• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL - kan man flytta matningarna?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
893
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Har ett EBL-problem som jag ser det, och kan inte se finessen med dagens lösning, men hoppas på att kunna ändra på det.

Solcellerna laddar bilbatteriet och inte bodels batteriet via EBL, enligt säljaren. Så verkar det vara.
"Landström" laddar bodelsbatteriet.
Kan man flytta på något stift eller kontakt så att solcellsladdningen laddar bodelsbatteriet istället?

Helst skulle jag vilja ladda bodelsbatteriet först med solcellen och sedan "toppa upp" laddningen i bildelsbatteriet.

Är det möjligt att lösa via EBL?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Startbatteriet kopplas bort när motorn är avstängd ,och så ska det vara så man inte tömmer det
Solcellerna laddar bodelen, för i praktiken all förbrukning dras från bodelen
Startbatteriet är till för körning som på en vanlig bil och laddas främst när du kör, men när du kör så laddas även bodelen
Om man vill utnyttja radion i bildelen kan det vara bra om något av solcellerna går till bilbatteriet också.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Vilken regulator rekommenderas?
Jag har Schaudt LR 1218.
Men vill du ha en MPPT regulator så heter den LRM 1218. Fördelen med dessa är att kablar medföljer som passar rätt in i EBL. Bara att klicka i solar ingången.
Finns säkert en hel uppsjö av olika, men jag vet inte om där är någon annan som skickar med kablar som passar rakt in i EBL ?
MPPT ska vara effektivare, men också dyrare.
Jag klarade mig 3 veckor i somras utan att stoppa i en 230volts kabel.
Jag har 3×80 ampere gelbatteri i bodelen och 2x120 watt solceller med den vanliga regulatorn. Har kopplat in en Victron smartshunt för att ha koll på strömmen. Jag var aldrig under 83% kvar. Och då kör ändå frugan invertern varje morgon när hon fönar håret.
Mvh Per
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Enklare är väl att koppla radion till bodelsbatterit? Då fungerar det bra även helt utan solceller.

Pålle
Kanske kan va´ så men lite besvärligt känns det om bodelsbatteri och elcentral sitter längst bak i bilen. Betydligt enklare kabeldragning om batteri och elcentral sitter i anslutning till passagerarsätet som det gjorde på vår första hb.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kanske kan va´ så men lite besvärligt känns det om bodelsbatteri och elcentral sitter längst bak i bilen. Betydligt enklare kabeldragning om batteri och elcentral sitter i anslutning till passagerarsätet som det gjorde på vår första hb.
Troligtvis har du ström från bodelsbatteriet längre fram i bilen också?
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Vilken regulator rekommenderas?
Hej! Jag köpte från Sunlux en Epever solcellsregulator med 2 utgångar och de har jag kopplat direkt till respektive batteri till denna köpte jag en monitor där det går att se spänningar och ström o.d. Den utgång som är kopplad till bilbatteriet laddar bara 1 Amp och den
andra utgången till bobatterierna regleras som vanligt på batteriernas spänningsnivå.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, hela idén med laddning från solceller och 230V laddare är ju att ladda och underhålla bodelsbatteriet/batterierna när man står uppställd och använder dem för välmående camping, lyse, TV, ström till värme, ventillation m.m.
Vad skulle det vara för idé med att bara ladda startbatteriet som redan är fulladdat efter en dag ute på vägarna och sedan helt bortkopplat från boendeförbrukning vid stillastående, och klarar sig i alla fall minst ett par veckor utan laddning.
Vill man ladda startbatteriet lite lagom hela tiden så räcker det ju med en liten solpanel för några hundralappar liggande framme på instrumentpanelen.
Det kan väl inte finnas någon EBL som är kopplad så dumt, och finns det någon så måste den vara felkopplad, och finns det någon säljare som säger motsatsen så........... Varför skulle solpaneler, 230V laddare och annan laddning börja med att ladda ett troligen redan fulladdat startbatteri och dessutom i vissa fall bara ladda startbatteriet.
Det allmänna vid laddning av bobatteriet vid uppställning är ju att antingen laddas startbatteriet med några Amp. som underhållsladdning när bobatterierna laddas, eller också kopplas laddningen till startbatteriet in när bobatterierna är fulladdade och i vissa fall så laddas inte startbatteriet alls.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hejsan, hela idén med laddning från solceller och 230V laddare är ju att ladda och underhålla bodelsbatteriet/batterierna när man står uppställd och använder dem för välmående camping, lyse, TV, ström till värme, ventillation m.m.
Vad skulle det vara för idé med att bara ladda startbatteriet som redan är fulladdat efter en dag ute på vägarna och sedan helt bortkopplat från boendeförbrukning vid stillastående, och klarar sig i alla fall minst ett par veckor utan laddning.
Vill man ladda startbatteriet lite lagom hela tiden så räcker det ju med en liten solpanel för några hundralappar liggande på instrumentpanelen.
Det kan väl inte finnas någon EBL som är kopplad så dumt, och finns det någon så måste den vara felkopplad, och finns det någon säljare som säger motsatsen så........... Varför skulle solpaneler, 230V laddare och annan laddning börja med att ladda ett troligen redan fulladdat startbatteri och dessutom i vissa fall bara ladda startbatteriet.
Det allmänna vid laddning av bobatteriet vid uppställning är ju att antingen laddas startbatteriet med några Amp. som underhållsladdning när bobatterierna laddas, eller också kopplas laddningen till startbatteriet in när bobatterierna är fulladdade.

