• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Bygga LiFePo4 av prismatiska celler, deep dive.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag planerar att bygga ett LiFePo4 / LFP (= lithium ferrophosphate ) och det kommer upp en del funderingar.
Det är lätt att läsa/titta på tuben hur man gör, men jag tänker att tråden kan var lite mer djuplodande och ifrågasättande.

Jag startar med detta.
Vad anser ni om att ha mellanlägg mellen cellerna? En del har det, andra inte.
Varför väljer du just din lösning?

Vänligen håll tråden fri från annat än självbygg med prismatiska celler.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det känns som detta med komprimering är avhandlat. (för tillfället :cool: )

Vad anser ni om att parallellkoppla 2-3 celler med en BMS, jämfört med att göra 2-3 separata batterier med 2-3 BMS?
Vill återkomma till detta med att bygga ett S4Px LFP 12V batteri.

I videon nedan presenteras skillnaden tydligt med detta kring SoC.
Spänningen/SoC i detta fall men även på cellnivå skiljer det såklart markant vid laddning kontra urladdning på LFP-celler.
Ex. 12V LFP
Vid laddning V/SoC= 12,83V, 99% SoC.
Vid urladdning V/SoC= 12,71V, 2,7% SoC
Detta förklarar rätt bra komplexiteten att hålla ett LFP-batteri i balans tycker jag.

Men det kan vara värt att testa med ett S4P2/S4P3 och se hur det fungerar just i ens egen miljö, ser man att man "förlorar kapacitet" för snabbt, så är det rätt enkelt att bygga om det till 2st eller 3st S4.

 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vill återkomma till detta med att bygga ett S4Px LFP 12V batteri.

I videon nedan presenteras skillnaden tydligt med detta kring SoC.
Spänningen/SoC i detta fall men även på cellnivå skiljer det såklart markant vid laddning kontra urladdning på LFP-celler.
Ex. 12V LFP
Vid laddning V/SoC= 12,83V, 99% SoC.
Vid urladdning V/SoC= 12,71V, 2,7% SoC
Detta förklarar rätt bra komplexiteten att hålla ett LFP-batteri i balans tycker jag.

Men det kan vara värt att testa med ett S4P2/S4P3 och se hur det fungerar just i ens egen miljö, ser man att man "förlorar kapacitet" för snabbt, så är det rätt enkelt att bygga om det till 2st eller 3st S4.


Jag tänker att om Battleborn kan köra P30 så kan jag köra 3 eller 4.
Det är värt ett försök.

Om jag tex skulle bygga tre st batterier @ 280Ah så kommer kostnader som två extra BMS, brytare, säkringar, extra kablage osv att kosta i närheten av vad en extra rad av 280Ah celler gör. (ca 4000 kr)

Med dessa extra 280Ah kan jag hantera ett eventuellt Ah bortfall.
Det behöver då falla bort 280Ah genom obalans, innan det händer, är jag på Ah plussida.

Vill jag verkligen ta till mig LFP hobbyn, kan jag öppna batteriet, koppla om det tillfälligt till 4st 280Ah och balansera ett P-block i taget med BMS. (vart xy år)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tänker att om Battleborn kan köra P30 så kan jag köra 3 eller 4.
Det är värt ett försök.

Om jag tex skulle bygga tre st batterier @ 280Ah så kommer kostnader som två extra BMS, brytare, säkringar, extra kablage osv att kosta i närheten av vad en extra rad av 280Ah celler gör. (ca 4000 kr)

Med dessa extra 280Ah kan jag hantera ett eventuellt Ah bortfall.
Det behöver då falla bort 280Ah genom obalans, innan det händer, är jag på Ah plussida.

