• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Camping Key Europe-Varför ?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Varför betala 120 kr till en organisation som med näbbar och klor kämpar mot centralt belägna ställplatser och vill tvinga in oss på avlägset belägna campingar?

Senast ändrad:
F

F.d. 24882

Guest

Det som SCR och campingbranschen har något emot är att det oftast är en kommunal verksamhet som är grovt subventionerad i stadsnära lägen i städer där det finns många campingar som då får spela på andra villkor.

Ställplatserna i sig är inget SCR är emot, det är hanteringen med helt andra spelregler. Tex. när Räddningstjänsten på orten blundar för avståndskrav på ställplatserna men ligger på campingarna som iglar. Att krav för sanitetsservice läggs lägre för att den är kommunal och inte privatägd.

Hade en husbilstömning besiktigats på en kommunal anläggning så tror jag anmärkningarna hade varit högre än på privata anläggningar som skall följa massa regler.

Drivs ställplatsen i ett kommersiellt syfte med marknadsmässiga priser så är vi i branschen inte emot dem alls. Men det är när skattepengar går till att finansiera era övernattningar vi inte blir speciellt glada.

Precis som ni inte hade varit glada om kommunerna runt om i landet hade konkurrerat med era jobb till mycket lägre priser.

F

F.d. 24882

Guest

Eller om det är ett privat företag som väljer att ge bort övernattningar, det har vi inget emot heller. Finns köpcentrum som gör det, och SCR motsätter sig inte detta.

Men det finns lagar och regler som kommunerna skall följa, och det är det branschen bråkar om.

Är det ok om det finns 20 privatägda campingar/ställplatser i en kommun att kommunen går in och ger bort samma tjänst?

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Det som SCR och campingbranschen har något emot är att det oftast är en kommunal verksamhet som är grovt subventionerad i stadsnära lägen i städer där det finns många campingar som då får spela på andra villkor.

Ställplatserna i sig är inget SCR är emot, det är hanteringen med helt andra spelregler. Tex. när Räddningstjänsten på orten blundar för avståndskrav på ställplatserna men ligger på campingarna som iglar. Att krav för sanitetsservice läggs lägre för att den är kommunal och inte privatägd.

Hade en husbilstömning besiktigats på en kommunal anläggning så tror jag anmärkningarna hade varit högre än på privata anläggningar som skall följa massa regler.

Drivs ställplatsen i ett kommersiellt syfte med marknadsmässiga priser så är vi i branschen inte emot dem alls. Men det är när skattepengar går till att finansiera era övernattningar vi inte blir speciellt glada.

Precis som ni inte hade varit glada om kommunerna runt om i landet hade konkurrerat med era jobb till mycket lägre priser.

Jag kan till viss del förstå den argumentationen att kommunen subventionerar övernattningsplatser. Tycker ändå att det är en väsentlig skillnad vad gäller brandsäkerheten och har stor förståelse för att man får stå tätare, dock finns det ju naturligtvis gränser för hur nära man får stå. På en camping är brandrisken betydligt större än på en ställplats. På ställplatsen finns inga förtält med en massa brännbart material i, sällan man har grillen framme och ännu mer sällan en massa lekande barn som springer bland grillarna, alkoholförtäringen håller sig också på en lägre nivå samt att det är betydligt enklare att flytta en husbil än t ex en frånkopplad husvagn med uppsatt förtält. Med dessa riskfaktorer så bör nog avståndet vara åtminstone dubbelt så stort på en camping. En övernattning på en ställplats är ju nästan att jämföra med en P- plats.

Ofta är det så att vi husbilsägare gärna vill stå centralt och kunna shoppa på dagen och sen äta en god middag på kvällen och då är ju inte en ocentralt fin och lyxig camping ett alternativ för oss. Själv löser jag alltid SCR- kortet för det är alltid någon gång på året som det passar in i våra resor och dessutom så kan man på vissa platser i Europa få rabatt på campingpriserna. För vår del är 150 kr inget avgörande utan viktigare att vi kan utnyttja vår frihet och då kan en camping i vissa fall vara ett alternativ.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag vill passa på igen att ge svar som finns i tidigare tråd jag varit aktiv i gällande campingkortet och SCR

Kortet i år kostar 150kr inkl moms, 120kr efter momsen är betalt till staten. Dessa pengar går då till SCR och finansierar hela organisation mer eller mindre.

