• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Ser ju kanonbra ut dankarson, och att du även tagit bilden någonstans i USA, England eller annat land utanför Sverige är ju mer trevligt. Jag tror att det är en demobild du lagt ut eller hur. Men jag tror säkert att en app i smartphonen kan bli bra för kameror i dess brukar ha bra kvalité.

Jag är nöjd med det jag betalt en del för mer än de 15 spänn som en app kostar men absolut mindre än vad en Iphone kostar:)

Om du menar filmklippet som jag lagt ut på Vimeo så är det från hemlandets mer glesbefolkade områden i norr, närmare bestämt flygplatsen i Luleå. Lugn trafik där på annandagen och cyklisten i slutet av filmen väljer den sida av vägen som för tillfället passar honom bäst oavsett vad regelverket säger ;)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

dankarson:
När jag sätter Screen recording on, då "dör" app:en efter några sekunders inspelning.
Är det inte samma för dig?

Vingen3:
Vi har nog lite olika förutsättningar.
Den som har en iPhone, bl a jag, vill utnyttja den så långt det går och då är detta ett tänkbart användningsområde.
Om jag inte haft en iPhone så skulle jag övervägt att satsa på en DashCamera.
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

dankarson:
När jag sätter Screen recording on, då "dör" app:en efter några sekunders inspelning.
Är det inte samma för dig?

Ja.. har just testat med Screen Recording "on" och det blir samma resultat för mig men det är egentligen inget problem som jag ser det. Om jag har Screen Recording "off" så har jag ändå de kompletta filerna med gps-datat, tid, hastighet mm. sparade i appen. Det är bara när jag vill exportera filen som den informationen inte kommer med.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

dankarson:
När jag sätter Screen recording on, då "dör" app:en efter några sekunders inspelning.
Är det inte samma för dig?

Det är riktigt och om du läser tidigare inlägg kommer en uppdatering av appen inom kort där Screen recording följer med vid avspelning, alltså med karta, hastighet, tider och hela köret.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Det är nog få som köper en iPhone enkom för Dashcam-appen.

Naturligtvis knarren, det var inte så jag menade fast det kanske såg så ut.:)

Själv har jag en sk. "Smartphon" men av det dåliga slaget så den får liggas i asken.
Jag får snart ärva en av sönernas en Iphone och det ser jag fram emot. Otroligt stort användarområde:)
Nu till detta med dessa Bilkameror, jag och andra har valt att köpa just en sådan andra väljer att använda det som deras "telefoner" klarar och inget är mer rätt eller fel än det andra enligt mig.

Egentligen är det ju smartare (ekonomiskt sett) att utnyttja det resurser som finns i en Smartphon om man har en sådan. Och vad jag sett på forumet så blir resultatet bra, lika bra som med en Dachbord kamera. Kanske det finns mer "finesser" eller inställningsmöjligheter med en ren bilkamera för som med allt annat så är hybrider just hybrider, bra på mycket men inte speciellt anpassade för sitt ändamål:rolleyes:

Kanske rätt eller kanske fel tänkt:rolleyes:
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Någon som har erfarenhet av kamera BlackVue 400G-HD V2 - Full HD GPS Dashcam?
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Någon som har erfarenhet av kamera BlackVue 400G-HD V2 - Full HD GPS Dashcam?

Har precis fått hem en sådan. Men tillverkaren missade att lägga i ett micro-SD. Så jag har inte kunnat testa den ännu.
Min första reflektion var "hu, vad stor den var". Hade en känsla av att den var som en lite tjockare penna i storlek, men den motsvarar mer ett rör med 5-kronor i dimension.

Jag kan berätta mer då jag testat den. Eller om någon annan hinner före.

Såg precis att det även fanns en version med trådlös överföring av bilderna till t.ex. iPhone eller Android. Den funktionen hade varit trevlig att ha.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Witness Drivning är ett intressant alternativ till Dash Cam appen som det skrivits om här tidigare. Witness Drivning finns till både iOS och Android.. pris 7 kr.

Enl. deras faq kan man inte ta emot telefonsamtal när Witness Drivning är igång, inte heller köra en navigationsapp samtidigt. Däremot kan man tydligen köra navigatorn i bakgrunden och då få röstanvisningar men ingen karta. De skriver också att de jobbar på att lösa dessa problem.

