• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Byte topplockspackning Peugeot J5 bensin ( pilot r r800)

Tomas Uppsala

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Uppsala
Hej Motorn hade inte startats på ett antal månader. Tyvärr gjorde jag misstaget att jag varmkörde och inte kollade motorn kylningningen på instrumentbrädan.

Körde åtminstone motorn en halvtimme och så stannade den och gick inte starta direkt och jag märkte då att den gick lättare på startmotorn än normalt som om komptessionen blivit sämre.

Kollade stiften och märkte att tändhattarkabablarna smält. Såg då att avtappningspluggen av plast till kylaren gått av så halva pluggen låg på marken och kylaren var tom på vatten.

Köpte en metall bult som kan fungera. Den sitter där ska kolla om.den håller tätt Köpte nya tändkablar på autodock.

Efter konsultation med bilmekaniker så framkom att topplockspackning förmodligen. måste bytas. Har köpt och laddar en reparation s handbok för denna motor Peugeot J5 Citroën.

Har tidigare gjort diverse reparationer på några bilar med hjälp av Haynes handböcker och konsultation med verkstad..

Men motor reparationer är helt nytt för mig. När jag söker på diskussionsforum så framkommer att byta topplock är relativt komplicerat och att man måste följa anvisningarna noga.

Vissa firmor avråder att göra själv. Men det är dyrt att göra på verkstad.

En hel del gör det själv mekaniker anser att det går bra att byta topplockspackning själv.

Har läst igenom i rep. handboken och det nämns olika specialverktyg. Bla hylsor som gör i ställning med 180 grader och en annan Hulda för 35 grader.

Det nämns några olika specialverktyg i rep handboken. Ett verktyg är en manometer tror det kallas då för att dra bultar muttrar på rätt sätt.

EN FRÅGA ÄR GÅR DET ATT KLARA SIG MED DE VERKTIG SOM FINNS PÅ BILTEMA FÖR ATT GÖRA DETTA ? KAN DE VERKTYG SOM FINNS PÅ BILTEMA ERSÄTTA SPECIALVERKTYGEN

TÄNKTE LÄMNA I TOPPLOCKET TILL EN MOTORENOVERINGS FIRMA SOM SAGT DE KAN SLIPA DEN FÖR CA 1000 KR.

EN ANNAN FRÅGA ÄR DET TROLIGT ATT DET RÄCKER MED ATT BYTA TOPPLOCKSPACKNING OCH SLIPA TOPPLOCKET?


.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
På en bil där det inte går att plocka motorn framåt uppåt är det lite meckigt att byta motor, om man inte har en billyft, sedan brukar det
finns ett antal knep genvägar som praktiseras av mekaniker som har skaffat sig erfarenhet , vilka dessa är på den bilen vet inte jag .
Göran i Björnarbo
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er ikke veldig vanskelig å ta drivverket ned om en kan løfte bilen høyt nok. Fra de fikk fatt på en byttemotor og til bilen var på veien igjen tok det under 2 dager da vår gamle motor skar seg i Paris. Dette var en helintegrert Hymer med postkasse deksel over motoren og hel front. Var ikke tilstede under skiftet av motor, men tror de slapp ned hele forstillingen.
 
Toppen