Det jag skulle rekommendera styrelsen att göra är att ta fram en liten pdf som ni kan skriva ut och ha med i bilen där ni sakligt förklarar er syn på campingkortet och hur medlemsföretaget i SCR kan påverka på stämman för att ta bort kortet och avgiften och att det vore lämpligt att kostnaden läggs på övernattningen istället, troligen skulle det innebära en prishöjning på 2-3kr/natt och plats för att få in kortavgiften per anläggning.

När ni då kommer in på en camping, får informationen att det krävs ett campingkort så lämna över informationen och säg vänligt att vi är inte intresserade av ett campingkort men tycker att ni borde läsa detta och tacka för er och åk vidare.

Att bete sig illa i receptionen mot någon som inte kan påverka och inte äger campingen kommer tyvärr aldrig hjälpa.

Hur vänligt inställda skulle ni själva vara om först blev utskällda för att sedan bli ombedda att ändra regelverket? Troligen inte så mycket.

Jag gillar din redovisning om SCR kortet. En bra idé att slopa kortet och lägga på ett par spänn på dygnspriset.:) Också bra att du tar upp att vi ibland kan uppträda dåligt mot receptionister som bara gör sitt jobb. Det ska vi naturligtvis inte göra. Tycker också att det är en bra idé med en liten skrift som man kan lämna om man inte vill checka in pga kortet.

Campingar är suveränt för barnfamiljer och personer som föredrar att stå på dessa.

Jag står dock sällan på en camping då de sällan är på de ställen där jag vill stå. Gillar inte heller att SCR driver en kampanj till kommunerna som är till för att försvåra för oss att parkera på vanliga p-platser. Den här politiska påtryckningen på kommunerna gör att det kryper i kroppen på mig om jag skulle gynna SCR på något sätt. Om SCR får sin vilja igenom kan jag inte ens åka och handla med husbilen, eller hälsa på en kompis i ett bostadsområde i vissa kommuner. Det blir också svårare att parkera sin egen bil på en allmän parkering utanför sin egen bostad.

Man måste skilja på parkering och camping.

Men jag måste säga, att alla de underbara gästhamnar med full service för husbilsfolket är en vinn vinn situation. Vi hjälper gästhamnarna med ekonomin och därmed båtfolket. Dom ger oss underbara ställen att stå på.

Samma gäller byalag och privata ställplats anordnare.

Men många gånger vill man ju inte stå med andra. Man kanske vill vara för sig själv en stund...

CIMG1146.JPG

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det som SCR och campingbranschen har något emot är att det oftast är en kommunal verksamhet som är grovt subventionerad i stadsnära lägen i städer där det finns många campingar som då får spela på andra villkor.........................

Felet SCR gör är att sätta likhetstecken mellan att övernatta i parkerad husbil och camping.

Det som många husbilsägare vänder sig mot är att SCR vill få det till att kommunerna uppträder illojalt mot campingplatserna om de tillåter husbilar att parkera över natten nära city.

Det vore detsamma som att inga parkeringsplatser för personbilar skulle tillåtas i kommunal regi då det skulle betraktas som illojal konkurrens mot alla privata parkeringshus.

Istället borde campingägarna se det som positivt att ett antal kommunala parkeringsplatser/ställplatser för husbilar kommer att drar till sig fler husbilsturister till orten och gör den känd som husbilsvänlig. Detta sprider sig snabbt och då kommer säkert även campingägarna få del av den ökande mängden turister som gästar orten.

F

F.d. 24882

Guest

Tyvärr kommer du nog aldrig få med dig campingarna eller SCR i att ni bara "parkerar" citynära över natten

När det då finns ställplatser och campingar som ligger citynära som drivs med ekonomisk vinning så är det svårt att motivera att ni bara parkerar.

Jag passar på att svara SirMcLain här också. SCR driver inte på om enskilda parkeringsförbud.

Jag har sett frågan angående Varberg flera gånger på detta forumet och tänker svara på vad som faktiskt har hänt med korrekt fakta.

För att då berätta hur jag har denna faktan om hur det gick till så var det så att jag satt i berörd nämnd och även i fullmäktige.

