• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Egen toalett är guld värd!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har roat mig med att läsa omdömen om olika ställplatser i Europa. När man har hållit på med det ett tag så hittar man en grupp människor som gnäller väldigt mycket på ställplatsernas servicenivå. De allra flesta husbilister verkar vara nöjda så länge ställplatsen ligger någorlunda naturskönt och inte störs av trafikbuller och annat. Ligger ställplatsen dessutom nära centrum med trevliga restauranger m.m. i en mysig stad och inte kostar fånigt mycket så är lyckan total - för de allra flesta - men inte den här speciella gruppen som jag berörde inledningsvis - toalettmänniskorna!

Under alla de år jag har kört runt med husbil har jag aldrig använt någon ställplatstoalett på de ställen jag har gästat. Inte en endaste gång för jag vet att offentliga toaletter alltid (nästan) är skitiga och saknar toalettrullar, sprider smitta och är allmänt snuskiga.

Alla husbilar har väl egen toalett - varför används de inte av alla husbilister? Är det något fel på toaletterna eller på dem som inte använder dem! Ett mysterium - för mig i alla fall!

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Egen toalett är guld värd!

Vår toa/dusch håller på att byggas just nu och har prio 1 tillsammans med sängarna. Måste hitta en plats för en exta kasett "fall i fall", men det verkar vara svårt i plåtisar. Under bilen däremot finns en hel del plats, där hänger bl.a. reservhjulet. Ska kolla om det finns en "håla" så att en extra tank kan hänga där i en plastsäck. Vad säger du Sjöberg, går det?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Egen toalett är guld värd!

Vattentoaletten är ju uppfunnen! En båttoalett med kvarn + en skapligt stor tank under bilen är inte fel, tycker jag. Har du inte övervägt det alternativet?

Jappe

Tack Jappe, bra synpunkt, hade lite funderingar ett tag men var orolig för vikten. Jag får väl åka på en del "smällar" och felbeslut innan allt sätter sig (om det nu gör någonsin). Det är jätteroligt att planera, drömma & utvecklas. "One shot" gäller eftersom ekonomin stryps nästa år, därför är vi lyckliga för alla tips och ut ska vi hur det än blir... : )
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Egen toalett är guld värd!

Traben-Trarbach är känt för sin ovilja att ordna plats åt husbilister. En ny ställplats har dock tillkommit där man betalar 10€ för allt, FT (fylla/tömma), el, dusch och wifi. Myntautomat och bom!

Frågan är om detta koncept med campingstuk kommer att accepteras i framtiden! Traben-Trarbach lockar många turister, även husbilsburna sådana så där finns nog utrymme för denna moderna form av ställplats men skulle det sprida sig utanför de mest eftertraktade platserna så kanske det snart är slut med friheten och tjusningen med den!

Orolig Jappe
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Egen toalett är guld värd!

Vi cyklar ofta till Simrishamn och tar en runda förbi campingen och hamnen. Campingen är fullproppad med framför allt husvagnar men också en hel del HB. I anslutning till hamnen finns en rejäl (gratis) "P"-plats fullspäckad med husbilar.
Och nu kommer min fråga: var tömmer alla "P"-plats besökare sina toaletter? En toalett är guld värd bara om den kan tömmas! Vissa dagar funderar jag på att gå fram och fråga, men ack nej, av någon konstig anledning så vågar jag inte det...

Går alldeles utmärkt att tömma nere i hamnen... finns plats för toatömning och vattenpåfyllning mot en mindre avgift som lägges i ett kuvert som tillhandahålles i låda på hamnkontoret. Så vitt jag vet så går de slantarna som man får in på detta till Sjöräddningssällskapet.:spinny:

Lär snart även bli 6 st ställplatser i hamnområdet som då naturligtvis blir avgiftsbelagda men som då ger tillgång till el toa/dusch o dyl.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Egen toalett är guld värd!

Vår toa/dusch håller på att byggas just nu och har prio 1 tillsammans med sängarna. Måste hitta en plats för en exta kasett "fall i fall", men det verkar vara svårt i plåtisar. Under bilen däremot finns en hel del plats, där hänger bl.a. reservhjulet. Ska kolla om det finns en "håla" så att en extra tank kan hänga där i en plastsäck. Vad säger du Sjöberg, går det?
--------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, om du hittar ett utrymme under bilen så är hållaren redan uppfunnen.
Jag kommer inte ihåg vilka kassetter den finns till, men den kanske hör hemma i Kamas utbud.

6574_0.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Egen toalett är guld värd!

--------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, om du hittar ett utrymme under bilen...
M.v.h. JANKRO.

Det var helt suveränt JANKRO! Nu har du gett mig en utmaning som heter duga, nu gäller det att Googla för hela slanten. Många tack!
/Ranko & Marianne
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Egen toalett är guld värd!

Det låter mycket bra Leif! Simrishamn har "vaknat" och insett verkligheten med hur vackert & attraktivt dom har det här nere & att det drar hit även HB folk. Visst känner man sig stimulerad att betala för sig när det stämmer överens med ens egna intressen och att "egen toalett är guld värd" när man väl kan tömma den också. Bra tråd Jappe, mitt i prick : )
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Egen toalett är guld värd!

