• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig räckvidd på MIFI routrar

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Hur ser man det? eller... hur ska det se ut?
Det finns ett par hål för usb men det kanske inte räcker.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Okej, jag följer tråden istället och försöker lära mig. :)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Ralph! Krånglar du inte till det i onödan?
Det finns Wifi Range Extender (nätverksförstärkare) som jag använder hemma för att förstärka routersignalen i hela huset, både uppe och nere.
Min 3 år gamla Huawei 598 mobilrouter används både hemma och i husbilen med externa antenner.
Med en Netgear Wifi Range Extender N300 (kostade några hundringar hos Kjell&Co) hemma, finns full täckning till många laptops, paddor, skrivare, kameror, telefoner. I två våningar och ute i trädgården inom 1000 kvm. Oftast i 20 - 30 Mbit/s.
Förstärkaren är inomhus på bottenvåningen, routern på övervåningen (antennen på 3 m. mast på taknocken, behövs på sommaren då jag har mycket lövverk mellan huset och Telia- & Telenormasten)
Skulle jag placera förstärkaren på husbilstaket förser jag hela husbilsplatsområdet med god & gratis Wifi (om jag skulle vilja det)! Men det vill jag inte! Antalet Gigabyte är trots allt oftast begränsat.
En överkomlig nackdel dock! Min Extender sitter direkt i 220V.uttaget men det finns även för 12V.
Vet inte om den funkar i husbilens 220V kantiga spänning. Har inte försökt. Men det kan å andra sidan inte vara någon större operation att bygga om den till 12V-matning.
VH Julian
160113-2115.JPG
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Jag har en Dovado Pro som ordinarie hemma.
Dovado Pro är en alldeles utmärkt kompetent, 12 V. mobil router. Den kan mer än de flesta andra routrar. Den har dock den egenheten att den drar lite väl mycket ström om den står på dygnet runt, vilket den gjorde i min husbil. 1 Ampère i 24 timmar blir trots allt 24Ah. Den har stått overksam i några år hos mig. Synd, för den kunde konsten att skicka både position och bilder (Livecam) till min domain (homesite) så det gick att följa oss. Fick begränsa det till var 10e min i stillbilder. Bara jag hade tid skulle jag gärna dra fram den igen! En otrolig kompetent router med mycket stark inomhus signal !
Julian
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Dovado Pro är en alldeles utmärkt kompetent, 12 V. mobil router. Den kan mer än de flesta andra routrar. Den har dock den egenheten att den drar lite väl mycket ström om den står på dygnet runt, vilket den gjorde i min husbil. 1 Ampère i 24 timmar blir trots allt 24Ah. Den har stått overksam i några år hos mig. Synd, för den kunde konsten att skicka både position och bilder (Livecam) till min domain (homesite) så det gick att följa oss. Fick begränsa det till var 10e min i stillbilder. Bara jag hade tid skulle jag gärna dra fram den igen! En otrolig kompetent router med mycket stark inomhus signal !
Julian

Tack, det är denna jag vill sätta i HB, routern jag hade innan krävde en "extender" Asus ea n66 för att klara källaren, Dovado Pro som jag har i vindstrappan täcker även källaren med full styrka, jag blev imponerad.

Jag misstänker att alla "starka" routrar drar lite extra ström.