Parkeringarna nere i Apelviken, vid fästningen och ute på Getterön (allra längst ut) gjordes ju till parkeringsförbud nattetid för några år sedan.

Detta var ingen påtryckning från SCR eller campingarna utan från invånarna i Varberg.

Då detta inte var områden avsedda för övernattning men där det ändå totalt var över 100 bilar/helg som stod hela helgen, inte bara en natt så blev logistiken till sist ohållbar, det lämnades sopberg, det krävdes av husbilsgäster att de skulle få gratis toatömning i staden.

Och parkeringarna var avsedda för strandparkeringar under sommaren, ytor som upptogs av husbilar som även stod där i flera veckor under sommaren.

Kommunen tröttnade på att behöva skicka ut patruller för att hantera sopor varje måndag under hela våren/hösten och varje dag under sommaren, invånarna i Varbergs kommun tröttnade på att aldrig få en parkeringsplats nere vid Fästningen/Simstadion pga alla husbilar, eller ute på Getterön där det kunde stå upp till 100 husbilar över flera dagar eller i Apelviken där det fanns en ställplats där folk ändå "parkerade" sina husbilar på den stora badparkeringen för att slippa betala.

Med tanke på hur det missbrukades och hur många campingalternativ det finns i Varbergs kommun så tröttnade kommunen på detta och gjorde helt enkelt parkering förbjuden nattetid på samtliga kommunala parkeringsplatser.

Samtidigt anlade man två ordentliga ställplatser, ett vid Naturum och en nere vid Stena Line.

SCR och campingarna är inte de som driver på om parkeringsfrågor i varje enskild kommun, däremot tror jag att SCR har varit remissinstans vid något tillfälle gällande hur parkering och övernattning skall klassas.

Ni får gärna fortsätta att säga att ni "parkerar" när ni övernattar i städer runt om i landet, men vill ni föra en dialog med kommuner, SCR och campingplatser så tror jag inte ni blir tagna på allvar i den frågan.

Att gästhamnar, flygplatser och föreningar m.m. anordnar ställplatser tycker jag är en jättebra lösning som ger mer alternativ.

ps. Jag lämnade givetvis samtliga sammanträden där campingfrågor diskuterades, även fast jag bara var anställd på en camping och inte fick någon ekonomisk vinning av besluten som togs. Men jag ansåg då att jag inte ville vara del i ett beslut som kan ifrågasättas på sikt om jag suttit med

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24882

Guest

Om det nu hade varit så att alla hade skött sig, för det finns det många som gör, och inte lämnar sopor efter sig, använder parkeringen för enstaka natt och inte står i en vecka eller längre så hade det inte varit några problem.

Men när folk slänger soppåsar på marken och måsarna kommer direkt och sliter upp dem, eller när stora parkeringsplatser som är till för badgäster upptas av husbilar, eller drar igång större elanläggningar till sina bilar som orsakar en massa ljud nattetid så kommer det drabba er alla tyvärr då ingen kommer gå i försvar för en stor grupp där det finns en hel del som inte sköter sig.

Hade nu alla skött sig, använt en badparkering enbart för en enkel övernattning och åkt tidigt på morgonen innan badgästerna kommit och tagit sina sopor med sig så hade det aldrig blivit några problem heller.

Men nu såg inte verkligheten ut så, därav en negativ inställning från kommun och invånare samt företagare.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Jag är nog riktigt inte med Jag köpte mitt kort i Portugal då jag fick bra rabatter på bl.a orbiturs campingar. Men vi kanske snackar om ett annat Camping key Europé för detta kan ju knappast ha någon koppling till SCR? Och det borde väl gälla här hemma med?

Bilagor

• Camping-key-Europe.jpg
    Camping-key-Europe.jpg
    74,3 KB · Visningar: 4
F

F.d. 24882

Guest

Jag är nog riktigt inte med Jag köpte mitt kort i Portugal då jag fick bra rabatter på bl.a orbiturs campingar. Men vi kanske snackar om ett annat Camping key Europé för detta kan ju knappast ha någon koppling till SCR? Och det borde väl gälla här hemma med?

Det är samma campingkort vi pratar om.

