• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

E-Fiat

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sambon skaffade en ny hybrid nu i januari, vi har inget tankställe hemma, har kollat upp vad det skulle kosta att ladda på några ställen här, ca.4,50-8,50kr/kWh, då blir det billigare/enklare att fortsätta med bara dieselmotorn, man kan köra den ekonomiskt på bara diesel under 5L/100km.
Jag förstår inte riktigt var vinsten ligger.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.541
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Sambon skaffade en ny hybrid nu i januari, vi har inget tankställe hemma, har kollat upp vad det skulle kosta att ladda på några ställen här, ca.4,50-8,50kr/kWh, då blir det billigare/enklare att fortsätta med bara dieselmotorn, man kan köra den ekonomiskt på bara diesel under 5L/100km.
Jag förstår inte riktigt var vinsten ligger.
På rena elbilar, framförallt äldre, ligger den stora vinsten (idag med "rekordbillig" diesel) i servicen (om man inte har möjligheten att ladda hemma).
På en fossilbil har man ju en massa olika filter och oljor som ska bytas, på elbilen ett kupefilter.
Men även elen kan man få billigare med olika avtal.

Körde en riktig långkörning idag (jobbet) på drygt 90mil.
Startade fulladdat hemma imorse och tog första laddpausen (egentligen inte för att bilen behövde det med 50% kvar av batteriet utan för kissepaus och en kopp medhavd kaffe samt en bensträckare) efter 2,5h och 20mil.
Nästa stopp var där jag skulle jobba och passade på att ladda fullt under tiden (25mil senare).
På hemvägen blev det ett liknande stopp (ett naturligt) där laddades exakt så mycket så jag skulle ha några procent kvar när jag kom hem (2 kvar).
På hela sträckan drog bilen 1,9kWh/mil i snitt och jag snabbladdade totalt 106kWh till en kostnad av 551kr.
Sedan tillkommer en full laddning hemma för ca 100kr.
Hade jag kört samma sträcka med en dieselbil i motsvarande storlek (ungefär som en volvo xc60) så hade diesel kostnaden hamnat på över 1000kr.

Det är ju sällan, åtminstone för oss, man kör längre än 20mil i sträck utan att stanna och titta på något eller ta en bensträckare.
Blir bara lite annorlunda planering än om man kör fossilt.
Ofta finns det någon typ av laddning och är man lite om sig så slänger man i sladden och laddar några procent när man stannar.
Ett annat tänk än att åka mellan A och B och bara tanka på ett ställe.
Det finns idag fler laddpunkter än vad det finns bensinstationer och endast ett fåtal används samtidigt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
På rena elbilar, framförallt äldre, ligger den stora vinsten (idag med "rekordbillig" diesel) i servicen (om man inte har möjligheten att ladda hemma).
På en fossilbil har man ju en massa olika filter och oljor som ska bytas, på elbilen ett kupefilter.
Men även elen kan man få billigare med olika avtal.

Körde en riktig långkörning idag (jobbet) på drygt 90mil.
Startade fulladdat hemma imorse och tog första laddpausen (egentligen inte för att bilen behövde det med 50% kvar av batteriet utan för kissepaus och en kopp medhavd kaffe samt en bensträckare) efter 2,5h och 20mil.
Nästa stopp var där jag skulle jobba och passade på att ladda fullt under tiden (25mil senare).
På hemvägen blev det ett liknande stopp (ett naturligt) där laddades exakt så mycket så jag skulle ha några procent kvar när jag kom hem (2 kvar).
På hela sträckan drog bilen 1,9kWh/mil i snitt och jag snabbladdade totalt 106kWh till en kostnad av 551kr.
Sedan tillkommer en full laddning hemma för ca 100kr.
Hade jag kört samma sträcka med en dieselbil i motsvarande storlek (ungefär som en volvo xc60) så hade diesel kostnaden hamnat på över 1000kr.

