• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig räckvidd på MIFI routrar

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Re: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Sir! Hörde lite med Ludwig Loh som rekomendera ett paket.
Wifi högpresterande antenn2,4/5 ghz dualband.
Med Bullet M2HP med kabeltillbehör.
huawei e5186 s 3- 4 / g router som han gör alla inställningar .

Va tror du som expert?

Den som de flesta andra saknar uttag för extern wifi antenn som jag är ute efter. Jag köper det mesta via Loh, men dom har en annan pryl som är perfekt.

xRUT950-280x280_0.png.pagespeed.ic.XdzyDJTyd8.png


http://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/teltonika-rut950-lte-4g-router-med-dubbla-simkort-och-din-faste.html

Ligger tyvärr i det högre prisläget. Men det blir nog en sådan i sommar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Re: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Den som de flesta andra saknar uttag för extern wifi antenn som jag är ute efter. Jag köper det mesta via Loh, men dom har en annan pryl som är perfekt.

xRUT950-280x280_0.png.pagespeed.ic.XdzyDJTyd8.png


Teltonika RUT950 LTE 4G router med dubbla simkort och DIN-fäste

Ligger tyvärr i det högre prisläget. Men det blir nog en sådan i sommar.

Vad är det som får dig att välja bort alternativet Dovado Tiny AC med 3G/4G USB sticka?
Då får du både extern Wifi antenn och extern 3G/4G antenn med en total strömförbrukning på under 1A.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Re: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Vad är det som får dig att välja bort alternativet Dovado Tiny AC med 3G/4G USB sticka?
Då får du både extern Wifi antenn och extern 3G/4G antenn med en total strömförbrukning på under 1A.

Dels för att Tiny inte har inbyggt SIM kort och att Teltonica har dubbla SIMkort. Jag kan ha två i samtidigt och styra prioriteten.

Teltonica verkar också otroligt stabil med industristandard. Kan göra en fast installation med den senare i sommar.


Men jag kanske hittar något annat nytt kul till sommaren. Loh har precis skickat en ny ZTE 910 på reklamation, den får duga tills dess.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Min router Huawei e5776 har visserligen skaplig räckvidd men vad värre är, den börjar spricka pga att det inbyggda ej utbytbara batteriet har svällt.

Är lite orolig för att det kan ta eld och beställde en ZTE på Ebay för en fjärdedel av det svenska priset. Vi får se om det håller måttet eller snarare tjockleken.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Jag har haft andra problem med flera MiFi routers att de blir för varma. Speciellt när man är i sydliga länder. Min Huawei e5776 klarar inte att ladda ner mer än 1 GB i taget på 4G före den säger ifrån. Jag måste ställa om till 3G före det ska fungera. Dåligt när man köpt den just för 4G.

Håller lite längre om jag låter den hänga fritt i ladd sladden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Även jag har kört med en Huawei e5779e i 2 säsonger nu och även min blir riktigt varm, monterade den på väggen inne i ett överskåp med självhäftande kardborr, ha ha.. den ramlade ner ganska snart p.g.a den höga värmeutveckligen, blir byte i år, men inte säker på vad ännu, följer denna tråd som har många tips, och hoppas på fler :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Beställde en ZTE MF90 gjord för ryska marknaden på Ebay för drygt 200 kr inkl. frakt eftersom min Huawei e5779 blivit tjock om magen och börjat spricka.

Installerat den idag, funkar t.o.m. snabbare än den gamla!

image.png
Utbytbar batteri
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Det är mer jobb än man först anar att byta router.

Dels måste lösenordet som på denna sitter under locket manuellt bytas på åtta enheter. Stora och små bokstäver blandat med siffror, omöjligt att lära sig utantill.

Inte nog med det, Chromecast skall ha ny WiFi och lösenord och Smartpluggen som bl.a. styr värmepumpen skall omkonfigureras. Inte gjort i en handvändning eftersom prylarna tänker lång tid för att hitta rätt.

Allt är antagligen gjort för att säkerheten skall vara optimal, åtminstone inbillar jag mig det!
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Det är mer jobb än man först anar att byta router.

Dels måste lösenordet som på denna sitter under locket manuellt bytas på åtta enheter. Stora och små bokstäver blandat med siffror, omöjligt att lära sig utantill.

Inte nog med det, Chromecast skall ha ny WiFi och lösenord och Smartpluggen som bl.a. styr värmepumpen skall omkonfigureras. Inte gjort i en handvändning eftersom prylarna tänker lång tid för att hitta rätt.

Allt är antagligen gjort för att säkerheten skall vara optimal, åtminstone inbillar jag mig det!

Men vänta nu, visst kan du väl "återskapa" wifi't du hade i den svullna Huaweien, alltså byt SSID och lösenord i den nya routern till samma som du hade.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dålig räckvidd på MIFI routrar

Även om det skulle gå dök problemen upp efterhand när det var dags att visa SVT Play på TV och att senare starta upp värmepumpen.
Ingen idé att göra om från början.
 
Toppen