• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyr eller billig solpanel

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
När jag letar på nätet så finner jag solpaneler med olika priser, höga och låga. Jag har blivit rekommenderad att köpa en dyr panel eftersom de bl.a. bibehåller effekten i många år. Vilka erfarenheter har ni? Ska jag välja en dyr eller en billig?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dyr eller billig solpanel

Även en enkel solföljare är ett tillskott.
Egen "höftad" beräkning kring en automatisk (har haft) är bortåt 3x effekten. (40W= 120W)
Ibland t.o.m. mer då morgon/kvällssol kan vara det som ger mest!
Vänl. Magnus

Det har jag också märkt när jag mätt strömmen från min vikbara panel. Morgnar och kvällar när takpanelerna i stort sett inte gett någon ström alls så har jag haft fina värden från den lösa vikbara panelen om den stått rätt vinklad mot solen!

Jappe
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dyr eller billig solpanel

Min vikbara kopplar jag in i serie med de fasta. Funkar bra, speciellt när takpanelerna ger dålig effekt pga tex träd eller lågt stående sol
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Dyr eller billig solpanel

Köpte själv en portabel vikbar solpanel 60 W för ett tag sedan men har inte använt den än. Jag undrar törs man koppla in den direkt i ett 12 V-uttag (står nämligen att man inte skall göra det i instruktionsboken)? Skall jag koppla direkt till bodelsbatteriet istället?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Dyr eller billig solpanel

Vad har priset med kvalitet att göra? :confused:
Enda gången priset är en kvalitetsindikation är när man jämför olika paneler från samma säljare. Annars indikerar prisnivån bara vilken typ av säljare det är, ingenting annat.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dyr eller billig solpanel

Köpte själv en portabel vikbar solpanel 60 W för ett tag sedan men har inte använt den än. Jag undrar törs man koppla in den direkt i ett 12 V-uttag (står nämligen att man inte skall göra det i instruktionsboken)? Skall jag koppla direkt till bodelsbatteriet istället?

Lämpligast till batteriet. Men inte direkt som du skriver! Efter regulatorn som tar ner spänningen till lämplig nivå.

Jappe
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Dyr eller billig solpanel

När man övervintrar i Spanien behöver man göra ren solpanelen emellanåt. Speciellt efter en blåsig dag med mycket sand i luften.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dyr eller billig solpanel

Lite erfarenhet om dyrt och billigt.

1. På min gamla bil monterade jag 80 watt polykristallin solpanel hos en husbilshandlare för 12000:- Paketpris. Visste inte bättre (missnöjd räckte aldrig till)

2. På min nya bil köpte jag via Internet A-paneler monokristallina 280 Watt med kabelgenomföringar, fästen, 50 amp regulator för 4700:-. Till det kom montering hos JR Larmcenter för 1800 kr. = 6500 kr

Vilken skillnad. Inte ens när det är molnigt har jag problem. Ok! vid regn och tunga moln går efter dag två efoy:en igång och hjälper till. Hände en gång under övervintringen i vintras.

Billigare och bättre, samt slipper känna sig lurad.


72704d1371658911t-2013-06-19-16.10.06.jpg
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Dyr eller billig solpanel

Det skulle inte jag göra.
Har du de ordinarie i parallell med systemspänning på 12 V? Då solen står lågt ger de knappt någon ström. Kopplar du då den vikbara i serie, måste den "tvinga" igenom sin ström genom de andra panelerna, som kanske ger ganska låg spänning....
Hur har du löst inkopplingen då, du behöver ju bryta upp den ordinarie kopplingen för att få in den vikbara i strömkretsen?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dyr eller billig solpanel

Givetvis inte parallell koppling. Prövat o testat!
Jag har banankoppling på ena kabeln och kopplar enkelt in den bärbara i serie. Genom seriekoppling minskar förlusten i kabeln genom högre spänning. Panelerna på taket har dioder som motverkar eventuell "skuggning".
Stationära solkraftverk har seriell koppling och panelerna tål 800volt.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Dyr eller billig solpanel

En basic fråga.
Mest tycks man få rådet att koppla in sin(a) solpanel om möjligt direkt på bodelsbatterierna!
Hur fungera laddningen när man kör och bilens generator också ger laddström?
Eller när man står ansluten till 220V och bodelsladdaren ger laddström?
Vad reglerar att det inte blir "kollision"?
Rolf
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dyr eller billig solpanel

Det har jag ingen aning om, vet bara att solpanelen ligger inkopplad hela tiden och sen går motorn eller 220v in
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Dyr eller billig solpanel

En annan fråga:
Många påpekar att man skall välja en MPPT regulator? Varför man skall göra så hittar jag dock inget svar! Vad är skillnaden mot andra regulatorer?
Rolf
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dyr eller billig solpanel

En annan fråga:
Många påpekar att man skall välja en MPPT regulator? Varför man skall göra så hittar jag dock inget svar! Vad är skillnaden mot andra regulatorer?
Rolf

Kopierat från Solcellsregulatorer - Vad är MPPT & PWM?

Vad är MPPT och PWM?


MPPT-teknik

MPPT står för Maximum Power Point Tracker och det är en teknik som används för att eliminera spänningsförluster mellan solpanel och batteri. Man brukar tala om effektökningar upp till 35 procent med hjälp av MPPT-regulatorer, men det betyder inte att regulatorn trollar fram extra energi ur solpanelen, utöver den angivna effekten.
Den här typen av regulatorer går också att använda till vindkraftverk och där gör den ännu större nytta.


En solpanel med effekten 100 watt ger normalt bara 65-85 watt

Varför ger inte solpanelen 100 watt? Anledningen till det går att finna med hjälp av Ohms lag och det är batteriet som är boven i det hela. En solpanel med toppeffekten 100 watt ger normalt 17 volt och 6 ampere, vilket blir ca: 100 watt, men vad händer när man ansluter den till ett batteri med spänningen 12,5 volt? Enligt Ohms lag (P = U x I) blir effekten 12,5 x 6 = 75 watt. Har man ett batteri som tål djupurladdning och som kanske ska börja laddas från en spänning på bara 10,5 volt blir det ännu värre.


MPPT-regulator är räddningen

Vad MPPT-regulatorn gör är att den jämför solpanelens och batteriet spänning och beräknar den punkt där maximal ström erhålles och anpassar spänningen till batteriet efter detta. Vid batteriladdning är det ström in i batteriet som räknas och inget annat och minst förluster får man om laddspänningen bara ligger strax över batterispänningen. Med tanke på det vore det bäst om solpanelen gav ca: 14,5 volt och inte 17 volt. Att solpanelen ger en spänning på 17 volt, beror framförallt på dess känslighet för värme och eftersom spänningen sjunker vid stigande temperatur hos solcellerna är det nödvändigt att ha en viss marginal, annars finns risk att solpanelens spänning sjunker till samma nivå som batterispänningen och då slutar den ladda.


Bättre effekt vintertid

Vid sjunkande temperatur hos solcellerna, vilket sker vintertid när det är kallt ute, då ökar spänningen från solcellerna och spänningsskillnaden mellan batteri och solpanel blir ännu större än på sommaren. Hög spänning från solpanelen innebär stora förluster och därför gör en MPPT-regulator ännu större nytta vintertid, eller vid kallt väder.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Dyr eller billig solpanel

Jag tackar för Era svar och konstaterar följande!
Om jag köper ett Solcellspaket i lämplig storlek med monokristallina celler och en MPPT-regulator och kopplar solcellerna via regulatorn till mina bodelsbatterier så är chansen stor att jag är rätt på det?
Är det riktigt uppfattat?
Rolf
 
Toppen