Jag vet inte om vi kissar och bajar mer än normalt, men trots en extra toakakasett är toan den trånga sektorn vid fricamping. Vi fyller en kasett per dygn om vi inte kommer åt någon toa utanför bilen.
Vatten, gråvatten och ström klarar vi 3-4 dygn, men toa måste vi tömma efter 2 dygn.
Vi använder därför gärna toaletter på rastplatser o liknande om vi kommer åt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Egen toalett är guld värd!

Jag vet inte om vi kissar och bajar mer än normalt, men trots en extra toakakasett är toan den trånga sektorn vid fricamping. Vi fyller en kasett per dygn om vi inte kommer åt någon toa utanför bilen.
Vatten, gråvatten och ström klarar vi 3-4 dygn, men toa måste vi tömma efter 2 dygn.
Vi använder därför gärna toaletter på rastplatser o liknande om vi kommer åt.
Vi är inte mycket "bättre" själva, dessutom har vi alltid ett helt förråd med toa/hushållspapper (duger till mckt annat också, snus-utlägg, avtorkning m.m.). En x-tra kassett är ett måste! En förbränningstoa hade löst alla våra behov, men vi verkar vara födda "för tidigt" när det gäller HB-toalettutveckling...
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Egen toalett är guld värd!

Jag vet inte om vi kissar och bajar mer än normalt, men trots en extra toakakasett är toan den trånga sektorn vid fricamping. Vi fyller en kasett per dygn om vi inte kommer åt någon toa utanför bilen.
Vatten, gråvatten och ström klarar vi 3-4 dygn, men toa måste vi tömma efter 2 dygn.
Vi använder därför gärna toaletter på rastplatser o liknande om vi kommer åt.

Inte går vi hem till bilen när vi blir kissnödiga i vildmarken, vare sig vid fisketurer eller fågelskådning. Det brukar gå flera dagar innan reservkasetten kommer till användning.

aake
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Egen toalett är guld värd!

Efter att blivigt inspirerad av Jappe med sin tank lösning så hittade jag på E-bay en tank kasett med monterad pump/kvarn. Lite väl dyr var den dock (470 euro), så jag köpte en lös pump och monterade den på min x-tra tank. Med en snabbkoppling kan jag dra ut tanken om jag så vill och tömma den som vanligt.

Nar jag ar på platser där jag inte kan tömma toa tanken kör jag pumpen ca 30Sek för att tömma tanken till bilens gråvattentank. detta gör att jag klarar mig mycket längre än vanligt. Vid inspektion av gråvattentanken fan jag att den inte visade några spår av skit eller avlagringar, då denna rengörs av det övriga gråvattnet.

En alternativ lösning som fungerar mycket bra för mig...


//Freddy
 

Bilagor

  • $T2eC16hHJHsFGk-+g3PTBR9oKBuJlg~~60_12.JPG
    $T2eC16hHJHsFGk-+g3PTBR9oKBuJlg~~60_12.JPG
    14,5 KB · Visningar: 510

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Egen toalett är guld värd!

Nu står vi ju inte så ofta i vildmarken, men visst - är det skog snarare än park runt om kan jag tänka mig att slå en drill i det fria. Hustrun däremot föredrar definitivt ordnade toaförhållanden.

Jovisst, de söta små liven kan vara lite kinkiga. Men när man gått eller åkt båt någon timme från bilen så brukar kraven på bekvämligheter minska.:)

aake
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Egen toalett är guld värd!

Efter att blivigt inspirerad av Jappe med sin tank lösning så hittade jag på E-bay en tank kasett med monterad pump/kvarn. Lite väl dyr var den dock (470 euro), så jag köpte en lös pump och monterade den på min x-tra tank. Med en snabbkoppling kan jag dra ut tanken om jag så vill och tömma den som vanligt.

Nar jag ar på platser där jag inte kan tömma toa tanken kör jag pumpen ca 30Sek för att tömma tanken till bilens gråvattentank. detta gör att jag klarar mig mycket längre än vanligt. Vid inspektion av gråvattentanken fan jag att den inte visade några spår av skit eller avlagringar, då denna rengörs av det övriga gråvattnet.

En alternativ lösning som fungerar mycket bra för mig...


//Freddy

Lösningen verkar vara mycket bra..vad är det för pump du har använd?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Egen toalett är guld värd!

Nu står vi ju inte så ofta i vildmarken, men visst - är det skog snarare än park runt om kan jag tänka mig att slå en drill i det fria. Hustrun däremot föredrar definitivt ordnade toaförhållanden.

Dessutom är det så att vi använder husbilen betydligt mer på vintern (nu står den avställd sedan den 20 april) och det kan vara lite gruvsamt att kissa även för en fullt fältmässig hustru när snödrevet yr runt fötterna.
Men vare sig vi åker skidor eller snöskoter så vänder vi i första hand inte åter till husbilen när behovet gör sig påkallat.

aake
 
Toppen