• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig räckvidd på MIFI routrar

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Kanske denna vara något, Netgear AirCard 790 Mobile Hotspot, förbaskat dyr emellertid. Dagspris Pricerunner 2599 SEk
Test: Netgear AirCard 790 –mobil 4g-router som räcker hela dagen - PC för Alla

Tyvärr samma skräp som alla andra.

För att förbättra batteritiden ytterligare går det att välja wifi-räckvidd (kort, medel, lång) där kortare räckvidd är tänkt att ge bättre batteritid. Under våra tester var effekten av denna inställning dock marginell, både när det gäller batteritiden och räckvidden.

Saknar utgång för extern WiFi antenn.

Rent tekniskt är det ingen större skillnad mot en ZTE 910 där man också kan ställa ner WiFi effekten. Bättre om man skulle kunna ställa upp den.

Men tack för förslaget.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Jag ringde Loh elektroniks och lyssnade efter om dom kunde lösa mitt problem. Ondgjorde mig lite över att det inte fanns MIFI med extern WiFi antenn.

Då tipsade dom mig om en ny grej som kommit.

rut-950-lte-router.jpg


Teltonika RUT950 LTE 4G router med dubbla simkort och DIN-fäste

http://www.teltonika.lt/uploads/docs/RUT950_v1-4_doc_distribution.pdf

3290 kr är ju lite mycket, men jag har en garanti på en ZTE så jag kanske kan komma till någon lösning. Det här verkar vara grejen för husbilen, att ha i permanent.

- 2 Simkort
- Externa antennuttag för både 4G och WiFi
- Otroligt bra betyg för stabila uppkopplingar.
- 7 Watt
- 9-30 Volt


Beskrivning

RUT-950 från Teltonika, driftsäker 4G router
Routern har 3st LAN-portar för anslutning till dator/skrivare eller annat. 1st WAN-port för anslutning av tex. ADSL-modem eller liknande ökar tillförlitligheten. Går ADSL-uppkopplingen ner så tar 3G/4G automatiskt över. Denna router har 2st platser för SIM-kort, routern kan alternera mellan simkorten baserat på tillgänglighet.

Kan bryggas för att ge publika IP från mobila brebbandet till en underliggande enhet, tex dator eller router.

RUT950 har inbyggt trådlöst nätverk och stödjer senaste 802.11n standard och är fullt bakåtkompatibel med äldre enheter. Rekommenderas till att användas i miljöer där stabil drift är ett måste. Tillsammans med dess profesionella funktioner och skalbarhet gör den ett lika bra jobb i industrimiljö, rörande fordon, handelsmiljöer eller till fastighetsautomation med mera.

Levereras med DIN-skena.

Söker du en lösning tillsammans med abonnemang?
Klicka här för mer information.

OpenVPN server och Site-To-Site VPN över GRE eller IPSEC
Inbyggda vpn-servrar för att slippa en extra vpn-låda i ditt nätverk. Du kan antingen använda OpenVPN-server för att ansluta klienter direkt till routern, eller konfigurera Site-To-Site VPN över GRE / IPSEC tunnlar, eller kombinera dessa. Givetvis stödjer routern även VPN-passthrough för eventuell befintlig VPN-server.

Riktigt stabil i drift
Produkten är byggt för att vara så stabil och driftsäker som möjligt. En inbyggd watchdog kontrollerar såväl hårdvara som mjukvara och kan starta om routern ifall tex. nätåtkomst skulle tappas. Du kan även starta om den via sms. Möjlighet finns även till att koppla in en extra internetkälla förutom 3G/4G. Du väljer själv vilken som är primär, och går den ena ner tar den andra automatiskt över.

Simkortet stoppas in bakom en lucka som skruvas fast, för att förhindra att sim-kort av misstag råkas ta ut.

Stöd för DDNS
Dynamiskt uppdatera ett domännamn för att alltid ha samma adress till routern. Alla tjänster som följer DDNS-standard stödjs.

Ping reboot
Konfigurera enheten till att automatiskt starta om vid förlust av internetuppkoppling.

Övrigt
Stödjer WLAN standarder b/g/n
SMA-kontakter (2st main+aux) för 3G/4G-antenn
2 antenner medföljer (1st 3G/4G / 1st WLAN)

Finns billigare om man beställer:
Teltonika RUT950 LTE 4G Router: Amazon.es: Electrónica
 
Senast ändrad:

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Jag ringde Loh elektroniks och lyssnade efter om dom kunde lösa mitt problem. Ondgjorde mig lite över att det inte fanns MIFI med extern WiFi antenn.

Då tipsade dom mig om en ny grej som kommit.

Now we're talking - Undrar om den även kan användas till att låna andras WIFI? Då kommer min tidigare plan på skam... (Panoraman är visserligen redan monterad men Tiny AC'n som ingår kan man ju alltid sälja)

Loh kan vänta sig ett samtal till :)

/Tommy
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Now we're talking - Undrar om den även kan användas till att låna andras WIFI? Då kommer min tidigare plan på skam... (Panoraman är visserligen redan monterad men Tiny AC'n som ingår kan man ju alltid sälja)

Loh kan vänta sig ett samtal till :)

/Tommy

Jag tror det för dom skrev något om att brygga. Orkar inte läsa allt, men här är manualen.

http://www.rut950.com/wp-content/uploads/2015/05/RUT950-manual-v1-06.pdf
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Var har Dovado TINY AC i husbilen, funkar utmärkt.
Den har extern antenn som är löstagbar om man vill koppla in extern antenn.
Den kan även ta in ett externt wi-fi på camping, och sända det vidare i lokala nätverket. Jag är super nöjd med det!
Har skrivit förr om den här:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t86075/
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Now we're talking - Undrar om den även kan användas till att låna andras WIFI? Då kommer min tidigare plan på skam... (Panoraman är visserligen redan monterad men Tiny AC'n som ingår kan man ju alltid sälja)

Loh kan vänta sig ett samtal till :)

/Tommy
Om en bruker en high gain wifi klient boks med ethernet utgang og kobler den til wan porten har en det meste! UniFi AP finnes i flere utgaver med strømforsyning over ethernet 12 til 24V.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Även jag har en Dovado Tiny AC med extern antenn på min plåtis och den löser problemet.