Har lagt upp ett videoklipp filmat med Witness Drivning appen i en iphone 4:

Witness Driving app on Vimeo
 
Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Någon som har erfarenhet av kamera BlackVue 400G-HD V2 - Full HD GPS Dashcam?

Nu har jag testat den och den fungerar utan problem. Enkel att handha.

Peta in ett tomt SD och den placerar ut en katalogstruktur på kortet med program etc. Ta sedan SD-kortet och placera i t.ex. en PC och allt visas i väldigt bra bildkvalité (jag hade rätt mörkt då jag testade).
Däremot stängde jag av kamerans lysdioder då dessa syntes allt för tydligt ut genom vindrutan.

Nedan finns ca 30 sek av inspelningen i full skala. Dessvärre får ni ladda ner 16MB data för att se den.
http://www.jfg.se/blackvue/20120725_170548_N.mp4

Nedan ses två bilder. En med lysdioder lysande och med släckt.
Framrutan var rätt skitig.

Det tråkiga är ju att behöva dra en ledning från 12V-uttaget upp till kameran. Jag rekomenderar att man köper extra strömkabel och kamerafäste om man ska flytta kameran mellan bilar.
 

Bilagor

  • bild1.JPG
    bild1.JPG
    73,1 KB · Visningar: 641
  • bild2.JPG
    bild2.JPG
    76,3 KB · Visningar: 640
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Juhani & Leila

Tyvärr så såg jag inget på den nerladdade filen bara svart.

Även jag är mycket nöjd med den jag köpt (Ambarella DVD) och provat både i PB och LB.
Jag har gjort precis det du rekommenderar köpt en x-tra 12V drivkabel (69 KR) och gjort ett som jag tycker snyggt montage i PB,n sladden syns knappast. Kameran fäster jag mellan vindrutan och backspegeln och den syn knappast utifrån. X-tra fäste behövs inte på denna modell då det är "sugproppsfäste".
Den andra använder jag som "lössladd" när jag kör annat fordon, den blir nog ett fastmontage i HB,n till våren när den skall ut:)
Växlar ganska ofta på jobbet mellan olika LB,n

Om jag visste hur jag skall göra för att lägga ut en filmsnutt här på forumet så skall jag göra det snarast, kan jag få en hint om hur det går till:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Det funkade fint för mig att ladda ner filmen, det blev ett enastående resultat, mycket bra kvalite.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Juhani & Leila

Tyvärr så såg jag inget på den nerladdade filen bara svart.

Om jag visste hur jag skall göra för att lägga ut en filmsnutt här på forumet så skall jag göra det snarast, kan jag få en hint om hur det går till:confused:

Att du inte kan se den kan bero på att du inte har rätt codec (drivrutiner för avkodning) för mp4-filer. I min browser drar det igång QuickTime.



Jag har en egen domän (jfg) som kostar mig 12kr/månad. Där har jag min epost och övriga familjens. Samt där placerar jag alla större filer jag delar med mig av.
Ett alternativ är att skaffa ett login på YouTube och ladda upp din filmsnutt där. Kostar inget.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Filmen funkar perfekt för mej i IPaden...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Även jag kunde se filmen och det fick mig att undra om man kunde fixa så att reflexerna i vindrutan kunde undvikas på något sätt. I ställer för filter så kunde man kanske .........

Jappe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

I Mediaplayer gick det bra, ja det var verkligen hög klass på skärpan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag rycktes också med när drevet gick efter den senaste "onödiga" prylen och min "kinacam" fungerar också förvånansvärt bra. Jag har visserligen inte testat den i skarpt läge än som vid frontalkollision i hög fart och liknande men det kommer! Kommer? Om framtiden veta vi intet! Giv mig styrka!

Jappe (still alive)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Det skall bli intressant att se resultatet av din filmning ner genom Europa. Utan frontalkollisioner naturligtvis.

PS! Det finns en finurlig app vid namn Spy Cam som avslöjar vad som sägs bakom ryggen. Bara ljudet spelas in men det brukar räcka för att avslöja vem som man kan lita på.
 
Senast ändrad:
Toppen