• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

E-Fiat

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025
Någon som tror att det kommer husbilar baserade på nya E-Ducato från Fiat under detta år eller nästa?
En ”plåtis” variant kan jag tänka mig att det dyker upp men jag har själv svårt att tro på halv-/helintegrerade husbilar med de batteripaket som idag finns tillgängliga. Blir för tunga och får för dålig räckvidd. Men många kanske håller med att det skulle vara läckert om man kunde köra 40-50 mil på en laddning med fullastad husbil. En annan variant jag funderar på är hybrider där man skulle kunna köra i miljözoner med elen och sen dra på dieseln utanför. Men kanske för tungt och dyrt alternativ det också.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025
Bränsleceller skulle vara riktigt bra, åtminstone för räckvidden tänker jag. Problemet åtminstone den närmaste tiden är infrastrukturen, tankställen för vätgas. Kanske de vanliga mackarna kan ta hand om det ifall diesel/bensin inköpen börjar minska rejält.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Jag kan det inte - har haft elbil i 6 år - svårt att dra vatten och avlopp genom batteripack - vet ej hur man ska fixa tankarna och avlopp till dom. Just nu tror jag att e-Ducato m.fl primärt är distributionsbilar för närtransporter och att husbilar inte är en prioriterad fråga som får hanteras sen. Kvarstår - batterier mår inte bra att lagras länge vilket är det vi ofta gör med husbilar i Sverige. Jag är inte säker på att tillverkarna ännu tänkt klart.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025
Jag kan det inte - har haft elbil i 6 år - svårt att dra vatten och avlopp genom batteripack - vet ej hur man ska fixa tankarna och avlopp till dom. Just nu tror jag att e-Ducato m.fl primärt är distributionsbilar för närtransporter och att husbilar inte är en prioriterad fråga som får hanteras sen. Kvarstår - batterier mår inte bra att lagras länge vilket är det vi ofta gör med husbilar i Sverige. Jag är inte säker på att tillverkarna ännu tänkt klart.
Ja det är som du skriver. E-Ducato är som jag förstår primärt tänkt som distributionsbil för kortare transporter. Men vem vet, det kanske skissas, beräknas och designas hos Adria, Kabe, Hymer, Dethleffs, Pilot ............ och så dyker det upp något på en mässa.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Ganska fullpackat under golvet.



584x460.jpg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.557
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag kan det inte - har haft elbil i 6 år - svårt att dra vatten och avlopp genom batteripack - vet ej hur man ska fixa tankarna och avlopp till dom. Just nu tror jag att e-Ducato m.fl primärt är distributionsbilar för närtransporter och att husbilar inte är en prioriterad fråga som får hanteras sen. Kvarstår - batterier mår inte bra att lagras länge vilket är det vi ofta gör med husbilar i Sverige. Jag är inte säker på att tillverkarna ännu tänkt klart.
Det är nog det minsta problemet (tankarna). Det är väldigt många husbilar som inte har tankarna under bilen utan i bilen....
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Någon som tror att det kommer husbilar baserade på nya E-Ducato från Fiat under detta år eller nästa?
En ”plåtis” variant kan jag tänka mig att det dyker upp men jag har själv svårt att tro på halv-/helintegrerade husbilar med de batteripaket som idag finns tillgängliga. Blir för tunga och får för dålig räckvidd. Men många kanske håller med att det skulle vara läckert om man kunde köra 40-50 mil på en laddning med fullastad husbil. En annan variant jag funderar på är hybrider där man skulle kunna köra i miljözoner med elen och sen dra på dieseln utanför. Men kanske för tungt och dyrt alternativ det också.
Om den har räckvidd med detta som skrivs så gäller det väl vid optimal temp, Pratat med flera Tesla ägare och dom säger minst 50mil i värme
och endast 20-25 då det blir kallt
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Än så länge - snabbladdare > 150kW finns i storstäder och längs de stora vägarna, men inte i skogen. Fiat:en behöver enligt Fiat 11 timmar och 45 minuter för att ladda fullt med 11kW. När det blir tillgängligt på ställplatser eller campingar kan man ju spekulera i - (anslutningskapacitet i näten, effektbaserade nätavgifter, förräntning av investering i nät och laddutrustning baserad på nyttjande under x månader om året, tillgänglighet för avfärd nästa dag - tänk Malung).

Om jag skulle gissa lite - ja det kan nog komma bilar byggda på E-Ducato inom relativt kort tid, men frågan är om det är nått du än så länge vill äga eller nått du vill hyra för att åka till storstäder av miljöskäl och infartsbegränsningar. Sen kommer batterierna att bli än bättre och politikerna kommer att skärpa kraven och det blir dyrare med dieselfordon - så någon dag.

Billigt att köra är det inte för närvarande - den lär åtminstone dra 3 till 4 kWh/milen motsvarande 1 - 1,25 liter diesel/milen (snabbladdare 5,54 SEK/kWh). Långt kommer man inte.