Flera organisationer är med i det, så alla 120kr som kortet kostar går inte till SCR

Delägare i kortet är ADAC, ANWB, SCR, Camping Finland, NHO - Reiseliv Norway och Camping Rådet, Danmark, Camping Belgium, Orbitur - Portugal och några organisationer till. (Get the card - Camping Key Europe)

CCI blev faktiskt tillfrågade om de ville gå med i organisationen Camping Key Europe men tackade nej.

F

F.d. 24882

Guest

För övrigt var det inte invånarna i Varberg som ville ha bort övernattningarna på Getterön och i Apelviken Det var sommarstuge folket. :mad:

Många av klagomålen som kom in var från folk som var skrivna i Varbergs kommun. Men ja en del var även från stugägare i dessa områden, de lämnade in synpunkter om sopor och ljudnivåer.

Kommuninvånarna hade synpunkter om att de inte kunde få några plats med bilarna.

Majoriteten av alla klagomål som kom in var dock från varbergare

Synpunkter som handlade om utsikt och den biten var inget som togs i beaktning vid beslut.

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Kortet fungerar som identitet på oavsett camping i Europa. Det innebär att man generellt
sett inte behöver lämna sitt/familjens pass ifrån dig och det kan väl vara värt de få kronor som kortet kostar per år.
Värdehandlingen som passet utgör gör i alla fall mig synnerligen bekymrad att lämna ifrån mig.

S

Sören-6830

Guest

Tyvärr kommer du nog aldrig få med dig campingarna eller SCR i att ni bara "parkerar" citynära över natten

När det då finns ställplatser och campingar som ligger citynära som drivs med ekonomisk vinning så är det svårt att motivera att ni bara parkerar.

Jag passar på att svara SirMcLain här också. SCR driver inte på om enskilda parkeringsförbud.

Jag har sett frågan angående Varberg flera gånger på detta forumet och tänker svara på vad som faktiskt har hänt med korrekt fakta.

För att då berätta hur jag har denna faktan om hur det gick till så var det så att jag satt i berörd nämnd och även i fullmäktige.

Parkeringarna nere i Apelviken, vid fästningen och ute på Getterön (allra längst ut) gjordes ju till parkeringsförbud nattetid för några år sedan.

Detta var ingen påtryckning från SCR eller campingarna utan från invånarna i Varberg.

Då detta inte var områden avsedda för övernattning men där det ändå totalt var över 100 bilar/helg som stod hela helgen, inte bara en natt så blev logistiken till sist ohållbar, det lämnades sopberg, det krävdes av husbilsgäster att de skulle få gratis toatömning i staden.

Och parkeringarna var avsedda för strandparkeringar under sommaren, ytor som upptogs av husbilar som även stod där i flera veckor under sommaren.

Kommunen tröttnade på att behöva skicka ut patruller för att hantera sopor varje måndag under hela våren/hösten och varje dag under sommaren, invånarna i Varbergs kommun tröttnade på att aldrig få en parkeringsplats nere vid Fästningen/Simstadion pga alla husbilar, eller ute på Getterön där det kunde stå upp till 100 husbilar över flera dagar eller i Apelviken där det fanns en ställplats där folk ändå "parkerade" sina husbilar på den stora badparkeringen för att slippa betala.

Med tanke på hur det missbrukades och hur många campingalternativ det finns i Varbergs kommun så tröttnade kommunen på detta och gjorde helt enkelt parkering förbjuden nattetid på samtliga kommunala parkeringsplatser.

Samtidigt anlade man två ordentliga ställplatser, ett vid Naturum och en nere vid Stena Line.

SCR och campingarna är inte de som driver på om parkeringsfrågor i varje enskild kommun, däremot tror jag att SCR har varit remissinstans vid något tillfälle gällande hur parkering och övernattning skall klassas.

Ni får gärna fortsätta att säga att ni "parkerar" när ni övernattar i städer runt om i landet, men vill ni föra en dialog med kommuner, SCR och campingplatser så tror jag inte ni blir tagna på allvar i den frågan.

