• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga husbil på VW Transporter

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
En liten lägesrapport.

Jag satte en trådansluten termometer mot metallen på utloppet från varmvattenberedaren för att kunna följa vad som händer under färd. Efter en timme visade displayen 70 grader och efter ett tag stannade temperaturen på 75 grader. Efter en natt är temperaturen nere på 40-45 grader. Fortfarande användbart!

Däremot är kökskranen inte riktigt hundra. Den är av typen engreppsblandare med hög böjd hals. Men engreppet fungerar så att först kommer lite kallvatten, sen kommer mer kallvatten och från full fräs på kallvattnet skiftar den över till full fräs på varmvattnet. Tryckpumpen skapar ett tryck på 2,5-3 bar vilket gör att full fräs innebär stänk och skvätt runtomkring. Det här måste jag göra något åt. Jag vill kunna tappa varmvatten i önskad takt. Diskhon har två avlopp, ett nertill i stora baljan, ett uppe på en hylla. Jag har aldrig förstått varför man vill ha två avlopp, så det övre har jag tillfälligt tejpat igen. Nu tänker jag att jag ska använda ett hål till en blandare utan kran och det andra hålet till en kran som inte är en blandare. Eller om jag hittar en bra kran med två separata vred.

Från att ha tappat upp vatten ur dunk och värmt på gasolköket till att ha både varm- och kallvatten i kranen är en otrolig skillnad. Så mycket smidigare nu! Men genast använder jag vatten som hemma och till det räcker inte en 20-litersdunk långt. Frågan är hur stor volym vatten som är optimal. Och jag behöver hur som helst vara mycket mer sparsam med vattnet.

Till sist en stämningsbild från Stenshuvud söder om Kivik, tagen med mobilkameran.

DSC_2029.jpg
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Statusuppdatering!

Ett byte av arbetsplats vid årsskiftet 2018/2019 har medfört mindre ork över jämfört med förra året. Därför har det inte blivit så mycket gjort på bilen denna sommar men en hel del planering och skissande. Och inköp. Jag satsar nu på att isolera innertaket och fixa lite småsaker som höjer komforten.

Vattenkranen som jag nämnde i förra inlägget ska bytas ut mot en nyinköpt som dels klarar högre tryck, dels tillåter inställning i två dimensioner; varm-kallt och reglera flödet. Jag har sett att det finns tryckreduceringsventiler att köpa om det skulle behövas, för att inte stänka ner mig bara för att jag råkar dra på lite för mycket vatten i kranen. Eller om jag byter till dränkpump? Jag ska även koppla in en ackumulatortank för att minska antalet av-på för vattenpumpen.

Då upprepade av-på-omkopplingar av pumpen vid lågt vattenflöde dödade mina LED-dimmers i våras har jag ändrat hur pumpen kopplas in elektriskt. Dels har jag byggt ett filter som ska dämpa de värsta svängningarna på matningsledningen, dels har jag separerat pumpens elektriska matning på både plus- och minussidan från övriga förbrukare ända från batteriet. Ett par strömbrytare gör det möjligt att starta pumpen när jag står vid vattenkopplingarna bak i bilen, exempelvis vid påfyllning av färskvatten. Två strömbrytare istället för en då jag förberett för eventuellt byte till dränkpump.

DSC06317-1-Peter-Ekholm.jpg

Jag har även kopplat in en DC/DC-omvandlare som förhoppningsvis gör alla LED-dimmers okänsliga för svängningar på matningsspänningen från andra förbrukare. Jag har exempelvis märkt att belysningen darrar när Webaston startar upp.

