• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck till husbilen.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.158
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack till alla som tyckt till och gett råd och tips! Det kommer att bli däck byte till Michelin Agilis 3. Så säljer jag dom andra däcken. Trevlig sommar!!! Mvh Husisen.
Eller så väljer du CPdäck, jag har kört 600mil med dessa nu och är nöjd.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tycker inte man ska dra alla däck från Kina över en kam!

Det finns så klart säkra och pålitliga däck därifrån och de stiger snabbt i popularitet.
De är så klart inte första valet på en prestanda bil eller sportbilen, men på en husbil ser jag inte varför de inte skulle fungera.
Det finns t.o.m folk som köper kinesiska bilar här i Europa! :eek:
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag tycker inte man ska dra alla däck från Kina över en kam!

Det finns så klart säkra och pålitliga däck därifrån och de stiger snabbt i popularitet.
De är så klart inte första valet på en prestanda bil eller sportbilen, men på en husbil ser jag inte varför de inte skulle fungera.
Det finns t.o.m folk som köper kinesiska bilar här i Europa! :eek:
Jag håller med dig om att man (även jag) inte ska generalisera för mycket. Men om man läser olika tidningars "proffesionella" tester får man nog betydligt säkrare uppfattning om olika däcks egenskaper än om man bara läser diverse inlägg på forum. Det finns mycket som påstås på forum.
 

Husisen

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Köping
HBK-Nr
38644
Medlemskap
2025
Däcken jag kommer att köpa har lastindex 1120 kg, dom jag har nu ligger på ca 1000kg. Våran bil har en totalvikt på 3500 kg. Orsaken till köpet av Michelin Agilis 3 är priset, 4000 kr av en bekant. Det är nog ett rätt så bra pris. Mvh
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.098
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Köper gärna däck hos fysisk leverantör. Blir lite dyrare men jag kan se däcken och deras tillverkningsdatum före montering. Har haft både Michelin Agilis CP och Conti VancoCamper, beroende på priset. Anser däcken likvärdiga för mitt körsätt. Men är kanske lite konservativ..., inte minst efter en otäck däckexplosion för några år sedan. Har bara CP-däck och aldrig äldre än 6 år!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nä det är ingen hög ålder, kolla däremot efter ev. skador, sprickor, ojämnt slitage.
Samt max. 30-40% av nypris.
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
Vi brukar utgå från senaste däcktest i Vi bilägare och sen fundera på pris och hur säkra vi vill känna oss. Och för vår del anser vi däcken vara väldigt viktiga, se det blir sällan några billiga däck tyvärr...
 

Husisen

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Köping
HBK-Nr
38644
Medlemskap
2025
Denna husbil är första,så det är ett test för att se om husbilslivet passar oss
Vi har en kabe 560.lxl-11 . Dethleffs 6501 -05 helintegrerad . Sen får vi se om det blir en kabe husbil istället för att ha två fordon. Då kan jag ha kabe husbilen på jobbet.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.738
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Kör med 3:e omgång Hankook Vantra LT och brukar få ut 7000-8000 mil, slits ganska jämt och brukar inte få nån obalans. Inte det dyraste, och inte det billigaste däcket. Men passar mig skitbra på våran 3500kg. Blir mycket grusvägar och mindre vägar. (Fiske, bär/svamp, jakt)
Mvh
Matti
IMG_0306.jpegIMG_0307.jpeg
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kör med 3:e omgång Hankook Vantra LT och brukar få ut 7000-8000 mil, slits ganska jämt och brukar inte få nån obalans. Inte det dyraste, och inte det billigaste däcket. Men passar mig skitbra på våran 3500kg. Blir mycket grusvägar och mindre vägar. (Fiske, bär/svamp, jakt)
Mvh
Matti
Visa bilaga 234440Visa bilaga 234441
Det är superbra däck. Köpt dom med deras högsta lastindex när vår husbil väger 4.5 ton husbilen går mycket bättre än dom Michelin Agilis CP däcken som satt på innan. Tystare, mjukare och stabilare.. gulddäck är mitt betyg
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag googlade "Volkswagen LingLong" och fick upp:
"Linglong Becoming Volkswagen Group's First Domestic Tire Supplier in China. From October 10 to October 11, Volkswagen Group's potential suppliers panel carried out two days' site audit for Linglong Tire. Finally, Linglong smoothly passed the audit, becoming Volkswagen Group's first domestic tire supplier in China!"
Sitter det LingLong däck även på bilar leverade i Sverige och/eller övriga Europa?
Du ser.. jag hade rätt om LingLong däcken. Glöm aldrig var du läste det först...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag ska komma ihåg att du var den första som informerade mig om att kinesiska LingLong levererar däck till Volkswagen tillverkade i Kina.
Men svara gärna på min fråga som jag ställde och som du valde att inte citera.
Jag återkommer i det ämnet när jag gjort min djupgranskninig i ämnet...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är superbra däck. Köpt dom med deras högsta lastindex när vår husbil väger 4.5 ton husbilen går mycket bättre än dom Michelin Agilis CP däcken som satt på innan. Tystare, mjukare och stabilare.. gulddäck är mitt betyg
9 säsonger åkte jag på mina Hankook Vantra, då var det 6mm kvar på alla 6 däcken, snacka om jämnt slitage, jag har varit nöjd med dem.
 
Toppen