• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

F

F.d. 16191

Guest
Jag har en 750 ELC 2005 med en Truma gasolvärmare C 3402 (ej elpatron), luftburen värme. Jag litar inte riktigt på denna värmare, ibland trilskas regleringen oroväckande (kall husbil mitt i natten är ej att eftersträva!), ibland är det skön och obruten värme. Funderar på att skaffa en dieselvärmare som 'livförsäkring', vore tacksam att få lite tips om och hur detta är möjligt/lämpligt. Jag bor i närheten av Östersund.
Man skall ha husbil!/dan
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Hej!

Här kan du läsa om hur jag i somras lät byta ut just en sådan värmare som du har till en Truma combi 6D, dieselcentralvärmare: http://www.husbilsklubben.se/forums/t49286/. Denna har fungerat klanderfritt hitintills och lär säkert räcka till även i vinter med tanke på att toppeffekten är 6 KW.
Vi bor ju inte längre ifrån varandra än att det är möjligt för dig att kika på och provköra utrustningen i min bil, välkommen!

aake

(Nyvik i Ås, Krokoms kommun)

Tillägg: I min bil finner du även en konventionell dieselvärmare (Eber) för att värma motor och förarhus. I vilket fall är din nuvarande värmare för liten för en så pass stor bil om du har tänkt använda den vintertid här hemma i Jämtland.
 
Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

I vår förra husbil, Hobby 550fs -05 kompletterade vi gasolvärmen med en Webasto 2000ST ( tror jag den hette). Kostnad inkl installation cirka 17000. Mycket pengar men inte mer än en ny gasolvärmare. Vill du ersätta även varmvattnet finns både Truma och den Webasto Dual Top som vi har i vår nuvarande bil. Jag vet att det finns de som fortfarande tror att dieselvärmare slukar både disel o el men studera specerna så ser du att dagens värmare är klart intressanta alternativ. Ja, det var ett av skälen till att vi valde just denna bil.
 

Nettan & Christer

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Hej på dig,

Vet inte riktigt vad du menar att problemet är med din panna, om den stannar eller bara inte ger tillräckligt med värme.

Jag har en Hobby 770 Ak Emc 2006, och min värme strulade en del. Ibland blev det riktigt skön och jämn värmenivå men ibland tyckte jag det var hopplöst att få upp en bra temperatur i bilen. Det som var lite knepigt var att det varierade från gång till gång och jag kunde inte hitta något mönster i det.

Mitt problem var att den lilla temperaturgivaren, svart dutt ca 10-12mm i diameter, var monterad direkt upp till vänster när man kommer in i bilen, vilket i och för sig är helt rätt, den skall vara monterad vid dörren men precis innanför där den satt finns avgasröret från kylskåpets gasoldrift, så himla korkat från Hobby..... Så fort jag körde kylen på gasol, värmde jag upp den lilla givaren som är ca 3 cm lång, två av dom cm stack då innanför väggen och blev uppvärmd. Jag bara lossade den och lät den hänga i sina kablar ut genom hålet och vilken skillnad, nu funkar det klockrent.

Bara en tanke om det är så att den inte ger tillräcklig effekt.

//Christer
 
F

F.d. 16191

Guest
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Hej Aake: :) för Din hjälp att förbättra min inlärningskurva! Är i Dina trakter på tisdag eftermiddag den 1 november. Skulle vi kunna ses? Min mobil är 0730483639./dan
 
F

F.d. 16191

Guest
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Hej Nettan & Christer: Tack för era värdefulla synpunkter! Har haft tillfälle att köra kylskåpet på 220V i st f gasol samtidigt som jag har haft (gasol)värmen på. Och si, det fungerade alldeles :).
Frågan är bara hur jag kommer åt att göra något med temperaturgivaren. Jag bifogar en bild av panelen där givaren sitter. Måste jag ta loss hela panelen och hur gör jag det?
När den går så är värmen fullt tillräcklig. I vintras var vi ute i mer än 25 minusgrader och vi sov varmt och gott alla tre.
 

Bilagor

  • truma_combined.JPG
    truma_combined.JPG
    1,3 MB · Visningar: 6

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

En liten fundering kring givarens placering vid dörren? Om den är snabb kommer den att reagera på de temperaturändringar som uppstår när dörren öppnas, och reglera pannan därefter, det tror jag i så fall blir ganska ryckigt?! Om så är fallet finns det ju två lösningar, antingen flytta givaren till ett lämpligare ställe längre in i bilen, eller fixa en trögare givare? eventuellt kan någon här i så fall rekommendera någon form av "fördröjningskrets" som gör att givaren inte reagerar på korta snabba temperaturförändringar?
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Hej.
jag har en Hobby 690 med samma panel.För ett tag sedan började min värme bli instabil visade vara givaren som lämnat in.
Panelen sitter med fyra skruvar på undersidan därefter är hela panelen lös,givaren har två kablar anslutna till sig enkelt att förlänga om man vill hitta en bättre placering av givaren.Jag har mitt kylskåp på andra sidan så inget som påverkar givaren(det blev mycket givare).
Vad gäller placeringen ovanför dörren tror Jag den är bra,öppnar man dörren och släpper ut värme så eldar det på lite extra dessutom den luft som åker ut är ju ganska varm så givarn kyls inte så mycket.
Tror Du kan hitta roligare sätt att göra av med 20 lax.
Ha de
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Det är inte alls bra om pannan "eldar på" vid varje dörröppning. Egenligen behövs det inte för du har tillräckligt med värme i bilen, den skall bara fördela sig.Om givaren sitter längre in får du en mycket jämnare värme. Om du jämför med ett hus så sätter du aldrig en termostat i blåset direkt vid dörren av precis samma skäl. :)
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Montreal tror inte Du läste hela mitt inlägg,Jag skrev ett luften som passerar givaren är ganska varm så det blir inte så stor skillnad,det här med att varm luft stiger kan Du ju redan.:)
Om det vore ett problem hade nog hobby fått ändra den lösningen,men det här med kylskåpsvärmen som påverkar är inte lysande.
Ha de
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Trådskaparen bor i Jämtland och här behövs motorvärmare på vintern. För några decennier sedan fanns alternativ, men numera är det dieselvärmare som gäller om man inte har vattenburen centralvärme.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

