Sv: Camping Key Europe-Varför ?
Ordklyverier är väl inte det bästa att hålla på med, men juridiken kräver ju det ibland.
Jag reser runt i Europa en hel del och Sverige är ju inte ensam om att ha dessa diskussioner. I de flesta länder är det tillåtet att parkera en husbil på en p-plats under en begränsad tid. Oerhört många kommuner runt om Europa har en turistservice till husbilar ofta centralt vid järnvägen eller torget 4-6 platser för husbilar. Vissa tar betalt men i mindre städer är platsen ofta fri men man får betala för vatten och avlopp via automat.
I grunden är Sverige ett stort land med stora ytor jämfört med övriga Europa. Det du vill bidra till att åstadkomma är ett Sverige som är sämre än de flesta övriga Europeiska länder.
Vi som har husbil många av oss vill ju faktiskt inte stå på Camping. Det är inte därför vi köpt husbil. (men många vill också) Vi vill uppleva natur och turistattraktioner. Vissa turist kommuner har snappat det.
Ok, jag går gärna in i detaljer om vad begrepp betyder om det önskas.
Definitionen av camping enligt Bonniers Svenska Ordbok är
Campa: bo i tält el. husvagn, t.ex. under semester.
Camping: att bo i tält el. husvagn
Min kopia är från 2006, men att bo i ett fordon avsett för övernattning borde falla under det.
Vidare
husbil: bil med överbyggnad som är inred till bostad (att användas vid semesteresor o.d.
Men om du önskar så kan jag i fortsättningen skriva att en kommun som erbjuder en övernattningsmöjlighet på ställplats eller husbilsparkering på ett osunt sätt när det finns verksamheter som erbjuder liknande tjänster till ett marknadsmässigt pris bryter mot Konkurrenslag (2008:579)
Jag tror de flesta förstod vad jag menade i mina inlägg där vi diskuterar övernattningsmöjligheter som erbjuds av privata aktörer och av kommunala aktörer. Att börja peta i ordens exakta betydelse tycker jag är ganska meningslöst, men jag leker gärna med orden.
Då min ordbok är från 2006 så är den 10 år gammal, jag skall se om jag kan få tag i en ny ordbok och se om husbil är med i definitionen på campa eller camping.
Men jag tycker att vi lämnar denna diskussionen om betydelsen av ord, då det inte kommer leda oss vidare till något. Detta är oftast en punkt som lyfts på flertalet forum på internet att man börjar gå på en persons användning av språk.
Nästa steg är väl att vi börjar poängtera att någon missade en punkt, eller satte ett komma på fel ställe eller till och med glömde stor bokstav i början på en mening.
Det är inte därför jag är här, för att ha ett korrekt grammatiskt sätt att bete mig på.
Om det är så att vi nu skall fortsätta märka ord så tackar jag för mig och lämnar diskussionen helt...
Ordklyverier är väl inte det bästa att hålla på med, men juridiken kräver ju det ibland.
Jag reser runt i Europa en hel del och Sverige är ju inte ensam om att ha dessa diskussioner. I de flesta länder är det tillåtet att parkera en husbil på en p-plats under en begränsad tid. Oerhört många kommuner runt om Europa har en turistservice till husbilar ofta centralt vid järnvägen eller torget 4-6 platser för husbilar. Vissa tar betalt men i mindre städer är platsen ofta fri men man får betala för vatten och avlopp via automat.
I grunden är Sverige ett stort land med stora ytor jämfört med övriga Europa. Det du vill bidra till att åstadkomma är ett Sverige som är sämre än de flesta övriga Europeiska länder.
Vi som har husbil många av oss vill ju faktiskt inte stå på Camping. Det är inte därför vi köpt husbil. (men många vill också) Vi vill uppleva natur och turistattraktioner. Vissa turist kommuner har snappat det.