• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig räckvidd på MIFI routrar

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag har ett litet problem. Vartefter åren går och de mobila routrarna (mobila hotspots) blir mindre och mindre. Snabbare och snabbare. Numera kan man koppla upp upp till 15 prylar samtidigt.

Men jag tycker räckvidden blir sämre och sämre. Det är knappt att man kan koppla upp paddan och spela radio under markisen för att signalen är för svag. Ok! Jag har en Plåtis som skärmar av, men dessa problem hade jag inte för några år sedan.

Jag skulle vilja hitta en 4 g mobil router med lite mer räckvidd på. Så att man kan vara 50-75 meter från bilen.

De strömsnåla routrarna idag är lite för snåla.
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Jag håller med dig om den dåliga räckvidden. Tror att den beror på att de mobila routrarna sänder ut med begränsad effekt eftersom de skall kunna strömförsörjas av ett ganska litet batteri.
Lösningen är nog en större router med kraftigare batteri och/eller högre sändningseffekt vid yttre strömförsörjning. Finns sådan?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Jag har en Dovado Pro som ordinarie hemma,

sen har jag 2st av denna: https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/routermodem/tp-link-tl-mr3420/178813.8935/
till lite allt möjligt,
just nu sitter en provisoriskt i husbilen på parkeringen i Tumbo för en IP-kamera.

Men har provat den hemma uppkopplad i källaren (gjutna valv) och jag får full styrka i hela huset, går på 12V, har USB-uttag för modem.
Känns stark och prisvärd, enl. mej.
 

Bilagor

  • TL-MR3420_V2.0_datasheet.zip
    671,3 KB · Visningar: 99

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Jo, som router fungerar den jättebra, men det vi efterlyser är en mobil dylik. Orsaken till detta är att när man vistas utomlands och har ETT lokalt simkortsabonnemang som man utnyttjar till telefoner, paddor och laptops, så vill man ha möjlighet att ta med routern i fickan när man lämnar husbilen.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Jo,jo - men om man nu är fler än en person som utnyttjar den så är väl ändå bättre räckvidd önskvärd! Frågan har ju tagits upp på förekommen anledning!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Då skulle jag skaffa mej en egen eller en till mobil router/modem att just ha i fickan, då får man 0 begränsningar.

Att någon skulle komma på att bygga en stark mobil-router/modem finns nog inte på kartan, tvärtom idag prioriteras hastighet före räckvidd, tyvärr.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Då skulle jag skaffa mej en egen eller en till mobil router/modem att just ha i fickan, då får man 0 begränsningar.

Att någon skulle komma på att bygga en stark mobil-router/modem finns nog inte på kartan, tvärtom idag prioriteras hastighet före räckvidd, tyvärr.

Du har missförstått tråden. Ja söker kraftigare sändning i min Plåtis. Vi har flera laptoppar, gps,paddor mobiler, radio, larm, m.m. anslutet. Flera leksaer är på gång. Kameror, extern hårddisk.

Dessutom vid träffar skulle man kunna dela ut till andra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Du har missförstått tråden. Ja söker kraftigare sändning i min Plåtis. Vi har flera laptoppar, gps,paddor mobiler, radio, larm, m.m. anslutet. Flera leksaer är på gång. Kameror, extern hårddisk.

Dessutom vid träffar skulle man kunna dela ut till andra.

Det var vad mitt första tips handlade om, en "riktig 4G router" som du stoppar in modemet i (usb), där finns ju i.o.f.s många att välja på, just denna är prisvärd.
Lider själv ibland av problemet, och tanken har fallit mej in att montera en fast router i HB.

Annars vet jag att man på min mobila router Huawei e5776 kan koppla in en extern antenn, ifall det hjälper har jag ingen aning om.

Jag har en sån här hemma som förlänger riktigt duktigt,
Asus EA-N66 - Accesspunkt, brygga & repeater - Hitta lägsta pris, test och specs
men ligger i prylådan nu, sen jag bytte till en Dovado,
kanske kan en sån hjälpa upp, den ansluts trådlöst, så den kanske kan ligga på instrumentbrädan.

