar är så snålt tilltagna så att en ökning nattetid inte är möjlig?

Kärnkraftsnedstängningen är redan i gång, för mindre än en månad sedan stängdes en reaktor vid Ringhals och senare i år kommer nästa att stängas och med detta så har vi minskat vår elproduktion med bortåt 15%
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kärnkraftsnedstängningen är redan i gång, för mindre än en månad sedan stängdes en reaktor vid Ringhals och senare i år kommer nästa att stängas och med detta så har vi minskat vår elproduktion med bortåt 15%
Javisst har stängningen startat, men det lär ta ett tag tills dess sista reaktorn stängs. Omställningen kommer att ta lång tid.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2025
Knarrevik skrev
I Volvos fall hela 320 miljarder SEK fick jag reda på igår från en initierad inom Volvo Cars. Det samma gäller alla biltillverkare i västvärlden. Inte minst VW har dieselgate i färskt minne och satsar allt på elbilen. 40-50 tusen bilar skall ut till kunder redan i sommar.

Var kommer alla siffror ifrån detta är hämtat ifrån Ny teknik idag.

Europas 13 största biltillverkare kommer att missa EU:s utsläppskrav. Det förutspår analysfirman PA Consulting och i en analys skriver de att bolagen tillsammans riskerar böter på mer än 150 miljarder kronor.

Enligt PA måste branschen sälja mer än 2,5 miljoner batterielektriska bilar för att nå målet 2021, något som inte anses görbart. Till exempel har volymtillverkaren Volkswagen endast kapacitet att bygga 100 000 ID3:eek:r under 2020.
PA Consultings analysen är dock kontroversiell och en av de som inte känner igen sig är Volvo Cars. I en kommentar till Ny Teknik säger Stefan Elfström, presstalesperson för tillverkaren.

– Vi räknar med att uppfylla de EU krav för CO2 emissioner som kommer att gälla från 2020 - vårt genomsnittliga CO2 kommer att gå ner markant i år baserat på en elektrifieringssatsning som innebär att vi standardiserar mildhybridteknik i alla modeller samtidigt som vi kraftigt ökar volymerna av plug-in hybrider.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
SNS Konjunkturrådsrapport 2020 som föredrogs i riksdagen innehöll olika råd till regeringen hur dom föreslår att regeringen skall sköta klimatpolitiken.
Det jag uppfattade som intressant var bl.a följande meningar från SNS inlägg i DN Debatt 15/1

"Trots mycket forskning finns en mycket stor osäkerhet om växthusgasernas effekt på klimatet. Vi kan inte på vetenskapliga grunder utesluta att klimatets känslighet för utsläpp är så låg att det inte alls är akut att minska utsläppen. Vi kan lika lite utesluta att känsligheten är så hög att de utsläpp vi redan gjort leder till en uppvärmning över 1,5 grader. Uppfattningen att det snart är för sent att göra något, eftersom vi är nära en punkt där klimatförändringarna blir skenande och utom kontroll har begränsat vetenskapligt stöd men kan inte heller uteslutas."
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.729
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Det är befängt att klassa en elbil som fri från Co2. Det som driver en elbil är energikällan som driver generatorn, batterierna är bara en lagringsplats.
Enligt Svenska kraftnäts hemsida (jag tror det var den) genererar den Svenska elmixen 100g Co2 per KW vid normalfranställning vid randproduktion genererar den upp till 1000g Co2 per KW. Att vi har dessa värden beror på att vi inte enbart exporterar el utan vi importerar även.
Det är dessa siffror man borde titta på när det gäller el bilar.

Vi ser samma logik vid Co2 beskattning av fordon där en ny husbil kan få betala 30 - 35 tusen i årsskatt. För en husvagn är det 360 kr i årsskatt eftersom den inte har någon motor.
Med detta resonemang så har man om man åkt en 1000 mila resa med en husvagn inte släppt ut ett enda gram Co2 då man helt bortser från den externa drivkällan. ( OBS, jag har inget emot husvagnar, det är bara en jämförelse).
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Det är befängt att klassa en elbil som fri från Co2. Det som driver en elbil är energikällan som driver generatorn, batterierna är bara en lagringsplats.
Enligt Svenska kraftnäts hemsida (jag tror det var den) genererar den Svenska elmixen 100g Co2 per KW vid normalfranställning vid randproduktion genererar den upp till 1000g Co2 per KW. Att vi har dessa värden beror på att vi inte enbart exporterar el utan vi importerar även.
Det är dessa siffror man borde titta på när det gäller el bilar.

Vi ser samma logik vid Co2 beskattning av fordon där en ny husbil kan få betala 30 - 35 tusen i årsskatt. För en husvagn är det 360 kr i årsskatt eftersom den inte har någon motor.
Med detta resonemang så har man om man åkt en 1000 mila resa med en husvagn inte släppt ut ett enda gram Co2 då man helt bortser från den externa drivkällan. ( OBS, jag har inget emot husvagnar, det är bara en jämförelse).

Enligt denna sidan (som ENERGI- & KLIMATRÅDGIVNINGEN I STOCKHOLMSREGIONEN står bakom med stöd av Energimyndigheten är det inte fullt så illa med koldioxidutsläppen från den svenska elmixen, inte heller den nordiska (som vi delar via import/export) ligger så högt som du skriver? Har du någon källa på siffran 100g CO2 per kWh från svensk elmix?

Miljöpåverkan från el | Energi- & klimatrådgivningen

Citerat från sidan:
Svenskproducerad el har ett växthusgasutsläpp på runt 13 gram CO2-ekvivalenter per kWh. Räknar man istället utifrån så kallad nordisk elmix (vilket är ett genomsnitt) så är utsläppen för el betydligt högre, runt 50 gram CO2-ekvivalenter per kWh. Dessa värden varierar dock från år till år!

Ett annat sätt att värdera elens klimatpåverkan är genom att titta på så kallad marginalel. Marginalel är den el som är dyrast att producera för tillfället och är därför det produktionssätt som sist sätts igång när det behövs mer el på marknaden. Marginalel är därför också det produktionssätt som först stängs av när det för tillfället inte behövs mer el. Det nordiska elsystemet är väldigt komplext och att förutspå vilket produktionssätt som i framtiden ligger på marginalen är näst intill omöjligt. Historiskt sett har ofta el från kondenskraftverk som drivs med olja eller kol varit marginalel och dessa elproduktionssätt har väldigt höga växthusgasutsläpp – upp till 1000 gram CO2-ekvivalenter per kWh
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är befängt att klassa en elbil som fri från Co2. Det som driver en elbil är energikällan som driver generatorn, batterierna är bara en lagringsplats.
En elbil tillverkas idag koldioxidneutralt, jag tänker inte förklara innebörden.
En hybrid kan visserligen köra korta sträckor med enbart elmotorn men alla vet att det är förbränningsmotorn som används mest. Alla tillverkare har en hybrid i olika former till försäljning framför allt för att slippa dryga böter genom att komma ner under gränsen för koldioxidutsläppen. Man har helt enkelt lagt till en elmotor och ett litet batteripack i befintlig konstruktion.
Enligt min mening har berörda myndigheter fallit till föga och gett tillverkarna respit innan helelbilen kommer ut på marknaden. De inser nog att böter på flera hundra miljarder skulle innebära konkurs för små och mellanstora bilföretag.
 
Toppen