Att gästhamnar, flygplatser och föreningar m.m. anordnar ställplatser tycker jag är en jättebra lösning som ger mer alternativ.

ps. Jag lämnade givetvis samtliga sammanträden där campingfrågor diskuterades, även fast jag bara var anställd på en camping och inte fick någon ekonomisk vinning av besluten som togs. Men jag ansåg då att jag inte ville vara del i ett beslut som kan ifrågasättas på sikt om jag suttit med

Vad vet du egentligen om hur vi använder ställ- och parkeringsplatser?
Om du tagit dig utanför Sveriges gränser och sett hur det fungerar i Tyskland, Frankrike, Italien m fl så hade snart blivit varse att de flesta, som vi, står en eller möjligtvis ett par nätter på samma plats.
Enstaka undantag finns naturligtvis.
Vi står där för att kolla in staden eller byn , handla eller ibland gå på någon närbelägen restaurant.
På många ställen har man begränsat tiden till 24 eller 48 timmar, det kunde man ha gjort även i Varberg.
Har stått där en gång för ett par år sedan, men fick lämna vid 24-tiden p g a motorburen ungdom som lekte med sina bilar på platsen, inte ljudlöst precis.
Att det skulle vara problem med sopor kan du inte enbart skylla på husbilar (undantaget vissa resande sällskap som kan svina ner så det ser ut som om en bomb slagit ner), finns många i personbilar (de har ju ingen soppåse i bilen) vid badplatser som inte är så noga.
Sopproblem har jag nog aldrig sett på ställplatser vid våra resor i Europa.
Ni inom campingnäringen har väldigt svårt att fatta att vi gärna vill stå någorlunda centralt eftersom vi, till skillnad från tält och husvagnar, inte har någon bil att ta oss någonstans med när vi campar.
Och du vågar väl inte påstå att situationen i t ex Visby inte är påverkad av campingägarna runt staden?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

.........................................
Kommunen tröttnade på att behöva skicka ut patruller för att hantera sopor varje måndag under hela våren/hösten och varje dag under sommaren, .....................

Om det inte är kommunens skyldighet att ordna sop- och avfallshanteringen efter sina turister som handlar, bor och i övrigt konsumerar på orten, vems är det då?

Kommunen lägger ner miljontals kronor att marknadsföra sig som turistvänligt och när sedan turisterna kommer så tröttnar man på att hålla rent efter dem, mycket märkligt tankesätt. :mad:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Om det nu hade varit så att alla hade skött sig, för det finns det många som gör, och inte lämnar sopor efter sig, använder parkeringen för enstaka natt och inte står i en vecka eller längre så hade det inte varit några problem.

Men när folk slänger soppåsar på marken och måsarna kommer direkt och sliter upp dem, eller när stora parkeringsplatser som är till för badgäster upptas av husbilar, eller drar igång större elanläggningar till sina bilar som orsakar en massa ljud nattetid så kommer det drabba er alla tyvärr då ingen kommer gå i försvar för en stor grupp där det finns en hel del som inte sköter sig.

Hade nu alla skött sig, använt en badparkering enbart för en enkel övernattning och åkt tidigt på morgonen innan badgästerna kommit och tagit sina sopor med sig så hade det aldrig blivit några problem heller.

Men nu såg inte verkligheten ut så, därav en negativ inställning från kommun och invånare samt företagare.

Nu tror jag du har förväxlat oss med asfaltsarbetarna.
Man ska inte blanda ihop äpplen å päron!

Vi köper iofs alltid SCR-Kortet och tar helst in på dessa campingar för dom håller en bra nivå, visst kan det vara bra om det nu finns försäkringar i kortet men ingenting just jag har nytta av. Summan 150kr kan jag betala ändå MEN!

Det som jag tycker är sämst med självaste kortet är att ni spänner musklerna mot kommunerna där JAG ska vara en medlem som motarbetar mina husbilsvänners intressen.

Knappast att ni bara hävdar att ni är 430st, några vid en storstad och dom flesta i glesbygd. Tror snarare att ni skrävlar på om att ni har 15 miljoner övernattningar och är Sveriges största semesterboende så kommunerna ska börja darra när ni talar.

Vi köpte husbil för att få valfrihet annars hade vi köpt sommarstuga, vissa tar alltid in på camping vissa aldrig, vi själva väljer mellan 30-50% av våra övernattningar ca 15-20st på en campingsäsong.

Om jag nu skulle vilja övernatta i en stad, bryr jag mig inte om jag får parkeringsböter, joo VI kan få sånt! Förresten kan man se parkeringsböterna som en avgift som tillfaller kommunen och inga campingägare som motverkar mitt intresse längre fram.
Där i mot får inte asfaltsarbetarna böter, inte ens för nerskräpning som du skrev om i ditt förväxlande inlägg.:)

Allt i all välmening!
Mvh/Chippen:)

F

F.d. 24882

Guest

Ok, mycket att svara på.

