Knut
FD HBK Medlem
Sv: Den stora husbilsbluffen!
Har ett sted sett at det henvises til EG-92/21 i definisjonen av tjänstvikten.
Det at riktigheten av denne ikke kontrolleres ved første gangs registrering gjør at det kan være feilaktig det som står i reg.papirene.
De store produsentene i Tyskland har god kontroll på basisbilen, og på fabrikkmontert tilleggsutstyr - som ikke regnes inn i følge EG-92/21. Det at N+B Sverige har laget en standardpakke som alltid er med ved levering fører til at EG-92/21 krever at denne vekten tas med.
En vil dermed oppleve at samme bil med samme utstyr får forskjellig tjänstvikt om den er første gangs registrert i Sverige eller andre land!
Norge som har en tilleggsvekt av avgiftsmessig årsak veier alle husbiler som registreres, men med tome vanntanker og trekekr fra evt. ikke standard utstyr om vektene er dokumentert. Denne vekten "egenvekten" er da alltid lavere enn fabrikkens vekt i kjørbar stand, men bare med vekten av vatn - om fabrikkens tall er riktig. Det hender denne vekten finner veien inn i reg.papirene som vekt i kjørbar stand
Har ett sted sett at det henvises til EG-92/21 i definisjonen av tjänstvikten.
Det at riktigheten av denne ikke kontrolleres ved første gangs registrering gjør at det kan være feilaktig det som står i reg.papirene.
De store produsentene i Tyskland har god kontroll på basisbilen, og på fabrikkmontert tilleggsutstyr - som ikke regnes inn i følge EG-92/21. Det at N+B Sverige har laget en standardpakke som alltid er med ved levering fører til at EG-92/21 krever at denne vekten tas med.
En vil dermed oppleve at samme bil med samme utstyr får forskjellig tjänstvikt om den er første gangs registrert i Sverige eller andre land!
Norge som har en tilleggsvekt av avgiftsmessig årsak veier alle husbiler som registreres, men med tome vanntanker og trekekr fra evt. ikke standard utstyr om vektene er dokumentert. Denne vekten "egenvekten" er da alltid lavere enn fabrikkens vekt i kjørbar stand, men bare med vekten av vatn - om fabrikkens tall er riktig. Det hender denne vekten finner veien inn i reg.papirene som vekt i kjørbar stand