• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Eva 9

HBK Medlem (P)
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

239 inlägg och jag ska helt ärligt erkänna att jag har inte läst alla. Men jag har läst en del och av dom som jag har läst har jag inte hittat något inlägg av någon kvinna??? Kommer då fram till att detta är ytterligare en helt onödig leksak för män. Kan inte riktigt förstå vad man har för nytta av den? Kan någon förklara detta för mig? Hur ofta råkar man ut för något som man ska har nytta av att ha filmat??

Nä, detta är en leksak för gubbar som har allt men vill ha något mer att leka med för att ni gubbs har så tråkigt!! Undrar varför vi kvinnor inte är så intresserade av dessa leksakaer. Kan det vara så att vi har så mycket annat att intressera oss för som till exempel barn och barnbarn och familj i allmämhet. Det är väl det som är viktigt i livet och inte någon Dash cam kamera?

Ursäkta att jag kom kanske lite ifrån ämnet men kanske inte ändå!!!

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

239 inlägg och jag ska helt ärligt erkänna att jag har inte läst alla. Men jag har läst en del och av dom som jag har läst har jag inte hittat något inlägg av någon kvinna??? Kommer då fram till att detta är ytterligare en helt onödig leksak för män. Kan inte riktigt förstå vad man har för nytta av den? Kan någon förklara detta för mig? Hur ofta råkar man ut för något som man ska har nytta av att ha filmat??

Nä, detta är en leksak för gubbar som har allt men vill ha något mer att leka med för att ni gubbs har så tråkigt!! Undrar varför vi kvinnor inte är så intresserade av dessa leksakaer. Kan det vara så att vi har så mycket annat att intressera oss för som till exempel barn och barnbarn och familj i allmämhet. Det är väl det som är viktigt i livet och inte någon Dash cam kamera?

Ursäkta att jag kom kanske lite ifrån ämnet men kanske inte ändå!!!

Härligt Eva:) livskvalitet det gillar jag!

Men nog är det lite sant att vi killar gärna hamnar med lite verktyg och sådant med barnbarnen hellre än julpyssel. Fantastiskt att vi fyller olika roller!

Och till oss killar... nog blir tjejerna rätt glada när allt det där praktiska bara fungerar ;)

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Till alla som tvekar att köpa från Kina.
Köpte en GS 8000 car cam från Foxoffer i Kina, kostade ca 980 kr :)
Fick kameran efter 5 dagar via DHL perfekt emballerad.
Betalning och leverans fungerade lika bra som annat jag köpt via nätet från Svenska företag.

Har testat kameran som fungerar som förväntat. Liten och smidig , betydligt mindre än en smartphone.
Till kameran köpte jag ett mini SD 32 GB kort som kostade ca 124 kr motsvarande kostar ca 300 kr i butik i Sverige.
Tror att det förekommer mycket skit på E-bay.
Kan bara rekommendera att köpa från ett känt företag direkt från Kina.
Att använda kina produkter som ett tecken på dålig kvalitet är lika dumt som när japanska produkter betraktades som skit när de kom in i Sverige på -80 o 90 talet.
Självklart finns undantag...

Bosse

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nä, detta är en leksak för gubbar som har allt men vill ha något mer att leka med för att ni gubbs har så tråkigt!! Undrar varför vi kvinnor inte är så intresserade av dessa leksakaer. Det är väl det som är viktigt i livet och inte någon Dash cam kamera?!

SUCK!
Vad beror det på att kvinnor inte förstår sig på väsentligheter här i livet?
Och som Lasse säger, det blir ett himla liv när inte det tekniska funkar.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Du har säkert rätt i att en bilkamera inte är det viktigaste i livet... men nästan.

Gubbarna har kanske tråkigt!!! Men varför inte unna oss lite kul då. SNÅLIS! ;)

Bosse

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Eva!
Jag vill ha bilder, vi upplever så många fantastiska vyer när vi kör som inte hinns med att fotografera. Det är dessa guldkorn vi vill spara.
Inte sitter man och kollar 8 timmar "road-movie" i efterhand precis.

Min fru Britt vägrar dator och dashcamen var ju naturligtvis min önskan:D
Men bilderna njuter hon av i efterhand!

/Gunnar

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Att använda kina produkter som ett tecken på dålig kvalitet är lika dumt som när japanska produkter betraktades som skit när de kom in i Sverige på -80 o 90 talet.Bosse

Japanska kameror var plagiat av bl.a. tyska Leica på 50-talet med tvivelaktig kvalitet. På 80-/90talet var situationen en helt annan.

