• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Byte topplockspackning Peugeot J5 bensin ( pilot r r800)

Tomas Uppsala

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Uppsala
Hej Motorn hade inte startats på ett antal månader. Tyvärr gjorde jag misstaget att jag varmkörde och inte kollade motorn kylningningen på instrumentbrädan.

Körde åtminstone motorn en halvtimme och så stannade den och gick inte starta direkt och jag märkte då att den gick lättare på startmotorn än normalt som om komptessionen blivit sämre.

Kollade stiften och märkte att tändhattarkabablarna smält. Såg då att avtappningspluggen av plast till kylaren gått av så halva pluggen låg på marken och kylaren var tom på vatten.

Köpte en metall bult som kan fungera. Den sitter där ska kolla om.den håller tätt Köpte nya tändkablar på autodock.

Efter konsultation med bilmekaniker så framkom att topplockspackning förmodligen. måste bytas. Har köpt och laddar en reparation s handbok för denna motor Peugeot J5 Citroën.

Har tidigare gjort diverse reparationer på några bilar med hjälp av Haynes handböcker och konsultation med verkstad..

Men motor reparationer är helt nytt för mig. När jag söker på diskussionsforum så framkommer att byta topplock är relativt komplicerat och att man måste följa anvisningarna noga.

Vissa firmor avråder att göra själv. Men det är dyrt att göra på verkstad.

En hel del gör det själv mekaniker anser att det går bra att byta topplockspackning själv.

Har läst igenom i rep. handboken och det nämns olika specialverktyg. Bla hylsor som gör i ställning med 180 grader och en annan Hulda för 35 grader.

Det nämns några olika specialverktyg i rep handboken. Ett verktyg är en manometer tror det kallas då för att dra bultar muttrar på rätt sätt.

EN FRÅGA ÄR GÅR DET ATT KLARA SIG MED DE VERKTIG SOM FINNS PÅ BILTEMA FÖR ATT GÖRA DETTA ? KAN DE VERKTYG SOM FINNS PÅ BILTEMA ERSÄTTA SPECIALVERKTYGEN

TÄNKTE LÄMNA I TOPPLOCKET TILL EN MOTORENOVERINGS FIRMA SOM SAGT DE KAN SLIPA DEN FÖR CA 1000 KR.

EN ANNAN FRÅGA ÄR DET TROLIGT ATT DET RÄCKER MED ATT BYTA TOPPLOCKSPACKNING OCH SLIPA TOPPLOCKET?


.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jovisst finns nödvändiga verktyg på Biltema. Verktyget för att dra bultarna med rätt moment kallas momentnyckel. Ta reda på momentet INNAN du köper momentnyckeln så att du får en som passar momentet du skall dra. Börja med att byta olja/filter & se till att kylningen är OK. Köp mineralolja på biltema. Slipa topplocket & montera med ny packning. Det är viktigt att du drar bultarna i rätt ordning, börja i mitten på topplocket & dra liksidigt ut mot topplockets ändar. Om motorn startar efter detta, låt den gå 10 minuter & byt oljan igen.

LYCKA TILL:msn_thumbup:
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Biltema har mycket skräp, men just deras verktyg är det bra klass på. Med manometer gissar jag att du menar momentnyckel. Biltemas fungerar utmärkt, men jag skulle rekommendera att du lånar en. Varenda hobbymekare äger en momentnyckel. Ibland kan man få bocka om blocknycklar för att de ska rymmas, men det fixar du. Förövrigt finns ingenting mekaniskt i en bil som är svårt, däremot tidsödande. Vad gäller toppen så kan det räcka med planing om du har tur. Har den gått ordentligt varm så kan toppen spricka. Sker oftast mellan två ventilsäten. Det går svetsa ibland, men jag skulle rekommendera att du letar upp ett begat om så skulle vara fallet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, vill inte låta negativ men normalt är det inte så svårt att byta en topplockspackning på en motor, men du har tyvärr lyckats med att varmköra en motor som absolut inte skall gå varm.
Problemet är att i peugeotmotorn som sitter i din bil så är det lösa cylinderfoder. D.v.s. att cylindrarna i motorn är "rör" som står löst i motorblocket med vattenkanalerna utanför så att säga.
I nerkant så sitter det tunna tätningar mellan fodren och blocket som både tätar mellan kylvattnet och motorn med oljan i tråget och även funkar som shims för att fodren skall vara ca. 0,1 m.m. över blockets yta (har jag för mig) när man drar fast topplocket.
Man måste göra lite speciellt förfarande när man tar bort topplocket, för att cylinderfodren inte skall röra på sig för då har man fått läckage i de undre tätningarna/shimsen m.m.
Kort sagt, det är jättesvårt att lyckas få den här motorn tät om man inte har 100% koll på allt man håller på med och vet hur det funkar fullt ut tyvärr, och dessutom helst lyckas att hitta precis var problemet var innan man skruvar samman allt igen.
Verktyget för att dra bultar till rätt moment heter Momentnyckel och skall hanteras i flera steg när man drar fast topplocket, helst med nya bultar.
En vanlig motor är i princip jättelätt att byta topplockspackning på i jämförelse med den här som man verkligen måste veta vad man håller på med tyvärr, om man nu inte är väldigt tursam och det funkar... Då är det läge att även köpa en trisslott ;) .