"Skicka position" jag fattar inte, gps eller?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Jo Dovado har två USB portar, en för modem och en för GPS-mottagare.
Signalen från GPSmottagaren (din position) skickas kontinuerligt via Dovadon - Modem - Internet till en plats som du förutbestämmer. I mitt fall till en mapp i mitt domain (i molnet).
Ett program i min hemsida kunde läsa eller åskådliggöra positionen på en karta.
Andra som har rätt adress kan då också se var husbilen befinner sig via domainadressen (URL). Mitt syfte var inte "spårning", däremot skulle det bli en "live"- dokumentation av våra resor. Likadant med min webcam som via datorn tog livecam- eller still-bilder genom framrutan och skickade bilderna via Dovadon till min hemsida där de kunde beskådas i direktsändning på vår hemsida.
Då, för några år sedan, var dock internethastigheten oftast inte tillfredställande. Idag skulle det funka utan problem. Skype gör ju det!:)
Julian
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Jo Dovado har två USB portar, en för modem och en för GPS-mottagare.
Signalen från GPSmottagaren (din position) skickas kontinuerligt via Dovadon - Modem - Internet till en plats som du förutbestämmer. I mitt fall till en mapp i mitt domain (i molnet).
Ett program i min hemsida kunde läsa eller åskådliggöra positionen på en karta.
Andra som har rätt adress kan då också se var husbilen befinner sig via domainadressen (URL). Mitt syfte var inte "spårning", däremot skulle det bli en "live"- dokumentation av våra resor. Likadant med min webcam som via datorn tog livecam- eller still-bilder genom framrutan och skickade bilderna via Dovadon till min hemsida där de kunde beskådas i direktsändning på vår hemsida.
Då, för några år sedan, var dock internethastigheten oftast inte tillfredställande. Idag skulle det funka utan problem. Skype gör ju det!:)
Julian

Intressant, jag har inte riktig koll på vad jag köpt, läste bara nåt test där Dovado Pro fick beröm, vi fick fiber hemma förra månaden så nu är Dovadon'n överkurs hemma.
Kanske man ska investera i gps'n då, har redan en IP-kamera i HB som går över wifi och är enkel att koppla upp sig emot :)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Dovadon har 4 LANportar (Ethernet) att ansluta IP-kameror på tråd och 1 WANport (Ethernet)för internet på tråd. 2 USB-portar och två WiFi antenner (löstagbar)
Den servar 32 trådlösa klienter. Personligen tyckte jag att IP-kameror var för dyra att leka med, så jag körde med billiga webkameror. Går även bra med Dashcam!

För att återgå till Ralphs problem, så kan Dovado och ett bra modem med extern antenn bli en mycket kraftfull lösning. På bekostnad av att den drar en Ampère per timme, men jag undrar om inte de flesta större routrar drar så pass mycket.
"Det kostar att ligga på topp!" sägs det. Jag vet att Ralph vet det!
Men med så mycket gratis sol i panelen, som han har just nu är det knappast en kostnad!
Han brukar ligga på topp utan att det kostar!:D
Julian

 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Då förstår jag inte problemet,
Har själv en mobil router/modem Huawei e5776
Specs för Huawei E5776 - Egenskaper & Information

Vill jag ha längre räckvidd på den än runt HB så tar jag bara med mig den i fickan, går länge på inbyggt batteri.

Håller med Peter, vad är problemet? Har en likadan router som jag använder i HB,n. Normalt har jag den hemma som komplement eller på jobbresor som bärbar och den har en räckvidd inomhus i en hel villa och mer där till. Är jag ute i husbilen som står uppställd 75m från huset så når den ditt helt perfekt. På resa med HB,n sitter den över förarplatsen med kardborrsfäste och har då en räckvidd på ca 100-150 meter. Detta borde väl räcka. Då har vi två telefoner och två plattor som är uppkopplade. Kvalitet = något högre pris men full funktion.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Ursprungsproblemet var att de flesta mini MiFi routrar ligger mer eller mindre på en fast plats i en husbil (plåt- eller aluminium- skal) med en, på taket monterat, yttre extern antenn. Inget man enkelt plockar med sig, när man vill sitta på utsidan (utanför skalet).
Jag har givit två konkreta konstruktiva lösningar.
En Huawei5776 kanske går att nå på 150m avstånd men signalen är svag = långsamt, utan extender.
Julian
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Ursprungsproblemet var att de flesta mini MiFi routrar ligger mer eller mindre på en fast plats i en husbil (plåt- eller aluminium- skal) med en, på taket monterat, yttre extern antenn. Inget man enkelt plockar med sig, när man vill sitta på utsidan (utanför skalet).
Jag har givit två konkreta konstruktiva lösningar.
En Huawei5776 kanske går att nå på 150m avstånd men signalen är svag = långsamt, utan extender.
Julian

Julian. Du har förstått problemet och vad jag är ute efter.

