• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyr eller billig solpanel

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
När jag letar på nätet så finner jag solpaneler med olika priser, höga och låga. Jag har blivit rekommenderad att köpa en dyr panel eftersom de bl.a. bibehåller effekten i många år. Vilka erfarenheter har ni? Ska jag välja en dyr eller en billig?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dyr eller billig solpanel

Jag tackar för Era svar och konstaterar följande!
Om jag köper ett Solcellspaket i lämplig storlek med monokristallina celler och en MPPT-regulator och kopplar solcellerna via regulatorn till mina bodelsbatterier så är chansen stor att jag är rätt på det?
Är det riktigt uppfattat?
Rolf

Stor chans.:D Håll bara reda på +/-
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dyr eller billig solpanel

Vill inte komplicera ärendet i onödan, men om du bara vill ladda bodelsbatterierna så är det nog så.
Vissa elblock tillåter dessutom att startbatteriet laddas efter att bodelsbatterierna är full-laddade, även om du kopplar solcellsregulatorn direkt på bodelsbatterierna. Om det funkar så eller inte beror på vilket elblock du har.
I vårt fall (Calira 30/20) funkar det så. men jag tror inte det gäller alla elblock.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Dyr eller billig solpanel

Flera "fristående" regulatorer funkar också så, t ex C-Teks 250Dual. En fördel med att koppla den till bilens regulator kan vara att man ser laddningsvärdena på displayen.
Jag håller inte med om beskrivningen om MPPT tidigare, att den anpassar sej vid max ström genom att jämföra spänningarna.
Det är en DC-DC-omvabdlare. Den tar in den spänning den får, och gör om den till lämplig laddningsspänning för batteriet.
T ex om panelen lämnar 17 V och batteriet vill ha 14 V, så gör en MPPT om de 3 extra volten till extra laddström. Dvs om panelerna lämnar 5 A får du 6-7 A till batterierna. De laddas alltså snabbare då.
 
Toppen