• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Nu har jag också beställt en omgång. Dock blev det 120Ah batterier med fri frakt. Landade på ca 2500:- + BMS.
Mitt AGM (Biltema) är visserligen bara 2 år gammalt men börjar tappa kapacitet.
Lägger det som startbatteri istället.
Tjänar 20kg i vikt men ökar kapaciteten mer än dubbelt upp på bodelen.
Har bara en liten fundering.
Batteriet ska ju inte laddas vid minusgrader. Ska man placera det inne i bilen i en soffa istället för batterilådan under bilen?

Låter som ett bra pris för LFP.. vilka har du beställt? .. länk?
Jag skulle nog placera batteriet i uppvärmt utrymme. Om du använder husbilen i kyla vintertid kan du inte ladda om batteriet är kallt.

grafer2.jpg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag sökte på Aliexpress på lika som dina. Sedan kom det upp förslag på andra som hade samma sorts batterier men utan priser. Så jag surfade runt lite och "gick in" på olika butikers sidor. De flesta skulle ju ha hutlös frakt men denna blev typ 57:- för hela paketet. Ska kolla om jag kan hitta länken.
Sitter och experimenterar nu på olika inkopplingar ihop med befintliga batterier som buffert så jag kan köra med vanliga laddaren och solcellsregulatorn.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
"Hutlösa" priser ska det egentligen vara när man skickar lithiumbatterier, då dessa omfattas av bestämmelserna om farligt gods, ADR, och är omgärdade av en hel del särbestämmelser vid transport. Dock har jag förstått att det fuskas en hel del med detta regelverk vid många företag, och vad detta innebär för respektive företags seriösitet kan man spekulera i.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det stämmer Jokin,
Jag fick betala ca. 1000kr i frakt från Prag med ADR.
Sen fastande pallen i Örebro, de hade kanske ingen med behörighet de sista 6milen.
Tog 1 vecka, men fick pallen levererad ända in i garaget, men usch så dyrt :(
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
"Hutlösa" priser ska det egentligen vara när man skickar lithiumbatterier, då dessa omfattas av bestämmelserna om farligt gods, ADR, och är omgärdade av en hel del särbestämmelser vid transport. Dock har jag förstått att det fuskas en hel del med detta regelverk vid många företag, och vad detta innebär för respektive företags seriösitet kan man spekulera i.
Där ser man. Alltid lär man sig något på forumet :)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Antar att det finns en kapacitet eller viktgräns för LiFePO4 celler eftersom de skickar dem i separata paket när man beställer flera. Större enskilda celler och kompletta 12V LFP batterier brukar ha hög fraktkostnad.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Efter urlastning av de två gamla 95 Ah AGM batterierna blev det en del utrymme över. Den nya Li-laddaren och LFP batteriet upptar nu ungefär halva volymen, resten kan användas för ytterligare ett LFP batteri om behov uppstår framöver.

battochpanel.jpg

En Votronic MPP 350 har ersatt den gamla Votronic MPP 240 som saknade inställning för LiFePo4. Jag behöver mer solceller och då krävs också en större regulator. Sedan tidigare finns 2x100 watt på taket men tänker komplettera med en lös hopfällbar panel på 150W.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Funderar lite på om jag ska låta mitt AGM sitta kvar och koppla LFP parallellt med detta.
Hur många ampere tar batteriet emot vid laddning?
När det börjar bli fulladdat funkar det då på samma sätt som ett blybatteri att det inre motståndet ökar och strömmen minskar?
Funderar på att sätta ett relä som kopplar förbi Dc/Dc laddaren under en viss tid för att maxa laddningen till LFP. Kan det funka?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Hur många ampere tar batteriet emot vid laddning?
När det börjar bli fulladdat funkar det då på samma sätt som ett blybatteri att det inre motståndet ökar och strömmen minskar?

Läste nånstans att standardladdning för mina celler är 0,5C, alltså 45A i mitt fall. Snabbladdning 1C (90A). Urladdning 3C. LFP funkar inte som blybatterier.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Funderar lite på om jag ska låta mitt AGM sitta kvar och koppla LFP parallellt med detta.
Hur många ampere tar batteriet emot vid laddning?
När det börjar bli fulladdat funkar det då på samma sätt som ett blybatteri att det inre motståndet ökar och strömmen minskar?
Funderar på att sätta ett relä som kopplar förbi Dc/Dc laddaren under en viss tid för att maxa laddningen till LFP. Kan det funka?

Parallellkopplade så kommer LFP att ha en högre vilospänning, och agm kommer att sno från LFP.

Agm vill ha högre laddspänning än LFP, agm tar uppemot 20h att bli fulladdat, den typen av laddning är skadligt för LFP.
Jag har tänkt samma tanke, men övergav den.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Parallellkopplade så kommer LFP att ha en högre vilospänning, och agm kommer att sno från LFP.

Agm vill ha högre laddspänning än LFP, agm tar uppemot 20h att bli fulladdat, den typen av laddning är skadligt för LFP.
Jag har tänkt samma tanke, men övergav den.
Kan man inte justera detta i BMS:en?
Om man lägger LFP Max på samma som AGM vilospänning och då inte utnyttja LFP:ns maximala fyllnadsmängd.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag läst alla artiklar i länken ovan.
Jag tycker det var väldigt bra info.
Framför allt så är inte min idé om att koppla ihop litium med start eller förbrukarbatteriet så dålig.
Jag var lite oroad över att BMS:en slår ifrån laddningen helt och kraschar laddkretsen. Men det kommer funka om de läggs parallellt.
 
Toppen