M.v.h. JANKRO.

Ps. De som uttalar sig om att det är lätt eller att det är svårt m.m.... Man kan man fundera på om alla vet hur den här motorn är i konstruktionen och har pillat med lösa foder tidigare.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Här är några ritade bilder på lösa foder från en peugeotmotor.
Foder1.JPG
Bild ett. Mätklocka för att kolla upp så fodret ligger lite högre än motorblockets yta.




Foder2.JPG
På bild två är fodret uppochner och 1 visar tätningen shimset som är nerklämt i blocket och tätar mellan vattnet och oljan, och inte får röra på sig när man tar bort topplocket.

M.v.h. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Så kommer den tråkiga frågan.
Vet man med säkerhet att tätningen på fodret är OK när motorn gått varm.
Ja kanske. Finns det olja i kylvattnet? Finns det vatten i Oljan?
Har man något av detta så kan man behöva byta mer saker än bara packningen.
Har man det inte så är det inte säkert att man lyckas i allafall.

Läste tidigare om topplock på dessa motorer då jag haft en sådan motor själv.
Dra aldrig topplocket rakt upp utan vrid det försiktigt till höger, vänster och när det har lossnat
så drar man det emot sig en bit så att man ser kolvarna och lyftar sedan toppen försiktigt.
Helst så skall man se hela fodret innan man lyftar.
Lättast att göra när man mekar med motorn/topplocket är att riva hela fronten. Det tjänar man på.
Det blir lättare att hålla koll på vad man gör och det är lättare att ta ut toppen utan att flytta fodren.
Lycka till.
 

Tomas Uppsala

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Uppsala
Ja det finns svårigheter med detta.
Motorn har gått 23 000 miö.
Frågan är det troligt att hitta en köpare som den är nu. Det fanns finns även något fel med benstiilförseln.bara kört ett tiotal mil. Kanske jag får skrota den till slut. Frågan är om.det är lättare att hitta köpare om jag aldrig börjar med topplockspackning slutet. D v s att jag beskriver läget med varmkörningen och att åtgärden byta topplockspackning behövs. Kanske det inte finns någon som vill köpa. Betalade 35 00 kr i december 1999 och då var den besiktas nästan 2 år.
Men vid mycket lågt pris kanske någon vill köpa. Den är 6.1 m ser mkt trevlig ut men att det är endast en dörr är en nackdel. Kanske jag annonserar ut den till ett slumppris. Observera att plastpluggen innersta halva satt kvar men vattnet rann ut. Motorhuven var låst och det går inte komma åt pluggen från sedan underifrån.
Ett märkligt och chockartat och om någon saboterat så kan man slagit mot huvudet på plastpluggen fast jag tror inte det. Men märkligt att en plast plugg på ca 2 cm bara ramlar bort så att 1 cm sitter kvar i gängorna. Man konme inte åt av misstag heller denna plugg
Går det inte sälja om jag väljer försöka det så blir det väl skroten men då kanske jag gör ett försök byta topplockspackning. Men detta kanske fortsätta med andra fel vem vet måste vara realistisk. Ska sova på saken och betänka. Tack för svaren
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hej Tomas.. jag är verkligen inte superexpert..... Men Jankro är! När det gäller detta ska du lita på honom..sen tycker jag att inlägg 7 också är viktigt....

