• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Byte topplockspackning Peugeot J5 bensin ( pilot r r800)

Tomas Uppsala

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Uppsala
Hej Motorn hade inte startats på ett antal månader. Tyvärr gjorde jag misstaget att jag varmkörde och inte kollade motorn kylningningen på instrumentbrädan.

Körde åtminstone motorn en halvtimme och så stannade den och gick inte starta direkt och jag märkte då att den gick lättare på startmotorn än normalt som om komptessionen blivit sämre.

Kollade stiften och märkte att tändhattarkabablarna smält. Såg då att avtappningspluggen av plast till kylaren gått av så halva pluggen låg på marken och kylaren var tom på vatten.

Köpte en metall bult som kan fungera. Den sitter där ska kolla om.den håller tätt Köpte nya tändkablar på autodock.

Efter konsultation med bilmekaniker så framkom att topplockspackning förmodligen. måste bytas. Har köpt och laddar en reparation s handbok för denna motor Peugeot J5 Citroën.

Har tidigare gjort diverse reparationer på några bilar med hjälp av Haynes handböcker och konsultation med verkstad..

Men motor reparationer är helt nytt för mig. När jag söker på diskussionsforum så framkommer att byta topplock är relativt komplicerat och att man måste följa anvisningarna noga.

Vissa firmor avråder att göra själv. Men det är dyrt att göra på verkstad.

En hel del gör det själv mekaniker anser att det går bra att byta topplockspackning själv.

Har läst igenom i rep. handboken och det nämns olika specialverktyg. Bla hylsor som gör i ställning med 180 grader och en annan Hulda för 35 grader.

Det nämns några olika specialverktyg i rep handboken. Ett verktyg är en manometer tror det kallas då för att dra bultar muttrar på rätt sätt.

EN FRÅGA ÄR GÅR DET ATT KLARA SIG MED DE VERKTIG SOM FINNS PÅ BILTEMA FÖR ATT GÖRA DETTA ? KAN DE VERKTYG SOM FINNS PÅ BILTEMA ERSÄTTA SPECIALVERKTYGEN

TÄNKTE LÄMNA I TOPPLOCKET TILL EN MOTORENOVERINGS FIRMA SOM SAGT DE KAN SLIPA DEN FÖR CA 1000 KR.

EN ANNAN FRÅGA ÄR DET TROLIGT ATT DET RÄCKER MED ATT BYTA TOPPLOCKSPACKNING OCH SLIPA TOPPLOCKET?


.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Du har helt rätt JANKRO. Jag syftade på en vanlig motor. Hade inte en aning om konstruktionen på dessa. Summa sumarum......... det är nog läge att leta upp en hel motor.
Hejsan, det var inte alls ämnat mot dig utan snarare de många uttalanden som Tomas Uppsala läst och sett i sitt första inlägg, och som kan leda in i en återvändsgränd som läcker vatten till oljan.

M.v.h. JANKRO.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Hejsan, det var inte alls ämnat mot dig utan snarare de många uttalanden som Tomas Uppsala läst och sett i sitt första inlägg, och som kan leda in i en återvändsgränd som läcker vatten till oljan.

M.v.h. JANKRO.
Helt ok, jag tog inte illa upp. Ville egentligen bara säga att ALLA (nästan) kan laga ALLT på de flesta bilar, så länge det handlar om mekaniska problem. Många tror att bilar är en vetenskap som bara ett fåtal kan hantera, vilket är en stor missuppfattning. Skillnaden vilket iofs är av stor betydelse är tillgång till lokal och naturligtvis verktygen. :bye:
 