Börjar med Sören-6830: I husvagn har jag bott i Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike och Spanien, då på campingplatser.

I husbil har jag bott i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Frankrike, Spanien, Italien, USA, Australien och Nya Zeeland, då mest på ställplatser faktiskt, både citynära och bra bit utanför städer.

När det gällde övernättningar i Varberg så var det tyvärr inte enbart en eller två nätter som nyttjades sommartid, och helgerna stod de flesta två nätter.

Utanför Simstadion, en parkeringsplats som är anlagd för besökare till Simstadion så gick det knappt att få parkeringsplats när man skulle dit pga väldigt många husbilar.

När det gäller vilka faciliteter och behov ni har för ställplatser så har jag märkt genom åren på detta forum att ni är väldigt spretiga mellan varandra. Skulle jag lista allt som nämnts så saknas nog egentligen bara pool, lekplatser och restaurang i önskemålen om vad som skall finnas på en ställplats, dock när det talas om vad ni är villiga att betala så motsvarar det ibland inte de önskemål ni har på faciliteterna.

Gunnar: Visst är det kommunens ansvar att hantera sopor från turister, men från turister som inte vill ta in på anordnade anläggningar/ställplatser så tröttnade kommunen på de klagomål som kom in.

Bennsan: Ja, jag är bara anställd på en camping och framför mina synpunkter inte företagets då jag inte äger campingen jag jobbar på. Jag lyfter kritik mot campingkortet i våra kretsar så ofta jag får chansen, jag anser att det är en förlegad sak som vi sysslar med och står inte bakom kortet. Eftersom jag inte äger campingen så har inte jag rätt att skriva en motion till årsstämman för SCR, något jag gärna hade gjort om jag fått.

Att SCR och campingar ger sig efter privata aktörer som erbjuder tjänster till husbilsägare är jag själv emot, vad ett privat företag vill göra med sina pengar skall vi inte lägga oss i, men när det är en kommun som är ute på halt vatten SKALL vi agera. Mer om det längre ner.

Chippen: Jag förväxlade inte husbilsturister med asfaltsläggare som du skriver, jag har själv sett hur det sett ut ute på Getterön och på Apelvikens parkering utanför ställplatsen genom åren på söndagar efter att husbilsgästerna lämnade, det låg regelbundet kvar soppåsar.

Absolut såg det värre ut efter att asfaltsarbetarna hade bott på Getterön, det hymlar jag inte om, och tycker att polisen borde ha klart mycket mer befogenheter att avhysa dem, dock kräver det lagändringar då besittningsrätten är stark och måste hanteras via Kronofogden.

När det sedan gäller att vi motarbetar kommunerna så finns det ytterligare en anledning, när de upplåter gratis uppställning eller priser som ligger under marknadens nivå blir vi irriterade av en stor anledning.

Majoriteten av campingarna nära städer idag arrenderar sin mark och betalar belopp upp mot miljonen för att hyra marken av kommunen, för att sedan se att kommunen ger bort samma tjänst gratis eller till ett pris vi inte kan konkurrera mot. Kommunen kommer sedan undan många av de krav som de själva ställer på campingen ang tillstånd och tillsyn. Ännu mer kostnader som privata företag får ta.

Tycker ni det är schysst? Hade ni suttit stilla om kommunen hade gett bort det ni arbetar med gratis?

Skulle inte tro det!

Som sagt, jag är själv emot campingkortet och anser att det borde tagits bort för flera år sedan, jag hade gärna skrivit en motion själv, men det gäller att få majoriteten av campingägarna på sin sida i en sådan votering och det är inget som går att få över en natt.

Och jag kommer aldrig sitta stilla när en kommun uppträder som de gör på många ställen mot företagare som betalar miljonbelopp till stat och kommun.

Det är precis som om en kommun skulle få för sig att öppna en livsmedelsaffär i en serviceort för att det inte finns en tillräckligt nära och sedan ger bort varorna när ICA/COOP/Willys ligger någon mil bort.