?
I inlägg nr 6 står inget om motorvärmare.
I mitt första husbilsbygge installerade jag en liten gasoldriven motorvärmare, men sådana tror jag inte finns att köpa numera. Om man har vattenburen värme går det ju enkelt att ordna motorvärme från centralvärmepannan, men jag har ändå installerat dieselvärmare (Eber) i mina husbilar sedan 80-talet.
-25*C kan vi ha klara vårmorgnar ända fram i mars och på vintern kan det bli riktigt kallt, då vill man vara rimligt säker på att få igång bilmotorn på morgonen.

aake
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Hej!
Jag håller med Aake, jag installerade en dieselvärmare (vattenburen) för att i första hand skona motorn, kallstarter är inte bra för någon motor och sedan åker vi ibland till norra Finland under vintern och där skulle jag definitivt inte vilja vara utan den, ibland använder jag den för att få det där lilla extra varmt i förarhytten när det är som kallast och kondensen försvinner ju oxå från framrutan och sidorutorna!
M.a.o välinvesterade pengar!:)

Mvh
Pilot
 

Nettan & Christer

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Hej igen Prästgården!

När jag ser hur din givare sitter så tror jag inte vi har samma problem, min sitter helt separat i väggen mot och strax över kylen och blir uppvärmd av avgaserna som kylen ger. Som jag tolkar det så sitter din givare i en panel över dörren och kan således inte bli uppvärmd av samma orsak. Som någon annan skriver kanske det bara är så att det är fel på givaren.

//Christer
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

jag tror nog att deisel värmare kan krångla också plus att den har farliga avgaser.

Det är klart att den kan krångla precis som all elektronik...men vi är inne på vår 3:e bil med värmare och jag har egentligen inte haft något krångel alls, därför pratar jag mig gärna varm för denna fina uppfinning, avgaser...nej du..där finns ett avgasrör som är dragit fram på ett sånt håll så att avgaserna inte kommer in i bilen...ljudnivå, helt acceptabel för våran del iaf.

Var inte rädda för att låta montera in en värmare i bilen, ni blir inte besvikna!

Mvh
Pilot
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Hej Prästgården.

Ett litet klargörande bara,på den övre bilden är det manöverdelen,på den undre rumstemperaturgivaren.

Det var rumstemperaturgivaren som var kass i min hb,efter byte allt ok.Relativt billig och enkel att byta.

Vad beträffar placering har jag vid besök hos Hobby fritid i Tenhult konstaterat att på fem större fabrikat är givaren placerad över dörren så det torde vara rätt.

Men enligt Aake måste du ha vattenburet och eller motorvärmare för att det ska fungera,så har du fått det att fungera vid -25 så är det något som inte stämmer för enligt expertisen borde det inte gå:confused:


Ha de
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Clipper 582

Det är möjligt att jag inte uttryckte mig tillräckligt tydligt.
Jag skrev att man bör installera motorvärmare "om man vill vara rimligt säker på att få igång bilen på morgonen" i sträng vinterkyla. Det tror jag inte det krävs någon speciell expertis för att veta; det räcker gott med lite erfarenhet av norrländsk vinter. Dessutom tror jag att motorn far illa av kallstarter i riktigt kallt väder.
Det kan räcka med att man inte får igång bilen en morgon i vildmarken för att man skall tappa lusten för vintercamping. För egen del garderar jag med både livrem och hängslen, både dieselmotorvärmare och ett litet elverk på vinterturerna.

aake
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Dieselvärmare till Hobby 750 ELC 2005?

Clipper 582

Det är möjligt att jag inte uttryckte mig tillräckligt tydligt.
Jag skrev att man bör installera motorvärmare "om man vill vara rimligt säker på att få igång bilen på morgonen" i sträng vinterkyla. Det tror jag inte det krävs någon speciell expertis för att veta; det räcker gott med lite erfarenhet av norrländsk vinter. Dessutom tror jag att motorn far illa av kallstarter i riktigt kallt väder.
Det kan räcka med att man inte får igång bilen en morgon i vildmarken för att man skall tappa lusten för vintercamping. För egen del garderar jag med både livrem och hängslen, både dieselmotorvärmare och ett litet elverk på vinterturerna.

aake

Precis Aake, kunde inte sagt det bättre själv...hur kul är det att sätta igång bilen när det är ner mot -15 till -20 grader??? Nej en halvtimme med dieselvärmare el. motorvärmare gör bilen bara gott på vintern!;)

Mvh
Pilot:)
 
Toppen