1. Externa 3/4G antenner (2st)
2. Starkt WiFi
3. Ström har jag gott om så en amp är inga problem.
4. Extern WiFi antenn på taket för längre räckvidd.

Plåtisen har ju ett inbyggt problem. WiFi:n skärmas rätt effektivt av plåten. Men jag har inte hittat någon bra lösning ännu.

Att få in 4G via MIMo antenner funkar på de nya mifi routrarna, men de har tyvärr inget uttag för yttre WiFi antenn, vilket skulle ha löst problemet.

Jag har ju nu gått över till att ha abb här i Spanien med obegränsat bredband (Orange 4G) i stället för flera Masmovil abb som alltid tog slut i slutet av månaden och bara kopplar upp i 3G (Men har funkat bra ändå). Nu när man har obegränsat med internet, öppnar det upp för både play Radio och tv. Och jag kan ha alla leksaker och molntjänster igång.

Det optimala vore att hitta en mifi som även har uttag för extern wifi antenn. De drar så lite ström.

Men man kan kanske inte få allt? Dessutom kommer 5G om några år så man vill ju inte köpa alltför dyr 4G utrustning. Det finns ju proffs routrar men de har ju även ett proffsigt pris runt 10-15 tusen.

Kanske löses det med en vanlig wifi extender som man kan slå på när man är ute. Den här klarar att man är uppkopplad inom synhåll från bilen.:) Eftersom jag normalt har 3-4 träffar per år, kan jag även serva deltagarna med Internet. Dessutom är ju detta en kul hobby.


Jafa Tech Long Range WiFi Repeater Kit for RVs | eBay
s-l500.jpg
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

För dig är endast det bästa gott nog! Och helst skall det vara gratis förståss!:D

Den repeatern/extender Jafa "luktar gott"
[FONT=Verdana","sans-serif]<12 Volt DC options are available separately> och <[/FONT][FONT=Verdana","sans-serif]high Gain Outdoor Omnidirectional Antenna>[/FONT]
Men tänk om den är så bra att den dämpar din inkommande signal från Orangemasten? Bara en tanke!:confused: Olika frekvenser?!? Någon som vet??
Kanske Jafa'n är överkurs!?!
Jag skulle nog ha testat först med lite mindre (billigare) extender.
Men på den punkten är vi lika: "Gratis är bäst!"
Jag skall prova den extendern jag har hemma, även i husbilen men resultatet lär dröja till mitten av nästa månad.
Julian
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

För dig är endast det bästa gott nog! Och helst skall det vara gratis förståss!:D

Den repeatern/extender Jafa "luktar gott"
[FONT=Verdana","sans-serif]<12 Volt DC options are available separately> och <[/FONT][FONT=Verdana","sans-serif]high Gain Outdoor Omnidirectional Antenna>[/FONT]
Men tänk om den är så bra att den dämpar din inkommande signal från Orangemasten? Bara en tanke!:confused: Olika frekvenser?!? Någon som vet??
Kanske Jafa'n är överkurs!?!
Jag skulle nog ha testat först med lite mindre (billigare) extender.
Men på den punkten är vi lika: "Gratis är bäst!"
Jag skall prova den extendern jag har hemma, även i husbilen men resultatet lär dröja till mitten av nästa månad.
Julian

Gillade den för att den är rundstrålande och dessutom gjord för husbilar. Inte helt säkert att dom skickar till Sweden???
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Som kuriosa kan jag berätta en kul historia när jag stod vid stranden (Elea, Peleponnesos)
och fick in svagt 2G i min router. Det var mycket skog runtomkring. Då satte jag en 8m bambukäpp bak på husbilen. Längst upp hängde min Mifi router. Jag hade hyfsat 3G i husbilen. På kvällen kom flera och frågade vem äger den där Wifisignalen "Amstel"??
Är det din? Kan inte vi få lösenord till den? Kan ni inte räkna ut det frågade jag? "Näst bästa ölen efter Amstel?"
Två Holländare, tre Tyskar och en Österikare satt den kvällen på mitt Wifi.
Jag blev tvungen att flytta på morgonen.
Julian
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Vi köpte vår Router (inkl kort) av det skandinaviska bolaget Flexnet.