Vad använder du idag?.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Det var vad mitt första tips handlade om, en "riktig 4G router" som du stoppar in modemet i (usb), där finns ju i.o.f.s många att välja på, just denna är prisvärd.
Lider själv ibland av problemet, och tanken har fallit mej in att montera en fast router i HB.

Annars vet jag att man på min mobila router Huawei e5776 kan koppla in en extern antenn, ifall det hjälper har jag ingen aning om.

Jag har en sån här hemma som förlänger riktigt duktigt,
Asus EA-N66 - Accesspunkt, brygga & repeater - Hitta lägsta pris, test och specs
men ligger i prylådan nu, sen jag bytte till en Dovado,
kanske kan en sån hjälpa upp, den ansluts trådlöst, så den kanske kan ligga på instrumentbrädan.

Vad använder du idag?.


Allt zte910 huawie 4G, Dovado. Gemensmt är att de är klena allihopa.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Allt zte910 huawie 4G, Dovado. Gemensmt är att de är klena allihopa.

Ja tyvärr, fick-routrarna's svaghet :(

Läste i någon tråd här om den "nya" Dovado'n, flera verkade nappat på den, undrar ifall den funkar, men det kanske är en sådan du har.

Dovado Pro som jag har hemma är överraskande stark i räckvidd, den vill jag testa i HB till våren.

En fördel med Dovado Pro och Dovado Tiny A/C är detta tillbehör
Ciggladdare till Dovado Pro och Tiny AC
 
Senast ändrad:

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Inte MIFI men borde lösa det hela... Husbil & Husvagnspaketet, 3G/4G och via befintligt WiFi

Tror att Tiny'ns nätverksantenn kopplas till panoraman som sitter utomhus..., har beställt detta till vår nya husbil, får se hur det fungerar..., blir visserligen med ett USB-modem men det tänker jag komplettera med en batteridriven Dovado GO i de fall jag ska långt från bilen. Lite omak med att flytta USB-stickan men men, vad gör man inte för uppkopplingen?

/Tommy

PS - Eftersom den kan låna WIFI såsom Rocket hoppas jag att vi gör två flugor på smällen ;) har förstått att du liksom jag har förtroende för grabbarna på LOH
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Hej. Vad tror Ni om en ASUS RT - AC 87 U ?
Den lär man kunna koppla en usbmodem till.
Men Dovado är bra går att köra direkt på 12 volten i bilen, men tål ej åsknedslag.

Hälsningar Sanddammaren
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Tack tillbaka i bilen efter lite öl och brandy i Puerto de la Cruz i Teneriffa.

Man kanske ska titta på en 4 G hemma router med WiFi för att lösa mina problem?

Allt annat har jag redan provat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Now we talking :)

+Den tar 3G/4G-modem via USB
+Har all kraft man kan tänkas sakna.
+ Asus kända för de "bästa" routrarna, för normala behov

- Lite skrymmande kanske i HB
- 19 V med max. 2.37 A strömstyrka
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Hej igen. Skulle man kunna driva en sådan ASUS med en laptopladdare i bilen? Till ex.
Kjell & co 44-743?

Sanddammaren
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Jag kollade upp min Asus rt66ac idag, den drivs av 19 volt DC och den har en rund plugg som påminner starkt om de runda pluggar som jag har till min universiella laptopladdare i husbilen, har inte testat men det känns som det finns risk för att det skulle kunna fungera.

Överföringseffekten ligger på 80Mw (standardinställning) och det går att dra på upp till 200Mw med någon slags dynamisk kontroll, det kanske kan räcka till?

83991d1398096299-asus-1.jpg


Som jag minns det från tråden dopad router och en del sporadiskt gluttande på diverse sidor så har jag kommit fram till att den drar max 30 watt och att den drar strax under 10 watt på tomgång.
Nog borde det väl gå att trycka in nån slags sticka/modem i den routern för att få det att fungera?

Fast skulle någon veta om en mifi enligt trådens grundidé så vore nog det enklare.


mvh jocke

Finns det extern antenn ingång på den? Det är nästa krav.
 
Toppen