• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

F

F.d. 16191

Guest
Jag har en 750 ELC 2005 med en Truma gasolvärmare C 3402 (ej elpatron), luftburen värme. Jag litar inte riktigt på denna värmare, ibland trilskas regleringen oroväckande (kall husbil mitt i natten är ej att eftersträva!), ibland är det skön och obruten värme. Funderar på att skaffa en dieselvärmare som 'livförsäkring', vore tacksam att få lite tips om och hur detta är möjligt/lämpligt. Jag bor i närheten av Östersund.
Man skall ha husbil!/dan
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Montreal

Ja, och det är säkert mitt fel eftersom jag har både och; Eber vattenburet för motor och förarhus och Truma Combi D6 för bodelen. Med luftburen värme finns inte så många alternativa lösningar numera.
Trådskaparen har ju även han luftburen centralvärme (gasol) och funderar på dieselvärmare som back-up ("livförsäkring"), så jag tycker inte att tråden har spårat ur.

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Det är rätt, det gäller ju att skilja mellan äpplen och päron, att värma bodeln är en sak och att värma motor och förardel är en helt annan, men å andra sidan detta ämne är väl intressant nog för att få diskuteras el.?

När jag träffar husbilsvänner på de olika ställplatser o.dyl så kommer dessa frågor ganska mycket upp på tapeten och lämnar mycket "AHA" efter sig och tittar vi på gamla trådar så finns detta ämne med!

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Det är rätt, det gäller ju att skilja mellan äpplen och päron, att värma bodeln är en sak och att värma motor och förardel är en helt annan, men å andra sidan detta ämne är väl intressant nog för att få diskuteras el.?

När jag träffar husbilsvänner på de olika ställplatser o.dyl så kommer dessa frågor ganska mycket upp på tapeten och lämnar mycket "AHA" efter sig och tittar vi på gamla trådar så finns detta ämne med!

Mvh
Pilot

Lite "utanför ämnet" här finns ju en del i klubben som hävdar att om man inte har dieselvärmar i bilen så är det inte en fullgod "vinterhusbil"...så långt vill jag förståss inte gå!:D

Pilot
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

I min första lilla bobil, ett hembygge 1979, så hade jag en finurlig och kompakt livförsäkring. En liten plåtlåda med en gasolvärmare, ett tidur och med en skiljevägg emellan en 2 Kg campingflaska gasol. Denna lilla plåtkasett förvarades i bilens lastutrymme, men vid behov av motorvärmare hängde jag kasetten på främre nummerskylten och anslöt till kylvattnet och till 12V med snabbkopplingar. På bifogad bild går det se ett lock över snabbkopplingarna på bilsidan (ovan 4 i reg.skylten). Det fanns ingen plats att montera värmaren i bilen och dieselvärmare hade jag inte råd med på den tiden.

Fungerade klanderfritt i mer än tio år och fick följa med bilen när den såldes. Så små gasolmotorvärmare (i form och storlek som den höga typen av 1L mjölkpaket) finns vad jag vet inte att köpa idag. Jag kom över flera stycken för några hundralappar.

Utan denna livförsäkring skulle jag troligen ha blivit kvar i fjällen under någon av alla vinterturer vi gjorde vildmarken.

Nordtröndelag ca -91.jpg

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Som jag förstått frågan söker trådskaparen ett komplement till sin luftburna bodelsvärmare, vilket ju borde vara en dieseldriven luftburen bodelsvärmare? Kupe' och motorvärmare är ju inte lämpliga till detta p.g.a. den höga elförbrukningen?! :wideeyed:
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Som jag förstått frågan söker trådskaparen ett komplement till sin luftburna bodelsvärmare, vilket ju borde vara en dieseldriven luftburen bodelsvärmare? Kupe' och motorvärmare är ju inte lämpliga till detta p.g.a. den höga elförbrukningen?! :wideeyed:

Hej Montreal!
Det stämmer men det ena ger det andra i denna tråd precis som i nästan alla trådar på detta forum, det gör det ju inte mindre intressant för det tycker jag!
Och det här med dieselvärmare "vurmar" jag för lite x-tra för!