Routern kräver 230V med det är inget problem för oss då vi har inverter. Vi har nu åkt runt en del i Spanien och mycket nöjda med prestandan. Vi har PC, Padda Iphone. 20 m inte några problem. Tittar mycket på SVT Play utan några buffringar.

Kolla : Frontpage - Flexnet /L
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Vi köpte vår Router (inkl kort) av det skandinaviska bolaget Flexnet.

Routern kräver 230V med det är inget problem för oss då vi har inverter. Vi har nu åkt runt en del i Spanien och mycket nöjda med prestandan. Vi har PC, Padda Iphone. 20 m inte några problem. Tittar mycket på SVT Play utan några buffringar.

Kolla : Frontpage - Flexnet /L

Intressant med en till operatör (den ska jag lägga på minnet). Men det handlat om dålig räckvidd på router det är en annan sak.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Julian. Du har förstått problemet och vad jag är ute efter.

1. Externa 3/4G antenner (2st)
2. Starkt WiFi
3. Ström har jag gott om så en amp är inga problem.
4. Extern WiFi antenn på taket för längre räckvidd.

Du skriver inte längre MIFI..., så här tänker jag:

Panorama 3/4G + WIFI fordonsantenn, den har både 3/4G antenner + WIFI antenn Panorama fordonsantenn MiMO 2G/3G/4G + WiFi 24/58

Den kompletterar jag med klumpen (WIFI-förstärkaren) från RangeMaster får att kunna låna långväga WIFI, dess router blir WIFI A RangeMaster Long Range WiFi antenna and router dess antenn sparar jag om jag vill låna WIFI löst utanför bilen.

Valfritt modem + separat router (WIFI B) eller MIFI med antenningångar får sedan skapa mitt mobila nätverk (i paketet jag beställt ingår en Dovado Tiny AC)

Summan av kardemumman blir initialt två olika nätverk - A för lånad WIFI på långt håll, B för mobil uppkoppling. Det går kanske att att få ihop RangeMasterns router med Dovadon eftersom den har WAN-port..., jag hoppas att Dovadon har "Failover" så att den använder sitt modem om WAN-porten inte får någon uppkoppling, då är vi hemma! :)

Nackdelen är att Panoraman bara har en WIFI-kabel så Dovadon blir utan yttre antenn, annars kanske det finns någon form av delningsfilter alternativt att WIFI-lånet får skötas på annat sätt och yttre WIFI-antennen kopplas på Dovadon.

/Tommy (ursäkta röran på bilderna)

1. Externa 3/4G antenner (2st) CHECK
2. Starkt WiFi CHECK
3. Ström har jag gott om så en amp är inga problem. CHECK
4. Extern WiFi antenn på taket för längre räckvidd. CHECK
 

Bilagor

  • Fordonsantenn_MiMo-280x280_0.jpg
    Fordonsantenn_MiMo-280x280_0.jpg
    4,6 KB · Visningar: 362
  • RangeMaster_Hotspot.jpg
    RangeMaster_Hotspot.jpg
    66,5 KB · Visningar: 369
  • pkt.jpg
    pkt.jpg
    11,6 KB · Visningar: 9

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Jefa ser ut til å være en Linksys 54GL med en Omni antenne på den ene kanalantennen. Svakhet er maks 54Mbit. Regner med at den også er utstyrt med dd-wrt software eller muligvis openwrt.

Det finnes andre routere som er med både N og AC bånd og opp til 1300 Mbit på AC samtidig med opp til 300 Mbit på N - flere av disse bruker dd-wrt som firmware.

Fordelen med dd-wrt eller openwrt er nesten uendelig mulighet for tilpassning til spesielle bruksmønster. Openwrt krever ofte at en redigerer direkte på parameterfiler, mens dd-wrt løser det meste fra sin innebygde webserver.
 
Toppen