• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping Key Europe-Varför ?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Jag redigerade detta inlägg. Gick kanske lite hårt åt EZNUG. Men inläggen är i mitt tycke lite väl mycket försvar av campingbranchens försök att styra oss husbilsägare till sin fördel. HBK är ju skapad av husbilsägare för att ta tillvara husbilsägares intressen & dit hör ställplatser & fricamping.

Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Att skylla hela husbilsägarkollektivet för att inte vilja betala för sig är grov förolämpning och visar att man inte förstår problemet.

Gunnar, jag vill inte beskylla hela husbilsägarkollektivet, det är något jag skrivit tidigare i mina inlägg att det finns de som verkligen sköter sig och de finns de som inte sköter sig.

Tyvärr drabbas de som sköter sig av de beslut som tas på grund av de som missköter sig.

Min mening är givetvis inte att förolämpa husbilsägare utan att diskutera de frågor som ni lyfter här och lyfta upp mina synpunkter och även lyfta delar av hur branschen ser på dessa frågor. Men att förolämpa er är inte min mening, och tolkas mina inlägg som förolämpningar ber jag verkligen om ursäkt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

eznug

Men om inte kommunen får erbjuda tjänster till besökare och till kommuninvånarna enligt SCR, hur ska det då bli?

När det gäller mat eftersom du tog upp det, ger kommunen mat till alla skolbarn samt i äldreboenden, dagis mm, trots att det finns privata aktörer i dess närhet.
Det finns privata parkeringshus och parkeringsplatser.
Det finns privata badhus.
Det finns privata skolor.
Det finns privat sjukvård, där det kostar en förmögenhet att operera sig på, medan kommundjävulen gör det gratis.

Kämpar SCR/du även för dessa orättvisor.

Om nu någon kommun hyr ut en campingplats för en miljon eller 10 miljoner är inget konstigt alls, hade det inte varit lönsamt att hyra campingen hade ingen gjort det, knappast så att ni gör det för att tillhandahålla en kommunal tjänst.

Är ganska säker på att även campingägarna får ungdomar gratis från kommunen eller iallafall ekonomisk hjälp;)

Där i mot ger jag dig rätt på en punkt, att några vill ha allt som finns på en camping fast till ställplatspris, det är iofs det som är härligt att vi alla är olika.

Allt i all välmening!
Mvh/Chippen
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Nej, det som är kommunala och statliga ansvarsroller är vård, skola, omsorg samt en del infrastruktur.

Men dagens lagstiftning tillåter inte kommunen att bedriva osund konkurrens

27 § Staten, en kommun eller ett landsting får förbjudas att i en säljverksamhet som omfattas av 1 kap. 5 § första stycket tillämpa ett visst förfarande, om detta
1. snedvrider, eller är ägnat att snedvrida, förutsättningarna för en effektiv konkurrens på marknaden, eller
2. hämmar, eller är ägnat att hämma, förekomsten eller utvecklingen av en sådan konkurrens.

Det är inte en kommunal verksamhet att bedriva camping eller bedriva säljverksamhet som snedvrider förutsättningarna för en effektiv konkurrens på marknaden med skattemedel.

parkeringshus/parkeringsplatser, kan jag tycka faller under kommunal verksamhet

Badhus - här är jag lite kluven, sålänge det inte finns en privat aktör som är villig att driva ett badhus på en ort ser jag inga problem med det, den dagen någon visar intresse skall det ut på en offentlig upphandling.

Skolor/Sjukvård- Är kommunal/regional verksamhet i grunden, men privata åsikt är att privata alternativ skall tillåtas men att det skall kvarstå kommunal skola/vård samt regional vård.

Att en kommun arrenderar ut en camping eller marken för en camping ser inte jag som konstigt heller, dock anser jag inte att kommunen skall bryta mot lagen samtidigt som de hyr ut marken till en privat näringsidkare.

