• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyr eller billig solpanel

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
När jag letar på nätet så finner jag solpaneler med olika priser, höga och låga. Jag har blivit rekommenderad att köpa en dyr panel eftersom de bl.a. bibehåller effekten i många år. Vilka erfarenheter har ni? Ska jag välja en dyr eller en billig?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Dyr eller billig solpanel

Det kan vara stor skillnad på ramen runt och botten på solcellen. Sedan är det också skillnad på om det är en Poly eller monokristallin solcell.
Den polykristalina cellen är enklare och billigare att tillverka än den monokristallina cellen.
Den monokristallina ger dock något högre verkningsgrad, skillnaden blir större vid sämre ljusförhållanden.
För egen del rekommenderar jag den dyrare cellen men även bland dem kan priset skilja en hel del beroende på inköpsställe.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dyr eller billig solpanel

Jag är som vanligt lite motvals.:D

Du skall absolut inte ha priset som utgångspunkt när du väljer. "Man får vad man betalar för" är ett alldeles för missbrukat uttryck och borde egentligen förbjudas. Idag säljs det alldeles för mycket skit till orimligt höga priser. Ett högt pris höjer inte kvaliteten även om det är frestande att tro det.
Argumentet används dessutom oftast av dom som är dyrare än andra.

Välj istället panel efter kvalitet och köp av en handlare som andra rekommenderar. En vanlig monokristallin panel från t.ex PreVent i Tyskland är ett säkert kort. Vill du köpa på hemmaplan kan du gärna jämföra spec och pris med t.ex PreVent och sen lägga på lite för det aningens högre prisläget här hemma.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Dyr eller billig solpanel

Förutom bra kvalitet på panelerna har PreVent färdiga paket med MPPT regulator och fästmaterial. Man kan även skräddarsy egna solpanelspaket med just de komponenter som man vill ha av deras utbud. Priset inkl. frakt brukar ligga långt under vad de svenska handlarna erbjuder.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dyr eller billig solpanel

Hur stor panel vill du ha (watt)? Hur stor plats har du på taket (fysisk yta)?
Sen kvittar det om du köper poly eller mono, du märker ingen skillnad. Jag har och har haft båda typerna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dyr eller billig solpanel

Mitt svar: köp den dyrare med bättre verkningsgrad även om det handlar om marginaler Watt-mässigt!
Vi har inte så mycket takyta till förfogande (3,5 t plåtis på 6 m) och då valde vi att få ut så många Watt som möjligt på den "lilla" ytan med plats för bara 2 paneler. Fungerar alldeles ypperligt för oss som inte vill vara beroende av el-stolpen. Snåla inte på solceller, köp det bästa, elen kostar alltid i slutändan...
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Dyr eller billig solpanel

Vad är skillnaden på solpanel eller solsell, man hör ofta båda namnen när det gäller camping, husvagn husbil men är det samma grej, en panel har man att skapa värme med en solcell laddar man med/ rätta mig om jag har fel.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dyr eller billig solpanel

Vad är skillnaden på solpanel eller solsell, man hör ofta båda namnen när det gäller camping, husvagn husbil men är det samma grej, en panel har man att skapa värme med en solcell laddar man med/ rätta mig om jag har fel.

Helt rätt BeRoka! Solpanel brukar vara "smeknamn" för en panel där solen värmer en vattenslinga medan solcellspanel syftar på att man får el från solen. Även jag var lite förvirrad i början...
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Dyr eller billig solpanel

Hur klarar olika paneler hagel?

Jag tror att de flesta paneler har extra kraftigt glas som ska motstå vädrets makter. Om man kollar beskrivningen på PreVents 100-72M 100 watt monokristallin. Vid rubriken "Besonders großer Schutz" står ungefär följande: "Särskilt bra skydd mot hagel och höga vindhastigheter genom specialhärdat glas".

https://prevent-germany.com/solarmodul-100wp-12v-prevent-100-72m-speziell-fuer-mppt-laderegler
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Dyr eller billig solpanel

Jag har en alkovbil på 5,4 m. På taket sitter det redan en panel på 50 watt mitt på den fria ytan bakom takluckan, så det är begränsat med kvarvarande ytor.
Min fundering är att sätta en 40 wattare på en stång fastsatt med cykelhållararmar bak på cykelhållaren. Då kan jag hissa upp panelen och vinkla den mot solen. När vi var i Spanien i vintras så skulle det ha varit bra för att få mer laddning.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Dyr eller billig solpanel

Förhöjningsdistanser för en panel mellan de två främre, + hela takboxytan är fri för panelmontering! ;)

Även en enkel solföljare är ett tillskott.
Egen "höftad" beräkning kring en automatisk (har haft) är bortåt 3x effekten. (40W= 120W)
Ibland t.o.m. mer då morgon/kvällssol kan vara det som ger mest!

Vänl. Magnus

Finns det inte plats ovanför alkoven?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Dyr eller billig solpanel

Alkovtaket är välvt så där går det bara att montera små paneler. Men jag ska ta en titt på det och mäta lite. Problemet är att det blir lite svårt att göra ren en sådan panel utan stege. En lös panel att ställa utanför har jag funderat på, men eftersom jag har en parabol på stativ som jag ställer ut så blir det mycket plockande och om det blåser så måste den förankras. Ja-ja, jag är väl lite lat också.
 
Toppen