• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL - kan man flytta matningarna?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
893
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Har ett EBL-problem som jag ser det, och kan inte se finessen med dagens lösning, men hoppas på att kunna ändra på det.

Solcellerna laddar bilbatteriet och inte bodels batteriet via EBL, enligt säljaren. Så verkar det vara.
"Landström" laddar bodelsbatteriet.
Kan man flytta på något stift eller kontakt så att solcellsladdningen laddar bodelsbatteriet istället?

Helst skulle jag vilja ladda bodelsbatteriet först med solcellen och sedan "toppa upp" laddningen i bildelsbatteriet.

Är det möjligt att lösa via EBL?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
EBL prioriterar laddningen av startbatteriet, när det är fulladdat så går laddningen över till bodelsbatterierna, så fungerade min EBL.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Är det inte tvärtom? Bodelsbatterierna laddas först, och när de är fulladdade laddas startbatteriet.
Nej, inte hos mig. Detta för att man alltid skulle ha nog med kraft i startbatteriet för att kunna starta motorn.

De som kopplat solcellerna direkt på startbatteriet upplever ofta att det är som du skriver men det beror på att EBL:en "tror" att startbatteriet redan är fulladdat.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Om jag tolkar sista punkten rätt så laddar solcellspanelen inte bodelsbatterierna alls, när motorn är avstängd.
Visa bilaga 231409
Hej
Sista punkten
Startbatteriet kopplas bort när motorn är avstängd ,och så ska det vara så man inte tömmer det
Solcellerna laddar bodelen, för i praktiken all förbrukning dras från bodelen
Startbatteriet är till för körning som på en vanlig bil och laddas främst när du kör, men när du kör så laddas även bodelen
EBL blocket är till för bodelen
När du har kopplat in 220v så laddar du bodelen först
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
893
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hej
Sista punkten
Startbatteriet kopplas bort när motorn är avstängd ,och så ska det vara så man inte tömmer det
Solcellerna laddar bodelen, för i praktiken all förbrukning dras från bodelen
Startbatteriet är till för körning som på en vanlig bil och laddas främst när du kör, men när du kör så laddas även bodelen
EBL blocket är till för bodelen
När du har kopplat in 220v så laddar du bodelen först
Så om jag inte vill vara nätansluten så ska det vara ok att ändå få laddning av solcellerna till bodelen när man parkerat?
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Ja, bodelen laddas av sol, om du parkerat i solen
Det man inte vet beroende hur många som ägt bilen före en själv om dessa kopplat in något utan riktig kunskap
som man brukar säga, ju fler kockar, desto sämre soppa .
Har du ingen info/panel i bilen där du kan se hur många volt du har i batteriet, dvs laddning?
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hej
På ditt EBL 119 finns där ju en separat solcellsingång som innehåller stift för + bodelen + bildelsbatteriet och gemensam minus.
Köp en regulator som klarar av att ladda 2 batterienheter och problemet är löst.
Köper du schaudts egna modeller finns färdiga kablar att klicka i.
Så har jag det på min husbil, funkar perfekt. Prio bodelen, när den är full läcker laddning över till bildelsbatteriet.

Mvh Per
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Kolla med Sunlux. Där finns en lista för kabel för ebl anslutning. Schaudt 119 tål Max 10 A solcellsregulator på den ingången enligt listan.
Schaudt skriver själva i bruksanvisningen för EBL 119, 14A och säkringen är på 15A.
Läser man sedan deras bruksanvisning gällande deras egna regulatorer. Så medföljer där en 20A säkring som ska sättas istället för originalet på 15A. Eftersom deras regulatorer är på 18A.
Har själv kört den här lösningen sedan 2019 med 2x120 watts paneler på taket. Och det har fungerat sömnlöst sedan dess.
Mvh Per
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Ja, bodelen laddas av sol, om du parkerat i solen
Det man inte vet beroende hur många som ägt bilen före en själv om dessa kopplat in något utan riktig kunskap
som man brukar säga, ju fler kockar, desto sämre soppa .
Har du ingen info/panel i bilen där du kan se hur många volt du har i batteriet, dvs laddning?
Om jag stänger av batteriet på EBL:n (99), laddas bodelbatteriet ändå om jag ansluter 230V? Jag tänker om mängden krypström minskar nu under vinterförvaringen.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
893
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hej
På ditt EBL 119 finns där ju en separat solcellsingång som innehåller stift för + bodelen + bildelsbatteriet och gemensam minus.
Köp en regulator som klarar av att ladda 2 batterienheter och problemet är löst.
Köper du schaudts egna modeller finns färdiga kablar att klicka i.
Så har jag det på min husbil, funkar perfekt. Prio bodelen, när den är full läcker laddning över till bildelsbatteriet.

Mvh Per
Vilken regulator rekommenderas?
 
Toppen