M.v.h. JANKRO.
Helt rätt
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
893
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Jag tackar för alla svar och ska börja mäta. Mäta är att veta.
Om nu solcellen går via EBL och laddar bilbatteri och sedan bodel så kanske jag har lite tur i det ändå.
Jag har en kommunal lyktstolpe på min tomt, och den lyser rätt friskt.
Solcellen på biltaket är praktiskt taget under lyktstolpen.
Ingen aning om hur många watt en gatlykta lyser med, men den borde ändå ge lite Watt på solpanelen?

Och om jag då har en del A under dagen och kanske en halv under natten, så kanske jag slipper ha bilen ansluten via landström tänker jag under den snöfria perioden. Eller vad tror Expertrådet i Husbilsklubben?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Har ett EBL-problem som jag ser det, och kan inte se finessen med dagens lösning, men hoppas på att kunna ändra på det.

Solcellerna laddar bilbatteriet och inte bodels batteriet via EBL, enligt säljaren. Så verkar det vara.
"Landström" laddar bodelsbatteriet.
Kan man flytta på något stift eller kontakt så att solcellsladdningen laddar bodelsbatteriet istället?

Helst skulle jag vilja ladda bodelsbatteriet först med solcellen och sedan "toppa upp" laddningen i bildelsbatteriet.

Är det möjligt att lösa via EBL?
Det verkar råda en del missuppfattningar när det gäller EBL:ens funktion. Det är möjligt att det kan finnas varianter och skillnader men funktionen bör vara densamma som jag lämnade i mitt inlägg #4, "EBL prioriterar laddningen av startbatteriet, när det är fulladdat så går laddningen över till bodelsbatterierna, så fungerade min EBL.". Detta var inget jag hittat på själv utan det är den uppgiften EBL-tillverkaren gav mig efter jag hade köpt min första "riktiga" husbil för ca 25 år sedan och som du själv bekräftar i ditt inlägg #11.

Som några mycket riktigt påpekar så är oftast startbatteriet fulladdat när man stannar efter körning och detta känner EBL:en av. Har man solcellerna rätt inkopplade via EBL:en så startar den enbart laddningen av bodelsbatterierna direkt eller utan solceller då man ansluter till 230V.
Så i praktiken är funktionen just den du vill ha, bodelsbatteriet laddas då först varför du inte behöver göra några förändringar.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
893
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Det verkar råda en del missuppfattningar när det gäller EBL:ens funktion. Det är möjligt att det kan finnas varianter och skillnader men funktionen bör vara densamma som jag lämnade i mitt inlägg #4, "EBL prioriterar laddningen av startbatteriet, när det är fulladdat så går laddningen över till bodelsbatterierna, så fungerade min EBL.". Detta var inget jag hittat på själv utan det är den uppgiften EBL-tillverkaren gav mig efter jag hade köpt min första "riktiga" husbil för ca 25 år sedan och som du själv bekräftar i ditt inlägg #11.

Som några mycket riktigt påpekar så är oftast startbatteriet fulladdat när man stannar efter körning och detta känner EBL:en av. Har man solcellerna rätt inkopplade via EBL:en så startar den enbart laddningen av bodelsbatterierna direkt eller utan solceller då man ansluter till 230V.
Så i praktiken är funktionen just den du vill ha, bodelsbatteriet laddas då först varför du inte behöver göra några förändringar.
Tack för svar.
Känns som man ska mäta en del och få fram lite fakta. :)
 
Toppen