Till Lithiumenheten (LPS) har jag köpt en fjärrkontroll som jag kopplat in. Från början tänkte jag att det skulle gå lika bra att manövrera LPS:en från dess frontpanel, och det hade jag rätt i, men smidigheten av att ha en fjärrkontroll framme vid förarplatsen är bara så bekvämt!

csm_LPS-remote_adab347b2b.png
För att automatiskt ladda LPS:en vid motorgång ska man koppla in en avkännarkabel från generatorn, men alla jag talat med har bara kliat sig i huvudet och inte kunnat hjälpa mig. Okej, jag har inte talat med så många; Webastocenter i samband med installationen av Webaston, en bilelektriker och min VW-verkstad. Så efter enträget sökande hittade jag till sist rätt i ett T4/T5-forum i England - man kopplar enklast in sig i säkringsdosan. Inte motorgång men tändningsläget, vilket i de flesta fall fungerar lika bra. På en VW Transporter gäller säkring 19 men den tycker jag själv är mindre lämplig, däremot finns buntvis med andra säkringar intill. Med nyckeln i tändningsläge med eller utan motor igång finns +12V i dessa säkringar. I säkring 19 gäller samma sak men där bryts inte spänningen förrän man tagit ut nyckeln ur låset. Då LPS:en laddar med upp till 40A vill jag inte dra ur startbatteriet om inte motorn går, därför kopplade jag in mig på en av de andra säkringarna med en sån här från Biltema:

35-6007_xl_1.jpg

Jag har även en strömbrytare på avkännarkabeln för det är inte alltid jag behöver eller vill ladda LPS:en. Det finns en inbyggd fördröjning i LPS:en på ca 10 sekunder varför jag hinner starta motorn innan LPS:en börja suga ström. Fram tills nu har jag manuellt slagit till en strömbrytare för att laddning skulle ske och det har fungerat bra men mer än en gång har jag svurit då jag glömt starta laddningen. Det tar ändå 1-1,5 timmes bilfärd innan Lithiumbatteriet är fulladdat och jag kanske inte ska köra så länge till för dagen. Med mina nya kopplingar känns det väldigt lyxigt!

Nästa steg i automatikens tecken ska jag koppla in mig på backljuset via ett litet strömsnålt relä (30-40 mA) för att starta backkamera och monitor. Framöver ska jag även koppla in extra backljus.

Jag har köpt mörkläggande gardiner från England som jag ska montera innan höstens fotoresa. Den som vill bygga husbil på VW Transporter bör definitivt kika på den engelska marknaden!

Det finns 5 förstärkningsbalkar på tvären i taket med något olika mellanrum. Under varje balk (utom möjligen den längst fram mot förarkupén) ska jag fästa en träregel och i mitten av varje regel (120 cm lång) ska jag fästa en 50 cm LED-skena. Jag använder skenorna redan idag som belysning men endast tillfälligt uppsatta under plåten.

DSC_2133-1-Peter-Ekholm.jpg

Mellan tvärreglarna ska jag skruva upp skivor, en skiva per mellanrum. Detta gör att jag enkelt kan öppna en del av taket för att komma åt kablar och annat som finns i taket. Skarven mellan vägg och tak ska jag dölja med hörnskenor för LED-strippar och koppla in mysbelysning. Och när jag ändå håller på ska jag sätta upp några LED-spottar också, för en mysigare ljussättning när jag så önskar. Efter mycket övervägande, funderande och velande har jag bestämt mig för att klä skivorna med vit eller ljusgrå alcantara, väntar på tygproverna.

Som synes inga jättemängder jobb detta år, i vilket fall inte jämfört med förra året. Å andra sidan är bilen fullt brukbar sedan länge, så nu blir det mest förbättringar även om en del grundarbeten återstår.

Jag har även tittat på solpaneler och lärt mig hur de ska kopplas in för att ladda LPS:en. Det blir ett projekt för 2020 eller kanske 2021. Då kommer jag dels att kunna ladda blybatterierna när bilen står i veckorna (startbatteri och förbrukningsbatteri), dels ladda LPS:en när jag är ute på resa och på så sätt kunna dra ner på bilkörandet.

Jag hade tänkt montera en köksfläkt ovanför spisen i år men det får vänta. Ja, jag monterar den nog när jag håller på med innertaket men gör inget hål i plåten förrän nästa år.

Sammantaget mycket snack/tänk och lite verkstad men det känns helt okej just nu :D.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
En produktiv dag! Satte upp reglar till innertaket och kopplade om elen lite i högerhyllan.

DSC06547.jpg
Nu kan jag måtta in köksfläkten och börja isolera.