Min tanke som jag tycker du kanske skulle kunna forska lite i... går det att hitta en begagnad motor på en skrot?
Ja det tror jag. Kan det va så att det faktiskt...för dig... är lättare att byta motor? Kan va osäkrare o krångligt o kräva mer kunskap att reparera? ? ?
Så klart mycket jobb att byta motor men med rätt kompis.. ni ska nog va två... så kanske det är möjligt? Om bilen verkar bra i bodelen o absolut inga fuktskador så har du en billig o användbar husbil.
Så skrota inte i onödan... att sälja... nej det tror jag inte på... nästan omöjligt att hitta en köpare .. tror jag.
Ringa lite bilskrot.. kolla lite bildelsbasen mm.
Ja det var mina idéer.... du har ju köpt bilen.. o då borde du ju va intresserad av husbilsliv ... jag har en 88 o gillar greja lite..Men inte så stora o tunga saker som att byta motor...
Ps även ett byte av motor på en mindre firma behöver väl inte kosta hur mycket som helst? Du kanske skulle kunna göra lite förberedelsejobb själv?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi bytte motor på en av firmans Volvo bilar, visserligen nyare bil och motor, men det gick loss på 120 000kr på en Mekonomen verkstad.
Motorn kostade ca 40, resten var arbete.
Kan man inte själv eller med en kompis byta motor så är det dyrt att få gjort på verkstad...
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja.. säkert så... Men nu menade jag inte precis Mekonomen.... utan en mycket mycket mindre firma.... mycket mindre!
Så liten att den i stort sett inte finns!
På landsbygden finns det ibland såna pyttesmå bilfirmor...
Ja det kanske inte ens är en firma..utan någon händig person som ställer upp o hjälper dig ...Typ..
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kollade snabbt o slarvigt på bildelsbasen... fanns nog 8000 kr upp till 20000 kr ... Men snabb koll bara. Så om man har lite tur kan det finnas mindre skrotar.. ev lite billigare.. vem vet?

Tillägg..glöm inte att det finns ordet..pruta! . Det är ju inte så att det står en jättelång kö som vill köpa en motor till en bil från 1988...
Sen kan det behövas mycket arbete o kolla upp så att en ev motor verkligen passar... fästen. Drivaxlar..växellåda o mycket annat som måste kollas upp.
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Vi bytte motor på en av firmans Volvo bilar, visserligen nyare bil och motor, men det gick loss på 120 000kr på en Mekonomen verkstad.
Motorn kostade ca 40, resten var arbete.
Kan man inte själv eller med en kompis byta motor så är det dyrt att få gjort på verkstad...
80 tusen ????? Finns inte möjlighet att det kostar så mycket att byta motor , 80 arbetstimmar det är ju två hela veckor, skall byta motor på en V70 imorgon återkommer med timantal när jobbet är gjort :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
80 tusen ????? Finns inte möjlighet att det kostar så mycket att byta motor , 80 arbetstimmar det är ju två hela veckor, skall byta motor på en V70 imorgon återkommer med timantal när jobbet är gjort :)
Såg aldrig slutpriset men det var priset vi fick på deras offert som skulle vidarebefordras till försäkringsbolaget för godkännande.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det positive med den motoren er at den ble brukt i mange forskjellige biler fra den først kom i Peugeot 504. Fikk selv totalt motorhavari i Paris i 1999 - verkstedet bilen ble transportert til skaffet en brukt motor og vi var på veien igjen etter en uke.

