Sv: Camping Key Europe-Varför ?
Nej, det som är kommunala och statliga ansvarsroller är vård, skola, omsorg samt en del infrastruktur.
Men dagens lagstiftning tillåter inte kommunen att bedriva osund konkurrens
27 § Staten, en kommun eller ett landsting får förbjudas att i en säljverksamhet som omfattas av 1 kap. 5 § första stycket tillämpa ett visst förfarande, om detta
1. snedvrider, eller är ägnat att snedvrida, förutsättningarna för en effektiv konkurrens på marknaden, eller
2. hämmar, eller är ägnat att hämma, förekomsten eller utvecklingen av en sådan konkurrens.
Det är inte en kommunal verksamhet att bedriva camping eller bedriva säljverksamhet som snedvrider förutsättningarna för en effektiv konkurrens på marknaden med skattemedel.
parkeringshus/parkeringsplatser, kan jag tycka faller under kommunal verksamhet
Badhus - här är jag lite kluven, sålänge det inte finns en privat aktör som är villig att driva ett badhus på en ort ser jag inga problem med det, den dagen någon visar intresse skall det ut på en offentlig upphandling.
Skolor/Sjukvård- Är kommunal/regional verksamhet i grunden, men privata åsikt är att privata alternativ skall tillåtas men att det skall kvarstå kommunal skola/vård samt regional vård.
Att en kommun arrenderar ut en camping eller marken för en camping ser inte jag som konstigt heller, dock anser jag inte att kommunen skall bryta mot lagen samtidigt som de hyr ut marken till en privat näringsidkare.
Jag håller helt med att det är tur att vi alla är olika och har olika åsikter, det är så man kommer fram till nya tankar och idéer och kan driva på utvecklingen.
Missade en punkt om gratis ungdomar, i de flesta arrendeavtal som tecknas står det att vi skall erbjuda löner som ligger på en nivå motsvarande gällande kollektivavtal.
Vi får anställa och betala för vår personal som alla andra, givetvis finns det som i alla branschen att ta hjälp av arbetsförmedlingen och erbjuda jobb till de som står långt bort från arbetsmarknaden, i de fallen kan man få lönebidrag. Men det kostar fortfarande företaget. Personal är utan tvekan den största utgiften.
Men på en grupp om ca 50 anställda har man som mest 1-2 som arbetar med lönebidrag. Så några större ekonomiska bidrag från kommun/stat har vi inte att röra oss med.