• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Copyright på medlemmars bilder ?

F

F.d. 2692

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Tror att det enklaste är nog som någon föreslog, en knapp som man måste trycka på när man lägger in bilder.

Härmed godkänner jag att bilden får fritt användas inom HBK,s hemsida.

Så var det löst. Vill sen någon lägga in en vattenstämpel på sina bilder är det upp till var och en.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Därtill anser jag att Sannas inlägg bör beaktas. Framför allt hennes förslag om formulering på HBK:s förstasida

Allt material på webbplatsen skyddas av svensk upphovsrättslagstiftning och får ej kopieras, reproduceras, överföras, lagras, publiceras eller sändas utan skriftlig tillstånd


//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Tror att det enklaste är nog som någon föreslog, en knapp som man måste trycka på när man lägger in bilder.

Härmed godkänner jag att bilden får fritt användas inom HBK,s hemsida.

Så var det löst. Vill sen någon lägga in en vattenstämpel på sina bilder är det upp till var och en.

Du är en klippa Janne!!!!!
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Det finns väldigt mycket dold information om varje bild i digital form.

Googla på Exif, så förstår ni vad jag menar.

Mvh
Rolle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Det finns väldigt mycket dold information om varje bild i digital form.

Googla på Exif, så förstår ni vad jag menar.

Mvh
Rolle
Tyvärr så försvinner EXIF-informationen ofta vid olika typer av behandling. Prova att spara din egen avatar på skrivbordet och "analysera" den, så förstår du vad vi menar...
Det, ur alla synpunkter, bästa sättet är att informera alla besökare om att Allt material på webbplatsen skyddas av svensk upphovsrättslagstiftning och får ej kopieras, reproduceras, överföras, lagras, publiceras eller sändas utan skriftlig tillstånd
Dessutom poängterar vi än en gång att det inte är tillåtet att sätta sin egen copyrightstämpel på material som annan person har upphovsrätten till.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

För en tid sedan sände jag in en av mig tagen bild till ortens dagliga tidning. Jag sände in den till tidningens tävling "Månadens bild".
Efter en timme ringde en redaktör och bad att få använda bilden i ett reportage från den konsert där den var tagen. Jag svarade att jag ville ha ersättning för bilden och fick svaret att sedvanlig ersättning skulle utgå. Vid månadens slut kom 500 kr in på mitt konto.
Det var alltså MIN bild. I tävlingsreglerna stod att för insända bilder, som publicerades under tävlingens namn, inte utgick någon ersättning.
För mig verkar det vara klart att insända bilder till ställplatslistan kan användas fritt inom "ställplatsområdet" men endast där. Alla andra användningsområden är förbjudna utan mitt medgivande.

stavfel rättade



bentor
HBK Medlem



HBK-Nr: 347 Medlem:2009
Inlägg: 50
Kommun: Borås
Visa Min Husbil

Sv: Ledaren i Husvagn och Camping nr 9 2007. - 2007-08-27, 18:52

Jag sände Galaxys inlägg med bild till räddningschefen i Örnsköldsvik som information.


Ja du Bentor, det där med att använda andras bilder utan medgivande……:twitcy:
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Greven.

Det behövs absolut ingen motion till årsmötet eftersom svensk lag gäller. Den kan ingen, vare sig du, jag eller HBK (hur den nu ska definieras, men den (HBK) är en juridisk person som har att följa svensk lag) sätta sig över.

Det känns ibland som om HBK och en del av klubbens medlemmar anser att de kan kan stifta sina egna lagar, men så är det absolut inte. Svensk lag gäller, oavsett om det gäller upphovsrätt eller någonting annat. Sen kan vi anse vad som helst om vi-känsla etc - men det är en helt annan historía. Svensk lag gäller och den kan inte HBK friskriva sig från.

Vi bör väldigt klart skilja på sak och person.