Det nya innertaket i bodelen kommer att ge utrymme för mellan 6-9 cm isolering vilket nog är i överkant, det hade varit bättre med ett par centimeter till i takhöjd, men det var så här det blev. Reglarna är 25 mm tjocka, kanske 18 mm hade räckt, men några sådan reglar fanns inte på byggvaruhuset idag. Förarkupén behåller originaltaket men i bästa fall finns utrymme för lite isolering. Det blir som synes en schysst höjdskillnad att slå huvudet i. Den främre regeln står på högkant men underkanten är på samma höjd som de andra. Till höger bakom nackstödet kommer köksfläkten att hänga ner ytterligare 6 centimeter. Stackars huvud om jag inte fixar mjuka kanter runt om :confused:

DSC06553.jpg
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Än så länge har jag bara dunkat i skallen två gånger ;)

För övrigt hänger inte reglarna på samma höjd, framförallt baktill i bilen hänger de ett par centimeter lägre.

Just nu är jag produktiv och håller på att tillverka takskivorna, sammanlagt 4 och en halv ska sågas till.

DSC06598 fix.jpg

Här syns två av skivorna. 120 cm tvärs över och ca 55-65 cm på bredden. Avstånden mellan balkarna i taket varierar och därmed även avstånden mellan träreglarna som hänger under balkarna. Under varje träregel en ljuslist mellan skivorna. Ljuslisterna sitter på träreglarna och skivorna är löstagbara. Skarvarna täcks av aluminiumlister som skruvas fast i träreglarna och håller skivorna på plats. Här och var en LED-spot som regleras separat från ljuslisterna.

Jag vill helst ha ljusgrå galon på skivorna, men det är inte lätt att hitta. Det som försäljarna kallar ljusgrått kallar jag mellangrått eller vitt med en färgton. Jag vill ha lika neutralt grått och ljust som matt aluminium. Väntar på ett par tygprover och hoppas jag äntligen hittat rätt.

Härnäst ska jag fästa stabiliseringslister på ovansidan av skivorna (endast 4 mm) så att de inte börjar bukta nedåt med tiden. Jag ska också bygga en kombinerad luftsluss/mörkläggning där takluckan sitter. För jag gillar att ha det mörkt när jag sover. Och ventilation måste man ju alltid ha.
 
F

F.d. 22252

Guest
Led dimmers som du skrev om tål knappast induktiva laster som en motor, Jag har med framgång använt strömbrytare till pumpmotorn istället för tryckvakt och glödlampa i serie som ett motstånd en sån ändrar motståndet väldigt mycket vid belastning så får pumpen högt mottryck så lyser lampan mera med högre motstånd och lägre ström till pumpen. Bra när man behövde lite vatten nu har jag en vanlig blandare och då går ju tryckvakten till och från hela tiden om man spolar lite men den är helt mekansk.
Du missar ju lite takhöjd i mitten med så kraftiga reglar lite tunnare ev. av plywood som du spänt upp mot taket ev med en mutter som mellanlägg hade du vunnit några centimeter.
Du har ju varm något fuktig luft inne som kan cirkulera upp mot taket och skapa kondens där som kondenserar och rinner ned på sidorna av bilen, det tål att tänka på. Finns ju en matta på båtfirmor som jag använt utanpå plywood och masonit den går att limma med vattenlösligt kontaktlim och den är väldigt töjbar så den går bra runt hörn den är 5mm tjock 140cm bred går lätt att skarva på en skiva används mycket att klä insidan av glasfibern på båtar. Googla på båtfirmor t.ex hjertmans skeppa marin osv. Finns i olika färger med matt läderaktig yta.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Tack Bengtic! Jag har inte haft tid att logga in här på ett tag då jag varit fullt upptagen med vanliga jobbet dagtid och husbilsbygget på helger och kvällstid. Jag håller med om reglarnas tjocklek, 25 mm är någon centimeter för mycket. Men det är i vilket fall rejält att fästa skruvar i. När jag var i byggvaruhuset för att kolla på vaxduk till bordet hittade jag vit skinnimitation. Inte kritvit utan något bruten. Då några tygprover ännu inte dykt upp gav jag upp på ljusgrått och köpte vitt istället.

