• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL - kan man flytta matningarna?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Har ett EBL-problem som jag ser det, och kan inte se finessen med dagens lösning, men hoppas på att kunna ändra på det.

Solcellerna laddar bilbatteriet och inte bodels batteriet via EBL, enligt säljaren. Så verkar det vara.
"Landström" laddar bodelsbatteriet.
Kan man flytta på något stift eller kontakt så att solcellsladdningen laddar bodelsbatteriet istället?

Helst skulle jag vilja ladda bodelsbatteriet först med solcellen och sedan "toppa upp" laddningen i bildelsbatteriet.

Är det möjligt att lösa via EBL?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det verkar råda en del missuppfattningar när det gäller EBL:ens funktion. Det är möjligt att det kan finnas varianter och skillnader men funktionen bör vara densamma som jag lämnade i mitt inlägg #4, "EBL prioriterar laddningen av startbatteriet, när det är fulladdat så går laddningen över till bodelsbatterierna, så fungerade min EBL.". Detta var inget jag hittat på själv utan det är den uppgiften EBL-tillverkaren gav mig efter jag hade köpt min första "riktiga" husbil för ca 25 år sedan och som du själv bekräftar i ditt inlägg #11.

Som några mycket riktigt påpekar så är oftast startbatteriet fulladdat när man stannar efter körning och detta känner EBL:en av. Har man solcellerna rätt inkopplade via EBL:en så startar den enbart laddningen av bodelsbatterierna direkt eller utan solceller då man ansluter till 230V.
Så i praktiken är funktionen just den du vill ha, bodelsbatteriet laddas då först varför du inte behöver göra några förändringar.
För undvikande av missuppfattningar är det nog bäst att hålla sig till den EBL som trådskaparen har, EBL119. I manualen som finns att hämta på schaudt.gmbh finns ett kretsschema som tydligt visar att plusingången block 6, ”Solar charge regulator”, går via en 15A säkring och shunten till EBLs plusplint för bodelsbatteriet. Så, om anslutningen är rätt gjord i trådskaparens bil och inget är trasigt (inkl. säkring), skall solcellen ladda bodelsbatteriet.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För undvikande av missuppfattningar är det nog bäst att hålla sig till den EBL som trådskaparen har, EBL119. I manualen som finns att hämta på schaudt.gmbh finns ett kretsschema som tydligt visar att plusingången block 6, ”Solar charge regulator”, går via en 15A säkring och shunten till EBLs plusplint för bodelsbatteriet. Så, om anslutningen är rätt gjord i trådskaparens bil och inget är trasigt (inkl. säkring), skall solcellen ladda bodelsbatteriet.
En anledning till är att man ser laddströmmen i husbilens visning/display.
Jag hade denna koppling original med EBL99, i samband med ett batteribyte la ebl99 av för gott (15år gammalt) bytte ebl till ett 119 som inte skiljer sig från gamla 99'an i detta fall. Idag har jag laddning direkt på bobatteriet, men även en liten laddström till startbatt. via mppt'n.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Det verkar råda en del missuppfattningar när det gäller EBL:ens funktion. Det är möjligt att det kan finnas varianter och skillnader men funktionen bör vara densamma som jag lämnade i mitt inlägg #4, "EBL prioriterar laddningen av startbatteriet, när det är fulladdat så går laddningen över till bodelsbatterierna, så fungerade min EBL.". Detta var inget jag hittat på själv utan det är den uppgiften EBL-tillverkaren gav mig efter jag hade köpt min första "riktiga" husbil för ca 25 år sedan och som du själv bekräftar i ditt inlägg #11.

Som några mycket riktigt påpekar så är oftast startbatteriet fulladdat när man stannar efter körning och detta känner EBL:en av. Har man solcellerna rätt inkopplade via EBL:en så startar den enbart laddningen av bodelsbatterierna direkt eller utan solceller då man ansluter till 230V.
Så i praktiken är funktionen just den du vill ha, bodelsbatteriet laddas då först varför du inte behöver göra några förändringar.
Har du någon uppgift om en sådan EBL, märke och typ? Jag har aldrig hört talas om någon som prioriterar startbatteriet.
Startbatteriet behöver inte bli fullt, det gör inget om det är 3/4 laddat. Att då prioritera upp att ladda det från 3/4 till fullt, istället för att ladda upp bodelsbatteriet, tycker jag är helt fel prioritering.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det kan mycket väl vara så att EBL:en upplever 3/4 laddat som fullt och det har jag aldrig ifrågasatt.

För de som inte vill acceptera de uppgifter jag en gång fick av tillverkaren så är mitt förslag; "Kontakta själv EBL-tillverkaren Schaudt ".
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Som redan konstaterat i inlägg #41: tillverkaren är "konsulterad" via den dokumentationen för aktuell EBL, som visar att ingången Solar charge regulator på EBL119 går till bodelsbatteriets anslutning och alltså laddar detta (gulmarkerade förbindelsen nedan).

Enda möjligheten att den också skulle kunna ladda startbatteriet vore att det relä för (underhålls)laddning av startbatteriet som 230 V-laddaren aktiverar också skulle aktiveras när endast solcellsregulatorn tillhandahåller laddning, via en loop* på 230-laddarens 12V-sida, och att en del av strömmen från Solar charge-ingången sedan passerar en strömbegränsare på vägen till startbatteriets anslutning (rödstreckat nedan). Detta skulle också innebära att signallampan för 230V-anslutning tänds trots att det bara är solcellen som laddar... Men texten nedan, från en engelsk reparationsfirma, synes innebära att Solar charge-ingången på EBL 99 eller 119 inte laddar startbatteriet, däremot gör den på EBL29 det.

"The EBL29 is a suitable replacement for the EBL99 and EBL119. The EBL29 differs only in that the solar connector also has the starter battery connection."

1700400358258.jpeg

*)Rödstreckade linjen blev tyvärr slarvigt/felaktigt ritad mellan A14 och A13. Svarta linjen där, liksom den mellan A8 och A7, är ingen ledare utan visar bara kretskortets gräns. Den eventuella loopen skulle gå in via A8 och sedan komma ut via A7. Det framgår inte om en sådan loop är möjlig eftersom bilden inte visar vilka komponenter som finns mellan A8 och A7
 
Senast ändrad:
Toppen