• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte till Lithiumbatteri

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Såg att Hjertmans har rätt bra pris på Victron Lithium 12,8V SuperPack 100Ah. Då jag har en fräsch Adria Coral från 2009 med ett lite trött Julabatteri (95 Ah) till boet blir jag sugen på att byta till Lithium. Den EBL som sitter i bilen är Schaudt EBL 226 (ingen OVP). Till EBL finns även solpanel (TROR det är 100W) kopplad via en sollcellsregulator (EPSOLAR LS1024).
Är det bara att koppla lös det gamla trötta batteriet & koppla på Victronbatteriet?
Något slag av övervakning på batteriet via bluetooth vore väl inte helt fel när man ändå håller på?
Lägga till något slag av OVP?
Eller är något annat jag bör/ska/måste köpa till för att få det att fungera bra?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är just relästyrningen som jag tycker är problemet. Som jag ser det är 123BMS inte bra att ha i en husbil.
Urkoppling vid för låg spänning funkar bra då man ju absolut och omedelbart vill koppla bort batteriet helt från bilen och alla förbrukare. Det är ju en riktig krisnödbroms.

Vid överladdning däremot vill man inte att ett relä plötsligt och brutalt kopplar bort batteriet helt från bodelen. Man vill bara att fortsatt överladdning förhindras.
Om man har 100% koll på alla laddkällor i bilen så man vet att den i princip aldrig behöver koppla från batteriet kan det nog vara ok men då får man väl byta alla laddare man har i bilen.
Att sätta alla laddkällor själva på den relästyrda ingången blir också opraktiskt och förutsätter även en DC/DC laddare istället för generatorladdning. Det blir då också en jojoladdning av batteriet när allt kommer att passera via det när reläet slår till och från.

Jag har Smartbms123, och som du beskriver det har inte jag kopplat.
Jag har ett smart123relä för +in, samt ett likadant relä för +ut från bobatteriet.
När bobatteriet är fulladdat från solpanelerna så övergår min Renogy DC/DC att ladda startbatteriet. Sjunker sen SoC under 90% så återgår Renogyn att ladda bobatteriet osv.
Enda gången mitt +ut relä bryter är ifall jag hamnar under SoC 20%, detta har dock aldrig hänt mig, fricampar till 99%.
Renogyn har olika ingångar från solpaneler/startbatteriet.
OBS! Ett smartbms123 kan inte användas på ett drop-in batteri, utan används på ett batteri man byggt av 2 till 265 celler.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men då har du löst det genom att ha full kontroll på laddningen och använder inte BMS till att begränsa laddningen. Som jag skrev så fungerar ju 123BMS bra då.
Har man däremot dålig kontroll på sina (gamla?)laddare eller generatorn och räknar med att BMS skall begränsa laddningen löpande för att rädda batteriet så fungerar den inte bra till det. Det har varit mycket trådar om att hitta smidiga lösningar för att komplettera med ett Lithiumbatteri och då är det bättre med en annan BMS som begränsar utan att helt bryta.:)
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
684
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Fördelen med VE's LiFEPo batterier är att de går att parallellkoppla. Jag rekommenderar att komplettera detta med en Bluetooth shunt som ger all nödvändig information om batteri och laddning till din mobil. Den finns även med en extern panel.
SmartShunt 500A/50mV
En ny MPPT regulator till solcellen och en DC-DC modul från bilen startbatteri/generator är allt du behöver fär att få det LiFePo anpassat. Alla VE's enheter finns förmånligt t.ex. hos Digitalskipper. Kanske även hos Hjertmans...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Låter som kloka val du ger. Men som vanligt genererar det mer frågor...
Varför inte denna istället regulator?
Epever Triron 2210N MPPT 12/24V 20A
Lite billigare än Victrons men bara 150kr mer än Votronics & 5 Amp extra.
Epever har inte BT om man nu vill ha det, TS hade en 100W panel då räcker denna regulator.något billigare.
1 nytt meddelande (digital-skipper.se)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men då har du löst det genom att ha full kontroll på laddningen och använder inte BMS till att begränsa laddningen. Som jag skrev så fungerar ju 123BMS bra då.
Har man däremot dålig kontroll på sina (gamla?)laddare eller generatorn och räknar med att BMS skall begränsa laddningen löpande för att rädda batteriet så fungerar den inte bra till det. Det har varit mycket trådar om att hitta smidiga lösningar för att komplettera med ett Lithiumbatteri och då är det bättre med en annan BMS som begränsar utan att helt bryta.:)

