• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Centrallås låser inte bodelsdörren

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Har en Adria Coral 670 SLT, -18. Nu när jag låser centrallåset med fjärren, så låser inte bodelsdörren men förar-och passagerardörren. Man hör hur det "klonkar" från samtliga dörrar när man låser och låser upp.
Går att låsa manuellt utifrån.
Vad tror ni felet kan vara?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dörrsidan sitter oftast med kardborrband,så man får försiktigt börja lossa den i ett hörn,handtaget på insidan sitter med några skruv oftast under något plastpluggar eller liknande,inne i urtaget för öppningshandtaget kan det också sitta skruv.
 

mokal

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Drömme
HBK-Nr
12200
Medlemskap
2024
Har en Adria Coral 670 SLT, -18. Nu när jag låser centrallåset med fjärren, så låser inte bodelsdörren men förar-och passagerardörren. Man hör hur det "klonkar" från samtliga dörrar när man låser och låser upp.
Går att låsa manuellt utifrån.
Vad tror ni felet kan vara?
Hej
Jag öppnade den kontakt vid dörren och en kabel hade gått av enkel kolla där
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Finns inga "bleck" i karmen, finns en grövre kabel som går från karmen till dörren. Det som är konstigt är, att man hör hur det "klonkar" till i dörren när man öppnar/stänger med fjärren men låser inte..
Hadde samme problem på min 2008 Flair, der var det brudd på en leder i kabelen. Modifiserte ved å montere RJ45 kontakter på karm og dør slik at jeg kunne bruke en kort myk 4 par UTP kabel mellom disse faste kontaktene. Den kabelen holdt så lenge vi hadde bilen og kunne byttes med en 30 cm patch kabel. Problemet med en kabel som er festet i 2 punkt som beveger seg i forhold til hverandre er tretthetsbrudd i kopper lederene, av denne grunn er det mange produsenter som bruker kontaktblekk i stedet for kabel - med sine problemer. Min "løsning" var en pillejobb, men ved senere brudd er det en job på noen sekunder å bytte til ny standardisert kabel. Normalt er det 4 til 6 ledere i bruk i kabelen for styring av låsen og avlesning av følere.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag hade ett liknande problem med min dörr, som det har skrivits ovan så måste man låsa med nyckel om man låst upp med nyckel. Mitt problem var att låsbygeln i karmen hade flyttat sig någon millimeter inåt och då fick inte låsenheten en signal om att dörren var stängd och då låste den inte. Pratade med Codat och teknikern såg detta på direkten. Lite justering sedan var det lärt!
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Vart beställde du denna?
Jag googlade på ”centrallåsmotor” och hittade under ”bilder” ett antal förslag. Hade plockat ur den felande låsmotorn så jag såg hur den såg ut. Hittade några alternativ, bl a CD Bilradio på Hisingen hade en motor i lager så jag köpte den. Det finns andra leverantörer också.
Så här såg den ut. Det finns modeller med fler än två anslutningar, men även de går att använda.
13551DE5-3FE0-4EC6-AA24-C334EC273590.jpeg
 

Vibäck

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29524
Medlemskap
2024
Har en Adria Coral 670 SLT, -18. Nu när jag låser centrallåset med fjärren, så låser inte bodelsdörren men förar-och passagerardörren. Man hör hur det "klonkar" från samtliga dörrar när man låser och låser upp.
Går att låsa manuellt utifrån.
Vad tror ni felet kan vara?
Hade samma problem på min Elnagh, det var inne i låset som felet var
 
Toppen