"Enligt de nya beräkningarna släpper tillverkningen av litiumjonbatterier i snitt ut någonstans mellan 61-106 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batterikapacitet." ur IVL´s rapport:
Ny rapport om elbilsbatteriers klimatpåverkan
Om man då jämför en Vw Golf och den nya ID3 som har ett 58kWh stort batteri så får jag följande:
Golf 150hk har ett CO2-utsläpp på 123g/km (motsvarar 0,55 liter/mil).
ID3 har ett CO2-utsläpp vid tillverkning av batteriet på 58kWH * 80kg Co2 = 4,640kg CO2
(räknar med snittet av 61-106 kg)
4640 / 0,123 = 37.723km
Betyder att batteribilen måste gå 3772 mil innan den hunnit ikapp fossilbilen vad gäller CO2 om elen producerats i Sverige.
Om bilen går på tysk elmix så blir CO2-fördelen inte så stor:
1 kWh tysk el kostar 329g/Co2 just nu när jag skriver detta.
Live CO2 emissions of electricity consumption
ID3 ska dra 0,178kWh/km vilket blir 0,178 * 329 = 59 g CO2/km
4640/(0,123-0,059)= 72.500km
Betyder att en elbil i Tyskland måste gå 7.250 mil innan den hunnit ikapp fossilbilen vad gäller CO2.
Ny rapport om elbilsbatteriers klimatpåverkan
Om man då jämför en Vw Golf och den nya ID3 som har ett 58kWh stort batteri så får jag följande:
Golf 150hk har ett CO2-utsläpp på 123g/km (motsvarar 0,55 liter/mil).
ID3 har ett CO2-utsläpp vid tillverkning av batteriet på 58kWH * 80kg Co2 = 4,640kg CO2
(räknar med snittet av 61-106 kg)
4640 / 0,123 = 37.723km
Betyder att batteribilen måste gå 3772 mil innan den hunnit ikapp fossilbilen vad gäller CO2 om elen producerats i Sverige.
Om bilen går på tysk elmix så blir CO2-fördelen inte så stor:
1 kWh tysk el kostar 329g/Co2 just nu när jag skriver detta.
Live CO2 emissions of electricity consumption
ID3 ska dra 0,178kWh/km vilket blir 0,178 * 329 = 59 g CO2/km
4640/(0,123-0,059)= 72.500km
Betyder att en elbil i Tyskland måste gå 7.250 mil innan den hunnit ikapp fossilbilen vad gäller CO2.