• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping Key Europe-Varför ?

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Ok, jag går gärna in i detaljer om vad begrepp betyder om det önskas.

Definitionen av camping enligt Bonniers Svenska Ordbok är

Campa: bo i tält el. husvagn, t.ex. under semester.
Camping: att bo i tält el. husvagn

Min kopia är från 2006, men att bo i ett fordon avsett för övernattning borde falla under det.

Vidare

husbil: bil med överbyggnad som är inred till bostad (att användas vid semesteresor o.d.

Men om du önskar så kan jag i fortsättningen skriva att en kommun som erbjuder en övernattningsmöjlighet på ställplats eller husbilsparkering på ett osunt sätt när det finns verksamheter som erbjuder liknande tjänster till ett marknadsmässigt pris bryter mot Konkurrenslag (2008:579)

Jag tror de flesta förstod vad jag menade i mina inlägg där vi diskuterar övernattningsmöjligheter som erbjuds av privata aktörer och av kommunala aktörer. Att börja peta i ordens exakta betydelse tycker jag är ganska meningslöst, men jag leker gärna med orden.

Då min ordbok är från 2006 så är den 10 år gammal, jag skall se om jag kan få tag i en ny ordbok och se om husbil är med i definitionen på campa eller camping.

Men jag tycker att vi lämnar denna diskussionen om betydelsen av ord, då det inte kommer leda oss vidare till något. Detta är oftast en punkt som lyfts på flertalet forum på internet att man börjar gå på en persons användning av språk.

Nästa steg är väl att vi börjar poängtera att någon missade en punkt, eller satte ett komma på fel ställe eller till och med glömde stor bokstav i början på en mening.

Det är inte därför jag är här, för att ha ett korrekt grammatiskt sätt att bete mig på.

Om det är så att vi nu skall fortsätta märka ord så tackar jag för mig och lämnar diskussionen helt...

Ordklyverier är väl inte det bästa att hålla på med, men juridiken kräver ju det ibland.

Jag reser runt i Europa en hel del och Sverige är ju inte ensam om att ha dessa diskussioner. I de flesta länder är det tillåtet att parkera en husbil på en p-plats under en begränsad tid. Oerhört många kommuner runt om Europa har en turistservice till husbilar ofta centralt vid järnvägen eller torget 4-6 platser för husbilar. Vissa tar betalt men i mindre städer är platsen ofta fri men man får betala för vatten och avlopp via automat.

I grunden är Sverige ett stort land med stora ytor jämfört med övriga Europa. Det du vill bidra till att åstadkomma är ett Sverige som är sämre än de flesta övriga Europeiska länder.

Vi som har husbil många av oss vill ju faktiskt inte stå på Camping. Det är inte därför vi köpt husbil. (men många vill också) Vi vill uppleva natur och turistattraktioner. Vissa turist kommuner har snappat det.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Ok, jag går gärna in i detaljer om vad begrepp betyder om det önskas.

Definitionen av camping enligt Bonniers Svenska Ordbok är

Campa: bo i tält el. husvagn, t.ex. under semester.
Camping: att bo i tält el. husvagn

Min kopia är från 2006, men att bo i ett fordon avsett för övernattning borde falla under det.

Vidare

husbil: bil med överbyggnad som är inred till bostad (att användas vid semesteresor o.d.

Men om du önskar så kan jag i fortsättningen skriva att en kommun som erbjuder en övernattningsmöjlighet på ställplats eller husbilsparkering på ett osunt sätt när det finns verksamheter som erbjuder liknande tjänster till ett marknadsmässigt pris bryter mot Konkurrenslag (2008:579)

Jag tror de flesta förstod vad jag menade i mina inlägg där vi diskuterar övernattningsmöjligheter som erbjuds av privata aktörer och av kommunala aktörer. Att börja peta i ordens exakta betydelse tycker jag är ganska meningslöst, men jag leker gärna med orden.

