• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Copyright på medlemmars bilder ?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Att publicera en bild i till exempel På spåret borde anses vara ett medgivande att att bilden skall visas där. Om man inte vill visa sina bilder så är det kanske lämpligt att inte publicera något någonstans.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Michael och Roger

Talar ni inte förbi varandra nu? Om jag har tolkat rätt så är ni (och alla andra?) ense om att bilder insända till exempelvis tråden "På spåret" (eller till de biol. bildgåtorna) självklart är avsedda att publiceras där, men däremot är det inte OK, och ett avsteg från gängse publiceringsregler, att publicera bilderna någon annanstans.

aake

Redigerat: Med "någon annanstans" tänker jag mig då främst något slags kommersiellt utnyttjande.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

och - Åke - inte att förglömma, sätta någon annans copyright på bilden och därmed publicera den i annat namn än den rättmätige ägarens. Då är det stöld.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Jag har lagt ut en bild på en ställplats, det är naturligvis min bild och ingen annans. Jag har godkänt publiceringen på den platsen i och med att jag la ut den. Det står ovanför bilden Copyrigt Husbilsklubben, men om det gäller bilden eller hela inlägget vet jag inte. I och med att jag publicerar en bild på någon sida så godkänner jag publiceringen just på den platsen, men upphovsrätten är min och ingen annans.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Älskar kort!
Var försiktiga i tråden så det inte blir tråkigheter med bilderna!!
Personligen sätter jag vattenstämpel på mina kort, blir glad när någon uppskattar korten.
Vi ska vara storsinta och akta oss för pekpinnar.
Knäpp mycket kort det är glädje!
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Efter att läst igenom tråden så känns det absolut som det börjar likna rundgång. Min fråga i all nyfikenhet (ej tykenhet) är måste man skriva "copyright HBK"? Det är ju i sig bara det en ändring av originalbilden? Problematiken är ju ur ett så stort källmaterial som tex ställplatsbilder att fråga varje enskild (och hitta) är nästan omöjligt. Tror Telia hade en likande problem innan dom fick lägga ut katalogen. I mina barns tävlingsklubb tas hundratals kort och läggs ut på hemsidan under tävlingarna. Innan webmastern kunde lägga ut så togs ett beslut av styrelsen där föräldrar som inte ville ha barnen på bild fick säga ifrån, annars räknades det som godkännande. I samma anda som Michael skriver, men vid publiceringen anges om möjligt även fotografen.

Mvh Marita
 
Senast ändrad:

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Intressant diskussion... Om ni går in på Sveriges största fotklubb http://fotosidan.se så ser ni svaret. Alla foton har vattenstämpel med fotografens copyright. Detta sker automatisk när en medlem laddar upp ett foto.
Tror att det är såhär vi skall hantera våra foton på HBK

Vad tror Ni?

Ha det! /Claes
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Här kommer ett konstruktivt förslag till (jag kan ge såndana också :))

I "Min profil" finns ett antal inställningsmöjligheter bl.a. för "Samtycke PUL" som i korthet avser godkännande till HBK att lämna ut personuppgifter till tredje part.

Nånting sån't skulle kunna skapas för ex. bilder med några alternativa val, ex. "godkänner att mina uppladdade kort får a) användas på valfri plats i forumet", b) i internt "pappersmaterial" (ex. pappersverionen av ställplatslistan), c) i externa HBK-publikationer (ex brochyrer, montermaterial). Man ska kunna markera flera. Alternativen går säkert att "fila på" men principen hoppas jag "går hem".

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Sen när har HBK copyright på en del av medlemmarnas bilder?
Har sett det på många av bilderna där det står ©HBK.
Vad jag vet är det fotografen som har denna rättighet.



Det är samma sak på garaget.org för jag har inte heller gett mitt tillstånd till dom att kladda på min bild men å andra sidan så bryr jag mej inte och skulle bilde dyka upp någon annanstans så vet man ju vart den är hämtad ifrån .

Jag har däremot inte sett HBK´s logga som garaget loggan som på bilden nedan .
 

Bilagor

  • 18904-255405.jpg
    18904-255405.jpg
    81,5 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Vattenstämpel (fotografens) + Rogers förslag A medför fullt skydd.
Borde vi inte införa detta?
Medför bl.a att påbörjad pappersformat av ställplatser (kanon bra) kan fortsätta.

Ha det! /Claes
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

I mina barns tävlingsklubb tas hundratals kort och läggs ut på hemsidan under tävlingarna. Innan webmastern kunde lägga ut så togs ett beslut av styrelsen där föräldrar som inte ville ha barnen på bild fick säga ifrån, annars räknades det som godkännande. I samma anda som Michael skriver, men vid publiceringen anges om möjligt även fotografen.

Mvh Marita

Det ska vara tvärt om, klubben ska be om tillåtelse att publicera bilder på barnen. Detta ska vara ett "aktivt" val. En uteblivet svar får inte tolkas som en tillåtelse, oavsett vad styrelsen beslutat.

/David
 
F

F.d. 2911

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Tar man ett kort på en parkering och tycker att man behöver copyright på den då har man problem.:mad:
Jag tar nog ca 50000 bilder per år dom kort jag lägger ut är fria att använda.
Annars hade jag inte lagt ut dom på nätet.

Mvh Ronny
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

:)IMG_3913.jpg
Varför inte bara göra en vattenstämpel som här på kortet från träffen i Karmansbo?
Krångel gör att det blir mindre bilder och det vill vi väl inte!?;)
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

och - Åke - inte att förglömma, sätta någon annans copyright på bilden och därmed publicera den i annat namn än den rättmätige ägarens. Då är det stöld.

//Roger

Stöld av vad? En plånbok går att stjäla, en husbil går att stjäla. Men att stjäla digital data (foto) är mycket svårt. Den digitala datan finns kvar på datorn, på en back-up, eller på någon annan plats, iallafall i de flesta fall.

Däremot så ligger signaturförfalskning nära till hands då man "förfalskat" skaparens signatur av fotot, troligtvis utan tillåtelse för att göra detta.
/David
 
Toppen