Men det finns ingen kamrem.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.557
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Nu blir jag nyfiken, vilka bilar utom Kabe är det som har båda tankarna inne i bilen, alltså inte i ett dubbelgolv?
Jag skrev inte att de inte kunde sitta i dubbel golvet utan under bilen.
Jag har fö haft en plåtis och en vanlig hb tidigare där både färskvatten och avlopps tankar satt under soffor och sängar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.685
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag skrev inte att de inte kunde sitta i dubbel golvet utan under bilen.
Jag har fö haft en plåtis och en vanlig hb tidigare där både färskvatten och avlopps tankar satt under soffor och sängar.
Det är ju en ovanlig konstruktion med tankarna inomhus. Jag har bara sett det hos Kabe, vilka tillverkare var det? Men när det gäller E-Ducato blir väl det nästan nödvändigt, för under bilen sitter ju batterierna? Det blir förmodligen svårt med dubbelgolv.
 
Senast ändrad:

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Någon som tror att det kommer husbilar baserade på nya E-Ducato från Fiat under detta år eller nästa?
En ”plåtis” variant kan jag tänka mig att det dyker upp men jag har själv svårt att tro på halv-/helintegrerade husbilar med de batteripaket som idag finns tillgängliga. Blir för tunga och får för dålig räckvidd. Men många kanske håller med att det skulle vara läckert om man kunde köra 40-50 mil på en laddning med fullastad husbil. En annan variant jag funderar på är hybrider där man skulle kunna köra i miljözoner med elen och sen dra på dieseln utanför. Men kanske för tungt och dyrt alternativ det också.
Med Husbil på ström är Du begränsad till stora genomfarts vägar, glöm fricampingen i Norrländska Älvdalar långt från andra människor.
El personbil är något helt annat, då kör man kanske 20-30 mil på en dag, kommer hem och sätter den på laddning till nästa dag.
Många icke Elbilsfolk säger att räckvidden är si och så kort, min diesel har 90 l tank, mycket bättre..?
Hur många kör 90 mil innan man tankar?, Har man som jag El bil med räckvidd på 500 km så stannar man och fyller bränsle när kaffesuget blir högt, och då tankar jag ström i 20-30 min så har jag åter 500 km räckvidd, nästa stopp blir Lunch kanske.. tankar under tiden vi käkar, behöver inte stå och hålla i en slang under tankningen utan intar en fläskfille under tiden..
 
Senast ändrad:

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025
Än så länge - snabbladdare > 150kW finns i storstäder och längs de stora vägarna, men inte i skogen. Fiat:en behöver enligt Fiat 11 timmar och 45 minuter för att ladda fullt med 11kW. När det blir tillgängligt på ställplatser eller campingar kan man ju spekulera i - (anslutningskapacitet i näten, effektbaserade nätavgifter, förräntning av investering i nät och laddutrustning baserad på nyttjande under x månader om året, tillgänglighet för avfärd nästa dag - tänk Malung).

Om jag skulle gissa lite - ja det kan nog komma bilar byggda på E-Ducato inom relativt kort tid, men frågan är om det är nått du än så länge vill äga eller nått du vill hyra för att åka till storstäder av miljöskäl och infartsbegränsningar. Sen kommer batterierna att bli än bättre och politikerna kommer att skärpa kraven och det blir dyrare med dieselfordon - så någon dag.

Billigt att köra är det inte för närvarande - den lär åtminstone dra 3 till 4 kWh/milen motsvarande 1 - 1,25 liter diesel/milen (snabbladdare 5,54 SEK/kWh). Långt kommer man inte.

Men det finns ingen kamrem.
Bra kommentarer. Jag håller med. Ett stort "problem" kommer att vara elkapaciteten på olika campingar och ställplatser. Vilka har råd att investera i högre effektuttag?
Kanske kan man tänka sig att det dyker upp mobila dieseldrivna (!) men någorlunda miljövänliga laddstationer för el-campare, på ställplatser och campingar. En snabb genväg för att få laddkapacitet. Men hursomhelst, vi kommer säkert att köra våra dieselbilar många år framöver.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.028
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Med Husbil på ström är Du begränsad till stora genomfarts vägar, glöm fricampingen i Norrländska Älvdalar långt från andra människor.
El personbil är något helt annat, då kör man kanske 2030 mil på en dag, kommer hem och sätter den på laddning till nästa dag.
Många icke Elbilsfolk säger att räckvidden är si och så kort, min diesel har 90 l tank, mycket bättre..?
Hur många kör 90 mil innan man tankar?, Har man som jag El bil med räckvidd på 500 km så stannar man och fyller bränsle när kaffesuget blir högt, och då tankar jag ström i 20-30 min så har jag åter 500 km räckvidd, nästa stopp blir Lunch kanske.. tankar under tiden vi käkar, behöver inte stå och hålla i en slang under tankningen utan intar en fläskfille under tiden..

