• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Bygga LiFePo4 av prismatiska celler, deep dive.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag planerar att bygga ett LiFePo4 / LFP (= lithium ferrophosphate ) och det kommer upp en del funderingar.
Det är lätt att läsa/titta på tuben hur man gör, men jag tänker att tråden kan var lite mer djuplodande och ifrågasättande.

Jag startar med detta.
Vad anser ni om att ha mellanlägg mellen cellerna? En del har det, andra inte.
Varför väljer du just din lösning?

Vänligen håll tråden fri från annat än självbygg med prismatiska celler.
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Jo det kunde vara ett alternativ. Dock är priset obekant....

Jag ser att dom parallellkopplar cellerna, med en BMS:yes:


Jag kan bygga ett 1220Ah (15,6 kWh !!) för ca 15200 kr, inkl moms, frakt och en BMS.
Detta går enkelt att skala ner.
Hej,

Följer denna och andra trådar med bygge av batterier.
Hur stort blir ett sådant batteripack (bxhxd)?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hur förklarar du då att en laddare för Li-ion batteri inte går att använda för lifepo4..... Om den inte har manuell eller automatisk ladd inställning så den inte skadar lifepo4 batteriet...
Jag förklarar inget, försöker bringa klarhet i detta med benämningar och namn, för jag vet sannerligen inte.

Ibland i tråden sammanfattar jag det som skrivits, som jag tolkar det.

Till exempel:
The Orion BMS 2 by Ewert Energy Systems is the second generation of the Orion BMS. The Orion BMS 2 is designed to manage and protect lithium ion battery packs,
Så skulle detta kunna gälla LiFePo4 celler?
Om inte, varför inte?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Alla BMS som har justerbara parametrar kan användas till vilken LiIon kemi som helst men varje typ har sina egna inställningar så man måste anpassa dessa. Många BMS har färdiga profiler för de vanligaste typerna men ofta är dessa profiler inte optimala utan värden behöver anpassas till det driftfall man har.
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Då jag står stilla mycket med 230V anslutet och inkopplad batteriladdare + solcell med MPPT från Victron så tänkte jag begränsa max SOC till ca. 80-85% för min LifePO4 pack. Allt för att få en bra livslängd istället för att laddningsgraden ligger på 100% hela tiden. Och tanken var att sätta bulk-spänningen på runt 13,3 V. Men då är frågan: Jag har en BMS JK B2A8S20P - sätter man önskad bulk-spänning där eller ställer jag in det på min Blue Smart IP22 20A och då även samma på min Victron MPPT 75/15 BT? ( solcellen står för underhållsladdning då 230V inte är anslutet )
 
Toppen