Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Och statens mål är väl till stor del våra, eller?
Hej igen Pålle , vi pratar lite om varandra nu den svenska Pb-2 bilen du hänvisar till kan vara allt ifrån en liten plåtis till en gammal Postbuss på 12.m och 18 ton i övriga Europa klassas en sån buss som antingen buss eller i bästa fall tung last/ husbil och för att få framföra en icke svensk registrerad sådan kräs C-kort .Rune B:
I alla övriga länder i Europa har husbilar i väldigt många år klassats som personbil. Detta är ju helt logiskt, eftersom det är ett fordon avsett för personbefordran.
När Sverie anpassade sig till övriga Europa införde man en separat klass (Pb2) för husbilar av rent skattetekniska skäl. I annat fall hade husbilar beskattats på samma sätt som "vanliga" personbilar vilket, med dåtidens skatter, hade inneburit en årlig skatt från ca 20.000 kronor och uppåt - beroende på vikt.
I stället valde man att införa Pb2, som skulle beskattas som lastbilar med motsvarande vikt. Dock satte man ett "tak" på 3.500 kg.
Rapido 776FF har 35L Chassi tror jag och jag har vägt upp till 3700 Kg redan från "fabrik" utan kostnad, Lindström Bålsta sa att Rimor inte gör detta på sina bilar.// Per
Jag får ta tillbaka mitt uttalande efter Håkans (Tack) uppmärksamhet, i alla papper (bl.a leverenshandling vid leverans) från Försäljningen så står 3700kg men i reg beviset står 3500kg så ett misstag är gjort och jag kommer att kontakta försäljaren imorgon, återkommer med info om resultatet // Per
Hej igen , jag tror fortfarande att vi diskuterar 2 olika saker , nämligen ,lätt respektive tung numera Pb-2 , det vi tidigare klassade som tung lb i Sverige alltså husbil över 3,5 ton krävde C-körkort och skatten på en då 4,5 tons bil låg på ca 2000kr , bilar under 3,5 ton klassades som lätt lastbil och krävde därför endast b-körkort .Hej igen, Rune B!
Jag ska fatta mig kort. En husbil klassas inte, så vitt jag vet, som lastbil i något europeiskt land. Normalt klassas den som personbil (M1), eventuellt med tillägget "specialfordon". Om husbilen har fler än 8 sittplatser, utöver föraren, skall den klassas som buss.
De flesta europeiska länder har olika former av övergångsregler. (När vi i internationella sammanhang diskuterar dessa, brukar de gå under gemensamhetsbeteckningen "Grandpa´s Right".) Reglernas utformning och omfattning varierar dock mellan de olika länderna.
Före skatteomläggningen 2006 var den årliga skatten för en personbil med totalvikten 3 500 kg cirka 20 000 kronor (kommer inte ihåg det exakta beloppet). Detta fick många bittert erfara, som privatimporterade en personbilsregistrerad husbil från exempelvis Tyskland. Eftersom den varit personbilsregistrerad i Tyskland, blev den det även i Sverige. Lösningen för de flesta ble att återexportera husbilen till Tyskland.
Hej igen jo då jag tar till mig det du skriver , vi ser bara lite olika på saker och ting , Sverige är det enda land i Europa där alla husbilar oberoende av storlek klassas som Pb-2 och därför får framföras på ett B-körkort taget före 1996 och dessutom hålla samma hastigheter som vilken annan personbil som helst oavsett vikt på ex. vis motorväg , för motsvarande bil över 3,5 ton i ex. Tysklad så gäller samma bestämmelser som för övrig tung trafik .Det verkar som om du har svårt att ta ttill dig vad jag skriver, så jag lägger ned!
Inför våren och sommaren är det dags att friska upp detta STORA problem för oss husbilsåkareAv de husbilar med totalvikt 3500 kg, går 92,5 % med övervikt, av dessa går 23 % med så stor övervikt att körkortet är i fara. Dessutom får ingen av dessa fortsätta färden förrän bilens totalvikt är den rätta, alltså 3500 kg,
I våras på väg hem mot Sverige passerade vi genom södra Tyskland, på kartan fick jag se i norra Schweiz en kanton som heter Schaffhausen.