Under veckan som gått har jag fixat takskivorna och klistrat galon. Idag isolerade jag mellanrummet, kopplade in LED-spottarna och satte upp skivorna. Aluminiumlister sitter till höger och vänster om LED-skenorna och håller skivorna på plats. Till höger i bild ska köksfläkten sitta.

DSC06773.jpg

Tanken med LED-spottar och -skenor är att använda antingen eller, inte båda samtidigt. Skenorna ger bra allmänljus medan spottarna ger mysbelysning och är placerade där det behövs ljus. All belysning är dimbar.

Utöver detta har jag kopplat in mig på backljuset så att backkameran går igång automatiskt när jag lägger i backen. Så bekvämt! Hittills har jag fått stoppa i en kontakt i cigtändaruttaget. Har även förberett med videokablar i taket så att jag kan koppla in nya backkameror nästa år.

Gårdagens fina väder nyttjade jag till utomhusarbete och sågade till en ny sängbotten. En 12 mm plywoodskiva inköpt sedan någon vecka tillbaka och uppsågad i 4 sektioner med byggvaruhusets stora såg. Igår sågade jag bort 21 "glasspinnar" i stort format och fräste alla kanter mjukt runda och idag skruvade jag dit gångjärnen.

DSC06782.jpg
I brist på garage eller verkstad får köksbordet ställa upp!

Nu ska botten bäras ut i bilen, den korta sektionen (nedtill i bild) ska skruvas fast i de längsgående reglarna i bilen som botten ska vila på, sen ska madrassen dit och sängen bäddas. Min föregående sängbotten var en färdig ribbotten där jag skruvat dit längsgående reglar men då jag inte tänkte på att det bör finnas ett avstånd mellan ribbor och bilens sidohyllor, orsakade ribborna skavmärken i tapet och alcantara. Den nya botten är smalare och fälls rakt upp (tiltar inte höger eller vänster) så nu kan jag ge mig på att laga det som gått sönder. Men det får bli till våren.

På onsdag börjar min semester och då måste bilen vara klar. Antagligen får jag jobba några timmar den första dagen dagen och åka tidigt på torsdag istället, för jag har en del smått kvar. Jag ska installera den stora vattentanken och koppla om vattnet lite. Har även köpt en Votronic tankmätare som jag installerat i tanken och är redan mycket nöjd med. Gardinerna ska skruvas på plats och några justeringar återstår. Och så ska bilen packas och det brukar ta timmar... jag förstår inte hur det kan ta sån tid :eek:
 
F

F.d. 22252

Guest
I ett litet utrymme som en bil ska man ha så ljusa färger som möjligt tak ska alltid vara vitt säjer min far som målat och tapetserat i hela sitt liv. Vitt är nästan aldrig vitt oavsett vad som står. I min bil har jag mycket grått inte av eget val och går knappast att ändra.
Byggde en säng 2012 i en annan bil då köpte jag en gammal säng och tog ribborna från den eftersom jag inte kunde få samma kvalite med plywood tror de var av bok och fjädrande. De yttersta fibrerna som tar högsta belastningen vill man helst ska ligga åt andra hållet.
För mej tar lastningen flera dagar sen börjar jag bära in det som jag inte måste ha, sen går jag ut med det jag glömde. Sen när jag kommit iväg så kommer jag på att jag glömt något som är för sent att hämta. Sen så kommer jag på att jag tagit med saker jag inte behöver.
Ta med tillräckligt med verktyg lim tejp och ståltråd så att du kan fixa på resan det är guld värt. När man reser hamnar man lätt i en stressituation om något går sönder bra då om man kan fixa själv.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Tygproverna kom så småningom, efter 11 dagar, från Tyskland. Men jag beställde dem på en svensk sida. Skinnimitationen/galonet i en ljusgrå nästan vit ton och tyget med lätt flossad yta även det ljust grått i antagligen samma nyans och kvalitet som innertaket i förardelen. Galonets lätt rengjorda yta en fördel, det hade blivit perfekt, helt ton i ton med bilens originalinredningsfärger. Men nu har jag vitt och det sitter på plats. Och passar riktigt bra så jag är nöjd!