Vill jag verkligen ta till mig LFP hobbyn, kan jag öppna batteriet, koppla om det tillfälligt till 4st 280Ah och balansera ett P-block i taget med BMS. (vart xy år)
Ja absolut värt ett test, att testa är att veta. Tänker du dej någon extra aktiv balanserar?
Jag tänker att med 8 eller 12st 280Ah så får du nog nytta av en lite kraftigare balanserar som du kan slå på vid behov.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har den JK B2A8S20P-Heat-CAN med CAN och värmestyrning sedan några månader och den fungerar väldigt bra. Appen fungerar också bra.
Har inte skaffat några värmeelement ännu men det skiljde bara 100:- så det var det värt ifall man vill ha värme sedan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har den JK B2A8S20P-Heat-CAN med CAN och värmestyrning sedan några månader och den fungerar väldigt bra. Appen fungerar också bra.
Har inte skaffat några värmeelement ännu men det skiljde bara 100:- så det var det värt ifall man vill ha värme sedan.

Håkan, vilken app kör du med?
Har du testat olika appar på detta bms?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag kör Jikongs app:
Men jag använder sällan den utan styr o övevakar BMS via HomeAssistant via en ESP32 modul med blåtand.
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Beställde en JK B2A8S20P-Heat-CAN från dom i höstas och leverans mm. var utan problem. Var köper man en passande värmematta?
Cellerna beställdes från Amazon.se:
ninthcit

Även där var det leverans utan problem, snygga fina celler med perfekt volt-matchning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
B grade, 280Ah celler från Nkon kostar ca 3300 kronor för fyra stycken + frakt.
A grade, 280Ah celler från Nkon kostar ca 4000 kronor för fyra stycken + frakt

Vet man ifall man får skapligt matchade B-celler, ifall man beställer dem, så är det riktigt prisvärt, iallafall i en husbil, där man kanske inte kräver +2000 cykler.

Jag gav runt 4000sek för 4st B-grade för 3år sedan på Aliexpress, det var ett fynd då, de är superjämna.
 

Jonas.S

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
32972
Medlemskap
2024
Vill återkomma till detta med att bygga ett S4Px LFP 12V batteri.

I videon nedan presenteras skillnaden tydligt med detta kring SoC.
Spänningen/SoC i detta fall men även på cellnivå skiljer det såklart markant vid laddning kontra urladdning på LFP-celler.
Ex. 12V LFP
Vid laddning V/SoC= 12,83V, 99% SoC.
Vid urladdning V/SoC= 12,71V, 2,7% SoC
Detta förklarar rätt bra komplexiteten att hålla ett LFP-batteri i balans tycker jag.

Men det kan vara värt att testa med ett S4P2/S4P3 och se hur det fungerar just i ens egen miljö, ser man att man "förlorar kapacitet" för snabbt, så är det rätt enkelt att bygga om det till 2st eller 3st S4.

Tabellen som visas är OCV vs. SOC.
OCV = Open Circuit Voltage
Mao tabellen stämmer endast vid obelastat batteri.
Att inte det nämns i videon utan bara visar hur fel tabellen är vid allt annat än obelastat batteri är mycket vilseledande!
Ville bara upplysa om det, kanske uppenbart för alla redan...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tabellen som visas är OCV vs. SOC.
OCV = Open Circuit Voltage
Mao tabellen stämmer endast vid obelastat batteri.
Att inte det nämns i videon utan bara visar hur fel tabellen är vid allt annat än obelastat batteri är mycket vilseledande!
Ville bara upplysa om det, kanske uppenbart för alla redan...

Det kurvorna visar, och som är intressant är den blå kurvan alltså spänningen vid urladdning/belastning.
Självklart stämmer kurvan (blå) vid den aktuella belastningen av batteriet.

Att man har högre spänning vid laddning men även obelastat (den röda) vet nog alla.
 

Jonas.S

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
32972
Medlemskap
2024
Det kurvorna visar, och som är intressant är den blå kurvan alltså spänningen vid urladdning/belastning.
Självklart stämmer kurvan (blå) vid den aktuella belastningen av batteriet.

Att man har högre spänning vid laddning men även obelastat (den röda) vet nog alla.
Jag ser ingen kurva vid obelastat batteri? Den övre röda kurvan är vid laddning och inte vid obelastat batteri. "Charge voltage" står det när han visar med markören på kurvan.
Om han istället lagt in pauser i laddning och urladdning vid olika SOC och lagt in dessa punkter så hade de hamnat någonstans mittemellan kurvorna som nu visas och troligen stämt hyfsat med den tabell som refereras till.
 
Toppen