Tomas Uppsala

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Uppsala
Hej igen Varje svar är värdefullt på ett eller annat sätt. Det betyder mycket i ett läge som detta. Att byta motor kan vara svårt att genomföra på grund av olika omtändigheter plats att göra det mm. Har kollat tidigare på Bildelsbasen och laga.se och motorer har inte funnits till Peugeot J5. Kanske det finns andra motorer från t ex Peugeot som passar efter modifikation. Känner det som att det är klokast göra ett försök med topplockspackning och iaktta största möjliga försiktighet som den kända cirkusmannen sa. Med tanke på alternativen har jag inte så mycket att fölrlora.Skulle det gå helt åt skogen så kanske jag kan skänka dem mot avhämtning. Så jag får följa de förmaningar jag fått här. Kan nämna att jag har gjort fel som inte kollar temperaturmätaren när detta hände men jag hade inte varit på och skuvat på plastpluggen där vattnet rann ut från kylaren. Det skedde när jag haft husbilen ca 10 dagar och inte börjat göra någonting. Så det var otur kombinera t med att jag inte kollade temperatur mätaren.
Har fått en tilltro till att det kan gå medhjälp av råden här även om det kan vara så att skadorna och de risker som finns med de komplilationer dom kan uppstå med tanke på andra defekter som kan ha uppstå och den speciella konstruktionen med lösa foder i cylindrarna. Som sagt det värmer och ger inspiration och ökar min förståelse med råden här tack vare och en. Får återkomma sedan när jag kommit igång med demonteringen av topplocket. Mvh Tomas
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Fiat, Peugeot och Citroen har liknande motorer. Skillnaden om den finns har jag ingen koll på.
När jag hade Citroen C25 1990 så kollade jag på Blocket vilka bilar (se ovan) som var till salu med bensin
motorn och "tog" alla registreringsnummer jag kunde hitta. Satte in dom i ett dokument på skrivbordet.
Då hade jag en lista med nummer jag kunde använda för att söka olika delar som passar min bil utan att vara låst till just Citroen.
Sök på Citroen C25, Peugeot J5 eller Fiat Ducato. Oftare hittade jag delar till dom andra biltillverkarna än min egen. :spinny:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vad det än står i nosen på bilen (även Talbot) så sitter det samma Peugeot bensinmotor i alla bensinbilarna. De första åren var motorn på bara 1.8L och ointressant om någon skulle ha överlevt.
Sedan kanske -85 så blev det 2.0L volym, men i två utföranden beroende på lilla eller det lite kraftigare chassit.
Samma 2.0L motor, enda skillnaden mellan dem var olika kamaxel, olika kompression och olika bestyckning av förgasaren och kanske ca. 10 hk. skillnad.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Hade en Peugot 504 -71 som jag fick ner vatten i oljan trodde det var topplockspackningen men det visade sej att det var en foderpackning som gått sönder, tänkte att man kan ju prova att byta packningar och det gick om en väldigt pilligt att få in kolvringarna i fodren igen, dom gamla packningarna var av papper och dom nya i aluminium i olika tjocklekar hade den bilen 3 år till efter detta sen tog rosten bilen.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Det finns en del beteckningar på dessa 2l-motorer som man kan se ibland. 78 hk 170B eller XN1- och 85 hk 170C eller XN1-TA .
Den lilla 1,8l 69 hk 169 eller XM7-T . Gissningsvis bra att veta om man letar hos skrotfirmor.
Allt hämtat från en tysk "verkstadshandbok"
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag missade att Tomas Uppsala hade R800:an när jag skrev det om fronten.
Det kan bli lite svårare med frontdemonteringen tror jag då jag inte har kunskap om den modellens
kaross uppbyggnad.
 

Tomas Uppsala

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Uppsala
Hej Tack var och en som svarat. En begränsning är att jag inte har garage och jag står på en vanlig p plats i utkanten av en mindre parkering som jag betalat per månad.
Därför är inte motorbyte möjlig.
Efter konsultation med två motorrenoveringsfirmor om att det var rätt åtgärd demontera topplocket byta packning och slipa topplocket på verkstad och samtidigt se hur kolvar och cylinder ser ut om de är oskadda eller inte. Började göra detta tog bort ventilkåpan och 10 långa pinnbultar och 5 muttrar. I rep handboken står det att ventilerna ska tas bort. Vet inte om de fem mindre muttrarna som har plats för vanlig mejsel som verkar vara för inställning också ska tas bort. På ett ställe i rep boken eller på något forum så har jag läst man ska märka hur ventilerna satt. Nu idag har jag kollat att förgasaren vars nedersta muttrar
kan lossas underifrån och det finns fri utrymme under för det så det går att göra.. Avgassystem behöver lossas och för det behövs att hissa upp och ställa på pallbockar på minst två ställen fram men kan vara lika bra och säkrare ställa upp dem på fyra tre tons pallbockar under laget är bra Har gjort det på en 1987 Ford transit hemmabyggd husbil och målade den med rostskydd under. Bytte även bakaxel med hjälp av Haynes bok. Men det är ingen problem om man är noga med säkerheten och fyra pallbockar är bra för den har totalvikt 3100 kg.Bara man väljer säkra ställen för pelardomkraft och pallbockar. Först då kan man gå in och lossa avgassystem från topplocket.
Sedan ska man nollställa motorn.sa en av motorrenoverarns Det är väl kolvarnas läge. Det är lite luftintags slangar och kanske fördelaren och några mindre delar i motorutrymmet som ska bort också.
Detta såg möjligt ut att göra. Men jag upptäckte att olja runnit ut från en punkt mellan växellådan och motorn och jag rullade bilen någon meter så jag ser en pöl med olika någon dryg decimeter i diameter och den pölen kom då idag på kort tid. Oljan verkar komma i närheten av en liten öppning som ser ut som att det skulle sitta en lite bult i den men det är inte någon av de små bultar som håller ihop växellåda och motorn. Den öppningen har inte någon låsfunktion d v s den fogar inte ihop växellådan och motorn så det verkar inte vara i den öppningen utan bredvid precis i skarven mellan växellådan och motorn som de kommer olja. Ser på andra trådar att besiktningen anmärker på oljeläckage och en fråga är om detta oljeläcksge också beror på overhettningen överhettningav av motorn p g a att kylaren var utan vatten p g a att avtappningsproppen. av plast gick av och vattnet rann ut och jag missade att kolla tempmätaren och när det skedde var det annat att tänka på för jag hade bränsle pumpens slang i en dunk så jag körde motorn drygt en halvtimme kanske t o m 40 minuter en läxa för mig och dem stannade och när jag försökte starta var det lägre kompression och den startade inte och när jag skulle kollade tändstift en blev det en chock för tändhattarna som är långa hade smält.