Då min ordbok är från 2006 så är den 10 år gammal, jag skall se om jag kan få tag i en ny ordbok och se om husbil är med i definitionen på campa eller camping.

Men jag tycker att vi lämnar denna diskussionen om betydelsen av ord, då det inte kommer leda oss vidare till något. Detta är oftast en punkt som lyfts på flertalet forum på internet att man börjar gå på en persons användning av språk.

Nästa steg är väl att vi börjar poängtera att någon missade en punkt, eller satte ett komma på fel ställe eller till och med glömde stor bokstav i början på en mening.

Det är inte därför jag är här, för att ha ett korrekt grammatiskt sätt att bete mig på.

Om det är så att vi nu skall fortsätta märka ord så tackar jag för mig och lämnar diskussionen helt...

Jag förstår inte vad Bonniers ordbok har med detta att göra överhuvudtaget, är det inte så att vi diskuterar tolkningen av bland annat ordet camping som du hela tiden refererar till. Tolkningen i juridisk betydelse, tror inte någon domstol i landet skulle ta till Bonniers ordbok vid en ev tvist.

Jag håller med dig om att det gärna blir att vi tar en ståndpunkt och sen håller oss på vår sida. Men här i diskussionen har du lyckats hålla dig till camping och juridiskt finns inte ställplats i Sverige, men parkering finns.

Det som är det intressanta är skillnaden mellan camping och parkering, i alla fall i det juridiska läge vi har idag. Vad har du (eznug) för åsikt om skillnaden mellan dessa två?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Nej, det som är kommunala och statliga ansvarsroller är vård, skola, omsorg samt en del infrastruktur.

Men dagens lagstiftning tillåter inte kommunen att bedriva osund konkurrens

27 § Staten, en kommun eller ett landsting får förbjudas att i en säljverksamhet som omfattas av 1 kap. 5 § första stycket tillämpa ett visst förfarande, om detta
1. snedvrider, eller är ägnat att snedvrida, förutsättningarna för en effektiv konkurrens på marknaden, eller
2. hämmar, eller är ägnat att hämma, förekomsten eller utvecklingen av en sådan konkurrens.

Det är inte en kommunal verksamhet att bedriva camping eller bedriva säljverksamhet som snedvrider förutsättningarna för en effektiv konkurrens på marknaden med skattemedel.

parkeringshus/parkeringsplatser, kan jag tycka faller under kommunal verksamhet

Badhus - här är jag lite kluven, sålänge det inte finns en privat aktör som är villig att driva ett badhus på en ort ser jag inga problem med det, den dagen någon visar intresse skall det ut på en offentlig upphandling.

Skolor/Sjukvård- Är kommunal/regional verksamhet i grunden, men privata åsikt är att privata alternativ skall tillåtas men att det skall kvarstå kommunal skola/vård samt regional vård.

Att en kommun arrenderar ut en camping eller marken för en camping ser inte jag som konstigt heller, dock anser jag inte att kommunen skall bryta mot lagen samtidigt som de hyr ut marken till en privat näringsidkare.

Jag håller helt med att det är tur att vi alla är olika och har olika åsikter, det är så man kommer fram till nya tankar och idéer och kan driva på utvecklingen. :)

Missade en punkt om gratis ungdomar, i de flesta arrendeavtal som tecknas står det att vi skall erbjuda löner som ligger på en nivå motsvarande gällande kollektivavtal.

Vi får anställa och betala för vår personal som alla andra, givetvis finns det som i alla branschen att ta hjälp av arbetsförmedlingen och erbjuda jobb till de som står långt bort från arbetsmarknaden, i de fallen kan man få lönebidrag. Men det kostar fortfarande företaget. Personal är utan tvekan den största utgiften.

Men på en grupp om ca 50 anställda har man som mest 1-2 som arbetar med lönebidrag. Så några större ekonomiska bidrag från kommun/stat har vi inte att röra oss med.