1st Dovado Tiny Ac - drivs av 12v
1st vanligt 3g/4g usb sticka som har antennkontakter - T.ex. Huawei E3372
1 st extern wifi/3g/4g antenn för montering på taket
3 st antennsladdar, helst av exakt längd - en sladd från antennkontakten på Dovadon och 2 sladdar från usb stickan.

Antennen på taket löser täckningen både för wifi lokalt runt bilen och för riktigt bra 3g/4g anslutning.
Antennsladdarna kan man dra permanent genom foten/sidan på takluckan och antennen kan fästas med en profil i solpanelens ram.

Panorama fordonsantenn

Funkar kanon
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Även jag har en Dovado Tiny AC med extern antenn på min plåtis och den löser problemet.

1st Dovado Tiny Ac - drivs av 12v
1st vanligt 3g/4g usb sticka som har antennkontakter - T.ex. Huawei E3372
1 st extern wifi/3g/4g antenn för montering på taket
3 st antennsladdar, helst av exakt längd - en sladd från antennkontakten på Dovadon och 2 sladdar från usb stickan.

Antennen på taket löser täckningen både för wifi lokalt runt bilen och för riktigt bra 3g/4g anslutning.
Antennsladdarna kan man dra permanent genom foten/sidan på takluckan och antennen kan fästas med en profil i solpanelens ram.

Panorama fordonsantenn

Funkar kanon

Hmm! Har en Tiny (operatörslåst) men ingen USBsticka för MIMo antenn. Tycker även att Tiny:n drar lite mycket ström även om jag har gott om det. Men det är ett alternativ.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Tiny AC har en nätdel på 1A så den lär ju inte dra mer än 7-800 mA i drift.
Det är inte speciellt mycket med tanke på att den även driver usb stickan.

Det är nog svårt att komma under det om man skall ha någon form av uteffekt.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Viktigt är att man inte blandar ihop dem, TINY och TINY AC. Det fungerar helt olika.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Jag tror det för dom skrev något om att brygga. Orkar inte läsa allt, men här är manualen.

http://www.rut950.com/wp-content/uploads/2015/05/RUT950-manual-v1-06.pdf

Nej, bryggkopplad har inget med att fungera som relä på WiFi att göra. Bryggkopplad innebär att man slår av rottingen och alla 4 kontakterna bak fungerar som en switch (inget WAN, bara LAN).
Den spanska sajten, som var betydligt billigare, verkar inte ha plats för dubbla SIM...?
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Hej Sir"!
Efter några veckor här i Spanien , behöver en förstärkare för att få bättre Wifi på ställplatserna vi besökt! har fått. Tips om Rocket wifi förstärkare. Hur funkar den?
Kan man använda den till iphone med, måste jag installera programvara för varje brukare som iphone, ipad , mac". Eller finns de bättre
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Re: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Hej Sir"!
Efter några veckor här i Spanien , behöver en förstärkare för att få bättre Wifi på ställplatserna vi besökt! har fått. Tips om Rocket wifi förstärkare. Hur funkar den?
Kan man använda den till iphone med, måste jag installera programvara för varje brukare som iphone, ipad , mac". Eller finns de bättre

Jag har en sådan på ett utdragbart kvastskaft på cykelstället. Den fungerar bra bara att plugga in usbkontakten så har du ett extra nätverkskort och antenn. Bra räckvidd.


102641d1440075494t-2015-08-20-14.10.42.jpg


102640d1440075494t-2015-08-20-14.09.50.jpg
 
Senast ändrad:

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Dålig räckvidd på MIFI routrar


Jag har en sådan på ett utdragbart kvastskaft på cykelstället. Den fungerar bra bara att plugga in usbkontakten så har du ett extra nätverkskort och antenn. Bra räckvidd.


102641d1440075494t-2015-08-20-14.10.42.jpg


102640d1440075494t-2015-08-20-14.09.50.jpg

Sir! Du är en klippa som vanligt! Tackar o bockar , ska be sonen att skicka en sådan till oss här i Spain, när kommer ni till fastlandet? Var o när är boulmästerskapet?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Den innehåller ett USBmatat nätverkskort, så den funkar bara till datorer, ej till iPhone etc. Däremot kan du Internetdela din laptop och köra ut den vägen.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Den innehåller ett USBmatat nätverkskort, så den funkar bara till datorer, ej till iPhone etc. Däremot kan du Internetdela din laptop och köra ut den vägen.

Ska ni köra smartphone, plattor mm kan jag tipsa om RangeMaster Long Range WiFi antenna and router har dom bara kört den ett par gånger men med mycket bra resultat (köpte den i Dusseldorf)

/Tommy
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sir! Hörde lite med Ludwig Loh som rekomendera ett paket.
Wifi högpresterande antenn2,4/5 ghz dualband.
Med Bullet M2HP med kabeltillbehör.
huawei e5186 s 3- 4 / g router som han gör alla inställningar .

Va tror du som expert?
 
Toppen