Tänkte kanske att detta med plastpluggen var en så märklig händelse att detta var kanske ett tecken från en högre makt att skrota bilen eller skänka mot avhämtning.

Så frågan är om jag i fortsättningen behöver demontera växellådan och byta tätning och jag ser då ska en olika delar demonteras och det kanske är mer jobb än demontera topplock för jag har läst en beskrivning i en tråd om det. I och med att jag inte har har garage så blir det tillsammans med topplocksjobbet för mycket att göra på en vanlig p plats för det blir missnöje också från det privata p bolaget om bilen står uppallad flera veckor. Kanske en lättnad byta men det är en trevlig bil som uppmärksammas av människor mer än min Ford transit.
Ska bli intressant hörs synpunkter och råd mvh
 
F

F.d. 22252

Guest
Det låter inte bra, överhettningen kan ha gjort att lagerhalvorna blivit skadade och axeln kastar och då går tätningen till motorn sönder. Det måste ha blivit rejält varmt när tändhattarna smält borde ju blivit en del oljud från motorn också.
Man funderar ju på om allt det där hänt i en följd eller om det inte var riktigt dåligt tidigare och man satt dit avtappningspluggen slarvigt efter ett tidigare haveri.
Det verkar handla om motorbyte låter det som och kan man inte göra det själv i ett eget garage blir det en stor kostnad. Kan vara ide att bita i det sura äpplet och sälja bort den till någon som har resurserna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan igen. Jag måste nog hålla med föregående talare. Det verkar ha kommit, eller ha funnits så många problem med motorn, och om den nu även läcker ut olja i bakkant så måste den nog bort ur bilen för total översyn, troligen byte till en annan eller ev. byte till en fabriksrenoverad. Det kan nog vara synd att skrota bilen om den är relativt ok. Men hittar du rätt köpare om du själv inte har möjlighet så finns det många möjligheter att fixa till bilen till en rimlig penning om man själv kan och har möjlighet att göra allt jobb.

Personligen så tycker inte jag heller att det låter som det är värt att du lägger både besvärligt jobb och pengar på den här motorn, i alla fall inte när den sitter kvar i bilen för om den går att fixa så måste det nog ske under full kontroll på en motorbock.

M.v.h. JANKRO.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Råder dej till att försöka få tag på en komplett motor med tillhörande vxllåda som är i skapligt skick, känner inte till om det finns gott om dom på beg-marknaden, men med tanke på att du står där du gör så är nog ett topplocksbyte med dom känsliga fodren ingen optimal "lokal" ,
sedan har du en packbox som läcker någonstans motor eller lådan , det måste ju delas på för att få bytt , ett motorbyte med hjälp av några snälla kompisar med lite skruvvana gör ni på 2 till 3 dagar utan att jäkta, lycka till MVH Bengt.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Finns det inte "shortblock" dvs ett renoverat block utan yttre detaljer som generator , startmotor mm att köpa ?? Men det kanske inte lönar sig beror väl på skicket på bilen
 