//Roger


Jag håller i sak med dig , men vi kommer iframtiden få se mindre bilder här om alla ska hävda sin copyright och exlusivitet .....trist tycker jag .......så kom igen alla som laddar upp bilder låt hbk använda dom inom klubben iallafall så länge man är medlem för handen på hjärtat;) det är ju inga proffsbilder som visas här och privata bilder måste var och en ha förstånd att ej ladda upp sådant material så man ej kan anse sig förödmjukad ........
Om vi inte släpper lite på vår integritet då ska vi nog ej heller ladda upp några bilder mm.
Jag är inte ute för att käfta utan tycker Jannes ide var kanon , risken är att vi annars får en grå klubb som inte skiljer sig från dom andra betäffande innehåll ..............
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Har ju lagt ut ett antal bilder på min renovering mm och det står HBK fritt att använda dessa om så önskas. De bilder jag inte vill dela med mig av lägger jag inte ut.
Fortsatt Glad påsk.
Hälsningar Bror Axelson
 
F

F.d. 7875

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Jag har inte motsatt mig att bilderna inte får användas inom klubben, det jag inte gillar är att HBK kan sätta sin egen copyrightstämpel på material som annan person har upphovsrätten till.

Jag har redan skrivit en gång att när jag trycker på "skicka svar" knappen så godkänner jag mitt inlägg inklusive bilder, men det är jag som har copyrighten på bilden inte en förening eller vad det nu är.

Givetvis så är det så att om man lägger ut bilder så är det för att man vill dela med sig av sina bilder, men det är inte så att man ger bort äganderätten på de.

 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Jag har inte motsatt mig att bilderna inte får användas inom klubben, det jag inte gillar är att HBK kan sätta sin egen copyrightstämpel på material som annan person har upphovsrätten till.

Jag har redan skrivit en gång att när jag trycker på "skicka svar" knappen så godkänner jag mitt inlägg inklusive bilder, men det är jag som har copyrighten på bilden inte en förening eller vad det nu är.

Givetvis så är det så att om man lägger ut bilder så är det för att man vill dela med sig av sina bilder, men det är inte så att man ger bort äganderätten på de.

Håller helt med Sanna, och det var ju just det faktum att någon "copyrightstämplar" andras bilder som tråden ursprungligen handlade om.
Att "stjäla" andras material kan bli mycket kostsamt, och om man samtidigt tar bort upphovsmannens namn blir det ännu dyrare. Vi vet, eftersom vi har drabbats av en sådan stöld...
Sedan är det upp till varje enskild medlem att bedöma om han eller hon är generös nog att lägga upp bilder här. Som några skrev, har många av bilderna knappast "verkshöjd", vilket säkerligen gör det ointressant att "stjäla" dem.
Men, som sagt: Copyrightstämpla bilder som man inte själv har upphovsrätten till, är olagligt!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Som jag tidigare skrivit så är frågan lyft och vi kommer att ta tag i problemet. Tyvärr kanske vi inte hinner hitta rätt kunskap och rätt metod just den minut som frågan väcks utan det kan ta några dagar.

Ett problem vi har är att skulle vi välja att lägga in n automatisk vattenstämpel med Copyright och namn så kommer det att bli inloggningsnamnet. Att då ha en bild med texten "Copyright greven" är kanske inte så upplysande när någon kyckt en bild.

Vi behöver alltså ha en funktion som skriver medlemmens namn i stället för inloggningsnamnet men detta måste kontrolleras om det är möjligt och juridiskt gångbart.

Ett annat alternativ är att helt enkelt inte skriva något på bilderna.

Förhoppningsvis kan vi lösa detta nu under påsken, ha tålamod.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Nu tycker jag faktiskt att ni kan fira påsken i lungn och ro. Det där problemet kan ni åtgärda efter helgen, för så förbaskat bråttom är det inte. Därmed önskar jag styrelsen en fortsatt trevlig Påskhelg
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Att kopiera bilder på internet och lägga ut i ett forum kan kosta pengar. För några år sedan, i en annan klubb, var jag med om att en medlem, som i störtsta välmening, ville visa oss en rolig bild tagen från en annan hemsida. Det kostade klubben 875:-. Om vi inte betalade så var det hot om jurister, domstol mm.