Anledningen att jag är på ert forum är själv för att jag är en campare, både med husbil, husvagn och tält. Allt beroende på vilken sorts semester jag är ute efter. Det enda jag äger själv är mitt tält, resten hyr jag vid behov.

Jag är också här för att se vad som diskuteras och önskas av er som husbilsägare. Det är en stor bredd på önskemål, allt från en grusparkering i skogen till en citynära ställplats med butik, wifi, restaurang, servicehus, el m.m.

Någonstans här skall vi som jobbar i branschen bestämma oss vad vi kan och vill erbjuda och till vilket pris, vi inser själva att vi kommer aldrig kunna erbjuda en produkt som alla vill ha, och det är OK, det kommer aldrig bli så.

Men vi måste i branschen bevara våra intressen, precis som ni vill bevara era. Jag tror dock att istället för att som jag sett många gånger att det kastas dynga på campingar och SCR samt kommuner att det skulle vara bättre att prata och informera, att lyfta era önskemål sakligt och vad det skulle kunna ge för effekter.

Att kräva att allt skall vara gratis, nu överdriver jag givetvis, men en del här inne tycker att det mesta skall vara kostnadsfritt kommer inte leda till en produktiv diskussion. Alla investeringar och allt som erbjuds kostar pengar, och någon måste betala för detta.

Om en kommun ger bort övernattning, sophantering och toatömning så är det kommuninvånarna som betalar för detta och kommunen ser alltså inte intäkterna i det.

Det finns två sidor i vad gratis övernattning ger, jag har sett argumentet att man behöver bara en snabb övernattning då man kommer sent och reser tidigt och har allt med sig, samtidigt anser man då att man inte vill betala något eller väldigt lite. - Detta gynnar inte en investering bekostad av någon.

Andra sidan är, vi handlar, äter och spenderar pengar i kommunen, något som leder till arbetstillfällen, vi är beredda att betala en rimlig summa för övernattning i centralt läge. - Detta är mer positivt att arbeta med, kommunen kommer troligen gärna satsa på att upplåta mark till en ställplats i detta läget.

Jag tycker att det är väldigt intressanta diskussioner på detta forumet, och tar alltid åt mig av nya önskemål och nya idéer och tankar på hur branschen kan utvecklas.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Tyvärr kommer du nog aldrig få med dig campingarna eller SCR i att ni bara "parkerar" citynära över natten...

...Ni får gärna fortsätta att säga att ni "parkerar" när ni övernattar i städer runt om i landet, men vill ni föra en dialog med kommuner, SCR och campingplatser så tror jag inte ni blir tagna på allvar i den frågan....

För att, som du uppger, bara vara anställd inom SCR verksamhet verkar du vara förtrogen med denna organisations agenda, som du gärna återkommer med här på forumet. Jag har läst dina inlägg för att försöka förstå denna sida av turistnäringen. Precis som många andra husbilister, också HBK:are så händer det ganska ofta att jag tar in på en camping, SCR:anslutna också. Men när du återkommer till SCR- mantrat att övernattning i husbil är lika med camping rinner adrenalinet till. Du vet säkert att om man följer parkeringbestämmelserna så har ingen, inte SCR, inte kommunen, inte ens Polisen något med att göra med vad personer gör i bilen. Man har på några ställen försökt att lagföra ett campingförbud vid en parkering men inte lyckats. Därför uppmanar jag dig, ditt SCR, att rätta er efter rättspraxis och sluta med denna politik. Sluta driva på förbudspolitiken och ägna er åt det som egentligen borde vara er verksamhet, nämligen att ordna och driva lämpliga platser, med lämplig sevice även för husbilister, gärna centrumnära, till rimliga avgifter.

Johan K.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

..........................
Att kräva att allt skall vara gratis, nu överdriver jag givetvis, men en del här inne tycker att det mesta skall vara kostnadsfritt kommer inte leda till en produktiv diskussion. Alla investeringar och allt som erbjuds kostar pengar, och någon måste betala för detta.
.................................

Självklart kan kommunen ta betalt för parkering av husbilar precis som för personbilar.

Ger man dessutom en viss service för tömning av avfall och sopor är de flesta säkert beredda att betala något mer än normal parkeringsavgift. Att skylla hela husbilsägarkollektivet för att inte vilja betala för sig är grov förolämpning och visar att man inte förstår problemet.

Toppen