Tomas Uppsala

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Uppsala
Tack var och en för svaren Bilen såldes i dec 1999 via blocket och hade varit ute många veckor på blocket. Den som ägde de hade den på förvarIng i en bil och motor verkstad med olika motorfordon Norduppland och firman hade gjort åtminstone någon service bl a nytt generator.
Det kan ha varit så att dem ägde dem inte själv gjorde service och reparationer.
Efrer en vecka sedan jag köpt den så stannade den under färd och det var där jag bor och det fanns en parkeringsplats precis i närheten och med hjälp av ett par personer rullade jag in den och fyllde på bensin men den gick inte att starta och den hade förbrukat orimligt mycket bensin de få kilometer jag körde under några dagar eller om.det var bensin men problem med bränsle tillförsel. Köpte på autodoc den mekankska bensin pumpen vid motorn och satte din den och det kom ingen.bensin då heller men jag såg det som viktigt starta motorn och det var då i november det hände. Jag hade aldrig rört avtappningspluggen och den hade delats på mitten visade det sig och en centimeter satt kvar och den andra låg på marken men den del av pluggen som satt kvar tätade inte utan allt vatten rann ut.
Försäljaren på bilfirman skötte om försäljningen åt ägaren var återhållsam
med information och visste kanske inte så mycket men den var ganska nyligen nybesiktad 2 år ca två månader tidigare . Det som en man med norskt namn som svarade dom skrev att om man drar plast pluggen för hårt går den av kan vara en förklaring men jag rörde den aldrig. För övrigt metall plugg är säkrare. Så det har varit två fel bränsle tillförseln den nya mekaniska pumpen drog inte bensin från tanken det var det ena felet. Det andra ödesdigra var plastpluggen. Motorn var svårt att starta och jag hade fullt upp med att bevaka gasen och chocken för att köra motorn. Tänkte när den stått stilla utan att startas flera månader utan att startas var det rätt att starta motorn. Kollade motorolja och hade skaffat elverk från Jula och nytt batteri från Biltema och efter flera misslyckade start försök så stsrtade den och gick ojämnt som om den riskerade stanna och det höll min uppmärksamhet riktad till att se till med gasen att hålla motorn igång och pluggen kan ha lossnat innan eller efter att motorn starts.

Är mycket tacksam till var och en för råden. Det är ju viktigt att avbryta om det är dåliga utsikter att det ska bli bra för det kostar ca 1000 kr att slipa topplocket på den verkstad i Uppsala jag kollat med.
Packningsen dom som jag redan köpt från autodoc kanske är för tunn det fanns flera alternativ i deras sortiment. Det mäms i rephandbokem att packningen rekommenderas när vara 1.5-2 mm om det har någon betydelse.

Att ta bort topplock har jag redan påbörjat men mer än halva jobbet återstår att hissa upp bilen och ställa den på.psllbockar och lossa avgassystem från topplocket och sedan lossa förgasaren Det skulle vara möjligt att byta topplocket i tanke att starta den men det kanske inte ens kommer att starta med tanke på att den omfattande över hettningen Skulle den starta skulle det gå att flytta den trots oljan och vara lättare för att hitta någon som vill det skulle lättare hitta någon som kan överta den för en blygsam.summa.
Men det kan vara en återvändsgränd dom kostar pengar och tid och ansträngning som kan användas till att köpa en annan. husbil. Får kolla bättre då hur den har servats för den här pilot r 800 har stått mest i en lada och även om den besiktats så kan den ha varit eftersatt i service. Mvh Tomas Uppsala
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Ju mer du planar toppen, desto tjockare pkn krävs har ja för mig. Annars kan det bli kontakt mellan kolvar o ventiler, oxå viktigt att fodren ligger på rätt höjd mot motorblocket, men det har ju sagts innan. Detta var ingen lyckad motor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Eftersom det läcker olja från axeltätningen mot kopplingen måste ju motorn ur om det ska bli bra.
Risken är ju att det finns fler problem, har själv bogserat hem min plastsons bil efter att han "glömt" fylla på glykol och kört en frusen motor. Den stannade och gick inte att starta när jag tittade under motorn så var det en massa olja på marken. Överhettning kokat ur vattnet lagren smält babbits i ramlagren smälter hela vevaxeln slår sönder axeltätningarna oljan rinner ut och motorn skär inte säkert i den ordningen men inget man lagar idag.
Tror inte den är mer värd för de som fattar vad det handlar om -motorbyte.
Kan du inte fixa en ny motor och byta själv - lägg ner. Ska man byta motor ska man ju försöka få in en diesel istället.
Lägg inte mer pengar och ork på den den resan har många före dej gjort. Gå vidare ta smällen och hitta något bättre.
Såklart det här är ju utifrån dina beskrivningar men ganska solklart.
 
Toppen