• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Egen toalett är guld värd!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har roat mig med att läsa omdömen om olika ställplatser i Europa. När man har hållit på med det ett tag så hittar man en grupp människor som gnäller väldigt mycket på ställplatsernas servicenivå. De allra flesta husbilister verkar vara nöjda så länge ställplatsen ligger någorlunda naturskönt och inte störs av trafikbuller och annat. Ligger ställplatsen dessutom nära centrum med trevliga restauranger m.m. i en mysig stad och inte kostar fånigt mycket så är lyckan total - för de allra flesta - men inte den här speciella gruppen som jag berörde inledningsvis - toalettmänniskorna!

Under alla de år jag har kört runt med husbil har jag aldrig använt någon ställplatstoalett på de ställen jag har gästat. Inte en endaste gång för jag vet att offentliga toaletter alltid (nästan) är skitiga och saknar toalettrullar, sprider smitta och är allmänt snuskiga.

Alla husbilar har väl egen toalett - varför används de inte av alla husbilister? Är det något fel på toaletterna eller på dem som inte använder dem! Ett mysterium - för mig i alla fall!

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Egen toalett är guld värd!

Jag köpte en pump från e-bay Seaflo Zerhackerpumpe 12 V Macerator Abwasser Pumpe 45 L/min Fäkalienpumpe 8603 | eBay

den tar 15amp i timmen.. men du kör den kanske 30-45sek innan tanken är tom.

//Freddy

Din (& ursprungligen Jappes) lösning verkar vara ganska vettig i längden. En rejäl gråvattentank skulle lösa en hel del tillfälliga "bajs"-problem! Problemet är bara att jag ser inte hela bilden framför mig. Sitter pumpen/kvarnen på din ordinarie kassett? Hur är den kopplad till gråvattnet? Hur tömmer du din ordinarie kassett annars, när det går att tömma, hur kopplas ur alltsammans inför vanlig tömning?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Egen toalett är guld värd!

...
Och nu kommer min fråga: var tömmer alla "P"-plats besökare sina toaletter? En toalett är guld värd bara om den kan tömmas!...

Vi är just hemkomna efter vår semester. Av den har vi spenderat 37 dagar i England/Wales och inte stått på någon camping en enda natt (ställplatser finns inte). Vi är alltså i samma situation som de "P-plats besökare" du undrar över. Vi använder allehanda avlopp, nästan alltid offentliga toaletter men även brunnar utanför dessa som ofta har lock som är lätt avtagbara och visar de enskilda avloppen från toaletterna som samlas i brunnen och sedan går vidare. Två gånger har vi bett att få köpa tjänsten på någon camping och erbjudit oss att betala men inte behövt.

Tack vare att vi har kassett har detta gått bra. Med fast tank hade det varit värre. Inte någon av de platser vi använt hade det varit möjligt att tömma en fast tank, möjligen via ett transportkärl eller lång slang och pump. Jag är alltid noga med att först kolla hur det ser ut på toaletten och att den är tom på folk, något som de engelsmän vi vid två tillfällen sett inte har varit så noga med. Gråvattnet har vi blivit av med genom att använda det till sköljning av kassetten.

Fylla vatten kan däremot vara svårare. Det är inte så ofta vi sett några toaletter med vattenkran som har varit användbar. Antingen har det varit omöjligt att komma åt vattnet (händerna sticks in i en liten nisch i väggen där vatten till handtvätt kommer automatiskt eller lågt sittande kran utformad så att slang inte går att montera) eller så har det varit snuskig toalett eller okänt ursprung på vattenkällan (direkt från å eller bäck). Men när vi har tankat diesel har ingen nekat att låta oss tanka vatten också, vilket i och försig varit en förutsättning innan vi började tanka bränsle.

Jag förmodar att de flesta som inte har möjlighet att använda campingar eller ställplatser med servicestation gör ungefär på samma sätt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Egen toalett är guld värd!

Tack Michael,
det var mycket värdefull information för oss nybörjare. Vi har rest och "strosat" runt i 24 år, set det mesta inom hotell, gästhem, campingar, privata stuganläggningar och vandrarhem. Det har fungerat klanderfritt i den "bekväma" världen, inte minst för att man betalat för sig. Nu ska vi däremot åka runt med ett hus på 4 hjul som kräver vissa kunskaper och behov, bl.a. vatten & toatömning. Vi kirrar detta så småningom, mycket tack alla vänliga själars kommentarer på HBK. En sak är säker och det är att vi ska föra vidare vad ni har lärt oss inkl. våra egna erfarenheter till "näste man/kvinna".
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Egen toalett är guld värd!

Din (& ursprungligen Jappes) lösning verkar vara ganska vettig i längden. En rejäl gråvattentank skulle lösa en hel del tillfälliga "bajs"-problem! Problemet är bara att jag ser inte hela bilden framför mig. Sitter pumpen/kvarnen på din ordinarie kassett? Hur är den kopplad till gråvattnet? Hur tömmer du din ordinarie kassett annars, när det går att tömma, hur kopplas ur alltsammans inför vanlig tömning?

Hej.

Jag gjorde lite annorlund än på bilden.
Den tömningspipen som sitter på tanken sågade jag av så den blev kortare. Sedan monterade jag en spiral slang (armerad med ståltråd för att inte bli platt vid undertryck) ända ner i tankbotten där den limmades. Den ligger på botten av tanken (ca 10cm som ligger utmed tank botten) för att få bästa möjliga sugförmåga. Jag limmade sedan slangen i den grå pipen och tätade den med sikaflex. Jag gjorde en snabbkoppling på slangen för att kunna ta ut den när jag vill. Om jag vill tömma den manuellt så kopplar jag bara loss och tömmer via slangen som är kvar. lite bökigare eftersom slangen är limmad i tank botten dock. man kan dock släppa på bajonettfattningen till orginal pipen för att tömma, eftersom jag monterade slangen med lite överskott i tanken. Risk för lite mer söl, men fungerar i nödfall. Har man två kasetter med sig så är det inga problem med att skifta och anpassa sig efter rådande förhållanden.

Sedan drog jag ström till en brytare vid toaletten och monterade pumpen under toaletten i dubbelgolvet. Därifrån drog jag en kort skang till gråvattentanken. jag hade inget inlopp på tanken så jag köpte en överbordkoppling för länsvatten i plast på en båtfirma, med samma dimension som slangen. Borrade hål i tanken, limmade och skruvade fast den.

Sedan jag monterade detta har jag inte haft den ute för "manuell" tömning. har hittat platser där det fungerar bra att tömma utan att slabba ;)

//Freddy
 
Toppen