Sv: Campingägares snikenhet
Snikna och giriga människor står inte högt i kurs i min värld. Det är enbart därför jag tidigare gjort inlägg i denna tråden.
Efter att följt debatten kan jag nu konstatera att det egentligen är en icke-debatt.
Vi har ju alla en valfrihet och behöver inte gynna dessa snikna och giriga människor som driver vissa campingplatser.
Det finns mängder med alternativ för alla och en var.
Vi skall nu åka en tur på de danska öarna och där kommer vi med stor sannolikhet att uppsöka några av de husbilsplatser som i DACF:s förteckning har en logga med en traktor på. Oftast bondgårdar med el vatten och tömning till priser som ligger kring 100 Dkr. (Många av dessa platser finns även med i Campercontact.
Rolf
Rolf, med den inställningen så blir det många näringsidkare som hamnar i din box för "snikna och giriga människor"...... och det kommer hela tiden att bli flera. Det där med fasta priser är i många branscher idag historia.
Det är så att man med de mer och mer sofistikerade datasystemen fått effektiva instrument att anpassa priserna dagligen, stundligen. Kallas med ett finare ord för "yield management".
Ett aktuellt exempel. Vi köpte biljett för en dotter att flyga från Stockholm hit till Alicante idag, den kostade 4011 kr enkel väg. Hade vi istället bokat omvänt, dvs. Alicante - Stockholm, alltså hem med samma hemvändande plan så hade det kostat 1359 Kr. Priset upp är alltså bara 1/3 av priset ner.... och det är uppför!
Samma plan, samma besättning, samma service och flygtid.
Är Norwegian, som brukar kallas ett lågprisbolag, egentligen ett sniket och girigt bolag? Nej, det beror på att skolorna just börjat sommarlovet och det är stor efterfrågan att resa hit, men inte till Sverige. Troligen är flyget ner i alla fall fullt och halvtomt på vägen upp.
Själv har jag sålt hotellrum här i Spanien í juni för 58 Euros/natten och haft 25% beläggning. Samma rum har jag sedan sålt för 160 Euro natten i perioden oktober - april och haft i princip 100% beläggning. Visar det att jag är en sniken och girig person?
Den här formen av prissättning möter vi på varor och tjänster som bara är av värde just nu i detta ögonblick.
En rutten tomat kan kanske ha ett visst värde i ketchuptillverkningen, en osåld skruv ligger kvar som värde på hyllan i lagret, en bil i handlarens utställningshall som inte blev såld idag, blir det kanske imorgon, eller i nästa vecka.
Däremot tjänster/varor som en hotellsäng, en plats på campingen, en flygstol eller plats på färjan är det annorlunda. En tom hotellsäng i natt det är en för alltid förlorad intäkt, samma sak med den tomma flygstolen den går aldrig att sälja igen, campingen lever efter samma förutsättningar, osv.
Därför blir prissättningen så otroligt viktig och det gäller att maxa intäkterna när efterfrågan är som störst. Därför finns det ibland inga pristak som kan sägas vara logiska. När efterfrågan är större än vad marknaden har att erbjuda så blir priserna ibland enormt höga.
Deckers exempel på Tylösand för 460 kr och läst om exempel på priser på över 500 kr natten på campingar i Bohuslän, visst är det dyrt, väldigt dyrt om man ser vad man får. Men det är troligen så att det är helt fullbokat och att det står ett antal husbilar på väntelista vid bommen och längtar att få betala och komma in.
Ja, så fungerar det..... Säg den företagaren som tackar nej till det. Det skall i sådant fall vara en äkta filantrop som håller lägre priser än nödvändigt, men troligen skulle hans företag inte överleva, eftersom han då inte har något sparat i ladorna, när lågsäsongen kommer.
Nej de är inte snikna eller giriga, de arbetar ut ifrån de förutsättningar som deras företag lever i, där högsäsongen är några få veckor om sommaren och sedan en mycket lång lågsäsong alternativt stängt.
..... å´så det här med fördelen med husbilen, passar inte priset, ja då åker vi vidare!