• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Egen toalett är guld värd!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har roat mig med att läsa omdömen om olika ställplatser i Europa. När man har hållit på med det ett tag så hittar man en grupp människor som gnäller väldigt mycket på ställplatsernas servicenivå. De allra flesta husbilister verkar vara nöjda så länge ställplatsen ligger någorlunda naturskönt och inte störs av trafikbuller och annat. Ligger ställplatsen dessutom nära centrum med trevliga restauranger m.m. i en mysig stad och inte kostar fånigt mycket så är lyckan total - för de allra flesta - men inte den här speciella gruppen som jag berörde inledningsvis - toalettmänniskorna!

Under alla de år jag har kört runt med husbil har jag aldrig använt någon ställplatstoalett på de ställen jag har gästat. Inte en endaste gång för jag vet att offentliga toaletter alltid (nästan) är skitiga och saknar toalettrullar, sprider smitta och är allmänt snuskiga.

Alla husbilar har väl egen toalett - varför används de inte av alla husbilister? Är det något fel på toaletterna eller på dem som inte använder dem! Ett mysterium - för mig i alla fall!

Jappe
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Egen toalett är guld värd!

Håller också med Jappe. Har sagt det förut: Det bästa i husbilen är toalett och dusch. Kan ta in på de billigaste campingarna utan att kräva mer än möjlighet att tömma och fylla. Finns många idylliska campingar som uppfyller våra krav till nära nog ställplatspriser. Gräsytor istf grus.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Egen toalett är guld värd!

Er det noen skilnad på toalettene på en Rastplass, en Stellplats og en campingplass ? Min erfaring er at de på rastplatsene ikke altid er så innbydende, unntaket er langs Autobahn i Tyskland der det er folk som er ansvarlige for renholdet og får tips om kunden er fornøyd. Forholdene på Stellplatzene har jeg for liten erfaring til å utale meg. På campingplassene kan man finne alle varianter, men de virker som om de med flest stjerner har de reneste toalettene. Når det gjelder smittefaren er en god håndhygiene den viktigste beskyttelsen. Siden dråpesmitte finnes, bør man ikke stige ut av husbilen om man skal være helt sikker.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Egen toalett är guld värd!

Alltså jag kör mycket både personbil o husbil. Egen toalett har jag så klart bara med mig då jag kör husbilen så har jag bilen så måste jag anväda använda de offentliga. (har heller inga problem med det)
Sedan bor vi ofta på golfbanor där det ingår handdukar och ofta t.ex bastu i greenfee avgiften så varför skall jag då använda husbilen.
Till sist o inte minst så tycker jag att både toa o framför allt dusch är för trång för mig. Jag tycker också att det är sällan mer ser katastrofer oftast är det rätt bra var man än reser.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Egen toalett är guld värd!

......................... Är det något fel på toaletterna eller på dem som inte använder dem! Ett mysterium - för mig i alla fall!...

Kanske det kan bero på att man är rädd att det skall lukta illa i bilen.

Som tex han som efter första turen över en weekend kom tillbaka till återförsäljaren för att klaga på husbilen för att det luktade från toalettstolen, trots löfte om att det inte skulle göra det.

"Tro fan att det luktar, du har ju använt den"; sa säljaren.

-------------------------------------------------------------------------

Det borde vara standard med en SOG i alla husbilar. :)
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Egen toalett är guld värd!

30 års resande med husbil , minst 200 nätter i bilen per år har jag aldrig varit in på en offentlig toalett , alltid använt husbilens . Lukt inga problem, monterar alltid en fläkt i takluckan ( om man inte har en amerikanare som har ordentlig fläkt + sanitära installationer som är överlägsna europeiska ) .
SOG , utan att vara insatt hur det funkar , men det ersätter väl kemikalier i tanken ?? Är det därför det luktar huggorm när man kommer efter någon som tömt tanken som har SOG ?Med vänlig hälsning Sevallbo
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Egen toalett är guld värd!

Vi bor i vår husbil året runt och så klart använder vi både toa och dusch i vår husbil. Om vi inte hade velat ha detta så hade vi så klart köpt en husbil som inte var utrustad med dessa bekvämligheter och då hade det så klart inte kostat så mycket.
Så jag kan bara hålla med att egen toa är guld värd och även egen dusch.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Egen toalett är guld värd!

Suboptimering kallas det, eller att bita sig själv i svansen...

Vi vill ha det och det och det..., men betala för en tiondel. Min dröm är ställplatser där jag betalar för ytan (där så krävs) och ett tillägg för de faciliteter jag önskar nyttja..., alla vill nog inte ha allting varje natt...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Egen toalett är guld värd!

Vi cyklar ofta till Simrishamn och tar en runda förbi campingen och hamnen. Campingen är fullproppad med framför allt husvagnar men också en hel del HB. I anslutning till hamnen finns en rejäl (gratis) "P"-plats fullspäckad med husbilar.
Och nu kommer min fråga: var tömmer alla "P"-plats besökare sina toaletter? En toalett är guld värd bara om den kan tömmas! Vissa dagar funderar jag på att gå fram och fråga, men ack nej, av någon konstig anledning så vågar jag inte det...
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Egen toalett är guld värd!

Står där emellanåt, tömmer tankarna hemma.
Har aldrig sett någon tömma någonting på eller i närheten av parkeringen. Skulle tro att man, om man behöver, tömmer i den något provisoriska anordningen i fritidsbåthamnen 75 m därifrån.
 
Toppen