Hade tidigare hört att det skall vara en sevärd trakt, OK vi gör en avstickare dit få se om det stämmer. Schweiz - EU, tänkte inte så långt, efter att korsat flera gränser under den tidigare resan, utan problem. Genast vid gränstullen blev vi anvisade upp på en våg, samt fick visa reg-papper på bilen. Pulsen steg, snart kom besked att vi hade en övervikt på 270 kg, motsvarande 7,7 % och det var ju snällt räknat eftersom de räknade på bilens totalvikt, 3500 kg.
I Sverige räknas övervikten i förhållande till maxlasten, vilket hade gett 56,3% övervikt, jag hade fått lämna kortet och tagit bussen hem.
Efter långa disskusioner och till sist löfte från "tullchefen" på platsen, skulle vi få deras viktprotokoll som en souveni´r och slippa böter på 200 CHF, om vi vände vid gränsen, jag lovade dessutom att aldrig åka till Schweiz mera !!
Till saken hör att vi var två personer och en katt i bilen, bara det normala i
packningsväg, litet vin från Spanien och Frankrike några ombyten kläder, mat i kylen, vattentank och dieseltank halvfulla. I det s.k. "garaget" i bilen fanns fortfarande massor med plats.
Den fortsatta resan norröver skedde med förhöjd adrenalin nivå, för att inte tala om gränsövergången in i Sverige, med tanke på alla öltransporter från Tyskland. I Danmark tömde vi alla tankar: Vatten, toa, gråvatten och diesel, som tur var det ingen kontroll den dagen.
Väl hemkommen började jag kolla upp hela problemet. Jag kontrollvägde bilen, plockade ur allt löst, inga extra verktyg, ingen mat, inga kläder. Bilen väger nu: Med full vattentank, full dieseltank, 2 personer (ingen katt) tom gråvattentank och toatank, 1 st gasolflaska: 3400 kg ???
Vi får alltså lasta 100 kg, och bilen är registrerad för 4 st passagerare.
Enligt reg.bevis är tjänstevikten 3020 kg, vilket ger en maxlast på 480 kg.
Nu kommer det kluriga i det hela, när tjänstevikten bestämmes tar man en "naken" bil, där skall ingå en standardförare som väger 70 kg, 1 st gasolflaska, 70% vatten och diesel i tankarna, inget mera.
Att man tex kan färdas 5 personer i bilen har inte med det att göra, det är antalet bältade platser som det avser.
När man så beställer sin nya husbil vill man ha det bekvämt också, air-cond kanske 90-100 kg, extra gasolflaska 25 kg, markis 41 kg, extra bodelsbatteri 20 kg, radio TV högtalare navigator mm 5 kg, och så vidare. Allt detta är tillval och inskränker på lastförmågan. Så tillkommer frugan, katten, mat och kläder mm.
När man stoppas för vägning ute i naturen då kan inte tex katten och frugan be att få stiga av, allt som finns i bilen skall vägas, och det är ju helt rätt.
Någon lösning på detta har inte jag, men så här ser verkligheten ut, och det är något som man skall ha klart för sig när man packar husbilen full med "bra ha grejer" som får lämnas vid en kontroll för att färden skall kunna fortsätta, och på detta böter och risk för indraget körkort.
Samma problem gäller för husvagnar, dock har de ett bättre läge då den kan kopplas loss och man skaffar en hyrbil och tömmer övervikten i.
Hälsningar Lars-Åke
Jag har lämnat två motioner i detta ämne till årsmötet och kan bland annat berätta ett en husbil och husvagn i verkligheten får väga ± 5 % av tjänstevikten, vilket exempelvis gör att föraren med en "+ 5% -bil" både kan få flera tusen kronor i böter och körförbud om han lastar enligt registreringsbeviset.”Vikt i körklart skick” består enligt EG 92/21
(± 5 %) av: förare (75 kg), drivmedel (90 %),
(90 %) färskvatten och gasol samt verktyg,
däckreparationssats (Tire-Fit) och anslutningskabel.
Vikt för standardmonterad Sweden Edition
utrustning är inkluderad i ”Vikt i körklart
skick”.