• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck till husbilen.

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Säkert bra men väldigt och onödigt dyra, man kör ju inte så fort med en husbil.
 

Husisen

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Köping
HBK-Nr
38644
Medlemskap
2025
Just nu har jag kinadäck som heter GP. En bekant har 4 Michelin Agilis 3 från -20. Så få se om man kan få lite tips!
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja det låter billigt de brukar ligga i top på prislistan väldigt populära bland husbilsåkare, jag kör med kina däck på husbilen och personbilen. Det låter som ett bra pris och kan du hitta någon som kan lägga om dom för vettigt pris så låter det bra. Själv brukar jag ha åretrunt däck eftersom jag kör söderut när vintern närmar sig. Viktigt att du får dom bra balanserade det gör väldigt mycket till körupplevelsen. Se till att du får de minst slitna fram de flesta brukar göra tvärtom sen står man med slitna däck fram. De har någon ide om att ifall det är halt ska man köra av rakt ut i en kurva istället för att få sladd. dröjer inte länge så är framhjulen lika med bakhjulen om du som nästan alla har framhjulsdriven bil.
 

Staffan M

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Kävlinge
Skrämmande läsning, bitvis….
Efter ett helt liv i bilbranschen, varav ett antal år på en stor europeisk däcktillverkare, så känner jag mig tvungen att kommentera.
Detta då flera inlägg i denna tråd enligt mig är direkt farliga.
För det första så säger alla råd o rön, praktiska tester, riktigt kunnigt folk på däck osv att de bästa däcken alltid ska sitta bak. Enda undantaget enligt mig är om man har fyra likvärdiga, då kan man flytta däcken mellan fram o bak med jämna mellanrum för att jämna ut slitaget.
Nästa punkt är sk Kinadäck eller lågprisdäck. Läs så många däcktester ni kan, dessa däck är inte i närheten av europeiska däck prestandamässigt. Så välj däck från någon av de stora europeiska tillverkarna, eller deras ”undermärken ” (typ Kleber som ägs av Michelin) om man vill komma ner något i pris.
Däcken är det viktigaste säkerhetsmässigt på hela bilen, är ju det enda som har kontakt med marken.
Enda undantaget enligt mig, är om man har bilen som sommarstuga och bara kör någon mil varje år från vinterförvaring till typ camping för uppställning. Men knappt då heller…
 

Husisen

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Köping
HBK-Nr
38644
Medlemskap
2025
Skrämmande läsning, bitvis….
Efter ett helt liv i bilbranschen, varav ett antal år på en stor europeisk däcktillverkare, så känner jag mig tvungen att kommentera.
Detta då flera inlägg i denna tråd enligt mig är direkt farliga.
För det första så säger alla råd o rön, praktiska tester, riktigt kunnigt folk på däck osv att de bästa däcken alltid ska sitta bak. Enda undantaget enligt mig är om man har fyra likvärdiga, då kan man flytta däcken mellan fram o bak med jämna mellanrum för att jämna ut slitaget.
Nästa punkt är sk Kinadäck eller lågprisdäck. Läs så många däcktester ni kan, dessa däck är inte i närheten av europeiska däck prestandamässigt. Så välj däck från någon av de stora europeiska tillverkarna, eller deras ”undermärken ” (typ Kleber som ägs av Michelin) om man vill komma ner något i pris.
Däcken är det viktigaste säkerhetsmässigt på hela bilen, är ju det enda som har kontakt med marken.
Enda undantaget enligt mig, är om man har bilen som sommarstuga och bara kör någon mil varje år från vinterförvaring till typ camping för uppställning. Men knappt då heller…
Då är jag rätt ute med att byta däck! Det får bli Michelin Agilis 3. Det satt Kinadäcl på när vi köpte den. Mvh
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Skrämmande läsning, bitvis….
Efter ett helt liv i bilbranschen, varav ett antal år på en stor europeisk däcktillverkare, så känner jag mig tvungen att kommentera.
Detta då flera inlägg i denna tråd enligt mig är direkt farliga.
För det första så säger alla råd o rön, praktiska tester, riktigt kunnigt folk på däck osv att de bästa däcken alltid ska sitta bak. Enda undantaget enligt mig är om man har fyra likvärdiga, då kan man flytta däcken mellan fram o bak med jämna mellanrum för att jämna ut slitaget.
Nästa punkt är sk Kinadäck eller lågprisdäck. Läs så många däcktester ni kan, dessa däck är inte i närheten av europeiska däck prestandamässigt. Så välj däck från någon av de stora europeiska tillverkarna, eller deras ”undermärken ” (typ Kleber som ägs av Michelin) om man vill komma ner något i pris.
Däcken är det viktigaste säkerhetsmässigt på hela bilen, är ju det enda som har kontakt med marken.
Enda undantaget enligt mig, är om man har bilen som sommarstuga och bara kör någon mil varje år från vinterförvaring till typ camping för uppställning. Men knappt då heller…
Många europeiska biltillverkare levererar nya bilar med Asiatiska däck så dåliga är dom nog inte. Är nog gamla skrönor från förr...