Idag är det främst telefoner och plattor som plagieras av kineser och koreaner.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Japanska kameror var plagiat av bl.a. tyska Leica på 50-talet med tvivelaktig kvalitet. På 80-/90talet var situationen en helt annan.

Idag är det främst telefoner och plattor som plagieras av kineser och koreaner.

Allt som driver utveckling är bra...plagiat eller inte.
Skulle bara ursprungstillverkaren ha rätten till produkten så skulle den kosta onödig mycket ( se Apple-produkter)
Sen om många delar till tex Apple produkter kommer från kina och taiwan där arbetskostnaden är låg får man leva med...det driver ju deras utveckling oxså.
Nästa steg är väl att flytta tillverkningen till Afrika...IPad made in Kongo. :D

Bosse

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Teknikintresse - intresse för barn och barnbarn.
Det ena behöver inte utesluta det andra.

Eftersom jag har en iPhone köpte jag DashCam-app:en.
Jag har letat efter en bra hållare och tror mig ha hittat en som passar.
Vindrutehållare iPhone 4/4S > Apple | Kjell.com
Det är lite för kallt att gå ut i husbilen och testa men vårsolen kommer snart hoppas jag.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Allt som driver utveckling är bra...plagiat eller inte.
Skulle bara ursprungstillverkaren ha rätten till produkten så skulle den kosta onödig mycket ( se Apple-produkter)
Sen om många delar till tex Apple produkter kommer från kina och taiwan där arbetskostnaden är låg får man leva med...det driver ju deras utveckling oxså.
Nästa steg är väl att flytta tillverkningen till Afrika...IPad made in Kongo. :D

Bosse

Jag förstår inte varför alla tror att allt är dyrt bara för det är Apple, har ni då verkligen jämfört äpplen och äpplen:) o inte banaer med päron. Sist jag köpte dator blev det dyrare med en Pc om jag skulle ha motsvarande upplösning på skärmen och övriga variabler.

Att vi sen föredrar ett märke före det andra kan jag förstå, men säg det då istället. Det är ju precis samma när vi väljer husbilsmärke, vi kan aldrig komma ifrån att tycke och smak spelar stor roll oavsett fakta.

Nu var inte detta riktat bara till dej Bosse, det bara var du som råkade skriva om detta nu:)

F

F.d. 9344

Guest

Eva 9.
Visst har du en poäng i det du skriver. Men är det alltid så som du beskriver det.
De flesta HB har Backkamera, pryl. Varför då, är man 2 som åker med kan ju passageraren gå ut och se om någor hinder finns bakom vid backning,.:)
Elmaöverat fotsteg, pryl. Går väl lika bra med en pall eller att dra ut ett manuellt:)

Sedan har vi dessa Paraboler som tar in lokalnyheterna hemmifrån på TV i nästan hela Europa. Pryl.:)
En Bilkamera kan kanske vara en "grabbgrej" visst, men ta och titta på den filmsnutt jag läggt ut på denna länk filmat 18/1-13.
Hade nu detta slutat illa så hade det funnits klara bevis på händelseförloppet om inte jag/eller någon annan kunnat redogöra för detta. PB, slängde sig ut 20 meter framför min LB trots mötet med mitt 32 ton tunga egipage.
Det var ishalka på vägen, riktigt halt faktiskt.
20 meter från en frontalkrock mellan Personbil och Lastbil. - YouTube

Här var det 20 m från en frontalkrock, första bilen i frekvensen for i diket och jag fick en hävsladd på traliern.

Ja min vänner tänk på vad ni gör i trafiken, ni kanske blir filmade.

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Eva!
Jag vill ha bilder, vi upplever så många fantastiska vyer när vi kör som inte hinns med att fotografera. Det är dessa guldkorn vi vill spara. /Gunnar

Ett alternativ är att använda timelapse (finns flera appar) som fungerar som en snabb video där de enstaka bilderna i efterhand kan plockas ut.

Lena & Jan

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2025

Just det "brogu", en roadkamera är ingen grej som handlar om kvinnor/män/hen. Nyfiken själv, då vi kör måånga mil i EU, ger en annan upplevelse för åskådarna tror jag i jmf med alla stillbilder som man samlat på sig!

Lena
Lena & Jan blogg

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025

Varför inte först testa med appen Dashcam som kostar 15 spänn och ofta är väl så bra som kinesiska videokameror.

Hej
Har en android (Samsung) och hittar inte Dashcam??

Har någon erfarenhet av en androidapps med samma kvalité/funktioner?

Känner själv för att slippa ha ytterligare en stöldbegärlig pryl som måste gömmas när man lämnar HB.

Toppen