När jag packade bestämde jag mig för att ta med verktyg för att kunna skruva (eftersom det mesta sitter fast med skruvar) och för att koppla el. Vattnet som fungerat perfekt (kylvattenslangarna, sedan ett år tillbaka) och de nya kopplingarna som verkar trygga, gjorde att jag inte tog med några sådana prylar förutom en tub gängtätning. Vet inte hur jag tänkte där.

Jag hann inte ens till Linköping (från Stockholm) innan lampan för kylarvatten började blinka. Jodå, en av kylvattenslangarna hade sprungit läck. Inte mer än dryga året gammal... Bara att svänga in till Biltema och köpa nya verktyg för några hundra. Det verkar som om en slangklämma skurit in i gummit, antagligen i samband med att jag flyttat lite på varmvattenberedaren vilket innebär att anslutningsslangarna böjs lite mer än vanligt. Hoppas jag att lärt mig nu, vad jag ska packa :oops:

Dagen efter började det droppa från tryckutjämningstanken till vattnet, nyinstallerad blå burk i plast från Fiamma som ska tåla upp till 8 bar. Det sipprade ut lite vatten mellan burkens två halvor. Droppandet upphörde dock ganska snart.

DSC06805.jpg

Inte vackert men så länge det fungerar är jag nöjd!

Dessutom har jag ställt in 105-literstanken, så nu behöver jag inte fylla på var och varannan dag.

Än så länge temperaturer mellan 12-14 grader här nere i Skåne men snart under noll enligt väderprognosen idag. Då får jag se vad det innebär att ha isolerat taket. Hittills går värmaren i princip inte alls och tittar jag på innetermometern har jag ändå 20-21 grader. Det ska bli intressant att se hur det funkar om/när det blir minusgrader, för så här lite brukar inte värmaren gå. Men det brukar inte heller vara mer än 6-10 grader när jag vanligen är ute.

Gardinerna av mörkläggningstyp funkar utmärkt. Den på skjutdörren och den motstående sidan är riktigt snygga, svarta utåt och grå invändigt. De för förarkupén, helsvarta i ett stretchigt material, får man sätta upp och ta ner varje övernattning, men det går smidigt med att par tryckknappar och magneter i kanterna.

Bilen börjar kännas mer och mer färdig, och det är en riktigt trevlig känsla :)
 

