• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck till husbilen.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.696
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det kanske är lite så också, att som även japantillverkade saker kallades i början "japanskit" med billiga radioapparater, annan elektronik, bilar och MC m.m. så dröjde det inte så länge innan de blev bra på nästan det mesta men ändå var rätt billiga.

Bara för att "kinadäck" från början var skräp och troligen tillverkades i begagnade däcksmaskiner inköpta från västerland så har de nog gått över till att köpa nya däcksmaskiner (eller kanske t.o.m. tillverkar dem själva).
Det är ju en del som har haft problem med hoppande däck även med kvalitetsstämpel på.
Jag undrar om det finns så många däcksfabriker nära oss så det täcker tillverkningen av "hemgjorda/europatillverkade" däck.
Mina NOKIAN Hakkapeliitta på husbilen (som känns som de bästa däcken som suttit på den) står det Made in RUSSIA på. Nu vet jag inte vad det står på dem längre, men de är en tusenlapp dyrare i listorna nu... Montro om Finland inte fick tillbaka sina däckmaskiner från grannarna.

Det här är inget försvarstal för utomeuropeiska däck, men de blir troligen bättre med tiden och kanske t.o.m. lika bra så småningom, eller snart.
Regler om patent och plagiat har ju aldrig bekymrat en del tillverkare. Samt helt automatiserad tillverkning tar bort slarvfel från ointresserade däcksarbetare.

Tyvärr är det väl också så illa att inte ett fordon i hela världen skulle fungera eller röra på sig om man plockade bort alla, inte bara asiatiska utan även enbart kinadelar i dem.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Staffan M

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Kävlinge
Kloka ord, JANKRO. Det finns ju flera asiatiska tillverkare som gör alldeles utmärkta däck, såsom Bridgestone, Kumho, Yokohama och Hankook.
Men frågan gällde ju kinesiska lågprisdäck och det är en helt annan sak även om jag har samma åsikt som du. De kan också bli bra över tid.
Budskapet mitt inlägg var grundat att jag tyckte diskussionen var konstig med rena felaktigheter inblandat. Risken är ju att andra husbilsvänner läser inlägg i tråden och följer råden/åsikterna, sedan blir det pannkaka.
Någon skrev att bästa däcken ska sitta fram, vilket är helt fel. Någon annan att man ska vara noga med att däcken blir rätt balanserade….ett däck balanseras alltid till noll med så små vikter som möjligt. Och med en vikt per sida. Finns ingen seriös däckverkstad i hela Europa som monterar ett däck utan att balansera det och balansera gör man som sagt alltid till 0.
Någon skrev att däcken var bra för att de var jämnt slitna. Så länge vi pratar om däck med nån form av kvalitetsnivå så är slitaget ”facit” av något annat. Är de jämnt slitna så är allt troligen som det ska, är de snedslitna eller på annat sätt ojämnt slitna så är det ett tecken på att något inte stämmer. Är det rätt däck för ändamålet? Står hjulinställning rätt? Står axlarna rätt? Är belastningen rätt? Hur är det med lufttryck? Finns det glapp någonstans? Etc, etc…
En annan sak att tänka på är hur däck åldras. Lagras de mörkt o svalt så åldras i princip inte däcken alls, befinner de sig varmt och i solen så åldras de. Någon frågade om fyra år gamla däck är ok, det kan de vara om de har lagrats på ”rätt” sätt. Har de suttit på en bil i Portugal är de med största sannolikhet inte ok, men hur vet man det om vi pratar begagnade däck?
Vad jag menar är att man ska hålla koll på sina däck, de kan ge dig massor av tips o råd. Och man ska fundera över vilka egenskaper man söker när man köper nya däck. Ska bilen flyttas några kilometer per år mellan ladan där den står på vintern och campingen där den står hela sommaren? Eller vill man ha max köregenskaper och säkerhet när familjen åker på långresor i Europa ?
Blir lite märklig diskussion också, om vi antar att det gäller bilar för hundratusentals eller kanske miljoner kronor. Köp riktiga däck och låt en seriös däckverkstad montera dem så slipper man väldigt mycket bekymmer.
 

Husisen

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Köping
HBK-Nr
38644
Medlemskap
2025
Hallå! Det blev en lång tråd. Många av olika åsikter . Det jag var ute efter var om Michelin Agilis 3 är ett bättre däck än GT Maxmilar pro till våran helintegrerade Dethleffs 6501 från -05. Jag har Michelin på våra bilar och tycker enligt mig att dom funkar kanon på våra bmw's. Med denna långa tråd som har gjort att man står mitt mellan beslutet. Ha en bra sommar och kör säkert !! Mvh Husisen
 

Husisen

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Köping
HBK-Nr
38644
Medlemskap
2025
Nu har jag köpt däcken! Återkommer med information om hur det har gått! Jag och min dotter ska till Tönsberg i Norge och gå på konsert . För information ska vi se Siwert Höyem han var med i ett norskt band som hette Madrugada! Tips kanske är något att lyssna på! Ha det bra alla !! Mvh Husisen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.098
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu har jag köpt däcken! Återkommer med information om hur det har gått! Jag och min dotter ska till Tönsberg i Norge och gå på konsert . För information ska vi se Siwert Höyem han var med i ett norskt band som hette Madrugada! Tips kanske är något att lyssna på! Ha det bra alla !! Mvh Husisen.
Ser fram emot av en recension av däcken, men framförallt av Siwert! :)
 
Toppen