De plastpluggene som ble benyttet på radiatoren kunne lett dele seg om de ble dratt til for hardt, om delingen skjer rett så heger hodet igjen en tid. Når dette faller av blir det lekkasje. Det å pille ut resten er normalt relativt lett - om en kan se pluggen.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Hejsan, vill inte låta negativ men normalt är det inte så svårt att byta en topplockspackning på en motor, men du har tyvärr lyckats med att varmköra en motor som absolut inte skall gå varm.
Problemet är att i peugeotmotorn som sitter i din bil så är det lösa cylinderfoder. D.v.s. att cylindrarna i motorn är "rör" som står löst i motorblocket med vattenkanalerna utanför så att säga.
I nerkant så sitter det tunna tätningar mellan fodren och blocket som både tätar mellan kylvattnet och motorn med oljan i tråget och även funkar som shims för att fodren skall vara ca. 0,1 m.m. över blockets yta (har jag för mig) när man drar fast topplocket.
Man måste göra lite speciellt förfarande när man tar bort topplocket, för att cylinderfodren inte skall röra på sig för då har man fått läckage i de undre tätningarna/shimsen m.m.
Kort sagt, det är jättesvårt att lyckas få den här motorn tät om man inte har 100% koll på allt man håller på med och vet hur det funkar fullt ut tyvärr, och dessutom helst lyckas att hitta precis var problemet var innan man skruvar samman allt igen.
Verktyget för att dra bultar till rätt moment heter Momentnyckel och skall hanteras i flera steg när man drar fast topplocket, helst med nya bultar.
En vanlig motor är i princip jättelätt att byta topplockspackning på i jämförelse med den här som man verkligen måste veta vad man håller på med tyvärr, om man nu inte är väldigt tursam och det funkar... Då är det läge att även köpa en trisslott ;) .

M.v.h. JANKRO.

Ps. De som uttalar sig om att det är lätt eller att det är svårt m.m.... Man kan man fundera på om alla vet hur den här motorn är i konstruktionen och har pillat med lösa foder tidigare.
Du har helt rätt JANKRO. Jag syftade på en vanlig motor. Hade inte en aning om konstruktionen på dessa. Summa sumarum......... det är nog läge att leta upp en hel motor.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
En annan sak man måste ha koll på om man planar toppen är att motorns kompressionsförhållande ökar. Kan medföra att motorn kommer att knacka, eller spika lättare. Kan kompenseras med lite tjockare topplockspackning, men vet inte om det går på denna motor pga de våta cylinderfodren.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
En annan sak man måste ha koll på om man planar toppen är att motorns kompressionsförhållande ökar. Kan medföra att motorn kommer att knacka, eller spika lättare. Kan kompenseras med lite tjockare topplockspackning, men vet inte om det går på denna motor pga de våta cylinderfodren.
En planing är knappt märkbar. Det brukar handla om max ett ett par tiondelar. Är toppen mycket skevare än det, så är det sannolikt byte av topp som gäller.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, som sagt lite besvärligare än man kan utgå ifrån tyvärr.
Men man kan vända på saken till lite positiva vibbar.
Om man kan och har tid (tycker bilen är värd arbetet och priset) samt plockar bort en sådan här motor och hänger den på en motorbock.
Motorbock.JPG
Så går det att helrenovera motorn för några tusenlappar.. plus lite till :msn_fingerscrossed: . Eftersom det är lösa foder så köper man en sats med kolvar, kolvringar och lösa foder, och en sats med lager,packningar, tätningarna m.m. och m.m. Delarna är förvånansvärd billiga om man skickar efter dem naturligtvis och tyvärr, som vanligt med inhemsk prissättning.
(Har inte gjort denna helrenovering själv någon gång, bara varit "på gång". Enbart bytt några kolvar uppifrån för länge sedan i just en Peugeot 504, med motorn rakt upp i ett vanligt personbilsutrymme med stor motorhuv.)

Men till verkligheten, det är ju just fodren och deras täthet som är avgörande och samtidigt svårt att veta om alla är ok. om man bara byter topplockspackning m.m. Frågan är ju också kanske hur kolvarna mår efter en halvtimme utan kylning.
Enklast är kanske att skaffa en ersättningsmotor.
Jag har för mig att för några år sedan så var en fabriksrenoverad motor billigare än en motor från skroten i Sverige, kanske just för att det inte behövs någon maskinbearbetning av blocket p.g. av lösa foder.

Det finns också en annan väg. Jag har gett den här länken tidigare för den leder till en stor skrot i Holland som har en avdelning för skrotade husbilar eller deras kusiner transportbilarna. (Även nyare modeller.)
Det finns blandad och mycket och säkert av olika kvalité, men det verkar vara en väldigt seriös firma (tror jag) med en bra hemsida och kontaktmöjligheter.
Ducatoparts.com
Och här.
| Ducato Parts
(OBS:::::(Lite underligt. Länken funkade för en timme sedan men verkar ligga nere just nu även om jag försöker med annan väg till firman... Vi får se om den vaknar igen.)

Här är en Google sida från firman så länge.

Återkommer om länken inte vaknar.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Länkarna verkar funka ok. igen.
 
Senast ändrad:
Toppen