• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Centrallås låser inte bodelsdörren

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Har en Adria Coral 670 SLT, -18. Nu när jag låser centrallåset med fjärren, så låser inte bodelsdörren men förar-och passagerardörren. Man hör hur det "klonkar" från samtliga dörrar när man låser och låser upp.
Går att låsa manuellt utifrån.
Vad tror ni felet kan vara?
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Finns inga "bleck" i karmen, finns en grövre kabel som går från karmen till dörren. Det som är konstigt är, att man hör hur det "klonkar" till i dörren när man öppnar/stänger med fjärren men låser inte..
 

boppe

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
6385
Medlemskap
2024
Jag håller med Kokkaki, har en Kabe 880lt, 2011, på den dörren är det två små bleck i "dörrkarmen" med två små runda kontakter i själva dörren. Dessa skall träffa blecken för att överföra ström till motorn som öppnar/stänger låset. Om dessa blir oxiderade, vilket har hänt mig ett par gånger så funkar inte låset. Rengör jag bara dessa, litegrann, så funkar det igen. Kan väl vara värt att prova innan man får betala en massa pengar för att verkstad skall fixa det.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Jag hade temporära fel i mitt centrallås i bodelsdörren. Det visade sig vara något glapp i låsmotorn. Köpte en ny, kostade ca 250 kr och monterade. Fungerar alldeles utmärkt.
1E869071-A4D8-42BE-A098-422F32031569.jpeg
 

stampe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
986
Medlemskap
2024
Hade samma fel på min Adria Supreme, fick den åtgärdat på garantin men fick ingen närmare förklaring mer än att det var ett vanligt problem på Adria pga att man måste stänga bodels dörren väldigt hårt. Tydligen var det något inne i dörren som lossnade.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Eftersom det hörs ett ljud tror jag också på ett mekaniskt fel. Mekaniken består bland annat av klena metallstag, plastdetaljer och små fjädrar. Lite marigt att få ordning på. Man måste vara rätt så händig.
 

Oboyen

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
25684
Medlemskap
2024
Vi hörde också klick hela tiden, fungerade ibland, enligt den teknikern som åtgärdade problemet på garantin var det ett vanligt problem då man drar kablarna så exakt men fick inte förklarat för mig om det skavt eller var glappkontakt. Pilote är märket.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Jag håller med Kokkaki, har en Kabe 880lt, 2011, på den dörren är det två små bleck i "dörrkarmen" med två små runda kontakter i själva dörren. Dessa skall träffa blecken för att överföra ström till motorn som öppnar/stänger låset. Om dessa blir oxiderade, vilket har hänt mig ett par gånger så funkar inte låset. Rengör jag bara dessa, litegrann, så funkar det igen. Kan väl vara värt att prova innan man får betala en massa pengar för att verkstad skall fixa det.
Det händer att kablarna brister vid anslutningen till stiften i dörrkarmen med.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Har samma fel på vår Adria Coral XL 670 SL - 18 och det uppträdde första gången en månad efter garantin gått ut...
Helt plötsligt fungerade låset igen i 3 månader men kom sedan tillbaka. Manuell låsning med nyckel utifrån och regel inifrån fungerar men inte centrallåsfunktionen på just bodelsdörren. Står dörren öppen fungerar inte centrallåset alls förrän dörren stängs så den kopplingen finns kvar
Jag hittar inte heller några stift i dörren utan tror mer på glapp i kablar eller motor/anslutning.
Har inte kollat med min säljare än om det är så vanligt fel att Adria har någon goodwill på detta?
Någon som vet hur krångligt det är att öppna dörren och titta efter? :p
 
Toppen