3,0 lVilken volym har du
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
3,0 lVilken volym har du
Enligt vad jag läst i Tyskt forum är det vanligt, speciellt i Österrike, men även ofta i Tyskland.Mer seriöst.. är det vanligt förekommande att husbilar åker på sådana kontroller ? Aldrig varit med om det , som tur är.
Du ska få ett tips. Får du ångest över att läsa om vikter..., skippa tråden! Det finns så mycket annat att läsa här på forumet!Helt ärligt ! Det räcker väl med en viktångest
Mer seriöst.. är det vanligt förekommande att husbilar åker på sådana kontroller ? Aldrig varit med om det , som tur är.
ja, jag förstår att det kan vara knivigt ibland med inlägg om saknar all humorDu ska få ett tips. Får du ångest över att läsa om vikter..., skippa tråden! Det finns så mycket annat att läsa här på forumet!
Jag anser att det här inte kan diskuteras för mycket. Vi har sett större trafikkontroller i Tyskland de senaste tre åren. Att veta sitt fordons bruttovikt vid olika situationer borde vara en självklarhet. Särskilt för oss med 3,5 tonnare! Att väga är att veta!ja
Om man lägger ihop axelvikterna, får men då totalvikten?När bilbesiktningen ( Opus) kollar bromsarna så står axelvikten på bromsprovaren , hur exakt den visar vet jag inte men det är inte bara överskriden totalvikt som är intressant även överskriden axelvikt spelar roll.
Nej, dom sammanlagda axelvikterna är ofta högre än tillåten totalvikt.Om man lägger ihop axelvikterna, får men då totalvikten?
Menar du att om jag väger axlarna var för sig så får jag ett annat värde än om jag ställer hela bilen på vågen ? I så fall varför.Nej, dom sammanlagda axelvikterna är ofta högre än tillåten totalvikt.
Nej.Menar du att om jag väger axlarna var för sig så får jag ett annat värde än om jag ställer hela bilen på vågen ? I så fall varför.
Rätt tänkt.Det som är viktigt är att få upp vikten från 3500 kg till 4250 kg, det gör att man ligger på gränsen till övervikt.
Är man 3/4 personer i Husbilen så ligger man absolut på / eller över 3500 Kg när man ska vara ute i 3-5 veckor.
Sedan krävs det väl en beredning och en lagändring, sådant tar ju tid, vilken prioritet det sedan har med allt annat som behöver görasJag trodde att EU beslutat att i kommande körkortsdirektiv, som förväntas komma om några år, införliva möjligheten att...
Hur den då sittande regeringen kommer att vara sammansatt, och hur den kommer att ställa sig till möjligheten, återstår att se.
Pålle
Var kan man läsa on detta?EU har tagit ett beslut att låta B kortsinnehavare kunna få framföra husbilar upp till 4250 kg, Sverige har möjlighet att haka på beslutet - men har politikerna hakat på och accepterat höjningen ?
Fråga Era politiker vad som har hänt.
Det är vad som gäller i dagsläget. Körkortsdirektivet ligger längre fram i tiden.Var kan man läsa on detta?
Jag vet att det ligger på bordet att tillåta lätta lastbilar upp till 4250kg att köras på B-kort, om dom är batteridrivna.