Det är ju sällan, åtminstone för oss, man kör längre än 20mil i sträck utan att stanna och titta på något eller ta en bensträckare.
Blir bara lite annorlunda planering än om man kör fossilt.
Ofta finns det någon typ av laddning och är man lite om sig så slänger man i sladden och laddar några procent när man stannar.
Ett annat tänk än att åka mellan A och B och bara tanka på ett ställe.
Det finns idag fler laddpunkter än vad det finns bensinstationer och endast ett fåtal används samtidigt.
Hur kan du göra en fulladdning för 100kr hemma, är det någon"elbilsavtal"
batteriet rymmer väl 50-100kWh?

Jag jämför bara avrundat
El 2kWh/mil = ca.10-11kr
Diesel 0,5L/mil = ca. 8-9kr
Men mycket beror ju på hur billigt man kan tanka batteriet/tanken.

Jag har inte ägt någon elbil, men nu har vi en hybrid, som ska klara 12mil på el, det kan vi glömma, när man kommer ut till bilen efter man värmt upp den så har det förbrukat 20-30% av batteriet, och för oss så visar det ofta tomt då, men vi har kommit på att väljer man sportläge så stänger den inte av dieselmotorn, samt den laddar batteriet vid motorbromsning så vi har lyckats få i så pass mycket i batteriet så det räckt till lite förvärmning nästa morgon, att min sambo skulle starta, eller avsluta varje dag vid en laddstolpe kommer nog aldrig att inträffa. Så hybrid är inget alternativ för mej, jo ifall den haft en dieselvärmare.

Den härliga dieselvärmaren som vi har i de andra 4 bilarna är väl ett big no no idag, och att alla ska kunna ansluta sin elbil/hybrid på sin parkeringsplats är väl inte att tänka på.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.880
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi köpte elbil i höstas och detta är mina erfarenheter, utan att ha kört under de varma årstiderna.

Förbrukningen är nu (vinter) ca 20-25 Kwh / 100 km. Samma körning med vår förra dieselkombi förbrukade ca 0,75 liter milen.
Jag laddar ofta på jobbet för 1,7 kr kWh, gör matten själva.
Sitter fast med ett bundet elavtal, med alla rörliga avgifter betalar jag 3 kr kWh hemma, och kan ladda med 11Kw. Laddar sällan hemma än så länge.

Övergår till timdebiteringsavtal efter semestern, då kommer jag att ladda på natten. Pluggar då in bilen så fort jag kommer hem, laddgräns 70% SOC.

Med bilen följde det 15 000 kronor insatt på ett laddkonto, snabbladdar ofta när jag handlar på ICA Maxi i Köping eller Eskilstuna.
Denna förmån överbrygger smidigt till jag bytt elavtal hemma.

Bortsett från laddning, elbilar är ju mycket tystare och rappare att köra än ICE bilar. Jag gillar det starkt.
Service på vår bil inskränker sig till byte av kupefilter och bromsvätska vart annat år.
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Hur kan du göra en fulladdning för 100kr hemma, är det någon"elbilsavtal"
batteriet rymmer väl 50-100kWh?

Jag jämför bara avrundat
El 2kWh/mil = ca.10-11kr
Diesel 0,5L/mil = ca. 8-9kr
Men mycket beror ju på hur billigt man kan tanka batteriet/tanken.

Jag har inte ägt någon elbil, men nu har vi en hybrid, som ska klara 12mil på el, det kan vi glömma, när man kommer ut till bilen efter man värmt upp den så har det förbrukat 20-30% av batteriet, och för oss så visar det ofta tomt då, men vi har kommit på att väljer man sportläge så stänger den inte av dieselmotorn, samt den laddar batteriet vid motorbromsning så vi har lyckats få i så pass mycket i batteriet så det räckt till lite förvärmning nästa morgon, att min sambo skulle starta, eller avsluta varje dag vid en laddstolpe kommer nog aldrig att inträffa. Så hybrid är inget alternativ för mej, jo ifall den haft en dieselvärmare.