Med andra ord om jag tolkar dig rätt skall alla verksamheter ut på entreprenad om det finns privata intressen som kan tjäna pengar, alla samhällsförlustaffärer skall kommunens medborgare stå för.
Vi har ju sett privatskolor som klappar igen när vinsterna dalar trots att det finns massor med barn som blir drabbas på ett mycket elakt sätt. vem är det som ska stå för samhällsansvaret då, ska medborgarna rädda upp allt som dom privata misslyckas med.

"Du nämner även i grunden i ett stycke"
Då anser jag att allemansrätten väger betydligt tyngre i grunden än att kommunen arrenderar ut medborgarnas mark till campingägare som ska tjäna pengar, mark som tidigare ingick i allemansrätten och tillhörde folket.


Vissa vill uppleva friheten på tu man hand och redan för 7500år sedan hittade man spår ifrån campare/övernattare i Vuollerim. Jag vet inte om det var dåtidens asfaltsarbetare, det visar iallafall att i grunden har folk campat/rastat/sovit eller vad vi nu ska kalla det långt innan någon kapitalist ville tjäna pengar på campingplatser, eller att ens ordet fanns i en ordbok.

Om dessutom arrendet skulle baseras på 12 månader skulle nästan alla campingar som ligger på kommunens mark gå i konkurs, men ni hoppas förstås att arrendet skulle bli oförändrat :rolleyes: Är ganska säker på att det var dom privata aktörerna som BARA ville ha öppet sommartid och också BARA betala arrende för den tiden, vilket nu är glömt.


Ordboken: Tänk så många föräldrar som sagt till sitt barn: Är du pömsig.:D
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Måste bara framföra mitt "varma" tack till Eznug för din förmåga att på ett positivt sätt beskriva olika överväganden som kan finnas i en fråga som t ex ställplatser/campingar dess villkor.
Tycker att alltför många inlägg här på forumet är smått aggressiva och nedlåtande till personer med annan åsikt.
Vi ska komma ihåg att det till stor del handlar om åsikter om hur saker och ting ska vara.
Tänk om vi kunde höja nivån på våra inlägg - ett snäpp - så skulle det bli intressantare att läsa.

Vi köper varje år det aktuella kortet och har dessutom en god erfarenhet av att resa med husbil i Europa efter ett antal år och vet att villkoren verkligen varierar mellan olika platser. Det finns alltså inte en absolut sanning som gäller för alla orter/platser/länder ...
Tänk om vi kunde komma överens med omgivande intressenter och åstadkomma ett positivt resultat isf detta eviga gnäll.

Än en gång ... Tack Eznug hälsar vi från ett varmt Spanien/L
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Oavsett vilka argument som framförs kommer jag inte att checka in på en SCR camping, så länge som man tar en avgift genom ett kort för att få checka in.
Vidare kan sägas att katalogen över Fristående campingplatser i Sverige, som ges ut av tidningen Allt om husvagn &camping årligen, och innehåller totalt 511 platser år 2015, ökar för varje år. Detta skall jämföras med SCR katalog som bara innehåller 450 platser 2015. Vidare kan sägas att i de allra flesta fall är den fristående campingen billigare än SCR campingen vid samma service. Detta beror troligen på att avgiften till SCR driver upp kostnaden. Man har också under de senaste 5 åren sett en flykt från SCR till fristående campingar, vilket jag tycker är mycket bra. Frågan är när SCR kommer att ta sitt förstånd till fånga. Kan också sägas att ett stort antal SCR campingar låter dig checka in utan kort, dom har tagit sitt förnuft till fånga.
Tills dess att man erhåller kortet utan kostnader kommer jag bara bo på de 511 fristående campingarna.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Det finns en tidigare tråd med ungefär samma innehåll och samma debattörer och den diskussionen verkade tyvärr inte heller leda till någon gemensam syn på problematiken.

Om SCR istället sökt samarbete med Husbilsklubben.se liksom flera andra företag redan gör så skulle säkert både SCR och medlemmarna vinna på det.

