• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

E-Fiat

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sambon skaffade en ny hybrid nu i januari, vi har inget tankställe hemma, har kollat upp vad det skulle kosta att ladda på några ställen här, ca.4,50-8,50kr/kWh, då blir det billigare/enklare att fortsätta med bara dieselmotorn, man kan köra den ekonomiskt på bara diesel under 5L/100km.
Jag förstår inte riktigt var vinsten ligger.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.511
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Sambon skaffade en ny hybrid nu i januari, vi har inget tankställe hemma, har kollat upp vad det skulle kosta att ladda på några ställen här, ca.4,50-8,50kr/kWh, då blir det billigare/enklare att fortsätta med bara dieselmotorn, man kan köra den ekonomiskt på bara diesel under 5L/100km.
Jag förstår inte riktigt var vinsten ligger.
På rena elbilar, framförallt äldre, ligger den stora vinsten (idag med "rekordbillig" diesel) i servicen (om man inte har möjligheten att ladda hemma).
På en fossilbil har man ju en massa olika filter och oljor som ska bytas, på elbilen ett kupefilter.
Men även elen kan man få billigare med olika avtal.

Körde en riktig långkörning idag (jobbet) på drygt 90mil.
Startade fulladdat hemma imorse och tog första laddpausen (egentligen inte för att bilen behövde det med 50% kvar av batteriet utan för kissepaus och en kopp medhavd kaffe samt en bensträckare) efter 2,5h och 20mil.
Nästa stopp var där jag skulle jobba och passade på att ladda fullt under tiden (25mil senare).
På hemvägen blev det ett liknande stopp (ett naturligt) där laddades exakt så mycket så jag skulle ha några procent kvar när jag kom hem (2 kvar).
På hela sträckan drog bilen 1,9kWh/mil i snitt och jag snabbladdade totalt 106kWh till en kostnad av 551kr.
Sedan tillkommer en full laddning hemma för ca 100kr.
Hade jag kört samma sträcka med en dieselbil i motsvarande storlek (ungefär som en volvo xc60) så hade diesel kostnaden hamnat på över 1000kr.

Det är ju sällan, åtminstone för oss, man kör längre än 20mil i sträck utan att stanna och titta på något eller ta en bensträckare.
Blir bara lite annorlunda planering än om man kör fossilt.
Ofta finns det någon typ av laddning och är man lite om sig så slänger man i sladden och laddar några procent när man stannar.
Ett annat tänk än att åka mellan A och B och bara tanka på ett ställe.
Det finns idag fler laddpunkter än vad det finns bensinstationer och endast ett fåtal används samtidigt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
På rena elbilar, framförallt äldre, ligger den stora vinsten (idag med "rekordbillig" diesel) i servicen (om man inte har möjligheten att ladda hemma).
På en fossilbil har man ju en massa olika filter och oljor som ska bytas, på elbilen ett kupefilter.
Men även elen kan man få billigare med olika avtal.

Körde en riktig långkörning idag (jobbet) på drygt 90mil.
Startade fulladdat hemma imorse och tog första laddpausen (egentligen inte för att bilen behövde det med 50% kvar av batteriet utan för kissepaus och en kopp medhavd kaffe samt en bensträckare) efter 2,5h och 20mil.
Nästa stopp var där jag skulle jobba och passade på att ladda fullt under tiden (25mil senare).
På hemvägen blev det ett liknande stopp (ett naturligt) där laddades exakt så mycket så jag skulle ha några procent kvar när jag kom hem (2 kvar).
På hela sträckan drog bilen 1,9kWh/mil i snitt och jag snabbladdade totalt 106kWh till en kostnad av 551kr.
Sedan tillkommer en full laddning hemma för ca 100kr.
Hade jag kört samma sträcka med en dieselbil i motsvarande storlek (ungefär som en volvo xc60) så hade diesel kostnaden hamnat på över 1000kr.

Det är ju sällan, åtminstone för oss, man kör längre än 20mil i sträck utan att stanna och titta på något eller ta en bensträckare.
Blir bara lite annorlunda planering än om man kör fossilt.
Ofta finns det någon typ av laddning och är man lite om sig så slänger man i sladden och laddar några procent när man stannar.
Ett annat tänk än att åka mellan A och B och bara tanka på ett ställe.
Det finns idag fler laddpunkter än vad det finns bensinstationer och endast ett fåtal används samtidigt.
Hur kan du göra en fulladdning för 100kr hemma, är det någon"elbilsavtal"
batteriet rymmer väl 50-100kWh?

Jag jämför bara avrundat
El 2kWh/mil = ca.10-11kr
Diesel 0,5L/mil = ca. 8-9kr
Men mycket beror ju på hur billigt man kan tanka batteriet/tanken.

Jag har inte ägt någon elbil, men nu har vi en hybrid, som ska klara 12mil på el, det kan vi glömma, när man kommer ut till bilen efter man värmt upp den så har det förbrukat 20-30% av batteriet, och för oss så visar det ofta tomt då, men vi har kommit på att väljer man sportläge så stänger den inte av dieselmotorn, samt den laddar batteriet vid motorbromsning så vi har lyckats få i så pass mycket i batteriet så det räckt till lite förvärmning nästa morgon, att min sambo skulle starta, eller avsluta varje dag vid en laddstolpe kommer nog aldrig att inträffa. Så hybrid är inget alternativ för mej, jo ifall den haft en dieselvärmare.

Den härliga dieselvärmaren som vi har i de andra 4 bilarna är väl ett big no no idag, och att alla ska kunna ansluta sin elbil/hybrid på sin parkeringsplats är väl inte att tänka på.
 
Toppen