Jag håller helt med att det är tur att vi alla är olika och har olika åsikter, det är så man kommer fram till nya tankar och idéer och kan driva på utvecklingen. :)

Missade en punkt om gratis ungdomar, i de flesta arrendeavtal som tecknas står det att vi skall erbjuda löner som ligger på en nivå motsvarande gällande kollektivavtal.

Vi får anställa och betala för vår personal som alla andra, givetvis finns det som i alla branschen att ta hjälp av arbetsförmedlingen och erbjuda jobb till de som står långt bort från arbetsmarknaden, i de fallen kan man få lönebidrag. Men det kostar fortfarande företaget. Personal är utan tvekan den största utgiften.

Men på en grupp om ca 50 anställda har man som mest 1-2 som arbetar med lönebidrag. Så några större ekonomiska bidrag från kommun/stat har vi inte att röra oss med.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Jag redigerade detta inlägg. Gick kanske lite hårt åt EZNUG. Men inläggen är i mitt tycke lite väl mycket försvar av campingbranchens försök att styra oss husbilsägare till sin fördel. HBK är ju skapad av husbilsägare för att ta tillvara husbilsägares intressen & dit hör ställplatser & fricamping.

Bennie



Tack så mycket Bennie! Självklart är HBK er zon och SCR vår zon, men någon måste någon gång korsa över till den andra sidan och börja prata om vi skall närma oss varandra och utveckla branschen till en win-win ;)

Och utan att vi nämner våra åsikter och ståndpunkter så kommer vi aldrig förstå varandra och komma dit.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Vad du, eznug, tycks glömma är alla fullbelagda campingar under semesterperioden och alla stängda campingar under vinterhalvåret. Skall vi förbjuda användandet av husbil under den kalla årstiden då campingarna är stängda? För det är väl så att en del kommuner fortsätter att ta betalt för husbilsparkering även under vinterhalvåret. Eller kräver du och SCR att kommunerna differentiera parkeringsavgifterna beroende på årstid?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Hatten av för dig Eznug

Trots ständiga mothugg från ”drevet” fortsätter du att svara med fakta och sakliga argument.
Av förklarliga skäl blir det ofta lite onyanserade diskussioner om ”problemet” här i forumet men med din hjälp får man en mer rättvis bild.
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Vad du, eznug, tycks glömma är alla fullbelagda campingar under semesterperioden och alla stängda campingar under vinterhalvåret. Skall vi förbjuda användandet av husbil under den kalla årstiden då campingarna är stängda? För det är väl så att en del kommuner fortsätter att ta betalt för husbilsparkering även under vinterhalvåret. Eller kräver du och SCR att kommunerna differentiera parkeringsavgifterna beroende på årstid?

Det är en punkt jag inte lyft, det erkänner jag.

En stor anledning att många campingar är stängda vintertid är att det i detaljplanen som kommunen ansvarar för väldigt ofta begränsar verksamheten till en viss del av året vilket gör att väldigt många campingar i Sverige inte FÅR ha öppet året runt. Skulle de bedriva verksamhet kan de räkna med rejäla viten.

Samtidigt som kommunen öppnar en ställplats som är öppen året runt, Varberg är igen ett väldigt bra exempel, tror det är två campingar som har tillfälliga undantag från detaljplanen och får bedriva verksamhet hela året. Övriga 18 anläggningar har inte den möjligheten fast flera önskar det.

Men kommunen driver två ställplatser som är öppna året runt.

Jag tycker inte det är rätt, dock får jag ge hatten av till Varbergs kommun i det läget som tar marknadsmässiga priser för sina ställplatser, hälften rätt men de har en bit kvar och måste ändra i detaljplanerna att campingverksamheterna skall få bedriva sin verksamhet som de själva vill.
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Hatten av för dig Eznug

Trots ständiga mothugg från ”drevet” fortsätter du att svara med fakta och sakliga argument.
Av förklarliga skäl blir det ofta lite onyanserade diskussioner om ”problemet” här i forumet men med din hjälp får man en mer rättvis bild.