Ett sätt vore att SCR, inom Sverige, accepterade ett HBK-medlemskort som likvärdigt med Camping Key kortet. Då får SCR-anslutna campingar chansen till 13000 presumtiva nya gäster och dessutom möjligheten att göra reklam för sina campingplatser under "Rabatter". :)
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Det finns en tidigare tråd med ungefär samma innehåll och samma debattörer och den diskussionen verkade tyvärr inte heller leda till någon gemensam syn på problematiken.

Om SCR istället sökt samarbete med Husbilsklubben.se liksom flera andra företag redan gör så skulle säkert både SCR och medlemmarna vinna på det.

Ett sätt vore att SCR, inom Sverige, accepterade ett HBK-medlemskort som likvärdigt med Camping Key kortet. Då får SCR-anslutna campingar chansen till 13000 presumtiva nya gäster och dessutom möjligheten att göra reklam för sina campingplatser under "Rabatter". :)

Inte kan det väl vara så att den låsta positionen bero på "s k personkemi", på ena eller båda sidor. Kanske kunde det vara värt att se om det finns något vi, från vårt håll kan göra för att öppna upp det låsta läget.
Ta ett steg tillbaka och börja se på frågan med nya glasögon, för vi vet ju trots allt VAD VI VILL ha. Det finns säkert intresserade medlemmar som vill ta en ny kontakt - på uppdrag av styrelsen. Något borde vi väl ändå göra, droppen och stenen .../L
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Tror inte det beror på personkemin eller någon enskild medlem eller ens något låst läge.

Mig veterligen har SCR inte visat något intresse att ta kontakt med HBK-styrelse trots att en SCR-representant är medlem i klubben och kan följa debatten.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Vi kanske inte är så viktiga och många som vi tror. Ibland tror jag vi överdriver vår betydelse för både campingar och näringsliv i de städer vi kanske besöker.
Det är ju rätt få medlemmar som väsnas i ärendet och kanske det är lika få som verkligen bojkottar just SCR-anslutna campingar?
Jag retar också upp mig på att man skall behöva betala för att få vara kund men det blir ändå så att jag halar upp plånboken om det är en camping jag vill till.

En annan variant kanske kan vara att HBK styrelsen slår SCR en signal för att öppna dörren...

Annars tycker jag eznugs förslag var strålande:
........Det jag skulle rekommendera styrelsen att göra är att ta fram en liten pdf som ni kan skriva ut och ha med i bilen där ni sakligt förklarar er syn på campingkortet och hur medlemsföretaget i SCR kan påverka på stämman för att ta bort kortet och avgiften och att det vore lämpligt att kostnaden läggs på övernattningen istället, troligen skulle det innebära en prishöjning på 2-3kr/natt och plats för att få in kortavgiften per anläggning.

När ni då kommer in på en camping, får informationen att det krävs ett campingkort så lämna över informationen och säg vänligt att vi är inte intresserade av ett campingkort men tycker att ni borde läsa detta och tacka för er och åk vidare.....
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Camping key är det ingen som frågar efter ute i resten av Europa! CCI däremot vill många campingar ha! Oftast räcker det med passet!
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

en klubb som sökt samarbete med SCR är ju CC.Ett medl.skap där ger ju både Camping Key och CCI i medl.avgiften.Sen kan ju var och en värdera övriga förmåner efter eget behov.En del finns ju även här.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

En annan variant kanske kan vara att HBK styrelsen slår SCR en signal för att öppna dörren...

Detta har jag dristat mig till att föreslå för flera år sedan, det var som att svära i kyrkan. Jag fick ordentligt på skallen, SCR var oberörbara upplystes jag om. Är nu med i CC och har därmed båda deras kort och en del rabatter.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Förra sommaren använde vi Camping Key Europe kortet, utan giltigt årsmärke, hos alla de campingar vi stod på i Västeuropa. De sa att de bara ville se kortet för att läsa av mina uppgifter, några ville behålla det tills vi checkade ut.
/ Göran
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Naturligtvis ska du inte lämna i från dig passet om du är osäker! Vi ha aatid kopior på passet som kan lånas ut om så krävs!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Det är ju inte enbart SCR mera det är 4 länder med nu tänkte testa så kortet kom från Finland nu. Senast för några år sen dög den inte ute i Europa alls på vissa campingar.

