F
F.d. 73249
Guest
jag litar mer på vägverkets våg som polisen använder än en våg i ett grustag
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Strax innan Uppsala finns en vågstation. Av en ingivelse svänger jag in där och… 3560 kg. Nästan 500 kg över tjänstevikten. Vi förstår ingenting. Jag börjar anklaga mig själv för att inte kollat upp bilen ordentligt. Plötsligt är det inte vår bil längre. Vi måste sälja den, men till vem? Kontaktar en bilfirma som skambjuder vid ett byte. Inte roligt.
På söndag bestämmer vi oss för att vi måste kontrollväga den igen. Jag hittar ett lokalt grustag som NNC driver och ringer den. Det gick utmärkt att komma. Vi var välkomna under deras rast då det var tomt på vågen.
Så idag var vi dit. På vägen diskuterade vi vad vi kunde begära. Hur mycket vi skulle förlora.
Det var inte helt lätt att hitta så jag ringer dem igen. Inga problem säger den unge mannen i ”Vågen”. Kör fram så ska vi se. Vi kör upp. Det är tyst ett ögonblick sen säger han, 3240 kg. Jag fattar inte riktigt. Va, 3240 kg säger han igen.
Bra gjort. Att kolla är att veta.....Nu har jag talat med NCC. De kaliber regelbundet sina vågar. Vikten som avläses ligger till grund för deras in- och utfakturering.
De garanterade att vår vikt stämde.
Jag funderade över samma sak. PB2 är det som anges av TS, men det säger ju inget om totalvikten.Det som inte alls framkommit klart är om totalvikt är skriven till bara 3500kg på en bil med stora motorn, för det är ju den som ger slutgiltig lastförmåga.
Det arbetas på centralt håll för detta. Dock inte från konsumentföreningar utan från tillverkarorganisationer. Dock är inte alla länder överens om att en sådan förändring bör genomföras.Varför jobbar inte alla caravanföreningar i hela EU för att få 4250 totalvikt godkänd för att köra med AB körkort. Det finns goda argument t.ex bilarna skulle bli säkrare när tillverkarna inte skulle behöva tänka på vikten!