Börje Higgins

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Solna
HBK-Nr
24454
Medlemskap
2021
Krav och önskemål
Jag rör mig oftast ute i naturen för foto under höst och vår, i viss utsträckning även under vintern men sällan på sommaren. Tacka myggjävlarna för det! När jag är ute är det vanligtvis inte säsong för camping och naturaktiviteter varför jag för att få så stor frihet som möjligt vill fricampa.
Solen lyser som mest under sommaren men då jag behöver bilen kommer jag inte att få så mycket ström jag behöver via solceller, alltså behövs ett annat alternativ. Dessutom tar blybatterier alldeles för lång tid att ladda även om man har bra tillgång på ström. Elverk bullrar och bränsleceller är dyra och har dessutom en del begränsningar. När jag hyrde husbil orkade den inte ladda bodelsbatteriet under färd, troligtvis gick all kraft till det annars gasoldrivna kylskåpet. Eller så var ett fel trasigt, jag felanmälde den bristande laddningen till uthyraren.
Gasol, ja. Nästa sorgebarn. Varje gång jag kört dit jag skulle var jag tvungen att öppna båda dörrarna där bak och släppa ut all värme för att komma åt gasolkranen. Samma sak om gasolen tog slut mitt i natten och jag skulle byta flaska. Nu var det en billig snikmodell av husbil, en egen bil kan man kosta på automatik och fjärrstyrning, men ändå... gasolen tar slut, flaskor ska in och ut, det kostar en del, man måste ha koll på var man kan byta/fylla på och utöver detta finns det vissa säkerhetsrisker också. Jag vill ha dieselvärmare. Vilket inte finns på alltför många husbilar. Visst, man kan eftermontera, men bygger jag själv - varför inte göra "rätt" från början!
Planlösning. Varför tillverkar man husbilar med sittplatser man i praktiken inte kan använda? De flesta kortare plåtisar har en sittgrupp som i princip inte går att använda för att man inte får plats att sitta där. Vad ska jag då med den till? Bygger jag själv kan jag göra en lösning som funkar. Sängen. Jag är så pass lång att sängen inte får vara kortare än 200 cm för att jag ska sova gott. Hur många husbilar överhuvudtaget har en säng som är så lång? Bygger jag själv blir sängen så lång som jag vill ha den.
Ska jag vara oberoende av campingar och andra anläggningar måste jag kunna tvätta av mig. Dusch vore önskvärt men man kommer långt med varmvatten i ett handfat. Från början uteslöt jag duschmöjlighet i en bil som bara är 140 cm i takhöjd men med tiden har jag insett att det kommer att gå utmärkt att duscha - jag sitter helt enkelt ner.
Kylskåp, spis och matlagning är inget problem. Förvaringsplats finns. Lastvikten är god, ca 800 kg. Även om skåpinredning, kläder, prylar, mat och vatten tillsammans skulle väga ett halvt ton (förstår inte hur det skulle gå till) finns fortfarande 300 kg kvar att nyttja. Hur många fabriksbyggda husbilar har det?
Ventilation. Husbilen jag och min sambo hyrde var en sprillans ny plåtis på 630 cm, max ett halvår gammal, standardplanlösning med tvärställd säng bak, toa/tvättrum med dusch, köksdel, en oanvändbar sittgrupp och plisségardiner runt om. Det var 10 plus ute. Hur vi än gjorde fick vi börja varje morgon med att torka fönstren från kondens. Jag vill ha så bra ventilation att fönstren håller sig torra över natten.
Hej !
Först vill jag säga att jag är skapligt händig men åldern snart 70 så ger jag mig inte på eget bygge. Vi kör med gammal vw t4 2003 westfaliabyggd, ombyggd transporter som enda bil året runt. Den börjar rosta runt gummilisterna tyvärr, det är ju bättre med limmade rutor som de började med på vw T5 den ser ut som liknar california inredningen lite annorlunda mått stående kyl med dörr inte så energibra lösning. Jag har läst det här flera ggr under åren du har börjat rätt genomtänkt med det mesta undr bygganes gång kan jag tänka mig att du kommer på det ena efter det andra. Det brukar vara så jag har kollat lite på fejjan egoistbilen. i ett par år. Börje
 

Börje Higgins

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Solna
HBK-Nr
24454
Medlemskap
2021
Hej !
Först vill jag säga att jag är skapligt händig men åldern snart 70 så ger jag mig inte på eget bygge. Vi kör med gammal vw t4 2003 westfaliabyggd, ombyggd transporter som enda bil året runt. Den börjar rosta runt gummilisterna tyvärr, det är ju bättre med limmade rutor som de började med på vw T5 den ser ut som liknar california inredningen lite annorlunda mått stående kyl med dörr inte så energibra lösning. Jag har läst det här flera ggr under åren du har börjat rätt genomtänkt med det mesta undr bygganes gång kan jag tänka mig att du kommer på det ena efter det andra. Det brukar vara så jag har kollat lite på fejjan egoistbilen. i ett par år. Börje
Roligt vi har en vwT4 westfaliabyggd den rostar som sagt rejält runt rutorna under gummilisterna det ser ut som om vi måste ta loss rutorna och svetsa i ny plåt och sedan limma rutorna. Synd på i övrigt bra bil. Börje o Monica
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Hej på er!

Jag har inte varit inloggad på ett tag så jag har missat inläggen. Bättre sent än aldrig?

Det som hänt sedan senast är att jag uppdaterat vattensystemet ytterligare en gång. Har blivit smått nojig på att kyla och frysgrader inte ska kunna orsaka läckage. Jag har nu flyttat över pumpen och trycktanken till en löstagbar enhet och installerat snabbkopplingar på vissa ställen så att jag enkelt kan ta isär allt och tömma allt vatten. Det som skulle kunna frysa sönder bär jag in i lägenheten. Här ser man lite av det nya:

DSC07655 - Peter Ekholm.jpg
Jag har även monterat en övertrycksventil på 3 bar till varmvattenberedaren istället för den på 6 bar som följde med vid köpet. Nu blir det aldrig ett högre tryck än vad kökskranen klarar av. Den förra pajade ju av övertryck när vattnet värmdes upp under färden trots att den uppges klara 6 bar.