Leif
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Naturligtvis ska du inte lämna i från dig passet om du är osäker! Vi ha aatid kopior på passet som kan lånas ut om så krävs!

I Östeuropa finns flera campingar som ska ha pass oberoende kort förr var det så i Berlin också fast det var väst.

Leif
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Tar upp tråden igen. Det är vackert så att Camping Key Europe "erbjuder" försäkring, vilket inte behövs om man har sin HB försäkrat. Poängen är att det skall vara FRIVILLIGT ATT "TECKNA" Camping Key Europe kortet. Ger rabatter ??? Besöker man hemsidan, står det bara floskler.

Upplever att detta "kort" inte är en frivilligt "erbjudande", om man "måste" ta in på en camping
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

På en camping/ställplats i Tossens i Tyskland fick gratis el iom att vi visade upp detta kort!
Tossens-Nordsee: knauscamp.de
Alltid något :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.258
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Hej!
Jag har suttit och läst denna tråd och försökt bilda mig en uppfattning i ärendet. Som många tidigare har skrivit är det bra att båda sidor möts upp för en diskussion. Det är så framgång skördas J
Det är tråkigt att tonen ibland är så låg att Eznug lämnar den efterlängtade diskussionen.


Gällande aktuellt kort måste det ju vara upp till var och en att köpa det eller ej. Enligt vad jag kunde läsa mig till i forumet fanns det ju en hel del campingar att nyttja om man inte valt att köpa kortet. Gott så. För vår del väljer vi alltid att köpa kortet för att det inte ska begränsa oss i vart vi vill stå. Det är så billigt att det inte är värt att bråka om. Jag är dock väl medveten om att många inte vill köpa kortet i protest, och inte p.g.a av vad det kostar, men för min del är det andra ”krig” som retar mig mer. Det gäller att välja sin krig!

En parallell som får mig att gå igång är avgiftsbelagda bankkort!! Bankerna och butikerna vill inte gärna hantera kontanter p.g.a rånrisk, etc. Då tar man fram ett bankkort till sina kunder. Det är ju gott så, men varför ska kunderna betala en årsavgift på detta? Det blir ju så mycket billigare hantering för banker och affärer då de ej behöver lika mycket värdetransporter etc.
Ok. Jag har då samma möjlighet här….Jag kan välja att låta bli att betala för denna tjänst på samma sätt som Camping key kortet. Man klarar ju sig ganska bra med kontanter J

Det finns dock en sak som får det att koka inombords på mig…. Det är denna förbannade TV-Licens!!
Jag vill ha en TV för att kunna se sportkanaler och filmkanaler. Dessa betalar jag för. Att jag sedan måste betala Radiotjänst i Kiruna för att de sänder ut sitt utbud gör mig lätt upprörd! Jag har inte aktivt valt att jag vill se deras utbud. De borde kunna filtrera bort de kunder som inte vill se deras program på samma sätt som alla betalkanaler gör. Betalar du inte för TV3 så kommer du heller inte att kunna se kanalen. Enkelt!
Hur kan ett företag påtvinga en avgift på en person som inte vill ha dess utbud?? Det är mig en gåta!
OM det nu skulle komma att filtreras bort i en framtid skulle jag förmodligen köpa även detta utbud. Jag gillar bara inte tanken att bli påtvingad något jag själv inte har valt.
Personligen tycker jag att vi borde lägga detta på skatten, så att man slipper se dessa fakturor.


Detta är den stora skillnaden mot resonemangen ovan. Där har jag ett val att inte betala för korten, men ändå klara att både bo på campingar samt att betal för dem med kontanta medel. Däremot kan jag inte se på TV utan en påtvingad avgift!!
Ha en fortsatt trevlig sommar allihopa!!:music-icon:

//Jocke
 
Toppen