Vår förra husbil kom man 45-50 mil innan man började leta efter en bensinstation och på den hade man räckviddsångest, framförallt om den inte var ny tankad, den nuvarande husbilen glömmer man bort när man tankade senast och när jag fikar vill jag uppleva ensamheten.

Dieseldrivna elverk för att ladda elbilar.:cool:
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025
Vår förra husbil kom man 45-50 mil innan man började leta efter en bensinstation och på den hade man räckviddsångest, framförallt om den inte var ny tankad, den nuvarande husbilen glömmer man bort när man tankade senast och när jag fikar vill jag uppleva ensamheten.

Dieseldrivna elverk för att ladda elbilar.:cool:
Som nödlösning ...... :)
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Bra kommentarer. Jag håller med. Ett stort "problem" kommer att vara elkapaciteten på olika campingar och ställplatser. Vilka har råd att investera i högre effektuttag?
Kanske kan man tänka sig att det dyker upp mobila dieseldrivna (!) men någorlunda miljövänliga laddstationer för el-campare, på ställplatser och campingar. En snabb genväg för att få laddkapacitet. Men hursomhelst, vi kommer säkert att köra våra dieselbilar många år framöver.
Solcells drivna laddare finns b.l.a vid Högskolan i Gävle.. funkar i solsken men knappast annars, då det behövs hög effekt för så mycket batterier.
Troligen är väl Hybrid vanlig eller laddhybrid som kommer på HB om nu någon tillverkare vågar satsa på el överhuvudtaget på denna lilla marknad det trots allt gäller.
Har själv ägt El driven KIA E.Soul i nu 1 år 4 mån och 20 dagar och är helnöjd.
Räckvidd sommartid 100% laddning 520 km, vinter som nu mest noll gradig 400 km vid minus 10-20 i fjol var det 350 km räckvidd!
Räckvidd beror mycket som med bensin/diesel hur hårt Du trampar på gaspedalen..
Även hur varmt Du vill ha påverkar, vi har 20 gr inställt på klimatanläggningen.
Laddar hemma i garaget, 3.4 kWh i tim. Sätter i kabeln ofta när det är 50% kvar då är den laddad på cirka 10 tim, timmar då man sover tittar på TV eller läser eller gör annat.
Kostnaden per månad har pendlat mellan 130-290 kr. Elpriset under 15 månader var 1.26:kr kWh, nu sedan 1/1-25 1.99kr kWh.
Bilens Driftbatteri är på 64.8 kWh.
Kör 100-175 mil i månaden.
Skatt 639:kr Försäkring 2 x 1240:kr LF.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.743
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Solcells drivna laddare finns b.l.a vid Högskolan i Gävle.. funkar i solsken men knappast annars, då det behövs hög effekt för så mycket batterier.
Troligen är väl Hybrid vanlig eller laddhybrid som kommer på HB om nu någon tillverkare vågar satsa på el överhuvudtaget på denna lilla marknad det trots allt gäller.
Har själv ägt El driven KIA E.Soul i nu 1 år 4 mån och 20 dagar och är helnöjd.
Räckvidd sommartid 100% laddning 520 km, vinter som nu mest noll gradig 400 km vid minus 10-20 i fjol var det 350 km räckvidd!
Räckvidd beror mycket som med bensin/diesel hur hårt Du trampar på gaspedalen..
Även hur varmt Du vill ha påverkar, vi har 20 gr inställt på klimatanläggningen.
Laddar hemma i garaget, 3.4 kWh i tim. Sätter i kabeln ofta när det är 50% kvar då är den laddad på cirka 10 tim, timmar då man sover tittar på TV eller läser eller gör annat.
Kostnaden per månad har pendlat mellan 130-290 kr. Elpriset under 15 månader var 1.26:kr kWh, nu sedan 1/1-25 1.99kr kWh.
Bilens Driftbatteri är på 64.8 kWh.
Kör 100-175 mil i månaden.
Skatt 639:kr Försäkring 2 x 1240:kr LF.
Hej
En liten notering bara. Elpriset är oftast den mindre delen av summan man betalar, till själva elpriset så kommer det energiskatt på 54.88 öre, överföringsavgift på 6,25 öre och en effektavgift, den beräknas genom att man tar medelvärdet av de tre högsta effekttopparna under en månad, (mellan 22.00 till 06.00 räknas halva effekten) sedan multiplicerar den summan med 81.25 Kr och upptill det så kommer det moms på allt såväl el, avgifter och skatt.
Effektavgiften kan bli kännbar vid elbilsladdning då den kommer på toppen av alla övriga effektuttag.
Skatt och avgifter skiljer sig åt över landet, de skatter och avgifter som jag har nämnt ovan gäller för landets två södra elområden.
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Betalade i Dec. 193:kr plus 25% moms! 48:- enligt faktura Gävle Energi.
 
Senast ändrad:
Toppen