Tack Roger67 och tack till "drevet" som ger mig mothugg, genom att vi lyfter våra åsikter och synpunkter kommer vi alla komma närmre varandra och förstå varandra.

Även om det inte är mer från campingbranschen här inne och diskuterar vet jag att de är här inne och läser.

Det är mitt mål, att få upp alla åsikter och ställningstaganden, ju mer som finns skrivet desto mer kan vi arbeta med.

Ni från HBK ser ju genom mina texter vad jag tycker och vad SCR i mångt och mycket tycker, som sagt jag representerar inte dem här utan representerar enbart mig själv. Men jag står bakom en hel del av vad de gör av förklarliga skäl.

Min mening kommer aldrig att vara att hoppa på er, utan jag är här för att lära känna er och låta er lära känna mig. Vi är iofs bara smeknamn för varandra vilket jag just nu tycker är en bra ide, den dagen jag blir ombedd att representera företaget jag jobbar på eller SCR kommer jag skriva det och vara öppen med vem jag är ;)

Igen så tackar jag alla för diskussionen, även om det kan vara hårda ord ibland, jag klarar det! Så länge det inte går till personangrepp utan vi behandlar varandras åsikter skall det vara ok med väldigt högt till tak.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Så platschefn/General managern tycker/tycker inte att kommuner utan vinteröppna campingar skall ha differentierade parkeringsavgifter för husbilar beroende på årstiden? Utan öppna campingar så konkurrerar ju inte kommunen med någon näringsidkare inom husbilsparkeringsbranschen.


Jag saknar också dina synpunkter angående placeringen av campingarna i förhållande till många husbilsåkares önskemål om citynära parkeringar. Många kommunala husbilsparkeringar ligger centralt i tätorter och man får nog vara väldigt involverad i campingnäringen för att hävda att campingarna erbjuder motsvarande lägen och då skulle vara konkurrensutsatta från kommunen.
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Så platschefn/General managern tycker/tycker inte att kommuner utan vinteröppna campingar skall ha differentierade parkeringsavgifter för husbilar beroende på årstiden? Utan öppna campingar så konkurrerar ju inte kommunen med någon näringsidkare inom husbilsparkeringsbranschen.

Så kommunen skall förbjuda privata företag att bedriva verksamhet för att sedan själv bedriva samma verksamhet, om inte det är ett brott mot konkurrenslagen så vet jag inte vad som är det.

Så svar på din fråga, om kommunen nekar campingar att ha öppet så skall de inte bedriva en konkurrerande verksamhet.

Om campingarna får lov att ha öppet och väljer att inte ha öppet, då tycker jag kommunen har rätt att bedriva campingverksamhet. Dock med mål att nå break even, att skjuta in kommunala skattemedel i verksamheten tycker jag inte kommunen skall göra oavsett.


När det gäller placeringar så skulle vi älska om vi fick mer centrala lägen att arrendera, eller att ytan går ut på offentlig upphandling så vi får chansen att driva en ställplats i centralt läge vilket många av oss gärna skulle göra.

Men kommunerna håller oftast stenhårt i så central mark så vi inte har chansen att få arrendera den

En "normal" citycamping brukar ligga ca 2-3 km från stadskärnan vilket är gångavstånd, en ställplats som räknas som city brukar ligga 500-1000 meter från stadskärnan som mest.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Jag har aldrig sett ett arrendekontrakt för en camping. Det vore intressant att se hur ett sådant ser ut, speciellt då texten om förbud för campingarna att hålla stängt delar av året.
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Jag har aldrig sett ett arrendekontrakt för en camping. Det vore intressant att se hur ett sådant ser ut, speciellt då texten om förbud för campingarna att hålla stängt delar av året.