Den härliga dieselvärmaren som vi har i de andra 4 bilarna är väl ett big no no idag, och att alla ska kunna ansluta sin elbil/hybrid på sin parkeringsplats är väl inte att tänka på.
Tankar hemma för 120-200.- per månad och kör drygt 100 mil per månad..
ni som tror Elbil är Dyrare än Dieselbil Hur mycket kostar Oljebytet, oljefilter, luftfilter.
Elbilen byter inte olja, inget oljefilter eller luft filter bara Kupe filter som även dieselbilen har.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.454
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Tankar hemma för 120-200.- per månad och kör drygt 100 mil per månad..
ni som tror Elbil är Dyrare än Dieselbil Hur mycket kostar Oljebytet, oljefilter, luftfilter.
Elbilen byter inte olja, inget oljefilter eller luft filter bara Kupe filter som även dieselbilen ahr.
Du glömde de högre fordonskatterna på bensin och dieseldrivna fordon.
Helt eldrivna fordon 360 kr per år.
Kostnader på vägnätet får bensin och dieseldrivna fordon betala tillsvidare.
 
Senast ändrad:

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Hej
En liten notering bara. Elpriset är oftast den mindre delen av summan man betalar, till själva elpriset så kommer det energiskatt på 54.88 öre, överföringsavgift på 6,25 öre och en effektavgift, den beräknas genom att man tar medelvärdet av de tre högsta effekttopparna under en månad, (mellan 22.00 till 06.00 räknas halva effekten) sedan multiplicerar den summan med 81.25 Kr och upptill det så kommer det moms på allt såväl el, avgifter och skatt.
Effektavgiften kan bli kännbar vid elbilsladdning då den kommer på toppen av alla övriga effektuttag.
Skatt och avgifter skiljer sig åt över landet, de skatter och avgifter som jag har nämnt ovan gäller för landets två södra elområden.

Vi köpte elbil i höstas och detta är mina erfarenheter, utan att ha kört under de varma årstiderna.

Förbrukningen är nu (vinter) ca 20-25 Kwh / 100 km. Samma körning med vår förra dieselkombi förbrukade ca 0,75 liter milen.
Jag laddar ofta på jobbet för 1,7 kr kWh, gör matten själva.
Sitter fast med ett bundet elavtal, med alla rörliga avgifter betalar jag 3 kr kWh hemma, och kan ladda med 11Kw. Laddar sällan hemma än så länge.

Övergår till timdebiteringsavtal efter semestern, då kommer jag att ladda på natten. Pluggar då in bilen så fort jag kommer hem, laddgräns 70% SOC.

Med bilen följde det 15 000 kronor insatt på ett laddkonto, snabbladdar ofta när jag handlar på ICA Maxi i Köping eller Eskilstuna.
Denna förmån överbrygger smidigt till jag bytt elavtal hemma.

Bortsett från laddning, elbilar är ju mycket tystare och rappare att köra än ICE bilar. Jag gillar det starkt.
Service på vår bil inskränker sig till byte av kupefilter och bromsvätska vart annat år.
Just detta med att köra ifrån alla stora 4WD audi/mb/BMW och andra vid trafikljusen med en liten KIA är bland det roligaste!
Innan Audins automatlåda fattat att Nu vill Husse åka fort då är Elbilen 150 m framför, kraften i Elbilen kommer som strömmen i glödlampan omedelbart direkt.
Nackdel däckslitaget. :twitcy:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.454
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Du glömde de högre fordonskatterna på bensin och dieseldrivna fordon.
Helt eldrivna fordon 360 kr per år.
Kostnader på vägnätet får bensin och dieseldrivna fordon betala tillsvidare.
Kanske därför skatterna inte räcker till för att underhålla vägnätet och övrig infrastruktur.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.562
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag blir förvånad av att någon tror att medel till vägunderhåll har någotsomhelst att göra med intäckter från fordonsskatten.
Jag kunde ju ha skrivit: eller motsvarande antal miljarder som vägtrafikskatten tar in till statskassan..? Som sedan bl.a.
används till underhåll och byggande av vägar.
Bättre så? ;)
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Du glömde de högre fordonskatterna på bensin och dieseldrivna fordon.
Helt eldrivna fordon 360 kr per år.
Kostnader på vägnätet får bensin och dieseldrivna fordon betala tillsvidare.
10.000 kronors frågan som ingen kan svara på.