Nackdelen med BMS123 är att den har inget temperatur skydd för cellerna. Den mäter temperaturen från varje transistor på cellens enheten.
Detta är totalt värdelöst nu när det är så kallt.... Bms123 kan visa typ 50+ medan cellernars verkliga temperatur är undet 0°
Så jag vill varna er för denna BMS. som för övrigt fungerar bra så länge det är plus gr :swoon: :eek:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det är väl egentligen ingen skillnad mot andra batterier, BMS eller laddare som har en tempgivare bredvid batteriet.
Jag tycker min BMS123 har fungerat bra och den verkar vara av hög kvalitet men den gör sig nog bättre i större lösningar med många celler och inte i en husbil. Den kostar kanske också onödigt mycket.
Skall bli kul att se hur det blir när jag fått i min KinaBMS.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Enda gången jag ser att mitt bms123, skenar iväg i missvisande temp. är under balanseringen, då stiger temp rejält i några kretskort.
Annars visar de väldigt lika, men det är ju mer tempen i utrymmet, och inte direkt temp. i cellerna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Knut tror du inte att PWM-regulator och en hyfsat stor kondensator skulle rädda LFP-batteriet?
Bare den er stor nok så fungerer det - men det vil kreve litt motstand i kablingen mellom regulator/kondensator og batteri. Orker ikke nå å regne på hva som kreves for å glatte spenningen til regulert gjennomsnitt. Men en kan regne ut verdien i Farad ut ifra hvor mange ampere som skal gjennom kretsen og frekvensen på PWM. Høy frekvens gir lavere F verdi, samme gir øket motstand på batteri siden. Om motstanden byttes med en spole så bedrer det og glattingen. Men uansett vil slike tiltak fort koste som en ny MPPT regulator som inneholder elektronikk for glatting.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Enda gången jag ser att mitt bms123, skenar iväg i missvisande temp. är under balanseringen, då stiger temp rejält i några kretskort.
Annars visar de väldigt lika, men det är ju mer tempen i utrymmet, och inte direkt temp. i cellerna.

Transistorn som sitter på varje bms, och det sitter 1 bms enhet på varje cell... Den Transistorn bränner bort A när den ballancera cellen.. Och då blir den varm... Värmen på varje cell i appen kommer ifrån denna Transistorn, bms123 har ingen temp givare som sitter direkt på cellerna. Och detta innebär att de temp värden vi ser i appen stämmer absolut inte med cellernas temperatur.... Har du allt i ett uppvärmt utrymme då behöver du inte oroa dig,
Detta sätt att mäta cellernas temperatur är ingen bra metod. Och tyvärr finns det ingen tempsensor som man kan koppla in i bms123 systemet.
Därför anser jag att bms123 inte är en bra bms..... De nya man kan köpa från kina har tempsensor...
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
så om hb har stått parkerad ute i minusgr så kan du inte köra iväg och batteriet börjar laddas då det är nedkylt ? så vad göra då ? demontera en batteripol tills du har uppnått plusgr i utrymmmet och du kan sätta tillbaka polen ? tydligt man får ha som i gamla tider overallen på sig för jämnan ? vem var det som sa att det hade blivit bättre ? missat något ?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
så om hb har stått parkerad ute i minusgr så kan du inte köra iväg och batteriet börjar laddas då det är nedkylt ? så vad göra då ? demontera en batteripol tills du har uppnått plusgr i utrymmmet och du kan sätta tillbaka polen ? tydligt man får ha som i gamla tider overallen på sig för jämnan ? vem var det som sa att det hade blivit bättre ? missat något ?
Detta problem skall BMS sköta automatiskt,du får ingen eller mycket lite laddning innan batteriet når plusgrader.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Detta problem skall BMS sköta automatiskt,du får ingen eller mycket lite laddning innan batteriet når plusgrader.

