F
F.d. 58235
Guest
Hej Motorn hade inte startats på ett antal månader. Tyvärr gjorde jag misstaget att jag varmkörde och inte kollade motorn kylningningen på instrumentbrädan.
Körde åtminstone motorn en halvtimme och så stannade den och gick inte starta direkt och jag märkte då att den gick lättare på startmotorn än normalt som om komptessionen blivit sämre.
Kollade stiften och märkte att tändhattarkabablarna smält. Såg då att avtappningspluggen av plast till kylaren gått av så halva pluggen låg på marken och kylaren var tom på vatten.
Köpte en metall bult som kan fungera. Den sitter där ska kolla om.den håller tätt Köpte nya tändkablar på autodock.
Efter konsultation med bilmekaniker så framkom att topplockspackning förmodligen. måste bytas. Har köpt och laddar en reparation s handbok för denna motor Peugeot J5 Citroën.
Har tidigare gjort diverse reparationer på några bilar med hjälp av Haynes handböcker och konsultation med verkstad..
Men motor reparationer är helt nytt för mig. När jag söker på diskussionsforum så framkommer att byta topplock är relativt komplicerat och att man måste följa anvisningarna noga.
Vissa firmor avråder att göra själv. Men det är dyrt att göra på verkstad.
En hel del gör det själv mekaniker anser att det går bra att byta topplockspackning själv.
Har läst igenom i rep. handboken och det nämns olika specialverktyg. Bla hylsor som gör i ställning med 180 grader och en annan Hulda för 35 grader.
Det nämns några olika specialverktyg i rep handboken. Ett verktyg är en manometer tror det kallas då för att dra bultar muttrar på rätt sätt.
EN FRÅGA ÄR GÅR DET ATT KLARA SIG MED DE VERKTIG SOM FINNS PÅ BILTEMA FÖR ATT GÖRA DETTA ? KAN DE VERKTYG SOM FINNS PÅ BILTEMA ERSÄTTA SPECIALVERKTYGEN
TÄNKTE LÄMNA I TOPPLOCKET TILL EN MOTORENOVERINGS FIRMA SOM SAGT DE KAN SLIPA DEN FÖR CA 1000 KR.
EN ANNAN FRÅGA ÄR DET TROLIGT ATT DET RÄCKER MED ATT BYTA TOPPLOCKSPACKNING OCH SLIPA TOPPLOCKET?
.
Körde åtminstone motorn en halvtimme och så stannade den och gick inte starta direkt och jag märkte då att den gick lättare på startmotorn än normalt som om komptessionen blivit sämre.
Kollade stiften och märkte att tändhattarkabablarna smält. Såg då att avtappningspluggen av plast till kylaren gått av så halva pluggen låg på marken och kylaren var tom på vatten.
Köpte en metall bult som kan fungera. Den sitter där ska kolla om.den håller tätt Köpte nya tändkablar på autodock.
Efter konsultation med bilmekaniker så framkom att topplockspackning förmodligen. måste bytas. Har köpt och laddar en reparation s handbok för denna motor Peugeot J5 Citroën.
Har tidigare gjort diverse reparationer på några bilar med hjälp av Haynes handböcker och konsultation med verkstad..
Men motor reparationer är helt nytt för mig. När jag söker på diskussionsforum så framkommer att byta topplock är relativt komplicerat och att man måste följa anvisningarna noga.
Vissa firmor avråder att göra själv. Men det är dyrt att göra på verkstad.
En hel del gör det själv mekaniker anser att det går bra att byta topplockspackning själv.
Har läst igenom i rep. handboken och det nämns olika specialverktyg. Bla hylsor som gör i ställning med 180 grader och en annan Hulda för 35 grader.
Det nämns några olika specialverktyg i rep handboken. Ett verktyg är en manometer tror det kallas då för att dra bultar muttrar på rätt sätt.
EN FRÅGA ÄR GÅR DET ATT KLARA SIG MED DE VERKTIG SOM FINNS PÅ BILTEMA FÖR ATT GÖRA DETTA ? KAN DE VERKTYG SOM FINNS PÅ BILTEMA ERSÄTTA SPECIALVERKTYGEN
TÄNKTE LÄMNA I TOPPLOCKET TILL EN MOTORENOVERINGS FIRMA SOM SAGT DE KAN SLIPA DEN FÖR CA 1000 KR.
EN ANNAN FRÅGA ÄR DET TROLIGT ATT DET RÄCKER MED ATT BYTA TOPPLOCKSPACKNING OCH SLIPA TOPPLOCKET?
.