En sak blir jag inte klok på. I höstas efter den förra resan tömde jag varmvattenberedaren genom att öppna ventilen på inloppet nertill och lät den stå öppen tills det slutade rinna ut vatten. Jag trodde den var tömd på vatten. Nu när jag fixade med vattnet började det rinna ut vatten från varmvattenberedaren. Det kom säkert ut 5 liter. Varför kom inte det vattnet ut i höstas?

Nu har jag varit ute två veckor med bilen. Inget läcker och varmvattenberedaren fungerar som den ska. Alla metalldelar verkar ha klarat de få nätter i vintras då temperaturen sjönk under nollan. I år får jag vara extra noga med att tömma vattnet. Därför har jag installerat snabbkopplingar. Men jag ska även lyfta lite på beredaren för att om möjligt få ut mer vatten.

På grund av allt extraarbete vi fått på jobbet på grund av coronaviruset och att vi ska uppdatera en del av datasystemet kommer jag inte att vara ledig så mycket mer under resten av året så vi får se hur mycket som blir gjort på bilen innan det blir kallt igen.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
En liten uppdatering!

I augusti 2021 började jag mer handgripligt bygget av det nya elsystemet. Efter några månaders vinteruppehåll gjorde jag klart elen i mars i år. Jag byggde även om köksdelen. Den är inte helt klar ännu, det ska bland annat till två lådor; en ovanpå kylboxen som nu står på golvet (vänstra hörnet i bild), och en flyttbar låda som passar i hålet mitt i bild där jag ska ha allt som behöver tas in från bilen vintertid när det är frysgrader ute. Längst till höger i bild bakom sätet ska det bli ett trekantigt förvaringsskåp. Materialet är bambuplywood, köpt från Danmark. Mycket trevligt att arbeta med! Lådorna till höger är samma "gamla" Ikea 60x60x60 lådhurts som jag haft från början i bilen, men nu med översta lådan bortkapad (10 cm lägre) och fronterna klädda i fanér. Den lägre höjden krävs för att få tillräckligt avstånd från gasolköket (ställs ovanpå lådhurtsen) upp till taket.
IMG20220318153453 - Peter Ekholm.jpg
Det nya elsystemet syns inte men ligger i och bakom skåpen. Jag har utökat batterikapaciteten med 300 Ah. Min tidigare lösning, som jag fortfarande har kvar, är den smidiga allt-i-ett-enheten Clayton Lithium Power Supply på 100 Ah. Det nya batteriet är ett vanligt litiumbatteri som därför kräver kringkomponenter; två Victron DC-DC-laddare som om jag kör båda samtidigt laddar med sammanlagt 60-70 A, en 230 V-laddare, urladdningsskydd och en BMV-712 kontrollenhet. Med andra ord en hel del extrakostnader utöver batteriet, inklusive grova kablar, kabelskor, säkringshållare, skruvplintar och annat som jag inte behövt tänka på i samma omfattning med det första batteriet. Jag har även förberett bilen för 230 V så att jag kan stå en längre tid vid elstolpe, om det skulle bli aktuellt, och för solpaneler (plats förberedd för kablar och installation av en MPPT).

Gjorde en testrunda till Västkusten i slutet av mars och lärde mig en hel del om den nya inredningen, de nya elkopplingarna och de omfattande ändringarna av det gamla systemet. Jag har bland annat satsat på att göra elsystemet så strömsnålt som möjligt; exempelvis bytt relän mot dioder där jag kunnat. Tyvärr funkade inte allt riktigt så som jag tänkt mig så det blir till att göra om vissa delar och då göra rätt. Men en sak blev riktigt bra - ett relä som aktiveras av generatorn och släcker bodelsbelysningen. Hur ofta har jag inte gått och satt mig vid förarplatsen för att upptäcka att jag glömt att släcka i bodelen. Nu, när jag åkt dit jag ska och stängt av motorn så blir det inte becksvart om det är mörkt ute, för då tänds bodelsbelysningen automatiskt igen.

Planerar att fortsätta med bygget inom kort.
 
Toppen