Citerar rakt ur en detaljplan för en större camping
"Campingen skall användas för korttidsboende. Tält- och husvagnscamping får endast ske under tiden 1 mars - 31 oktober.

Ytterligare en camping http://www.varberg.se/download/18.33ccf562145ac94e9983f1eb/1399541388929/L+102+samlat.pdf

Sida 1 Kvartersmarkens disposition
Tält/Husvagnar Camping endast under tiden 1 mars till 1 oktober

Detta är standard i detaljplaner i många kommuner.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Citerar rakt ur en detaljplan för en större camping
"Campingen skall användas för korttidsboende. Tält- och husvagnscamping får endast ske under tiden 1 mars - 31 oktober.

Ytterligare en camping http://www.varberg.se/download/18.33ccf562145ac94e9983f1eb/1399541388929/L+102+samlat.pdf

Sida 1 Kvartersmarkens disposition
Tält/Husvagnar Camping endast under tiden 1 mars till 1 oktober

Detta är standard i detaljplaner i många kommuner.

Hmm! Jag har svårt att få upp Pdf:en. Undrar om det är länken eller min dator som krånglar?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Jag är nog riktigt inte med Jag köpte mitt kort i Portugal då jag fick bra rabatter på bl.a orbiturs campingar. Men vi kanske snackar om ett annat Camping key Europé för detta kan ju knappast ha någon koppling till SCR? Och det borde väl gälla här hemma med?

Jag blir också fundersam, CKE- kort har jag,
men det talas även om ett SCR-kort, vad är det för kort?
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

En ställplats eller husbilsparkering är ingen camping. Det vore tacknämligt om du kunde skilja på dessa begrepp.


Ok, jag går gärna in i detaljer om vad begrepp betyder om det önskas.

Definitionen av camping enligt Bonniers Svenska Ordbok är

Campa: bo i tält el. husvagn, t.ex. under semester.
Camping: att bo i tält el. husvagn

Min kopia är från 2006, men att bo i ett fordon avsett för övernattning borde falla under det.

Vidare

husbil: bil med överbyggnad som är inred till bostad (att användas vid semesteresor o.d.

Men om du önskar så kan jag i fortsättningen skriva att en kommun som erbjuder en övernattningsmöjlighet på ställplats eller husbilsparkering på ett osunt sätt när det finns verksamheter som erbjuder liknande tjänster till ett marknadsmässigt pris bryter mot Konkurrenslag (2008:579)

Jag tror de flesta förstod vad jag menade i mina inlägg där vi diskuterar övernattningsmöjligheter som erbjuds av privata aktörer och av kommunala aktörer. Att börja peta i ordens exakta betydelse tycker jag är ganska meningslöst, men jag leker gärna med orden.

Då min ordbok är från 2006 så är den 10 år gammal, jag skall se om jag kan få tag i en ny ordbok och se om husbil är med i definitionen på campa eller camping.

Men jag tycker att vi lämnar denna diskussionen om betydelsen av ord, då det inte kommer leda oss vidare till något. Detta är oftast en punkt som lyfts på flertalet forum på internet att man börjar gå på en persons användning av språk.

Nästa steg är väl att vi börjar poängtera att någon missade en punkt, eller satte ett komma på fel ställe eller till och med glömde stor bokstav i början på en mening.

Det är inte därför jag är här, för att ha ett korrekt grammatiskt sätt att bete mig på.

Om det är så att vi nu skall fortsätta märka ord så tackar jag för mig och lämnar diskussionen helt...
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Jag blir också fundersam, CKE- kort har jag,
men det talas även om ett SCR-kort, vad är det för kort?

SCR är delägare i Camping Key Alliance tillsammans med flera andra campinkaktörer runt om i Europa. CKA är de som har hand om Camping Key Europe-kortet

Så något eget SCR-kort finns inte, tidigare hette kortet Camping Key Scandinavia som ägdes av Sverige, Norge, Danmark och Finland.
 
Toppen