Roger67... Jag hänger inte med fullt ut i ditt resonemang.
Vad menar du överladdning är?
Kan det vara %SoC, eller menar du laddspänning över 14,6V.
Jag förstår heller inte dina problem med bms123, jag tolkar det nästan som du bara har 1 relä (?)
2st relän på +sidan är ett måste, 1 för laddningen samt 1 för urladdningen, dessa manöreras sedan helt automatskt av bms123 enligt dina sparade värden i bms123
Med överladdning menar jag både SOC och spänningen i Float. Jag vill inte att batteriet ligger på absolut max fulladdat och med konstant underhållsladdning på när jag står på stolpe eller kör.
Nu har jag tagit ut batteriet och BMSen eftersom det skall in i ”nya” bilen men laddaren i förra bilen låg konstant på en bra bit över 14V. Balanseringen gick för fullt hela tiden då jag inte ville/kunde ha något relä på laddningssidan. Med min solcellsregulator kunde jag däremot ställa in vilka nivåer jag ville ligga på.
Ja det där med reläerna är inte så konstigt.
Ponera att jag vill kunna använda reläet för att kunna bryta laddningen från min fasta laddare, min solcellsregulator och generatorladdningen för att säkra rätt nivå.
Hur skall du kunna koppla detta så att: 1. Batteriet fortfarande strömförsörjer bodelen och 2. Solcellsregulatorn, laddaren och generatorn fortfarande kan strömförsörja bodelen när batteriet har fått nog och BMS slår ifrån reläet.
Nr 1 är inget problem men nr 2.
Om man nu skall använda reläet för att koppla bort laddkällorna från batteriet bryts även kopplingen till bodelen från dessa och allt drivs då av batteriet till batterinivån sjunker och reläet slår på igen.
Det blir en Jojoladdning med möjliga elektronikkonsekvenser när allt bryts och kopplas ihop hela tiden och är heller knappast nyttigt för batteriet.
Det är väl det som är kärnan i det hela och som jag försöker få fram. BMS123 med reläer är inte så smidig om man förlitar sig på att den skall hålla laddningen i schack. I alla fall inte i en husbil
Med stor reservation för att jag har gjort en enorm tankevurpa någonstans