Vi har på kort tid gått från glädje till förtvivlan och till glädje igen.
I torsdags, idag är det tisdagen efter, tog vi flyget från Arlanda till Skellefteå för att hämta vår drömbil. Vi har tidigare haft en Adria -04 men sålde den till förmån för en husvagn. Efter mindre än ett år så hade vi insett vårt misstag. Nu var vi alltså på väg att återställa ordningen. En Bürstner -07 på Pb2. Dvs den har en tjänstevikt på 3080 kg därmed skaplig marginal för last.
Vi är supernöjda med vår nya husbil. Den stora Iveco motorn drar villigt och det är lätt att ligga under litern/mil. Allt känns fräscht och välskött. Vi njuter av resan hemåt och planerar för vår första trip.
Strax innan Uppsala finns en vågstation. Av en ingivelse svänger jag in där och… 3560 kg. Nästan 500 kg över tjänstevikten. Vi förstår ingenting. Jag börjar anklaga mig själv för att inte kollat upp bilen ordentligt. Plötsligt är det inte vår bil längre. Vi måste sälja den, men till vem? Kontaktar en bilfirma som skambjuder vid ett byte. Inte roligt.
På söndag bestämmer vi oss för att vi måste kontrollväga den igen. Jag hittar ett lokalt grustag som NNC driver och ringer den. Det gick utmärkt att komma. Vi var välkomna under deras rast då det var tomt på vågen.
Så idag var vi dit. På vägen diskuterade vi vad vi kunde begära. Hur mycket vi skulle förlora.
Det var inte helt lätt att hitta så jag ringer dem igen. Inga problem säger den unge mannen i ”Vågen”. Kör fram så ska vi se. Vi kör upp. Det är tyst ett ögonblick sen säger han, 3240 kg. Jag fattar inte riktigt. Va, 3240 kg säger han igen.
Så nu är allt bra igen och vi håller på att ta vår nya husbil i besittning. En härlig känsla.
Kontentan är att, lita INTE på Transportstyrelsens vågar.

I torsdags, idag är det tisdagen efter, tog vi flyget från Arlanda till Skellefteå för att hämta vår drömbil. Vi har tidigare haft en Adria -04 men sålde den till förmån för en husvagn. Efter mindre än ett år så hade vi insett vårt misstag. Nu var vi alltså på väg att återställa ordningen. En Bürstner -07 på Pb2. Dvs den har en tjänstevikt på 3080 kg därmed skaplig marginal för last.
Vi är supernöjda med vår nya husbil. Den stora Iveco motorn drar villigt och det är lätt att ligga under litern/mil. Allt känns fräscht och välskött. Vi njuter av resan hemåt och planerar för vår första trip.
Strax innan Uppsala finns en vågstation. Av en ingivelse svänger jag in där och… 3560 kg. Nästan 500 kg över tjänstevikten. Vi förstår ingenting. Jag börjar anklaga mig själv för att inte kollat upp bilen ordentligt. Plötsligt är det inte vår bil längre. Vi måste sälja den, men till vem? Kontaktar en bilfirma som skambjuder vid ett byte. Inte roligt.
På söndag bestämmer vi oss för att vi måste kontrollväga den igen. Jag hittar ett lokalt grustag som NNC driver och ringer den. Det gick utmärkt att komma. Vi var välkomna under deras rast då det var tomt på vågen.
Så idag var vi dit. På vägen diskuterade vi vad vi kunde begära. Hur mycket vi skulle förlora.
Det var inte helt lätt att hitta så jag ringer dem igen. Inga problem säger den unge mannen i ”Vågen”. Kör fram så ska vi se. Vi kör upp. Det är tyst ett ögonblick sen säger han, 3240 kg. Jag fattar inte riktigt. Va, 3240 kg säger han igen.
Så nu är allt bra igen och vi håller på att ta vår nya husbil i besittning. En härlig känsla.
Kontentan är att, lita INTE på Transportstyrelsens vågar.