Så man ska bara lägga ut sina egna bilder eller länka till något som man gärna vill delge sina klubbkamrater.

Eva
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Att kopiera bilder på internet och lägga ut i ett forum kan kosta pengar. För några år sedan, i en annan klubb, var jag med om att en medlem, som i störtsta välmening, ville visa oss en rolig bild tagen från en annan hemsida. Det kostade klubben 875:-. Om vi inte betalade så var det hot om jurister, domstol mm.

Så man ska bara lägga ut sina egna bilder eller länka till något som man gärna vill delge sina klubbkamrater.

Eva
En annan som "lånade" 5 bilder och lite text fick betala 11.250 kronor för detta.
Detta efter en förlikning, sedan upphovsmannen stämt "tjuven" inför tingsrätt på ett betydligt högre belopp.
Det är alltså inte småpengar det handlar om...
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Tyckte väl att Michaels (webbens) reaktion var, om än i all välmening, alldeles för byråkratisk. Men efter läst dom senaste inläggen kanske det måste ske någon sådan juridisk exekvering? Men förutom det är väl hela trådens och sgs allas inställning att allt är ok, men måste HBK lägga copyright på medlemmarnas bilder??? Inte förstått av alla inläggen här om det propsas på att så är tvunget? Om inte, tror jag en väldigt stor del (inklusive alter ego) "just dont care"

Mvh Marita
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Att kopiera bilder på internet och lägga ut i ett forum kan kosta pengar. För några år sedan, i en annan klubb, var jag med om att en medlem, som i störtsta välmening, ville visa oss en rolig bild tagen från en annan hemsida. Det kostade klubben 875:-. Om vi inte betalade så var det hot om jurister, domstol mm.

Så man ska bara lägga ut sina egna bilder eller länka till något som man gärna vill delge sina klubbkamrater.

Eva


Har just nu raderat samma bild under Bildtråden, vi måste skärpa oss och inte lägga in andras bilder.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Nej David det visade sig ohållbart att att fråga varje enskilds förälder varje gång för varje kort. Hur fungerar din inställning menar du? Skall alla medverkande på ett idrotts-musik eller annat evenemang tillfrågas, inklusive åskådare innan ett kort får publiceras? (Om ditt inlägg gällde barn så torde ett och annat slinka med i en panoramabild...)Är inte det att spetsa till det hela? Notera att det inte är något åsiktsförsvar för någondera uppfattning, din åsikt är väldigt demokratisk men kanske inte realistisk?, finner hela debatten både intressant, lärorik och tankeväckande.

Mvh Marita

Inte riktigt det jag menade även om det kanske verkar så. Om jag förstått rätt så får barnets målsman lämna in ett papper till tävlingsklubben om målsman inte vill att bilder på barnet ska publiceras (på internet). De som inte gör detta ger, enligt styrelsens beslut, automatiskt tillåtelse till tävlingsklubben att publicera bilder på barnet.

Tävlingsklubben borde ha betydligt mer nytta av att samla in "tillåtelser" för att få publicera bilder, istället för så som görs idag att samla in "inte-tillåtelser".

Ett annat alternativ för tävlingsklubben är att alla målsmän får göra ett val mellan "tillåtelse" eller "inte tillåtelse" på ett papper som sedan signeras. Då kan tävlingsklubben även hålla reda på vilka som gjort valet eller ej. Ett liknande papper som detta har vi fått signera när våra barn börjat på dagis.

Klubben behöver inte fråga målsman för varje foto.

Hoppas att det blev lite tydligare vad jag menade.
/David
 
Toppen