Hej igenBetalade i Dec. 193:kr plus 25% moms! 48:- enligt faktura Gävle Energi.
Det är väl vad elen kostar ? Sedan kommer det en faktura till från nätbolaget med övriga avgifter
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej igenBetalade i Dec. 193:kr plus 25% moms! 48:- enligt faktura Gävle Energi.
Och hur de högaktuella effekttarifferna slår.Hej igen
Det är väl vad elen kostar ? Sedan kommer det en faktura till från nätbolaget med övriga avgifter
Förra året fick jag betala 1,68kr/kWh i snitt (inkl. allt). Det är väldigt sällan jag lyckas få i mer än 60kWh i batteriet så tomt batteri blir ungefär 100kr.Hur kan du göra en fulladdning för 100kr hemma, är det någon"elbilsavtal"
batteriet rymmer väl 50-100kWh?
Jag jämför bara avrundat
El 2kWh/mil = ca.10-11kr
Diesel 0,5L/mil = ca. 8-9kr
Men mycket beror ju på hur billigt man kan tanka batteriet/tanken.
Jag har inte ägt någon elbil, men nu har vi en hybrid, som ska klara 12mil på el, det kan vi glömma, när man kommer ut till bilen efter man värmt upp den så har det förbrukat 20-30% av batteriet, och för oss så visar det ofta tomt då, men vi har kommit på att väljer man sportläge så stänger den inte av dieselmotorn, samt den laddar batteriet vid motorbromsning så vi har lyckats få i så pass mycket i batteriet så det räckt till lite förvärmning nästa morgon, att min sambo skulle starta, eller avsluta varje dag vid en laddstolpe kommer nog aldrig att inträffa. Så hybrid är inget alternativ för mej, jo ifall den haft en dieselvärmare.
Den härliga dieselvärmaren som vi har i de andra 4 bilarna är väl ett big no no idag, och att alla ska kunna ansluta sin elbil/hybrid på sin parkeringsplats är väl inte att tänka på.
Förra året fick jag betala 1,68kr/kWh i snitt (inkl. allt). Det är väldigt sällan jag lyckas få i mer än 60kWh i batteriet så tomt batteri blir ungefär 100kr.
Räknar jag ihop mina snabbladdningar, hemmaladdningar och gratis laddningar kostade förra årets laddning 0,93kr/kWh.
Under förra året snittade bilen 1,96kWh per mil vilket ger en milkostnad på 1,82kr vilket skulle motsvara en diesel förbrukning på ca 0,1l/mil....
Det med en bil som är fyrhjulsdriven, suv, accar ifrån det mesta som är fossildrivet och får dra mer än 1t på kroken.
Ja, så tänker nog många (de flesta?).…, för det är väl vitsen med elfordon att det ska bli billigare(?)
Det kallaste det varit när jag använt bilen är -18 och då låg den kring 2,5kwh/mil. Dock var det kallt (snitt -10) någon vecka när jag var ledig och bara körde små korta resor i stan och alltid start med kall bil. Då kom jag bara 18mil på en full laddning (ca 3kWh/mil).Kollar jag på vinterkörningar på landsväg/motorväg med bmw i vinterklimat med minus10-20C så drar en liten bmw pb 2,5-2,8kWh/mil.
samt att BMW ska vara extremt trögladdade över 60% SoC, hur upplever du detta med din?
Hur mycket de drar övriga årstider har jag inte koll på.
Dina laddkostnader låter väldigt billigt, var laddar man gratis?
Angående gratisladdningar så det enda vi funnit är vid Bauhaus som bjussar på 1h laddning, dock med låg laddström, så det är inte mycket man får i på ett besök.
Tittar man på äldre Teslor, så har en del livstids gratis supersharge, tyvärr är dessa riktiga skräpbilar som behöver dyra verkstadsbesök kontinuerligt, i övrigt har jag inte funnit gratisladdning.
Vi är ju helt nya med en laddhybrid.
Vi kan ju dra ut en skarvsladd från garaget, har testat det och den högsta ström jag noterat är 1,7kW, 1,6kW är mer normalt, det tar en evighet att ladda så, då måste bilen stå ansluten i timmar.
Jag kikar runt vad som händer på elbilsmarknaden, dock finns inget idag som kan ersätta min vardagsbil ännu.
Däremot kryllar det nu av "stadselbilar" som inte har så högt pris 50-100kkr, men att även ha en sådan jämte vardagsbilen lär ta en evighet att få ett billigare bilägande, för det är väl vitsen med elfordon att det ska bli billigare(?)