Så är det säkert på en del lifepo4 batterier med bms... Men inte om du har ett lifepo4 system med bms123,. För där mäts tempen på transistoren som sitter på PCB board vid varje cell..
Detta kan innebära som jag har det nu så stänger bms vid +2° men cellernas verkliga temp kan vara flera minus gr.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det beror väl på om man har en BMS som verkligen kopplar bort batteriet?
Som jag förstår det gör inte dom flesta inbyggda BMS det. Det är anledningen till att jag beställt en Kina-BMS och kommer att byta ut min 123BMS.
Vad gör en inbyggd BMS istället för att koppla bort batteriet när/om laddningen måste avslutas ?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
BMS123 kopplar bort laddningen genom att helt enkelt bryta anslutningen av laddning till batteriet hårt via ett relä. "Andra" BMS och, förmodar jag, dom flesta inbyggda BMS stoppar laddningen av cellerna utan att koppla bort batteriet helt så man kan fortfarande ta ström från det. I en husbil är det ju inte så smidigt om hela batteriet kopplas bort eller om laddkällorna kopplas bort från hela bilen bara för att batteriet är fullt.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
OK, antar då att det internt i batteriet är en separation mellan laddning och urladdning och "en diod" i varje gren så att den ena bara leder in i och den andra bara ut ur cellerna?
Samma resultat borde man kunna få om BMS123:s reläer kompletteras med "dioder".
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja så har jag förstått att det fungerar med andra BMS. Det går säkert att lösa med BMS123 men det blir ju ett rejält hemmameck och inte direkt smidigt. Det är ju rätt mycket ström som skall passera. Jag tror som sagt att BMS123 gör sig bättre i stora fasta installationer eftersom den är så skalbar.
Är du sugen har jag en BMS123 till salu snart :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Billiga, eller rättare sagt "dåligt byggda" drop-in LFP har oftast inte låg temp brytning av laddningen. Dessa lämpar sig sämre i vårat klimat. En del batterier/bms påstås ha laddstopp vid lågtemp. men vid test så visar det sig inte fungera. (Will Prowse YouTubekanal har flera exempel)

I mitt fall, Winstonceller med smartbms123 så gäller för mej att inte komma över 40A laddningsström vid minusgrader, (Winston LiFeYPo4 kan laddas med 0,1C ner till minus45 grader) alltså inte starta motorn innan jag värmt upp batteriet, som värms vid behov av en av mina 3 trumapannor.
Jag ser i min installation ingen större skillnad på verklig temp i mina celler, jämfört med temp.indikering från smartbms123, max diff 2 grader, utom i balanseringsfasen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
BMS123 kopplar bort laddningen genom att helt enkelt bryta anslutningen av laddning till batteriet hårt via ett relä. "Andra" BMS och, förmodar jag, dom flesta inbyggda BMS stoppar laddningen av cellerna utan att koppla bort batteriet helt så man kan fortfarande ta ström från det. I en husbil är det ju inte så smidigt om hela batteriet kopplas bort eller om laddkällorna kopplas bort från hela bilen bara för att batteriet är fullt.

Skillnaden med smartbms123 och t.ex ett annat externt BMS som Daly är att bms123 använder externa reläer, vilket tillåter mycket hög ström.
I övrigt är funktionerna desamma, har aldrig hört talas om ett BMS som stoppar laddningen genom att koppla bort batteriet, verkar helgalet
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
På något sätt måste du ju koppla bort laddningen från batteriet om BMS123 skall kunna skydda det från överladdning. Antingen blir det genom att bryta anslutningen helt mellan batteriet och bodelen där laddningen finns eller så blir det genom att koppla all form av laddning enbart via reläet som man då bryter. Inget fungerar speciellt bra i en husbil där man har både generatorladdning vid körning och behov av laddaren när man står på stolpe.
 
Toppen