Tror inte att flertalet köper en ny WV för att bara köra runt stugan
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Många europeiska biltillverkare levererar nya bilar med Asiatiska däck så dåliga är dom nog inte. Är nog gamla skrönor från förr...


Tror inte att flertalet köper en ny WV för att bara köra runt stugan
Staffan använder inte ordet "Asiatiska". Han skriver om "Kinadäck". Vilka kinesiska däck levereras VW med?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
445
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
När vi köpte vår nuvarande husbil satt det lågprisdäck på den.
Vi körde inte så mycket det året. Året efter var vi ute på en tur då bilen plötsligt började skaka, kändes som om något hjul var på väg att lossna. Stannade omedelbart och kände på alla hjulbultarna så att de var åtdragna vilket dom var. Synade däcken men kunde inte se någon skada.
Fortsatte att köra och så fort bilen kom upp i 75-80 km/t så började den skaka. Kopplade ur så att bilen bara rullade utan drivning men den skakade ändock. Bestämde oss för att hitta ett ställe att stanna på och övernatta och även undersöka däcken noggrannare. På väg till övernattningsstället stannade vi och tankade. När jag startade för att köra från bensinstationen vaggade hela bilen som en när en anka går. Stannade och ut och tittade återigen på hjulen. Såg då att slitbanan på höger bakhjul lossnat från korden. Var då glad över att jag skaffat ett reservhjul.
Har efter det bytt alla fyra däcken till ett märkesdäck. I mitt fall blev det Continental då det var priskampanj på däck som passade vår husbil.
Av denna erfarenhet kommer jag aldrig att köpa några lågprisdäck i fortsättningen.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Staffan använder inte ordet "Asiatiska". Han skriver om "Kinadäck". Vilka kinesiska däck levereras VW med?
Kina ligger i Asien.....

Själv kör jag med Kumho däck. Supernöjd och bra pris. Många åkerier kör med samma märke och har god kundnöjdhet på dessa däck...
 

Bilagor

  • Screenshot_20240622_150415_Google.jpg
    Screenshot_20240622_150415_Google.jpg
    486,4 KB · Visningar: 2

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Kina ligger i Asien.....
Och precis som du visar ligger många andra länder än Kina i Asien. T ex Japan och Sydkorea som har många välrespekterade däcktillverkare. Bridgestone (från Japan) och Wikipedia skriver: Bridgestone Corporation is the world's largest tire and rubber company.

Jag tycker att du gör ett jättestort fel om du jämställer Kina med Asien i fråga om att tillverka bra eller dåliga däck. Och det har också många däcktester visat. Precis Staffan M skriver.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag googlade "Volkswagen LingLong" och fick upp:
"Linglong Becoming Volkswagen Group's First Domestic Tire Supplier in China. From October 10 to October 11, Volkswagen Group's potential suppliers panel carried out two days' site audit for Linglong Tire. Finally, Linglong smoothly passed the audit, becoming Volkswagen Group's first domestic tire supplier in China!"
Sitter det LingLong däck även på bilar leverade i Sverige och/eller övriga Europa?
 
Toppen