Värdeminskningen - och det är den största kostnadsposten.

Fr.o.m 2025.01.01 inom EU finns de nya utsläppskraven på tillverkare för genomsnittsutsläpp - om dom nu inte pooler sina utsläpp med andra. Klarar man det inte drabbas man av mycket stora böter. Förmodligen kommer tillverkare av bränslebilar, laddhybrider och elbilar att se hur mixen ser ut under våren för därefter att tvingas dumpa ut elbilar under hösten för att få ner genomsnittsutsläppen (om man nu inte pooler sina utsläpp). Sen kommer detta att bli olika beroende på hur olika länder stöttar omställning till elbilar och tillverkarna kommer så klart att försöka balansera detta på EU-nivå så det blir så billigt som möjligt för dom. De tyska märken är pressade inte bara i Tyskland, men även på grund av minskad försäljning i Kina. Sen har du Trump som vill öka Kina-tullarna - det går än så länge inte så många kinesiska bilar till USA, men de kommer till viss del att behöva skickas till Europa. Volkswagen har egentligen 3 fabriken dom skulle vilja stänga - kineserna kan vara intresserade att köpa för på det sätt komma undan strafftullar för bilar till EU.

Märk EU-genomsnitt - bilar säljs initialt landsvis - kan exportera begagnade yes - men det är en tröskel.

Aningen komplicerad världsbild - aningen komplicerad på EU-nivå - omöjligt att ha en susning på Sverige nivå.

Lägg sen till att Toyota inom 1 år kommer att introducera solid State batterier för 100 mil som ska kunna laddas på 20 minuter.....

Min slutsats - jag litar inte ett skit på någon som tror sig kunna sia i sanden om värdeminskningen på någon bil.

Är det någon gång i livet du ska leasa då är det nog nu. Vissa dumpar ut bränslebilar via leasing för det är det dom har - andra försöker dumpa ut elbilar för att få ner genomsnittsutsläppen och minska risken för eller faktiska böter.

Ja - jag har elbil sen 6 år och en dieselbil.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Går man i tankar på elbilsköp, ska man nog vänta till årets slut, som HW61 skriver så kommer de europeiska tillverkarna för att slippa miljardböter troligen bli tvingade att tokdumpa priset på alla osålda elfordon de inte lyckats sälja, detta drar så klart med sig priset ner på beg.elbilar. måste man prompt ha en nu finns det ju beg.elbilar från 50kkr, men de kanske blir värdelösa vid årsskiftet.
Det smartaste är nog att slita ut den bil man har idag först :rolleyes:
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Går man i tankar på elbilsköp, ska man nog vänta till årets slut, som HW61 skriver så kommer de europeiska tillverkarna för att slippa miljardböter troligen bli tvingade att tokdumpa priset på alla osålda elfordon de inte lyckats sälja, detta drar så klart med sig priset ner på beg.elbilar. måste man prompt ha en nu finns det ju beg.elbilar från 50kkr, men de kanske blir värdelösa vid årsskiftet.
Det smartaste är nog att slita ut den bil man har idag först :rolleyes:
Så är det - och räkna sig gråhårig på svenskt elpris och nätavgift kommer att vara en teoretisk kul övning - men - toppen av ett isberg - berget=värdeminskning - inte i procent men kronor.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Japp, vi hade inte köpt elbil om det inte var för att värdeminskningen är helt ointressant.
Detta för att denna bil blir vår sista, tittar på ett 20 årigt ägande, eller längre. (om man lever så länge)

Så är det, köper man ett fordon som man inte har för avsikt att sälja så spelar det mindre roll.
Lite som med en husbil som man ständigt förbättrar efter ens eget behov under husbilens livstid.

Jag har ett sådant fordon som lär överleva mej, en mc knappt inkörd och 22år gammal i år.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja...o livet är lika kort både med o utan batteridrivna grejer ....
Två riktigt kloka inlägg 36 och 37 ! En del inlägg skrivs som om livet är oändligt.
Jag har ibland funderat kring en tråd.... vilken husbil ska du ha när du är 80-85 år gammal.
 
Toppen