• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Bygga LiFePo4 av prismatiska celler, deep dive.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag planerar att bygga ett LiFePo4 / LFP (= lithium ferrophosphate ) och det kommer upp en del funderingar.
Det är lätt att läsa/titta på tuben hur man gör, men jag tänker att tråden kan var lite mer djuplodande och ifrågasättande.

Jag startar med detta.
Vad anser ni om att ha mellanlägg mellen cellerna? En del har det, andra inte.
Varför väljer du just din lösning?

Vänligen håll tråden fri från annat än självbygg med prismatiska celler.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har inte komprimerat eller satt mellanlägg mellan celler men håller ihop celler med lite plywood och gängstänger.
Mest för att det är enklare att montera/hantera dem ihopmonterade och att inte belastning på kopplingsblecken när celler rör sig ska bli ett problem.
IMG_1728x.jpg
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det känns som detta med mellanlägg är avhandlat. (för tillfället :cool: )

Jag har sett på tuben att komprimering av cellerna är nödvändigt om dom är helt fabriksnya, annar spelar det ingen roll.
Vad säger ni?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det känns som detta med mellanlägg är avhandlat. (för tillfället :cool: )

Jag har sett på tuben att komprimering av cellerna är nödvändigt om dom är helt fabriksnya, annar spelar det ingen roll.
Vad säger ni?
Kolla lite på "offgridgarage" på Youtube. Det är ingen raket raketvetenskap att bygga ett batteripack, till och med jag har klarat att bygga ett 100 tal och klarat mig utan några reklamationer. Jag har haft 1 BMS som gått sönder.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag planerar att bygga ett LiFePo4 / LFP (= lithium ferrophosphate ) och det kommer upp en del funderingar.
Det är lätt att läsa/titta på tuben hur man gör, men jag tänker att tråden kan var lite mer djuplodande och ifrågasättande.

Jag startar med detta.
Vad anser ni om att ha mellanlägg mellen cellerna? En del har det, andra inte.
Varför väljer du just din lösning?

Vänligen håll tråden fri från annat än självbygg med prismatiska celler.
Tycker du att komprimering är nödvändigt så gör det för din egen skull. Jag kommer inte att göra det igen eftersom jag inte finner någon som helst nytta med det.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.873
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ska du cykla batteriet varje dygn, så brukar sol-snubbarna rekommendera att komprimera, man får tydligen ett år extra ur dem ner till 80% kapacitet.
Men jag tror inte husbilsfolket slänger sina Litiumbatterier för att de degraderas till 80%.

Jag skulle aldrig göra det, jag kommer troligen inte upp i 1000st cykler under min livstid, är inte uppe i 100st ännu.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det känns som detta med komprimering är avhandlat. (för tillfället :cool: )

Vad anser ni om att parallellkoppla 2-3 celler med en BMS, jämfört med att göra 2-3 separata batterier med 2-3 BMS?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det känns som detta med komprimering är avhandlat. (för tillfället :cool: )

Vad anser ni om att parallellkoppla 2-3 celler med en BMS, jämfört med att göra 2-3 separata batterier med 2-3 BMS?
Jag skulle aldrig gjort det... Skulle du få problem med en cell av 2-3 som är sammankopplad så kommer Bms'en att behandla alla i gruppen lika... Och det kan ju inte vara bra för de celler som är ok... Så ser jag på det...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om en cell i gruppen får problem., då behandlar Bms'en alla celler i den grupp lika... Tex ballancera även de som inte behövs, eller stoppar ur/in laddning även till de andra celler även om det bara behövs på den ena cellen...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.873
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle heller inte parallellkoppla grupper av celler.
Små skillnader i det inre motståndet påverkar kapaciteten i varje enskild cell, över tid kommer det troligtvis att bli problem då ojämnheter till slut leder till att någon cell i gruppen skadas av för låg/hög spänning, det medför att en cell i en grupp drar ner kapaciteten på hela batteriet, ett LFP-batteri är inte bättre än den sämsta cellen. Så tänker jag.

Just detta händer då och då i elbilars batteripack, en eller flera 18650-cell blir sämre, och till slut kopplar automatiken bort den gruppen, men det skulle inte funka på ett 12V LFP som bara är 4S.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I länken kan man läsa vad en tillverkare av BMS tycker om saken.

Parallell strängkonfiguration
Att parallellkoppla strängar (strängar = batterier med BMS, min kommentar) tillsammans ökar avsevärt komplexiteten i att hantera batteripaketet, eftersom olika strömmar kommer att flyta genom varje sträng. Denna konfiguration bör undvikas om det inte finns en särskild anledning att använda den här konfigurationen. Parallella strängar ger ofta lägre total tillförlitlighet, totalt sett lägre kapacitet och lägre effekt än parallellkopplade celler direkt tillsammans och bildar en enda sträng.
I den här installationen måste varje sträng i huvudsak behandlas som sitt eget batteripaket med sitt eget BMS.

Se sidorna 51 till 54 i dokumentet.
Orion BMS manual

Det verkar som man skall undvika att koppla fler batterier (strängar i dokumentet) paralellt.

Vem ska man tro på:msn_dontknow:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.873
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mycket bra grundläggande info i den manualen, men även info som gäller just det bms'et.
Jag har inte själv testat praktiskt att parallellkoppla celler eller LFP-batterier i kontinuerlig drift, så jag saknar den erfarenheten, däremot i "testbänk".

Däremot så är det skillnad på olika BMS vissa klarar inte att parallellkopplas eller seriekopplas.

En undran Micke, du som har gott om plats m.m. har du inte kikat på "Power racks" ?
jag vill minnas att de finns i 12V version, och priserna på dem sjunker, de är ju byggda för att klara parallella byggen och kommunicerar med varandra och är enkelt utbyggbara, så man kan t.ex. börja med ett eller två rack.

Ett ex. OEM LiFePo4 12v 400ah 410ah Power lithium ion battery
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jo det kunde vara ett alternativ. Dock är priset obekant....

Jag ser att dom parallellkopplar cellerna, med en BMS:yes:
This 12.8V 400Ah lithium battery boasts a built-in 200A/250A internal BMS and 200Ah prismatic cells for 12 volt systems.

Jag kan bygga ett 1220Ah (15,6 kWh !!) för ca 15200 kr, inkl moms, frakt och en BMS.
Detta går enkelt att skala ner.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Den manual du hänvisar till gäller ju LiIon som har en helt annan spänningskurva än LiFePO4. LiIon har ju en nästan linjär kurva där spänning och laddtillstånd överenstämmer rätt bra så då kommer celler att balansera sinsemellan till samma laddtillstånd men LiFePO4 har en nästan flack kurva mellan c:a 20-80% så då sker ingen balansering mellan celler utan de kan vara stor skillnad på laddtillstånd mellan parallella celler med samma spänning. Dessutom är manualen mer än 5 år gammal och väldigt specifik för en äldre BMS konstruktion med reläer så det är nog bättre att titta på mer moderna BMS typ JK-BMS med aktiv balansering. LiFePO4 celler som ska kopplas parallellt utan BMS måsta vara av hög kvalite och parade noga map. inre resistans och ha exakt samma laddtillstånd innan hopkoppling.
 
Toppen