LFP-batterier sägs ju kunna ersätta blybatterier i husbilen utan några särskilda åtgärder, åtminstone enl återförsäljare av sk. drop in LFP batterier. Själv är jag lite osäker på om det resonemanget håller, särskilt om man förväntar sig längre livslängd på LFP än blybatterier. Men å andra sidan skulle man ju kunna nöja sig med en batterilivslängd i paritet med blybatterier om kostnaden för batterierna är ungefär densamma. Vinsten med LFP blir då ökad lastvikt, i mitt fall med 45 kg.
Jag tänker i alla fall komplettera min installation med en 25A LiFePo4 laddare, en Votronic VCC 1212-30 booster och en ny Votronic MPP 350 regulator till solpanelerna som går att anpassa för LFP. Min gamla Votronic MPP240 saknar LiFePO4 inställning.
Efter att jag nu har kört ytterligare ett par cyklar känns det ganska tryggt med BMS och de valda inställningarna, Vmax 14.4V och Vmin 11,6V. Har därför skrotat planerna med relän som extra skydd. Det skulle nog gå att tänja ytterligare lite på gränserna men då troligen på bekostnad av batteriets livslängd. BMS har två nivåer av skydd, Basic protection och Advanced protection. Den förstnämnda handlar om de vanliga inställningarna för övre och undre gräns för spänning/ström samt temperaturnivåer. Advanced protection innebär en andra nivå av skydd mot för hög ström, kortslutningsskydd, hårdvaruskydd mot för hög och för låg spänning, allt enl manualen.