Mvh
Pilot:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Jo, ibland är det intressant när tråden visar på många olika möjligheter, men det är ju inte fel om trådstartaren får ett någotsånär bra svar på sin fråga också! Ibland ser man inte skogen för alla trän'! :D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Nja? Han lyckades ju faktiskt hålla värmen med sin lite klent dimensionerade värmare, men däremot tycker jag mig ha goda skäl att bekymra mig över hur han skall få igång bilen på vintermorgnarna här hemma i Jämtland. En vattenburen Eber el Webasto löser detta och kan dessutom ge nödvärme till hela boutrymmet. Och det är väl inget stort problem att installera ett extra startbatteri. I min lilla bil har jag 2 x 100 Ah startbatterier och 2 x 150 Ah bodelsbatterier (vilket väger en del, men det har jag lastkapacitet för).

Mitt råd blir att låta serva befintlig Trumapanna och komplettera med en dieselmotorvärmare (om man nu inte vill byta enligt nedan).

När jag köpte min Knobloch i våras så var den utrustad med en likadan värmare som trådskaparen har men jag har alltså bytt ut denna till en Truma Combi 6D och dessutom låtit komplettera bilens standardmotorvärmare (Eber) med tidur och separat cirkulationspump för att kunna ha startvärme.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Dieselmotorvärmarna kan du knappas köra som hjälpvärmare en hel natt, för då står du nog med tomma batterier nästa morgon. Däremot håller jag helt med om att det är lämpligt att serva Trumavärmaren, och kanske därefter komplettera med en bodelsvärmare Webasto Air Top 2000 eller liknande, om man vill komplettera med en dieselvärmare till bodelen, och den kan man köra en hel natt och ändå ha ström kvar i batterierna på morgonen. :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Montreal

Det är kanske så. Själv har jag endast använt Eber som starthjälp och för att värma förarhuset i mina bilar och då krävs högst en timme driftstid i sträng kyla. Hur mycket ström drar en dieselmotorvärmare?
Går det koppla in den luftvärmare du nämner i centralvärmesystemet?

I båten har jag en Eber luftvärmare och den fungerar bra (och båtmotorn har jag inte behov av att starta i 30 minusgrader), men i husbil krävs faktiskt även något slag av motorvärmare.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Det går ju utmärkt att koppla Dieselvärmaren till det befintliga luftvärmesystemet så att man blir helt garderad mot "gastorsk" vad det gäller värmen. Varmvatten blir det ju inget tyvärr! :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

I min senaste bil alldeles för litet gasolutrymme för att få plats med svenska gasolflaskor, varför jag bytte värmesystem och nu klarar jag mig med 2 x 2 kg till köksspisen. De tyska 5 kg flaskorna är smala.

Kollade strömförbrukningen för en Eber vattenvärmare (vanlig i båtar) "Hydronic 5" (2,4 eller 5 kw) och den drar 2A på den lägre effekten och ca 4A när den går för fullt. Sannolikt strömsnålare än de gängse motorvärmarna?

aake
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Ni som förespråkar dieselvärmare för att värma motorn vid kyla vad tycker ni om alternativet värmeväxlare på vattenburet system?
Har själv ingen erfarenhet av dieselvärmare men den kanske ger höre effekt än att värma genom växlare.
Tycker själv att det fungerar utmärkt med växlare om man höjer bodelstempen under den tid man värmer motorn. En förutsättning verkar vara att man just då kör på gasol som ger mycket högre effekt.

Vad säger ni, är det mycket effektivare med dieselvärmare?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Det tar längre tid att värma motorn med retur från värmeväxlare och vid sträng vinterkyla så blir det lite brist på värme till bodelen. Med en dieselmotorvärmare så får du full arbetstemperatur i motorn och även ordentligt med värme till förarhytten med is- och kondensfria rutor. Detta tar 30 - 60 min, beroende på utetemperatur (mer än 60 min behövs inte ens vid -30*C). Värmaren drar lite drygt 0,5 l/h på full effekt, men det får du troligen igen på mer ekonomisk gång när du startar med varm bil.

Visst går det klara sig med enbart värmeväxlare med cirkulationspump på returen och så hade jag det en period på 90-talet, men annars har jag kört med både och sedan 1984. Man får igång bilen även i sträng kyla med enbart värmeväxlare, men lika komfortabelt blir det inte. Men för den som har luftburen värme finns idag inga alternativ till dieselvärmare

aake
 
Toppen