Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det som SCR och campingbranschen har något emot är att det oftast är en kommunal verksamhet som är grovt subventionerad i stadsnära lägen i städer där det finns många campingar som då får spela på andra villkor.
Ställplatserna i sig är inget SCR är emot, det är hanteringen med helt andra spelregler. Tex. när Räddningstjänsten på orten blundar för avståndskrav på ställplatserna men ligger på campingarna som iglar. Att krav för sanitetsservice läggs lägre för att den är kommunal och inte privatägd.
Hade en husbilstömning besiktigats på en kommunal anläggning så tror jag anmärkningarna hade varit högre än på privata anläggningar som skall följa massa regler.
Drivs ställplatsen i ett kommersiellt syfte med marknadsmässiga priser så är vi i branschen inte emot dem alls. Men det är när skattepengar går till att finansiera era övernattningar vi inte blir speciellt glada.
Precis som ni inte hade varit glada om kommunerna runt om i landet hade konkurrerat med era jobb till mycket lägre priser.
Jag vill passa på igen att ge svar som finns i tidigare tråd jag varit aktiv i gällande campingkortet och SCR
Kortet i år kostar 150kr inkl moms, 120kr efter momsen är betalt till staten. Dessa pengar går då till SCR och finansierar hela organisation mer eller mindre.
Det jag skulle rekommendera styrelsen att göra är att ta fram en liten pdf som ni kan skriva ut och ha med i bilen där ni sakligt förklarar er syn på campingkortet och hur medlemsföretaget i SCR kan påverka på stämman för att ta bort kortet och avgiften och att det vore lämpligt att kostnaden läggs på övernattningen istället, troligen skulle det innebära en prishöjning på 2-3kr/natt och plats för att få in kortavgiften per anläggning.
När ni då kommer in på en camping, får informationen att det krävs ett campingkort så lämna över informationen och säg vänligt att vi är inte intresserade av ett campingkort men tycker att ni borde läsa detta och tacka för er och åk vidare.
Att bete sig illa i receptionen mot någon som inte kan påverka och inte äger campingen kommer tyvärr aldrig hjälpa.
Hur vänligt inställda skulle ni själva vara om först blev utskällda för att sedan bli ombedda att ändra regelverket? Troligen inte så mycket.
Det som SCR och campingbranschen har något emot är att det oftast är en kommunal verksamhet som är grovt subventionerad i stadsnära lägen i städer där det finns många campingar som då får spela på andra villkor.........................
Jag är nog riktigt inte med Jag köpte mitt kort i Portugal då jag fick bra rabatter på bl.a orbiturs campingar. Men vi kanske snackar om ett annat Camping key Europé för detta kan ju knappast ha någon koppling till SCR? Och det borde väl gälla här hemma med?
För övrigt var det inte invånarna i Varberg som ville ha bort övernattningarna på Getterön och i Apelviken Det var sommarstuge folket.
Tyvärr kommer du nog aldrig få med dig campingarna eller SCR i att ni bara "parkerar" citynära över natten
När det då finns ställplatser och campingar som ligger citynära som drivs med ekonomisk vinning så är det svårt att motivera att ni bara parkerar.
Jag passar på att svara SirMcLain här också. SCR driver inte på om enskilda parkeringsförbud.
Jag har sett frågan angående Varberg flera gånger på detta forumet och tänker svara på vad som faktiskt har hänt med korrekt fakta.
För att då berätta hur jag har denna faktan om hur det gick till så var det så att jag satt i berörd nämnd och även i fullmäktige.
Parkeringarna nere i Apelviken, vid fästningen och ute på Getterön (allra längst ut) gjordes ju till parkeringsförbud nattetid för några år sedan.
Detta var ingen påtryckning från SCR eller campingarna utan från invånarna i Varberg.
Då detta inte var områden avsedda för övernattning men där det ändå totalt var över 100 bilar/helg som stod hela helgen, inte bara en natt så blev logistiken till sist ohållbar, det lämnades sopberg, det krävdes av husbilsgäster att de skulle få gratis toatömning i staden.
Och parkeringarna var avsedda för strandparkeringar under sommaren, ytor som upptogs av husbilar som även stod där i flera veckor under sommaren.
Kommunen tröttnade på att behöva skicka ut patruller för att hantera sopor varje måndag under hela våren/hösten och varje dag under sommaren, invånarna i Varbergs kommun tröttnade på att aldrig få en parkeringsplats nere vid Fästningen/Simstadion pga alla husbilar, eller ute på Getterön där det kunde stå upp till 100 husbilar över flera dagar eller i Apelviken där det fanns en ställplats där folk ändå "parkerade" sina husbilar på den stora badparkeringen för att slippa betala.
Med tanke på hur det missbrukades och hur många campingalternativ det finns i Varbergs kommun så tröttnade kommunen på detta och gjorde helt enkelt parkering förbjuden nattetid på samtliga kommunala parkeringsplatser.
Samtidigt anlade man två ordentliga ställplatser, ett vid Naturum och en nere vid Stena Line.
SCR och campingarna är inte de som driver på om parkeringsfrågor i varje enskild kommun, däremot tror jag att SCR har varit remissinstans vid något tillfälle gällande hur parkering och övernattning skall klassas.
Ni får gärna fortsätta att säga att ni "parkerar" när ni övernattar i städer runt om i landet, men vill ni föra en dialog med kommuner, SCR och campingplatser så tror jag inte ni blir tagna på allvar i den frågan.
Att gästhamnar, flygplatser och föreningar m.m. anordnar ställplatser tycker jag är en jättebra lösning som ger mer alternativ.
ps. Jag lämnade givetvis samtliga sammanträden där campingfrågor diskuterades, även fast jag bara var anställd på en camping och inte fick någon ekonomisk vinning av besluten som togs. Men jag ansåg då att jag inte ville vara del i ett beslut som kan ifrågasättas på sikt om jag suttit med
.........................................
Kommunen tröttnade på att behöva skicka ut patruller för att hantera sopor varje måndag under hela våren/hösten och varje dag under sommaren, .....................
Om det nu hade varit så att alla hade skött sig, för det finns det många som gör, och inte lämnar sopor efter sig, använder parkeringen för enstaka natt och inte står i en vecka eller längre så hade det inte varit några problem.
Men när folk slänger soppåsar på marken och måsarna kommer direkt och sliter upp dem, eller när stora parkeringsplatser som är till för badgäster upptas av husbilar, eller drar igång större elanläggningar till sina bilar som orsakar en massa ljud nattetid så kommer det drabba er alla tyvärr då ingen kommer gå i försvar för en stor grupp där det finns en hel del som inte sköter sig.
Hade nu alla skött sig, använt en badparkering enbart för en enkel övernattning och åkt tidigt på morgonen innan badgästerna kommit och tagit sina sopor med sig så hade det aldrig blivit några problem heller.
Men nu såg inte verkligheten ut så, därav en negativ inställning från kommun och invånare samt företagare.
Tyvärr kommer du nog aldrig få med dig campingarna eller SCR i att ni bara "parkerar" citynära över natten...
...Ni får gärna fortsätta att säga att ni "parkerar" när ni övernattar i städer runt om i landet, men vill ni föra en dialog med kommuner, SCR och campingplatser så tror jag inte ni blir tagna på allvar i den frågan....
..........................
Att kräva att allt skall vara gratis, nu överdriver jag givetvis, men en del här inne tycker att det mesta skall vara kostnadsfritt kommer inte leda till en produktiv diskussion. Alla investeringar och allt som erbjuds kostar pengar, och någon måste betala för detta.
.................................